تاریخ انتشار : شنبه 12 آبان 1397 - 11:20
کد خبر : 45244

تورم ۴۶ درصدی، باری که البرز به واسطه همجواری با پایتخت به دوش می کشد/ کاهش شاخص‌تورم در گرو برخورد با احتکار کنندگان کالا است

تورم ۴۶ درصدی، باری که البرز به واسطه همجواری با پایتخت به دوش می کشد/ کاهش شاخص‌تورم در گرو برخورد با احتکار کنندگان کالا است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره تورم ۴۶.۴ درصدی در البرز که توسط مرکز آمار ایران اعلام شد، به خبرنگار تیتریک گفت: تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها را شامل می شود و طبق شاخص هایی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره تورم ۴۶.۴ درصدی در البرز که توسط مرکز آمار ایران اعلام شد، به خبرنگار تیتریک گفت: تورم افزایش سطح عمومی قیمت ها را شامل می شود و طبق شاخص هایی براورد می شود که دربرگیرنده برخی کالاها و خدمات هستند.

اکبر کریمی افزود: برای محاسبه شاخص تورم کالاها و خدمات دسته بندی می شوند که در این سبد محاسبه ای مسکن، خدمات مصرفی، خودرو، هزینه های تحصیل و زندگی قرار می گیرد و بر اساس اهمیت به آنها وزن داده می شود.

وی با اشاره به اینکه وزن شاخصی مانند مسکن ضریب اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: شاخص های تورمی همواره نسبت به یک سال پایه در نظر گرفته می شود لذا پس از مقایسه سال ۹۶ با ۹۷ باید تا اتمام سال ۹۷ و اعلام شاخص تورمی صبر کرد.

کریمی تصریح کرد: علاوه بر تورم، شاخص های ماهیانه و نقطه به نقطه در نظر گرفته می شود لذا شاخص ماهیانه یعنی مقایسه مهر ۹۶ با مهر ۹۷ و شاخص نقطه ای به معنای قیاس یک روز خاص در مهر ۹۶ با یک روز خاص در مهر ۹۷ است.

وی با اشاره به اینکه تورم به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا در جامعه ایجاد می شود، گفت: مهمترین نوع تورم، تورم رکودی است که در حال حاضر گریبانگیر اقتصاد ایران شده است زیرا در این نوع تورم، تولید کالا و خدمات کاهش یافته و عرضه کننده تمایل به عرضه کالا ندارد لذا تقاضا برای موارد مصرفی و خوراکی افزایش می یابد.

تورم 46 درصدی، باری که البرز به واسطه همجواری با پایتخت به دوش می کشد/ کاهش شاخص افزایش تورمی در گرو برخورد احتکار کنندگان کالا است

کریمی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تورم در بخش کالاهای مصرفی بیشتر از کالاهای سرمایه ای است زیرا نیاز و تقاضای مردم در بخش کالاهای مصرفی افزایش یافته و میزان تورم بیشتری را در این بخش نسبت به مسکن، خودرو و … شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: تورم در بخش خودرو و مسکن نیز وجود دارد اما تورم در بخش کالاهای ضروری مردم به نسبت بیشتری بوده و در البرز به عنوان نزدیک ترین استان به پایتخت، هزینه ها به تبعیت از تهران به سرعت شکل می گیرد.

کریمی تصریح کرد: البرز در گذشته بخشی از استان تهران بود و امروز بار بخشی از تبعات مثبت و منفی پایتخت را به دوش می کشد زیرا روند شهرنشینی آن نیز در حال توسعه بوده و هزینه های زندگی در آن نسبت به سایر شهرهای کشور در حال افزایش است.

وی گفت: تنها راه حل تورم کالاهای مصرفی افزایش عرضه و فرهنگسازی بین مردم است زیرا اغلب مردم بیش از آنچه نیاز دارند خرید می کنند و این مهم به تورم موجود در کشور دامن می زند لذا برای اینکه شاخص افزایش تورمی را کم کنیم باید با احتکار کنندگان کالا و خدمات برخورد شود.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه با اشاره به اینکه باید الگوی مصرف در جامعه تقویت شود، خاطرنشان داشت: خرید بیشتر برای کاهش ضرر خرید کالا در آینده به تورم بیشتر در جامعه دامن خواهد زد زیرا با کمبود کالا در بخش مسکن، خودرو و … برای حفظ تعادل قیمت اجناس بالا می رود و در بلند مدت آثار منفی برای مصرف کننده و تولید کننده به دنبال دارد.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد