تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1396 - 22:22
کد خبر : 22818

اهواز| بازی “الاکلنگ اجناس” در بازارهای خوزستان

اهواز| بازی “الاکلنگ اجناس” در بازارهای خوزستان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، در گذر زمان وظایف دولت‌ها بر حسب دیدگاه‌ها تعابیر متفاوتی داشته اما همگان بر انتخاب دولت به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بشری صحه گذاشته‌اند و براساس نظر اقتصاددانان وظیفه اصلی دولت تضمین حقوق مالکیت شهروندان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، در گذر زمان وظایف دولت‌ها بر حسب دیدگاه‌ها تعابیر متفاوتی داشته اما همگان بر انتخاب دولت به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بشری صحه گذاشته‌اند و براساس نظر اقتصاددانان وظیفه اصلی دولت تضمین حقوق مالکیت شهروندان است که با توجه به گسترش جوامع وظایف ثانویه‌ای از جمله حفظ امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر مسئولیت‌های دولت افزون شده است.

در نظام‌های دینی از قبیل نظام جمهوری اسلامی ایران، «عدالت» مبنای نظری و محور اصلی کل نظام اجتماعی است. یکی از موضوعاتی که مستقیما با عدالت اجتماعی ربط می‌یابد مبحث تامین معیشت شهروندان و رفاه اجتماعی است تا جایی که امام باقر(ع) می‌فرمایند «اگر میان مردم عدالت اجرا شود، بی‌نیاز می‌شوند».

بهبود امور معیشتی مردم، تکلیف مسئولان

به گفته دولتمردان احقاق حقوق شهروندی و تامین معیشت و نیز اجرای عدالت را از وظایف دولت و حاکمیت اسلامی است از این رو یکی از سازمان‌هایی که در بخش دولتی می‌تواند تا حدودی به برقراری عدالت اجتماعی کمک کند "سازمان تعزیرات حکومتی" است. اگرچه گرانی‌ها به این سازمان برنمی‌گردد اما این سازمان وظایف گوناگونی در حوزه صدور حکم و اجرای حکم در رسیدگی به تخلفات پرونده‌های کالا و خدمات، تخلفات بهداشت، دارو و درمان و نیز تخلفات قاچاق کالا و ارز را دارد.

در استان خوزستان با وجود همه ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی کمبودها و کاستی‌های بی‌شماری وجود دارد که رفع آن‌ها از عهده دولت برمی‌آید؛ از این رو با هدف بررسی برخی از مشکلات در جمع مردم حضور یافتیم و انتظاراتشان را از دولت جویا شدیم.

نگاه تعزیرات به نانوایی‌ها معطوف شود

فرزادی در حالی که در صف نانوایی ایستاده به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مشکلات اقتصادی و معیشتی در استان خوزستان با توجه به ظرفیت‌های استان همخوانی ندارد. در همه اخبار می‌خوانیم که خوزستان استانی استراتژیک است اما خوزستانی‌ها نگاه استراتژیک مسئولان به این استان را نمی‌بینند.

وی به نانوایی و مردمی که در صف ایستاده‌اند اشاره می‌کند و می‌افزاید: در هر نقطه خوزستان مردم با مشکل آب شرب مواجه هستند و اکثرا در منازلشان از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند این در حالی است که نان به عنوان قوت غالب مردم در نانوایی‌ها با آب بدون تصفیه، تهیه شده و به دست مردم می‌رسد.

این خوزستانی، به کلر موجود در آب و مشکلات گوارشی پدید آمده در پی استفاده از آب بدون تصفیه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مسئولانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به موضوع نانوایی‌های استان خوزستان به ویژه شهر اهواز رسیدگی کنند و نانوایی‌ها را مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه آب کنند.

اگر چه استفاده از آب لوله‌کشی در نانوایی‌ها جرم محسوب نمی‌شود ولی می‌طلبد که نگاه تعزیرات به این امر با توجه به اهمیت موضوع به شکل بهتری معطوف شود تا شاید با پیگیری‌های لازم ازین پس نانوایی‌ها به مجهز بودن آب‌تصفیه‌کن ملزم شوند.

ضرورت نظارت بیشتر بر بازار میوه

شمس بانویی ۵۵ ساله است که با گلایه شدید از مسئولان به ادامه خرید میوه از وانت‌ها می‌پردازد و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: چرا قیمت خرید در هر جایی با توجه به مکان و موقعیتش متفاوت است؛ به طور مثال چرا پرتقال در منطقه‌ای کیلویی ۳۲۰۰ تومان است و همان محصول با همان درجه کیفیت در جایی دیگر بین هزار تا ۳ هزار تومان تفاوت قیمت دارد.

وی ادامه می‌دهد: حال همین میوه باز هم با همین کیفیت پیش دستفروشان ارزانتر است. مگر اینجا قانون ندارد که هر فردی هر نرخی دلش خواست برای محصولاتش بزند چرا نظارتی بر عملکرد میوه فروشان نیست؟!

خانم‌های دیگر نیز با تکان دادن سرهایشان حرف شمس را تایید و بر ضرورت بیشتر شدن نظارت‌ها تاکید می‌کنند از این رو اگر چه مردم می‌توانند به سامانه ۱۲۴ گرانفروشی‌ها را گزارش دهند اما نکته حائز اهمیت این است که اگر قرار باشد مردم حواسشان به همه چیز باشد پس مسئولان برای چه انتخاب شده‌اند!

نوسان قیمت‌ها بر مدار "کلاس مناطق"

نیازی این شهروند اهوازی به موضوع قابل توجه دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از اجناس از جمله پوشاک در هر نقطه‌ای از این شهر یک ساز جداگانه‌ای می‌زند و چنان قیمت‌ها متفاوت هستند که اصلا قابل قیاس نیستند.

وی بیان می‌کند: اجناس در برخی از مغازه‌های مناطقی مثل کیانپارس قیمت‌های نجومی دارند و وقتی قیمت آن‌ها را می‌خوانیم به "ریال و تومان" بودنشان شک می‌کنیم. معتقدم که این مغازه‌ها باید حساب و کتابی داشته باشند پس چرا ناظران بر بازار، این مغازه‌ها را بررسی نمی‌کنند.

همسر آقای نیازی نیز به برخی از مغازه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در پی خرید ادکلنی با برند مشخصی به چند مغازه سر زدم و هر کدام قیمت متفاوتی از آن ادکلن را ارائه می‌دادند. این موضوع برای دیگر اقلام نیز صدق می‌کند.

جمال که گویا مصاحبه با خانم و آقای نیازی توجه او را جلب کرده به جمع ما می‌پیوندد و بعد از اینکه از موضوع بحث باخبر می‌شود، پوزخند می‌زند و می‌گوید «ما در خوزستان هوا برای نفس کشیدن نداریم آن وقت مسئولانمان آن چنانی زندگی می‌کنند» و با تکان دادن دستی جمع ما را ترک می‌کند.

قصه پرغصه ما خوزستانی‌ها

محمدامین درحالی که به خرید شیرینی برای کودک ۳ ساله‌اش می‌پردازد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: آن سوی خیابان را ببین؛ یک نوجوان در حالی که سینی بزرگ مواد خوراکی فاسد شدنی روبه‌رویش قرار داده و با صدای بلند «پیراشکی تازه، پیراشکی تازه» می‌گوید، به فروش مواد غذایی می‌‎پردازد.

وی ضمن اینکه سری به نشانه تاسف تکان می‌دهد، بیان می‌کند: اینکه چرا در استانی با این همه ثروت خدادادی این نوجوان به جای حاضر شدن در سرکلاس درس به دستفروشی آن هم در این سرما می‌پردازد بحثش جداست هرچند که این موضوعات قصه پرغصه ما خوزستانی‌ها را به نمایش می‌گذارد اما سوال من این است که چرا موادغذایی فاسد شدنی به این راحتی در سطح بازار به فروش می‌رسد.

این شهروند اهوازی همانند دیگر مردمی که با آنها مصاحبه شد باردیگر کم‌کاری مسئولان را نشانه رفت و می‌گوید: اگر نظارت قوی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه در سطح شهر و استان ساری و جاری بود اکنون فروش موادغذایی به این راحتی صورت نمی‌گرفت کما اینکه اکثرا به غیربهداشتی بودن این مواد غذایی آگاه هستند.

وظایف سازمانی اداره کل تعزیرات حکومتی استان خوزستان:

۱-رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی و داروئی مطابق قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی، درمانی مصوب ۲۳/۱۲/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام
۲-رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز بر اساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی مربوط به قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۲/۲/۱۳۷۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام
۳-رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیر صنفی اعم از شرکتهای تولیدی و خدماتی ( دولتی و غیر دولتی ) مطابق تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳/۱۲/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام
۴-وظیفه تجدید نظر خواهی از آراء‌ صادره
۵-وظیفه اجرای احکام
*مطابق قانون مربوط به امور بهداشتی، درمانی ، تخلفات در این بخش به سه گروه تقسیم می شود:
الف)تخلفات بهداشتی
ب)تخلفات درمانی
ج)تخلفات دارویی

به نوعی می‌توان گفت امروزه افزایش قیمت میوه‌، آجیل و حتی اجناس در مناسبت‌های مختلف امری بدیهی شده و اکثر مردم در چنین ایامی منتظر افزایش قیمت‌ها هستند در حالی که چنین موضوعی از بُعد روانی برای متقاضیان و خریداران و نیز از منظر دخل و خرج هیچ همخوانی ندارد.

گفت‌وگوهای فوق تنها بخشی از مشکلات مردمی بوده و البته همه این مشکلات را می‌توان مشکلات کوچک نامید چرا که وجود برخی از شرکت‌ها و صنایع آلاینده که حق آلایندگی را پرداخت نمی‌کنند از مشکلات اصلی استان به شمار می‌روند و برای حل آن‌ها "رستم دستان" می‌طلبد.

در سطرهای پیشین وظایف تعزیرات استان خوزستان آمده که با مطالعه آن می‌توان پی‌برد که حل برخی از مشکلات مردم توسط این سازمان باید صورت گیرد از سویی دیگر مردم خواهان رفع همه مشکلاتشان هستند چرا که مسئولان با این نیت انتخاب می‌شوند  بنابراین سازمان‌های مربوطه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری و با متخلفان نیز برخورد کنند.

گزارش از فاطمه طاهری

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد