تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 - 11:14
کد خبر : 71486

از نباید حجم اقتصاد ۲۵۰ میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی غافل شویم

از نباید حجم اقتصاد ۲۵۰ میلیارد دلاری بازارسازی فرهنگی غافل شویم

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین رویداد بازارسازی محصولات فرهنگی «ایکال» توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی (ایران‌نوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه روز گذشته(جمعه) ۲۸

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اولین رویداد بازارسازی محصولات فرهنگی «ایکال» توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی (ایران‌نوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه روز گذشته(جمعه) ۲۸ دی‌ماه به کار خود پایان داد و محمدمهدی ایزدخواه مولف کتاب بازارسازی فرهنگی و پژوهشگر اقتصاد فرهنگ در حاشیه این رویداد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: بازارسازی فرهنگی استفاده از یک نماد بر روی یک محصول، این نماد می‌تواند نماید‌های مختلفی از جمله نماد سرگرمی، انیمیشن، افراد معروف و حتی نماد مکان خاصی باشد.
وی افزود: ۱۶ شاخه کالا می‌تواند از نماد‌ها در بازارسازی فرهنگی استفاده کند؛ پوشاک، اسباب‌بازی، ملزومات شخصی، مُد، دکوراسیون داخلی، نرم‌افزار و بازی‌های ویدیویی، مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم مصرفی الکترونیکی، سلامت، بهداشتی و زیبایی، کالا‌های ورزشی، نشر، انواع پاپوش، هدایا و اجناس کلکسیونی، نوشت افزار، موسیقی و ویدئو، لوازم خانگی، محصولات نوزادی و اقلام تبلیغاتی ۱۶ گروه محصولاتی هستند که هرکدام نیز دارای زیرمجموعه‌های گسترده‌تری هستند.
این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ بیان کرد: از نظر روانشناختی نگرش بر روی رفتار تاثیر دارد و رفتار نیز بر روی نگرش فرد تاثیر دارد؛ اقدامات انجام شده توسط آموزش و پرورش رسمی ساختن و اصلاح نگرش افراد از طریق تئوریک است تا بعدا رفتار‌های افراد جامعه به صورت صحیح شکل گیرد.
ایزدخواه خاطرنشان کرد:، اما مسیری دیگر نیز وجود دارد آن هم ایجاد و تکرار رفتار‌ها تا تبدیل شدن آن‌ها به نگرش، در عصر کنونی عمدتا در کشور‌های جهان در حوزه کودک از مسیر ایجاد و تکرار رفتار برای ساخت نگرش استفاده می‌کنند و ابزار ایجاد رفتار نیز کارتون‌ها و انیمیشن‌ها هستند.
مولف کتاب بازارسازی فرهنگی اشاره کرد: کودکان نماد‌هایی را می‌بیند، به آن علاقه پیدا می‌کند و در راستای این علاقه سعی می‌کند رفتار کاراکتر‌ها را تقلید کند، تکرار رفتار‌ها منجر به ایجاد هنجار، نگرش و عقیده فرد می‌شود.
وی تصریح کرد: بازارسازی فرهنگی کمک می‌کند تا رفتار‌ها تکرار شود به این شکل که محصولاتی نظیر اسباب‌بازی، لباس و سایر محصولات پیرامون آن نماد سبب تکرار رفتار‌ها می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد و تغییر نگرش می‌شود.
ایزدخواه اضافه کرد: بازارسازی فرهنگی افزون بر اهمیت اقتصادی که سبب رونق تولید در ۱۶ شاخه کالایی می‌شود، اهمیت فرهنگی نیز دارد چرا که سبب اصلاح نگرش می‌شود؛ حجم اقتصاد بازارسازی فرهنگی در دنیا بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با فروش نفت خام کشورمان رقمی قابل توجه است.
این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ تأکید کرد: الزامات و نیاز‌های ابتدایی بازارسازی فرهنگی ایجاد کاراکتر است، حدود ۵۰ درصد از محصولات برپایه کاراکتر‌های انیمیشن یا کارتونی تولید می‌شوند؛ از لحاظ فنی قابلیت تولید انیمیشن‌های خوبی را داریم که اگر فیلمنامه جذابی نیز وجود داشته باشد این صنعت قابلیت زیادی برای ایجاد تحول در بازارسازی فرهنگی دارد، نباید فراموش کنیم که علاوه بر توان فنی قیمت تمام شده ساخت انیمیشن در ایران بسیار کمتر از کشور‌های مدعی این صنعت است که سبب افزایش مزیت رقابتی ایران می‌شود.
وی عنوان کرد: ایرانیان از لحاظ تاریخی نیز کاراکترسازان خوبی بودند، یکی نمونه‌های آن فردوسی است که چندده کاراکتر را در شاهنامه دارد، در بساری از کتاب‌ها و اشعار تاریخی نیز نمونه‌هایی از کاراکتر‌ها وجود دارد که ظرفیتی برای بازرسازی فرهنگی هستند. وجود نقوش و نماد‌های هنری متعدد در فرهنگ ایرانی از جمله نقوش بته و جقه و سایر طرح‌ها است که تجربه استفاده از نقوش ایرانی در پوشاک با استقبال خانم‌ها مواجه شد.
ایزدخواه اعلام کرد: در کنار پیشینه تاریخی، از لحاظ دینی و مذهبی نیز ظرفیت عظیمی وجود دارد یکی از این ظرفیت‌ها حرم امام رضا (ع) است مملو از ظرافت‌های هنری و ظرفیت‌های معنوی است که تعلق خاطر مردم کشورمان به علی بن موسی الرضا (ع) فرصتی است تا با بهره‌گیری از این ظرفیت بازارسازی فرهنگی محصولات مرتبط را گسترش دهیم.
مولف کتاب بازارسازی فرهنگی در پایان گفت: رویداد‌های زیادی در حوزه بازارسازی فرهنگی در سطح جهان برگزار می‌شوند، اما جای آن در ایران خالی بود که رویداد ایکال سبب باز شدن دریچه‌ای برای توسعه بازارسازی فرهنگی شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد