تاریخ انتشار : سه شنبه 10 دی 1398 - 9:05
کد خبر : 70665

چرا گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرائت نمی‌شود؟

چرا گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرائت نمی‌شود؟

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محسن محمدی حسنلویی دانشجوی دکترای مدیریت و پژوهشگر حوزه قاچاق کالا و ارز طی یادداشتی نوشت: هفته گذشته در برنامه متن و حاشیه شبکه سه داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در اظهاراتی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محسن محمدی حسنلویی دانشجوی دکترای مدیریت و پژوهشگر حوزه قاچاق کالا و ارز طی یادداشتی نوشت: هفته گذشته در برنامه متن و حاشیه شبکه سه داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در اظهاراتی صریح، مسائل مختلفی همچون قاچاق کالا از مبادی رسمی، افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه توسط نمایندگان مجلس و چالشهای اجرای ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه را مورد نقد و بررسی قرار داد. اما در این میان یکی از محورهایی که به شدت مورد توجه کارشناسان و رسانه ها قرار گرفت، چرایی عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن علنی مجلس بود.

گودرزی در این برنامه تلویزیونی عنوان کرد که دلیل اصلی عدم قرائت این گزارش در صحن علنی، دخالت اعضای هیأت رئیسه مجلس است. به بیان وی، هیات رئیسه مجلس اعتقاد دارند که این گزارش تند نگارش شده و بسیاری از مسئولین و دستگاهها، در این گزارش مقصر شناخته شده اند؛ لذا این گزارش باید پس از بازبینی، اصلاح و تلطیف!!، در صحن علنی قرائت شود.

این اظهار نظر دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با استقبال کارشناسان مستقل و بسیاری از صنوف و حتی طبقات مختلف مردم روبرو شد اما برخی نمایندگان مجلس که ظاهرا منافع آنها با برخی باندهای قدرت و ثروت گره خورده است، به این اظهار نظر واکنش منفی نشان داده اند.

در جدیدترین واکنش به این صحبت، احمد انارکی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از نحوه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور، طی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های نزدیک به رئیس مجلس، اظهار نظر گودرزی در برنامه متن حاشیه را کذب عنوان کرده است.

اما این مصاحبه نکات جالب توجهی دارد که می توان آن را مورد نقد و بررسی قرار داد:

۱- انارکی در بخش اول مصاحبه خود عنوان کرده‌اند گزارش برای قرائت در صحن باید به هیات رئیسه ارسال شود که هنوز این فرایند از سوی هیات تحقیق و تفحص طی نشده است. اما با بررسی مصاحبه برخی نمایندگان با رسانه‌ها، این اظهار نظر ایشان تا حدودی نقض می شود. علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک و  عضو هیات تحقیق و تفحص، در ۱۲ آبان ماه ۹۸ و با حضور در برنامه تلویزیونی پایش عنوان کرد که هیات رئیسه مجلس، هیات تحقیق و تفحص را مکلف کرده است که گزارش را مورد بازنگری قرار دهد! سوال اینجاست که اگر این گزارش به هیات رئیسه ارسال نشده، پس چرا وی، به عنوان عضو هیات تحقیق و تفحص، چنین اظهار نظری کرده است؟! از سوی دیگر کریمی، در مصاحبه ای پیش از آن با یکی از رسانه ها (۶ آذرماه)، دستهای پنهان را مقصر اصلی عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی کرده است.  انارکی پیش از هر سوالی، باید به این سوال پاسخ دهد که این دستهای پنهان دقیقا چه کسانی هستند؟! آیا نمی‌توان ردی از آنها در هیات رئیسه مجلس پیدا کرد؟

۲- انارکی در بخش پایانی مصاحبه خود، ناخواسته به نکته جالبی اشاره کرده است که باعث تشدید ابهام و سوالها در این زمینه می‌شود. انارکی در این بخش عنوان کرده است که ” نباید علیه دستگاه هایی که رفتار خود را اصلاح و یا برای مقابله با قاچاق، تدابیر جدیدی اندیشیده اند، گزارش داد و لذا این موارد باید در گزارش نهایی لحاظ می‌شود.” این بخش ازمصاحبه ایشان گمانه زنی های کارشناسان و منتقدان مبنی بر دخالت برخی افراد در روند قرائت این گزارش در صحن علنی را تشدید می کند.

از صحبتهای ایشان می توان اینگونه استنباط کرد برخی نهادها و یا افراد موثر پس از قرائت نسخه اولیه گزارش، درخواست کرده اند که این گزارش اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد!!  حال ایشان باید به این سوال  نیز پاسخ دهد که نسخه اولیه گزارش هیات تحقیق و تفحص کدام افراد و یا نهادها را مورد بازخواست قرار داده است که باعث فشار آنها برای اصلاح گزارش نهایی شده است؟

اما در پایان این سوال مهم برای منتقدان و کارشناسان مطرح می شود که آیا به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ی که در آینده در صحن علنی قرائت می شود، می توان اعتماد کرد؟! آیا گزارشی که به اذعان اعضای هیأت تحقیق و تفحص چند بار مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است؛ گزارش جامعی خواهد بود؟ این سوالی است که نباید در میان جنجالهای رسانه ای برخی افراد و ذینفعان قاچاق در کشور، به فراموشی سپرده  شود!

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد