تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آذر 1398 - 14:00
کد خبر : 69046

دولت قانون مبارزه با قاچاق کالا را اجرا می‌کرد نیاز به افزایش قیمت بنزین نبود

دولت قانون مبارزه با  قاچاق کالا را اجرا می‌کرد نیاز به افزایش قیمت بنزین نبود

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از مسائلی که این روزها کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بحث مفاسد اقتصادی و از سویی قاچاق کالا و ارز است. اهمیت این موضوع تا آنجایی است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درباره آن صحبت کرده و به مسئولان هشدار داده‌اند. در همین راستا رهبر معظم انقلاب

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از مسائلی که این روزها کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بحث مفاسد اقتصادی و از سویی قاچاق کالا و ارز است. اهمیت این موضوع تا آنجایی است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درباره آن صحبت کرده و به مسئولان هشدار داده‌اند. در همین راستا رهبر معظم انقلاب در سال ۸۱ خطاب به رئیس جمهور وقت فرمان می‌دهند و گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال را خطری جدی و بزرگ می‌دانند که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و تاکید می‌کنند که بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند. 

بنابر اهمیت موضوع و با توجه به اینکه در آستانه ۱۶ آذر قرار داریم پای صحبت‌ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی نشستیم و در میزگردی با عنوان «بررسی وضعیت مبارزه با قاچاق و بررسی لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه تجاری» درباره این موضوع گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است:

* چرا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با گذشت ۶ سال اجرا نمی‌شود؟

رضا قلعه نوی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ابتدای این میزگرد با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا در دی ماه سال ۹۲ گفت: در اسفند ۹۵ آیین نامه اجرایی این مصوبه بعد از چندین سال معطلی و اتلاف هزینه سنگین ابلاغ شد و قانونی که باید ظرف دو تا سه ماه اجرا می‌شد متاسفانه با گذشت ۵ تا ۶ سال هنوز اجرا نشده است.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: این ساماندهی یعنی اینکه سامانه هایی که باید برای جلوگیری از قاچاق کالا ایجاد شود، سریع‌تر ایجاد شود، با ایجاد این سامانه‌ها بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

این فعال دانشجویی گفت: گویا نزدیک به ۴۶ سامانه در این بحث وجود دارد که یکی از آنها سال گذشته توسط وزارت ارتباطات با عنوان طرح رجیستری موبایل اجرا شد. البته این سامانه ها به صورت زنجیره‌وار باید در کنار هم اجرا شوند تا بتوانند موفق عمل کنند.

قلعه نوی ادامه داد: زمانی ما می توانیم بگوییم سامانه مبارزه با قاچاق کالا موفق بوده که هر ۴۶ سامانه در کنار هم فعال باشند و درست عمل کنند.

* قاچاق کالا از دلایل اصلی ایجاد مشکلات اقتصادی و نابسامانی بازار است

محمد صادق جعفری دبیر هسته مطالبه گری و گفتمان بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد کشور هم در این میزگرد از عملکرد نامناسب مسئولان برای اجرای قانون مبارزه با کالا و ارز انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی ایجاد مشکلات اقتصادی و نابسامانی بازار، قاچاق کالا است.

وی ادامه داد: برخورد با واردکنندگان کالای قاچاق، کار نادرستی نیست ولی مشکل اصلی اینجاست که ما هیچ سامانه و نظارتی‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا نداریم، اینکه بدانیم چقدر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود و این کالاها از چه راه هایی وارد می شوند، این مسئله باعث شده که دریچه‌های متعددی برای افرادی که می خواهند کالای قاچاق را وارد کشور کند باز گذاشته شود.

این فعال دانشجویی افزود: وقتی کالا به صورت قاچاق وارد کشور شود، تولیدکننده داخلی ضربه می بیند، وقتی تولید کننده ضربه ببیند برای کارگر هم مشکلی ایجاد خواهد شد و در ادامه در جامعه مشکلاتی پیش خواهد داد. وقتی تولید داخلی وجود نداشته باشد، درآمد کافی هم وجود ندارد و دولت هم با مشکل مواجه خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: سوال های اصلی ما این است که چرا تاکنون قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا اجرا نشده است، چرا نزدیک به شش سال است جلوی اجرای این قانون گرفته شده است، چرا با گذشته یک سال گزارش عدم اجرای این قانون در مجلس قرائت نشده و متاسفانه چرایی های وجود دارد که ماجرا را برای ما عجیب تر می‌کند.

وی تصریح کرد: این اتفاقات برای ما اینگونه تداعی می‌کند که پای منفعت یکسری از آقایان که در صادرات و واردات نقش دارند وسط است که نمی‌گذارند این قانون اجرا شود.

*  قانون مبارزه با قاچاق کالا اجرا می‌شد نیاز به افزایش قیمت بنزین نبود

سعید توانا راد دبیر کمیته دانشجویی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی هم در ادامه این میزگرد گریزی به افزایش قیمت بنزین و اغتشاشاتی که حدود یک هفته کشور را درگیر کرد زد و گفت: با اتفاقاتی که رخ داد و خسارات زیادی که به کشور زده شد هم می توان به صورت فیزیکی برخورد کرد هم این که می‌توان لایه‌های دیگر این ماجرا را هم دید.

وی افزود:‌مقام معظم رهبری سال ۹۶ درباره مشکلات اقتصادی فرمودند که وقتی زخمی وجود دارد  مگسی هم روی آن می‌نشیند پس بروید آن زخم ها را درمان کنید. از سال ۹۶ تاکنون دو سال گذشته ولی هنوز آن زخم نه تنها درمان نشده حتی نمک هم به زخم مردم پاشیده شده است.

تواناراد گفت: به گفته مسئولان اکثر افرادی که در اغتشاشات دستگیر شدند افرادی با سطح سواد پایین و دارای مشاغل کاذب، بیکار و جوان بودند. با این وجود چرا باید یک جوان، بیکار باشد که از بیکاری یا وابسته به بیگانگان شود یا مسائل مالی برایش آنقدر اهمیت پیدا کند که به کشور پشت کند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: ۸۰ درصد قاچاق که به کشور ما وارد می شود از مبادی رسمی است، چرا باید اینگونه باشد. چرا باید آنقدر درباره قاچاق کالا بی‌تفاوتی وجود داشته باشد که رهبر معظم انقلاب هم درباره این مسائل باید ورود کنند.

وی گفت: اگر جلوی قاچاق گرفته شود از بحث واردات قانونی هم می‌توان مالیات گرفت. بحث تولید نیز افزایش پیدا خواهد کرد، روند بیکاری نیز بهبود پیدا خواهد کرد. به نظرم بیشتر اتفاقاتی که در جامعه ما رخ می‌دهد درباره همین مسئله است.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه اجرای سهمیه‌بندی اظهار داشت: فتنه گران اصلی کسانی هستند که به حرف کارشناسان و دلسوران نظام بی‌توجهی کردند و در جایی که می‌توانستند با هزینه کمتری از سهمیه بندی بنزین مشکلات اقتصادی را حل کنند، این کار را نکردند. به طور مثال قانون مبارزه با قاچاق کالا اگر کامل اجرا می‌شد نیاز به افزایش قیمت بنزین نبود. 

وی افزود: متاسفانه چیزی را که می توان با هزینه کمتر اجرا کرد را اجرا نمی کنند تا جایی که مجبور می شوند نظر کارشناسان درباره افزایش قیمت بنزین را اجرا کنند.

مسئول کمیته دانشجویی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: اگر ما واقعا دغدغه انقلاب و کار اثرگذار برای کشور را داریم باید روی همین مسائل که باعث ایجاد فساد می‌شوند، متمرکز شویم.

توناراد افزود: مردم بیش از آنکه از فقر ناراضی، نگران و ناراحت باشند از تبعیض و فساد ناراحتند. جوانان ما وقتی می‌بینند افرادی به واسطه وصل بودن به برخی سیستم‌ها به راحتی و یکشبه ثروت فراوان به دست می آورند ولی انها باید نگران خرید یک لیتر بنزین برای موتور خود برای مسافرکشی باشند ناراحت می شوند.

وی گفت: حرف بنده با تشکل‌های دانشجویی و آنهایی که دغدغه انقلاب و مردم را دارند این است که حل مشکلات مردم را در اولویت قرار دهند. اگر همین تشکل هایی که در تهران قرار دارند سالانه یکی از مسائلی که در رابطه با فساد اقتصادی وجود دارد را دست بگیرند و حل کنند بسیاری از مسائل حل خواهد شد. 

تواناراد اضافه کرد: مثلاً یکی از تشکل ها بحث فرار مالیاتی پزشکان را دست بگیرد یکی سامانه ملی املاک و اسکان را دست بگیرد و… و واقعاً به دور از سیاسی بازی ها و جناح بازی ها این مسائل را از مسئولان مطالبه کند این گونه هم مردم بیشتر همراه ما خواهند شد و هم کار اثر گذاری بیشتر خواهد شد داشت و به نتیجه نزدیک تر خواهیم شد.

تواناراد یادآور شد: اگر اینگونه به حل مسائل بپردازیم ده سال بعد پیشرفت خیلی زیادی خواهیم داشت، مقام معظم رهبری هم همین را از ما مطالبه دارند جریانات دانشجویی اگر همت کنند و واقعاً جدی عمل کنند می توانند سدی در مقابل مفاسد اقتصادی و گلوگاه هایی که مفاسد اقتصادی را تولید می کنند، باشند. 

* مطالبه گری تخصصی برای جلوگیری از وقوع نواقص وجود ندارد

دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در ادامه این میزگرد از آنچه باعث شده در  گذشته از ایجاد فساد اقتصادی پیشگیری نشود انتقاد کرد و گفت: ما باید درباره نواقصی که باعث ایجاد مشکلاتی برای جمهوری اسلامی شده بازگشت به عقب داشته باشیم و این مسائل را بررسی کنیم. 

وی افزود: متاسفانه چه در ساختار حاکمیتی و چه در مسئله جریان دانشجویی، مطالبه گری تخصصی برای جلوگیری از وقوع نواقص وجود ندارد و این مسئله سبب شده در اکثر مواقع زمانی ما در مورد یک مسئله صحبت می‌کنیم که این مسئله به صورت گسترده در فضای کشور منتشر شده است.

یادگاری گفت: ما شدیدا نیازمند مطالبه گری تخصصی و یک نوع عدالتخواهی تخصصی در موضوعات مختلف کشور هستیم. اگر امروز در مورد قاچاق صحبت می کنیم درباره مسئله‌ای صحبت می‌کنیم که باید در مورد درمان آن فکر شود یعنی از زمان پیشگیری آن گذشته است. در اینجا قطعاً جریان دانشجویی نقش داشته و نتوانسته پیگیری درست و تخصصی‌ای را در موضوعات مختلف و اولویت های مختلف داشته باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: بدون شک مفاسد مختلف نیازمند یک نوع پیگیری تخصصی، ارائه راهکار و و ارائه نظر از سوی جریان دانشجویی است. نگاه ما هم به این جریان این است که نباید اینگونه باشد که صرف نقد به این مسئله کفایت کند.

وی افزود: ما قائل به این هستیم که انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت قرار دارد و پیشرفت نیازمند توسعه و ایجاد ظرفیت های مختلف اقتصادی است اما این ظرفیت های اقتصادی نیازمند یک نوع ساختار تخصصی است.

دبیر جنبش عدالتخواه یادآور شد: اینکه اینگونه القا شود که ساختار تصمیم گیری قرار است با ساختار کارشناسی جلو برود اشتباه است این تحلیل ایجاد می‌شود که بسیاری از موضوعاتی که در ساختار تصمیم گیری در دولت جلو برده می‌شود نسبتی با ساختار کارشناسی ندارد و از آنجایی که متاسفانه دولت حاضر به هیچگونه گفت‌وگویی چه در سطح دانشجویی چه در سطح مردم و چه در سطح کارشناسی و حتی در سطح مسئولان نظام نیست این تحلیل داده می‌شود که یک نوع نظر کارشناسی که معطوف به یک نوع نگاه خاص اقتصادی است در دولت جلو می‌رود. این در صورتی که می‌بینیم نگاهی که در انقلاب اسلامی جلو رفته واقعاً معطوف به این بوده که بر اساس کارشناسی جلو برود.

وی گفت: نگاه کارشناسی یعنی اینکه اگر در حوزه قاچاق به یک جمع‌بندی رسیده شده باید به آن عمل شود. حال چه کسانی جدیت لازم را برای اجرا کردن قانون مبارزه با قاچاق کالا را ندارند؟ این باید مشخص شود. دستگاه قضایی و دیوان محاسبات اداری هم باید این موضوعات را پیگیری کنند.

یادگاری تاکید کرد: این موضوع مسئله ای است که به صورت مشخص درباره آن بحث شده و کارشناسی صورت گرفته و به یک آیین‌نامه و قانون تبدیل شده است اما در مرحله اجرا باقی مانده است، باید مشخص شود چرا اجرا نمی‌شود.

این فعال دانشجویی گفت: متاسفانه امروز می‌بینیم به دلیل مدیریت نادرست برخی افراد در ساختار نظام چه مشکلاتی ایجاد می شود. باید ببینیم چه اتفاقی رخ داده که ما نتوانستیم وضعیت سفره مردم را با بحث کارشناسی انقلاب اسلامی جلو ببریم. ما نتوانستیم آرمان‌های انقلاب اسلامی را که معطوف به مقاومت است در مقابل استکبار است را با نگاه کارشناسی جلو ببریم.

وی گفت: متاسفانه تنها نگاه کارشناسی مسئولان ما به مذاکره ختم شده یا اینکه تمام مباحث اقتصادی به خصوصی سازی معطوف شده است. این نگاه، نگاه اشتباهی است و باید در اولین فرصت به این پرسش پاسخ داده شود که علت عملیاتی نشدن برخی از مباحث کارشناسی از سوی دولت چیست؟ آیا قرار است دولت در روند تصمیم‌گیری‌هایش جایی برای مباحث کارشناسی بگذارد یا خیر.  ما هنوز تصمیم کارشناسی برجام اف ای تی اف و این مسائل را نفهمیدیم و متاسفانه این مباحث یک سویه جلو برده می شود. 

* قوه قضائیه با کسانی که جلوی اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا را گرفته اند، برخورد کند

محمد صادق جعفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکنون ما به بحث پیشگیری نیازی نداریم بلکه درمان هر چه زودتر مشکلات مهم است، گفت: اما یک بحث مهمی که وجود دارد این است که ۶ سال است قانون به این مهمی اجرا نشده و باید مطالبه‌ای جدی از قوه قضائیه داشته باشیم که با توجه به حقوق عامه و قانون مجازات اسلامی با افرادی که ۶ سال جلوی قانونی را که مستقیماً به همه مسائل مهم حاکمیت و مردم مربوط است گرفته و جلویش سنگ انداخته‌اند، برخورد کند.

وی افزود: بحث معیشتی و رفاه مردم و کوچک شدن سفره آنها و فرهنگ و هنجارهای اجتماعی و مفاسد اقتصادی همگی تحت تاثیر عدم اجرای قانون است که طی ۶ سال گذشته اجرا نشده و باید با افرادی که ۶ سال جلوی این قانون را گرفته و ضرری برابر با یک جنگ بر کشور تحمیل کرده‌اند، برخورد شود و این باید یک مطالبه جدی از قوه قضاییه باشد.

جعفری در ادامه به بحث ایجاد مناطق آزاد هم اشاره کرد و بیان داشت: در این مورد هم بحث پیشگیری از ایجاد این مناطق داریم و هم بحث جلوگیری از بیشتر نشدن آسیب‌های این مسئله مطرح است. مناطق آزاد یکی از سوراخ‌های بزرگ و از مبادی قانونی قاچاق است و ما چنین برداشتی از مناطق آزاد داریم چون این مناطق به بازیچه دست آقایان تبدیل شده تا از آن برداشت های سیاسی و انتخاباتی بکنند.

وی ادامه داد: برخی افکار عمومی را به این سمت و سو برده اند که اگر مناطق آزاد ایجاد شود زمین‌های منطقه  شما گران خواهد شد و برای ساکنین منطقه شغل ایجاد می‌شود در حالی که هیچ توجیه کارشناسی ای از سوی آقایان نداریم که چرا چنین اتفاقی می افتد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: آیا این اشکال از سوی ما است که نتوانستیم این را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم که مردم این سوال را بپرسند که حرف کارشناسی شما چیست که می گویید منطقه ما باید تبدیل به منطقه آزاد شود یا اشکال از جای دیگری است. باید این را بررسی کنیم.

وی با طرح این سوال که مگر می‌شود مناطق آزاد را تاسیس کنیم و هیچ نظارتی بر آن نداشته باشیم، تصریح کرد: این مناطق تبدیل به مکانی شده که قاچاقچی به صورت قانونی از طریق آن قاچاق می کند و دولت هم حمایت می‌کند فقط جنس وارد کشور می‌شود و تولید کننده نابود می‌شود و مردم آن منطقه به مصرف‌کننده بودن جنس‌های خارجی عادت می کنند و تولید ملی از بین می‌رود.

* دولت همراهی لازم جهت مبارزه با قاچاق را ندارد

دانیال یادگاری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در بخش دیگری از سخنانش اشاره‌ای به صحبت‌های دانشجویان دیگر داشت و با بیان اینکه باید هر نوع آزادسازی اقتصادی همراه با ظرفیت مردمی باشد، اظهار داشت: اگر ما در مورد مناطق آزاد و مسئله‌ای تحت عنوان ایجاد ظرفیت برای واردات صحبت می کنیم، باید ببینیم همراه بودن ظرفیت مردمی به چه میزان در این مسئله دخیل است.

وی افزود: متاسفانه ما این را نمی بینیم و آن چیزی که وجود دارد این است که یا نگاه دولت به مردم معطوف به طبقه اقتصادی مشخص است و یا نگاه ما به مردم همان مردمی‌است که کف خیابان هستند. تصمیم‌هایی که دنبال و مسائلی که طرح بحث می شود چه در حوزه مناطق آزاد و چه در مسئله قاچاق با سفره مردم نسبتی ندارد.

یادگاری با بیان اینکه وقتی در مورد قاچاق صحبت می‌کنیم به این می‌رسیم که یا دولت توانایی مبارزه با قاچاق را ندارد و یا با قاچاقچیان همراه است، تصریح کرد: یا طبق قوانین و مباحث موجود دولت می‌تواند مدیریت کند و یا اینکه می‌خواهد همراهی کند و این نسبت را باید دولت مشخص کند. 

وی ادامه داد: ما به عنوان جریان دانشجویی قائل به این هستیم که دولت همراهی لازم جهت مبارزه با قاچاق را ندارد، همراهی لازم برای مدیریت اقتصادی با استفاده از ظرفیت مردم را ندارد، شفافیت لازم جهت تصمیم گیری ها و فواید آن ها حتی با نخبگان ندارد و در همین مسئله بنزین هم همین اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد