تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1398 - 15:53
کد خبر : 60491

افزایش نگرانی‌ها از تغییر ذائقه خرید مردم/ تمایل مردم برای خرید کالاهای قاچاق در فضای مجازی افزایش یافته است

افزایش نگرانی‌ها از تغییر ذائقه خرید مردم/ تمایل مردم برای خرید کالاهای قاچاق در فضای مجازی افزایش یافته است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس، قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی به خصوص کالاهایی که مرتبط با سلامتی مردم است تبدیل به معضل جدی شده است. قاچاق کالا یکی از معضلاتی است که از کار

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس، قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی به خصوص کالاهایی که مرتبط با سلامتی مردم است تبدیل به معضل جدی شده است.

قاچاق کالا یکی از معضلاتی است که از کار افتادن چرخ تولید داخلی را به دنبال دارد و بدیهی است آنگاه که تولید داخلی با مشکل مواجه شود، به تبع آن کاهش اشتغال و افزایش بیکاری و حاکمیت رکود بر اقتصاد کشور را شاهد خواهیم بود که خبرنگار سپاس با حامد جعفری داور حقوقی مصاحبه ای انجام داده که در ادامه آمده است.

چه نوع کالاهایی در فضای مجازی قاچاق می‌شود و چگونه باید سازماندهی شود؟

کالاهایی مانند دارو به خصوص داروهایی که مورد نیاز جدی مردم و حیاتی است و مرتبط به سلامتی است که باید از طریق فرهنگ سازی و هم از طریق قانونگذاری و نظارت سازماندهی شود.

برای کنترل قاچاق در فضای مجازی چه دستگاه‌های متولی هستند؟

دستگاه‌های متعددی از جمله شورای عالی فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعات ،سازمان توسعه تجارت الکترونیک، سازمان حمایت مصرف کننده ،مرکز امور اصناف و بازرگانان پلیس‌فتا متولی هستند.

خرید و فروش کالای قاچاق در فضای مجازی چه آثاری دارد؟

آثار زیان بار آن علاوه بر تولید داخلی نظام اطلاعات اقتصادی کشور را مختل می کند و زمینه بروز ناهنجاری های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را از طریق ذائقه مصرف کننده به سمت کالای غیر استاندارد فراهم می کند.

آیا قانون محکمی برای مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی وجود دارد؟

متأسفانه با وجود تلاش‌های تمامی سازمان های ذیربط مشاهده می شود همچنان در زمینه ضرورت مقابله با عرضه کالای قاچاق در بین کسب و کارهای مجازی قانون محکمی نهادینه نشده است و بسیاری از کالاهای وارداتی که در حال حاضر توسط فروشگاه های اینترنتی و یا کانال های شبکه های اجتماعی به فروش می‌رسند از روش‌های غیر رسمی وارد کشور شده اند.

کالای قاچاق در فضای مجازی چه تاثیری بر اشتغال در سطح جامعه دارد؟

می‌تواند روند ایجاد اشتغال مستقیم را کند نماید و روحیه ایجادشغل جدید برای جوانان جویای کار راازبین برد وخودباعث ایجادناهنجاری درسطح جامعه میشود.

به نظر شما با توجه به تلاش های فراوان و ارگان‌های مختلف نظارتی چرا خروجی کار زیاد مفید و مثبت نیست؟

با توجه به اینکه هر نهاد دارای قوانین مرتبط با خود و مجزا هستند شاید خروجی کار زیاد مفید و مثبت نباشد در حالی که باید یک نظام واحد و قانون مشخص در این زمینه وجود داشته باشد.

آیا اقداماتی از سوی ارگانهای دولتی برای جلوگیری از قاچاق کالا در فضای مجازی صورت گرفته است نام ببرید؟

بله، الزام وزارت صنعت معدن و تجارت( صمت) به اخذ نماد اعتماد الکترونیک برای سایت هایی که مبادرت به عرضه کالا می کنند، شرکت پست طی قراردادی که با آن منعقد شده است به هیچ وجه کالاهایی که قانونی بودن آن محرز نبوده جابجا نمی کند و لازم است تا پیش از جابجایی محموله پستی اسناد قانونی بودن آن به شرکت ارائه شود اتحادیه پیک های حمل کالا نیز از جابجایی کالاهای فاقد منشا قانونی ممانعت می کنند. رسانه ملی نیز از تبلیغات فروش غیر حضوری کالا از جمله فروش اینترنتی و فروش پیامکی کالا ممانعت خواهد کرد و هرگونه تبلیغات در این حوزه منوط به ابراز قانونی بودن عرضه این کالا ها است.

وظیفه مردم در خصوص استقبال از خرید کالاهای قاچاق در فضای مجازی چیست؟

علاوه بر نظارت های قانونی عزم ملی برای خرید کالای استاندارد با اصالت و عدم خرید کالای قاچاق مهم ترین کاری است که می توان در جلوگیری از فروش کالای قاچاق انجام داد و با این کار می‌تواند به رشد و اشتغال کشور کمک کرد.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد