تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دی 1397 - 10:44
کد خبر : 48440

بر چسب اصالت، سلامت کالا را تضمین کند

بر چسب اصالت، سلامت کالا را تضمین کند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایرنا، بابک قطبی روز دوشنبه در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور اظهار داشت: از اواسط سال ۹۳ سازمان غذا و دارو با راه اندازی سامانه TTAC با قابلیت گزارش گیری عوارض داروها و استعلام آن

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایرنا، بابک قطبی روز دوشنبه در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور اظهار داشت: از اواسط سال ۹۳ سازمان غذا و دارو با راه اندازی سامانه TTAC با قابلیت گزارش گیری عوارض داروها و استعلام آن شروع به فعالیت کرده است.
وی افزود: بر این اساس مردم می تواند قبل از خرید کالاهای وارداتی سلامت محور شامل دارو، مکمل غذا، آرایشی و بهداشتی به بر چسب اصالت آن توجه کرده و برای اطمینان از اصالت کالاهای سلامت محور کد ۱۶ رقمی برچسب اصالت را به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: شرکت های وارد کننده کالاهای سلامت محور باید براساس ضوابط قانونی برچسب اصالت را بر روی خود کالا الصاق کنند در غیر این صورت با عرضه کننده برابر مقررات قانونی برخورد می شود.
وی یادآور شد: این بر چسب، اصالت و سلامت جنس و کالای مورد نظر را نشان می دهد و اگر بر روی کالایی نباشد، استفاده از آن توصیه نمی شود و باید موضوع فوری اطلاع رسانی شود.
قطبی اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کردستان سامانه ۱۹۰ راه اندازی شده که به صورت ۲۴ ساعته فعال است و شهروندان می توانند شکایات و انتقادات خود را از این طریق اطلاع دهند.

** ضرورت نظارت جدی بر داروخانه ها
وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به شرایطی که بدلیل اعمال تحریم های ناخواسته بر کشور حاکم شده باید نظارت ویژه بر توزیع دارو و فعالیت داروخانه ها انجام شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به انجام بازرسی های مشترک با تعزیرات و صنعت و معدن از داروخانه های استان گفت: براساس مصوبات، هفته ای یکبار گشت مشترک از داروخانه های سطح استان انجام می شود که در این چند ماه فقط چند مورد دریافت وجه اضافی مشاهده شد که متخلفان به تعزیرات معرفی شدند.
وی یادآور شد: استان کردستان جزو استان هایی است که با کمترین کمبود اقلام دارویی مواجه بوده و با اقداماتی که انجام شده کمبودهای دارویی را به حداقل رسانده ایم.
قطبی افزود: در برخی اقلام دارویی متناسب با زمان، کمبودهایی داشتیم که مربوط به همان اقلامی است که به صورت کشوری با کمبود آنها روبرو بودیم.

** جلوگیری از قاچاق معکوس دارو
وی همچنین با اشاره به اینکه باید به دلیل افزایش قیمت از قاچاق معکوس جلوگیری شود، اضافه کرد: برخورد با قاچاق معکوس دارو در سطح استان بویژه شهرستان های مرزی همچون مریوان و بانه باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به نظارت بر فعالیت تمام شرکت‌ های توزیع دارو از جمله ورودی و خروجی شرکت‌ها و انبارها گفت: بر این اساس در هشت ماه منتهی به آبان امسال ۶۲۱ مورد بازدید از مراکز عرضه لوازم آرایشی، بهداشتی و یک هزار و ۶۰۳ بازرسی از داروخانه های استان انجام شد.
وی با بیان اینکه همچنین در این مدت ۲۴۳ مورد بازدید از باشگاه های ورزشی، ۲۲۸ مورد بازدید از عطاری ها و فروشنده های مکمل انجام شد، تاکید کرد: در این مدت ۱۲۰ پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی شد.

** افزایش ۳۰ درصدی قاچاق دارو در کردستان
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این جلسه گفت: با بررسی های انجام شده و آمارهای موجود میزان قاچاق دارو در استان در هشت ماه منتهی به آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.
علی خداویسی با تاکید بر ورود جدی تر به بحث مقابله با قاچاق دارو افزود: در استان کردستان با توجه به شرایط جغرافیایی و گره خوردن موضوع قاچاق با معیشت مردم، در برخی مواقع در برخورد با این پدیده چشم پوشی می شود.
وی با بیان اینکه این اغماض و چشم پوشی در کالاهای سلامت محور به هیچ عنوان نباید انجام شود، اظهار داشت: محصولات سلامت محور چون مستقیم با سلامت مردم و خانواده ها سر و کار دارد نباید در برخورد با آن اغماضی صورت گیرد.

** داروخانه های کردستان جنس قاچاق توزیع نمی کنند
مسئول انجمن داروسازان کردستان نیز با بیان اینکه در داروخانه های اقلام دارویی قاچاق توزیع نمی شود، اظهار داشت: کردستان در زمینه توزیع داروی قاچاق در داروخانه ها جزو استان های آخر کشور است.
ابراهیمی افزود: تمام اقلام دارویی که در داروخانه های استان توزیع می شود دارای بر چسب اصالت بوده و مشتریان نیز حق دارند اصالت کالای خود را رصد کنند و داروخانه ها در این زمینه همکاری لازم را دارند.
استان کردستان به سبب داشتن بیش از ۲۸۴ کیلومتر مرز با کشور عراق یکی از مبادی ورود و خروج کالا و ارز به شمار می رود و سالانه به ارزش ده ها میلیارد ریال کالای قاچاق در این استان کشف و ضبط می شود.
۷۳۴۸/۹۱۰۲
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد