تاریخ انتشار : یکشنبه 4 شهریور 1397 - 9:02
کد خبر : 39858

نتیجه تجارب قبلی به چالش کشیدن نظام و سقوط اخلاق بود/ آیا فقط رئیس‌جمهور باید پاسخ‌گو باشد

نتیجه تجارب قبلی به چالش کشیدن نظام و سقوط اخلاق بود/ آیا فقط رئیس‌جمهور باید پاسخ‌گو باشد

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاس و نماینده اسبق مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با موضوع سؤال از رئیس‌جمهور و اهمیت توجه به اخلاق و حفظ وحدت با توجه به تجربیات منفی جلسات استیضاح و سؤال‌های پیشین در دوره‌های مختلف گفت:  براساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاس و نماینده اسبق مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با موضوع سؤال از رئیس‌جمهور و اهمیت توجه به اخلاق و حفظ وحدت با توجه به تجربیات منفی جلسات استیضاح و سؤال‌های پیشین در دوره‌های مختلف گفت:  براساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که یک چهارم از کل نمایندگان مجلس ضرورت طرح سؤال از رئیس‌جمهور را تشخیص دهند رئیس‌جمهور موظف است ظرف مدت یکماه در مجلس حضور پیدا کرده و پاسخگوی سؤال نمایندگان باشد. این از جمله حقوق مسلم نمایندگان است و کسی هم مخالف استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس برای پاسخگویی رئیس‌جمهور نیست.

محورهای سؤال از رئیس‌جمهور، سه قوه را شامل می‌شود 

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که سؤالاتی که از رئیس‌جمهور در ارتباط با شرایط کنونی کشور از جمله مشکلات اقتصادی و بانکی، بیکاری و قاچاق کالا و ارز مطرح شده مربوط به هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه است و هر سه باید پاسخگوی این سؤالات باشند نه فقط رئیس‌جمهور.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: به عبارتی ضعف و ناکارآمدی در این حوزه‌ها، به کل مجموعه حاکمیت برمی‌گردد و اینگونه نیست که مسائلی مانند قاچاق ارز و کالا تنها مربوط به یک قوه باشد. همین‌طور که مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این مسئله از طریق تصویب و اصلاح قوانین نقش دارد، قوه قضائیه هم در پیگیری‌هایی که باید نقش دارد و اگر مشکلاتی در این حوزه هست هر سه قوه مقصر هستند. برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی، قاچاق کالا و ارز و … ده‌ها سازمان و نهاد نظارتی و رسیدگی‌کننده وجود دارد که همگی باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و این ناکارآمدی‌ها صرفا مربوط به دستگاه اجرایی نیست.

تجربه تلخ و ناموفق جلسات سؤالات و استیضاح‌ پیشین

آرین‌منش افزود: مسئله دیگر این است که تجربه استیضاح و سؤال از وزرا و رئیس‌جمهور در برهه‌های مختلف تجربیات تلح و ناموفقی بوده است و نه تنها با طرح این سؤالات مشکلی از مشکلات عدیده مردم حل نشده بلکه افشاگری‌ها و مسائل غیراخلاقی صورت گرفته در این جلسات، نظام را به چالش کشیده است. بنابراین بایستی سه ضلع مثلث سؤال‌کنندگان، مدیریت مجلس و پاسخ‌دهنده (رئیس‌جمهور) به نحوی عمل کنند و سخن بگویند که نظام به چالش کشیده نشده و خوراک رسانه‌ای برای دستگاه‌های تبلیغاتی ضد انقلاب و دشمنان فراهم نشود و چاره آن هم این است که تمامی اضلاع این مثلث به مر قانون عمل کرده و همگی سخنان خود را در محورهای از قبل اعلام شده بیان کنند و با طرح مسائل حاشیه‌ای، مبهم، غیراخلاقی و … جلسه را از اهداف خود دور نکنند.

این نماینده اسبق مجلس با اشاره به تجربه سؤال از رئیس‌جمهور دولت دهم گفت: در این قضیه نه تنها مشکلی حل نشد بلکه رئیس‌جمهور وقت به نوعی سعی کرد با رفتارهای سخیف خود، مجلس را تحقیر کند و نتیجه آن جلسه هم افزوده شدن ابهامات و سؤالات جامعه بود. پیش‌بینی من این است که این جلسه و جلسات مشابه آن، ذره‌ای از مشکلات مملکت را حل نکرده و صرفا به یک عقده‌گشایی از سوی برخی افرادی که به دنبال به چالش کشیدن دولت یا مجلس هستند منتهی شود که نهایتا حاصلی برای مردمی که گرفتار ده‌ها مشکل و مسئله اقتصادی هستند نخواهد داشت و حتی بیم آن می‌رود که نمایشی از بداخلاقی به جامعه ارائه و سؤال از رئیس‌جمهور به استیضاح و سقوط اخلاق منتهی شود.

چرا جلسات سؤال و استیضاح به سمت افشاگری و نمایش‌های غیراخلاقی می‌رود؟

آرین‌منش در خصوص برخی تحریکات که مجلس و دولت را به سمت گفتن ناگفته‌ها و افشاگری تشویق می‌کنند، گفت: به طور کلی گفت‌وگوی بین قوا از جمله دولت و مجلس امر مفید و مبارکی است، اما وقتی رئیس‌جمهور برای سؤال به مجلس دعوت می‌شود در واقع عملا هدف دیگر طرح سؤال نیست بلکه هدف، به چالش کشیدن و تمام مشکلات را به دولت نسبت دادن است و به عبارتی توپ مشکلات را به زمین دولت انداختن است و طبیعتا رئیس‌جمهور هم در چنین شرایطی برای دفاع از دولت، آن بخش از مشکلات را که تنها به دولت ارتباط پیدا نمی‌کند بیان خواهد کرد و مطالبی را خواهد گفت که خوشایند مجلس، دستگاه قضا و سایر بخش‌های حاکمیت نیست و از این منظر چنین جلسه‌ای تبدیل به نمایش غیراخلاقی و افشاگری خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: در مجموع هزینه و ضرر ابهامات و سؤالات بدون پاسخی که از این جلسات در ذهن جامعه شکل می‌گیرد بسیار بیشتر از فواید و منافع آن برای کشور به ویژه در شرایط فعلی است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد