تاریخ انتشار : یکشنبه 4 شهریور 1397 - 5:45
کد خبر : 39815

گزارش لحظه‎ای ایکنا از جلسه استیضاح کرباسیان

گزارش لحظه‎ای ایکنا از جلسه استیضاح کرباسیان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا، جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، صبح امروز، یکشنبه ۴ شهریورماه، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی

گزارش لحظه‎ای ایکنا از جلسه استیضاح کرباسیان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا، جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، صبح امروز، یکشنبه ۴ شهریورماه، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس، اولین موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود که عنوان کرد: بزرگ‌ترین شرکت تحت نظر بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام دچار فساد است. در گمرک پرویزخان قاچاق سازمان یافته به ارزش ۱۵ تریلیون دلار صورت گرفته است اما اسناد بایگانی به صورت شبانه سوزانده شد و باید این موارد روشن شود.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان دیگر نماینده موافق استیضاح اظهار کرد: نباید چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت کنیم. ما روز به روز شاهد مشکلات بازار ارز و کوچک شدن سفره مردم هستیم و وزارت اقتصاد هم ناتوان از حل این مشکلات است. آقای کرباسیان وزیری توانا برای حل این مشکلات و اداره این وزارتخانه نیست.
وی ادامه داد: در سامانه‌های گمرک فساد وجود دارد و ما به عنوان رئیس فراکسیون مرزنشینان مدام به آنان هشدار دادیم اما نه تلاش از سوی ایشان و نه گمرک صورت گرفت و نه امیدی به حل این مشکلات هست. بنابراین یا نباید وزیری را استیضاح کنیم یا باید پاسخگوی این اقدامات باشند.
منتخب مردم تربت جام در مجلس اظهار کرد: مردم زیر بار فساد اقتصادی در حال له شدن هستند و وزیر اقتصاد در حل مشکلات اقتصاد کلان ناتوان است. بنده در ابتدای دولت از این وزیر حمایت کردم اما الان وقتی به سراغ آنان می‌رویم، نه وزارت اقتصاد و نه گمرک پاسخگو نیست.
رحیمی جهان‌آبادی در پایان سخنان خود گفت: تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصاد کشور را به بازار سلیمانیه، هرات و بازار ارمنستان نسبت دهیم. ما از شخص آقای روحانی حمایت کردیم و می‎کنیم اما آقای کرباسیان به سؤالات از رئیس جمهور توجه کنید که بخشی از آنان به ضعف شما مربوط است. بنابراین اگر ایشان را استیضاح نکنیم باید پاسخگوی مردمی باشیم که دائما پشت این دیوارها ضجه می‌زنند بنابراین به نام مردم ایران از شما نمایندگان درخواست رأی برای استیضاح آقای کرباسیان داریم اما همچنان از دولت حمایت می‎کنیم.
عباس پاپی‎زاده، نماینده دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دیگر نماینده موافق استیضاح بود که عنوان کرد: برنامه اقتصادی وزیر محترم، اقتصاد اجتماعی و مردم‎محور بود اما عملکرد ایشان کاملا برخلاف برنامه اعلامی است؛ به طوری که به شدت شاهد افزایش تورم هستیم و شاهد هجوم نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز هستیم که مشکلات اقتصادی را دامن زده است. افزایش بیش از سه برابری نقدینگی و افزایش چندین برابری بدهی دولت به بانک مرکزی و استقراض مداوم، از اتفاقات سال‎های اخیر است.
وی گفت: میلیون‌ها نفر از مردم ایران به خاک سیاه نشانده شده‌اند اما آقای کرباسیان، از شما سؤال می‎کنم که چرا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، بانک‎های کشور را وارد رقابت بر سر افزایش نقدینگی کرده‌اند و شاهد خروج از اقتصاد تولیدمحور به سمت اقتصاد رانت‌محور و کاهش سطح معیشت مردم هستیم.
پاپی‎زاده، با بیان اینکه رباخواری حاکم بر اقتصاد ایران حاصل دوران وزارت شماست، گفت: در دوران شما برای تحقق مهم‎ترین دغدغه مقام معظم رهبری در مورد بهبود وضعیت معیشت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی هیچ تلاشی صورت نگرفت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: مردم انتظار دارند وزارت اقتصاد، به نفع قشر کم‌درآمد گام بردارد اما متأسفانه تیم اقتصادی دولت، اسناد تخلفات ارز دولتی را در اختیار قوه قضائیه قرار ندادند و این بزرگترین مانع برای محاکمه متخلفان و شفافیت است.
عدم مبارزه با فساد و رانت‎خواری، استفاده از افراد دو تابعیتی، عدم توجه به مبارزه در جنگ اقتصادی، سرنوشت قانون بهبود محیط کسب و کار، اصلاح نظام بانکی، وعده اقتصاد در اتاق شیشه‎ای و تورم افسارگسیخته، دیگر محورهای سخنان پاپی‌زاده بود.
حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود که مهم‎ترین محور سخنان وی شامل بی‎توجهی وزارت اقتصاد به افزایش بی‎رویه نقدینگی، بی‎توجهی به توسعه فعالیت‎های صنعت بیمه و بهبود محیط کسب و کار و گسترش بخش غیردولتی و بی‌توجهی به مبارزه با قاچاق، بود.
صدیف بدری، نمایند اردبیل و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ذکر این سؤال که شما با توجه به مشکلات ارزی، تورم شدید و افسار گسیخته که ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‎کند، چه نمره‎ای به خود می‎دهید؟ اظهار کرد: بخش عمده‎ای از مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از ضعف مدیریت بوده است و شما به دلیل عدم عمل به وظایف قانونی مقصر هستید.
وی ادامه داد: ثبت سفارش محصولات غیرضروری با ارز دولتی از دیگر اقدامات شما بوده است که این ارز دولتی به جای تأمین نیازهای دولتی به وارد کردن گوشی آیفون و سایر نیازهای غیرضروری اختصاص یافته است اما دولت هم بابت آن عذرخواهی نکرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: اگر توان مدیریت این فضا را نداشتید، چه بهتر که شخصا استعفا می‎دادید و حال که توان اداره مدیریت اقتصاد کشور را ندارید و در مقابل اتفاقات رخ داده، عافیت‎طلبی پیشه کرده‎اید، بنابراین باید از قطار دولت پیاده شوید و نمایندگان مردم، شما را استیضاح می‎‏کنند تا افق بهتری را پیش روی ملت قرار دهند.
کاهش ارزش پول ملی، افزایش افسارگسیخته قیمت کالا و کاهش روند صادرات، دیگر محورهای سخنان بدری بود.
شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد اظهار کرد: کشور ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‎برد و ستاد اقدام تحریم را بر علیه ما تشکیل داده‎اند اما در مقابل این اتاق جنگ اقتصادی که بر علیه ما شکل گرفته است، تاکنون چه پاتک اقتصادی صورت گرفته است، مگر غیر از این است که ذخایر دولتی به صورت ناعادلانه توزیع شده است.
ضرورت تشکیل اتاق جنگ اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش فقر، افزایش نقدینگی، عدم آرامش در اقتصاد و بازار ارز، عدم توجه به بندهای اقتصاد مقاومتی، عدم توجه به استفاده از نخبگان جوان و عدم رعایت عدالت در ارائه تسهیلات بانکی، دیگر محورهای سخنان کاظم‎زاده بود.
مجید کیان‎پور، نماینده دورود و ازنا و دیگر عضو کمیسیون عمران در مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح اظهار کرد: هیچ گونه اقدام مثبتی در جهت حفظ ارزش پول ملی صورت نگرفته است و هیچ مسئولی در قوه مجریه پاسخگو نیست و همه به افراد دیگر احاله می‎دهند و بانک مرکزی هم می‎گوید عوامل بیرونی در این زمینه دخیل هستند.
افزایش افسارگسیخته نقدینگی، خلق پول بدون پشتوانه توسط نظام بانکی، سود بالای بانکی، عدم اجرای منابع طرح جامع مالیاتی، بی‎توجهی به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ات دیوان محاسبات، افزایش قاچاق کالا و عدم برخورد با متخلفان، افزایش نرخ تورم، انبار کالا، عدم پیگیری بازگشت ارز صادراتی پتروشیمی‎ها، عدم امیدآفرینی در اقتصاد، افزایش نرخ سکه و ارز، افزایش قیمت مسکن و خودرو، دیگر محورهای انتقادات کیان‎پور به کرباسیان بودند.
علی ساری، نماینده اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح کرباسیان، محور سخنان خود را عدم توجه وزارت اقتصاد به جنگ اقتصادی، عدم حضور در جلسات شورای پول و اعتبار، عدم مبارزه با فساد، بی‎توجهی به اموال مازاد بانک‎ها و عدم فروش این اموال، افزایش حجم نقدینگی، مشکلات ارزی و بانکی قرار داد.

محور اصلی سخنان سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و سلام امینی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز انتقاداتی به وزیر اقتصاد از قبیل عدم توجه به جنگ اقتصادی، خسارت اقتصادی به مردم، افزایش شکاف طبقاتی، به خطر افتادن معیشت مردم و از هم پاشیدگی خانواده‎ها بود.
این خبر در حال تکمیل است….

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد