تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1396 - 22:21
کد خبر : 14004

آغاز برخورد جدی با “مزون‌های خانگی لباس” در خراسان رضوی

آغاز برخورد جدی با “مزون‌های خانگی لباس” در خراسان رضوی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ساعت از ۲۳ شب گذشته و نور تلفن همراه نظرم را جلب می‌کند؛ در آن زمان از شب پیامکی با محتوای فروش لباس پاییزه در مدل‌های مختلف دریافت کرده‌ام که آدرس آن یک واحد مسکونی در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ساعت از ۲۳ شب گذشته و نور تلفن همراه نظرم را جلب می‌کند؛ در آن زمان از شب پیامکی با محتوای فروش لباس پاییزه در مدل‌های مختلف دریافت کرده‌ام که آدرس آن یک واحد مسکونی در یکی از مجتمع‌های اطراف خانه خودمان است.
نخستین باری نبود که آگهی یک مزون خانگی را می‌دیدم اما از اینکه این نوع از فعالیت اقتصادی تا این حد آشکار شده که حتی بدون ترس اقدام به ارسال پیامک همگانی برای اطلاع‌رسانی می‌کنند برایم قدری عجیب بود.

یکی از معضلات اقتصادی، فعالیت زیرزمینی در هر صنفی بوده و این مشکل همچنان ادامه دارد؛ سابق بر این تعدادی از افراد با لقب "چترباز" به کشورهای دیگر و یا مناطق آزاد کشور خودمان سفر کرده و بدون پرداخت عوارض و گمرکی لباس را به صورت قاچاق وارد کرده و با استفاده از ساز و کارهای سنتی مانند دوره‌گردی و یا فروش در منزل آنها را به پول نقد تبدیل می‌کنند.

متأسفانه این فرهنگ در کشور ما نیز وجود دارد که خرید از این افراد با استقبال روبه‌رو شده و بیشتر افراد حتی ترجیح می‌دهند که برای خود و خانواده‌شان از این نوع فروشگاه‌های غیرمجاز خرید کنند. در وضعیت کنونی که بازار در حال رکود بوده و پرداخت حقوق دولتی از جمله مالیات و عوارض بسیاری از کسبه را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده تعداد افرادی که در اصطلاح مزون‌های خانگی دارند؛ افزایش یافته و چشمگیر شده است.

ارزان فروشی مزون‌های خانگی 

"م" یکی از بانوان مشهدی است که اغلب از یکی از مزون‌های خانگی خریدهای خود را انجام می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: معمولاً این دسته از مزون‌ها لباس‌های خود را ارزان‌تر عرضه می‌کنند؛ حتی می‌توان از آنها به صورت قسطی نیز خرید کرد در حالی که این امکان در بازار وجود ندارد.
همچنین محیط این دسته از مزون‌ها معمولا زنانه بوده و اطمینان خاطر بیشتری در مورد موضوعات حجاب و سایر مواردی از این دست وجود دارد.

همسایه آزاری 

"ث" از دیگر بانوان مشهدی است که در اعتراض به فعالیت مزون‌های خانگی می‌گوید: یکی از همین افراد در آپارتمان ما فعالیت دارد و در یک ماه نزدیک به عید نوروز دسته دسته مشتریان وی به خانه‌اش می‌آمدند و دقیقاً به اندازه یک مغازه شلوغ می‌شد؛ در حالی که آپارتمان جای زندگی است و کسب و کار در آن نباید صورت گیرد.

گران‌فروشی و تقلب 

"ن" یکی از شهروندان مشهدی است که سابق بر این مشتری پر و پا قرص یکی از همین مزون‌های خانگی بوده و هم اکنون می‌گوید: سابق بر این تمام خریدهایم را از یک مزون خانگی در نزدیکی‌های منزلمان انجام می‌دادم اما حالا حتی سمت آنها هم نمی‌روم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از کفش‌هایی که از این مزون خانگی خریداری کرده بودم در یکی از خیابان‌های متوسط شهر حدود ۵۰ درصد ارزانتر از قیمتی که از او خریداری کرده بودم پیدا کردم و بسیار هم از این مسئله ناراحت شدم و به همین علت دیگر به آن مزون نرفتم و به همه کسانی هم که می‌شناختم که برای خرید به نزدش می‌روند توصیه کردم که این کار را انجام ندهند.

مبارزه آن چنانی وجود ندارد

مهدی لسان طوسی رئیسی اتحادیه پوشاک مشهد مقدس در این زمینه می‌گوید: متاسفانه برخورد قاطعی با این دسته از مزون‌های خانگی که به صورت غیرقانونی هم فعالیت دارند صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون برای این مسئله برخی از اقدامات در دستور کار  قرار گرفته اما به علت اینکه این دسته از افراد اکثراً زنان سرپرست خانوار هستند معمولاً برخورد قاطعی با آنها صورت نمی‌گیرد کما اینکه برخی زیر سایه همین موضوع تخلفات بسیار زیادی را صورت داده و از مردم نهایت سوءاستفاده را می‌برند.

آغاز طرح جمع آوری مزون‌های خانگی 

علی باخرد؛ معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: طرح مربوط به جمع‌آوری واحدهای مزون زیرزمینی بیش از ۲ هفته است که آغاز شده و در همین راستا اقدامات زیادی در دستور کار قرار گرفته؛ متأسفانه برخی از این موضوع که آوردن لباس در قالب بار مسافر آزاد است سوءاستفاده کرده و با سفر به کشورهای دیگر و یا حتی مناطق آزاد کشورمان مقدار زیادی لباس وارد کشور می‌کنند که این کالاها همگی قاچاق محسوب می‌شوند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید می‌کند: اخیراً یکی از همین مزون‌ها مورد بازرسی قرار گرفته و از آن ۱۴۰ میلیون تومان کالای قاچاق کشف شده و اموال آن ضبط شده است.

علت برخورد کُند تصدی زنان سرپرست خانوار نیست 

ابراهیم افشاری؛ دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در این حوزه می‌گوید: طرح مبارزه با کالاهای قاچاق در منازل با عنوان مزون خانگی هم اکنون با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دست انجام بوده و به تازگی سه مورد از آنها جمع‌آوری شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: علت کُندی برخورد با این دسته از واحدها این نیست که تصدی‌گری آنها توسط زنان سرپرست خانوار است بلکه علت اصلی این است که برای ضبط کالاها نیاز به حکم ورود به منزل است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تأکید می‌کند: تاکنون حجم این دسته از کالاها که وارد شبکه توزیع می‌شدند بالا نبوده اما اخیراً میزان آن بالا رفته و به همین علت برخورد با آنها در دستور کار قرار گرفته و این مسئله در کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا نیز مطرح شده است.

افشاری خاطرنشان می‌کند: با توجه به روند اقدامات به زودی همکاری‌های لازم توسط دادگستری انجام می‌شود تا دستگاه‌های کاشف به راحتی بتوانند برای جمع‌آوری کالاهای قاچاق راحت‌تر وارد عمل شوند.

سابق بر این نیز عنوان شده بود که این دسته از فروشندگان به علت فعالیت "زیرپله‌ای" تمام قوانین را زیر پا می‌گذارند و به همین علت نمی‌توان به آنها اطمینانی داشت و البته روش متقنی برای پیگیری تخلفات آنها وجود ندارد.

علاوه بر این مسئله یکی از موضوعات اساسی این است که فروشندگان مجاز تمام حقوق دولتی را پرداخت می‌کنند و به همین علت قیمت تمام شده یک کالا برای آنها بالا می‌رود و این در حالی است که این مزون‌ها این اقدامات را انجام نمی‌دهند و گاها به همین علت قیمت آنها از واحدها تجاری سطح شهر پایین‌تر می‌آید و مبارزه با آن علاوه بر کار کشف نیاز به فرهنگ‌سازی نیز دارد چراکه ورود قهری به این مسئله به اندازه‌ای که خود مردم نسبت به این دسته از فروشگاه‌ها رغبت نداشته باشند اثر ندارد.

گزارش از شهرزاد حسینی

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد