تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 13:32
کد خبر : 109599

جهاد تربیتی؛ دژهای مقاومت هویتی

جهاد تربیتی؛ دژهای مقاومت هویتی

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیلا جوکار؛ در روزهایی که تاریخ در یکی از دشوارترین ادوار خود بسر میبرد و درگیر و دار روزهای سخت کرونایی عدالت آموزشی نیز چنگی به دل نمی زند چه بسیار دانش آموزانی که با وجود داشتن استعدادها و پتانسیل های بالا قربانی این شرایط شدند و در حوزه تعلیم و تربیت آسیب

جهاد تربیتی دژهای مقاومت هویتی

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیلا جوکار؛ در روزهایی که تاریخ در یکی از دشوارترین ادوار خود بسر میبرد و درگیر و دار روزهای سخت کرونایی عدالت آموزشی نیز چنگی به دل نمی زند چه بسیار دانش آموزانی که با وجود داشتن استعدادها و پتانسیل های بالا قربانی این شرایط شدند و در حوزه تعلیم و تربیت آسیب دیده اند. ظاهرا رقابت بین تورم و کرونا و دیگر مشکلات عدیده ای، معادلات عدالت آموزشی را برهم زده و دانش آموزان ما در این شرایط که هیچ نقشی در بوجود آمدن آن نداشته اند متضرر شده اند.

 

بنابر اصل ۳۰ قانون اساسی، عدالت آموزشی یک فرصت همگانی، یک حق همگانی و یک نیاز همگانی به رسمیت شناخته شده است. مقام معظم رهبری دراین باره فرمودند: اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساس تر از گذشته است. اما کرونا نیز به شرایط موجود دامن زد و اقشار ضعیف جامعه بار دیگر مورد بی مهری قرار گرفتند. ناتوانی در خرید گوشی موبایل وسایر مشکلات آموزش مجازی که هیچ تدابیری برای آن از قبل اندیشیده نشده بود.

 

 
امروز پس از یک سال و چند ماه آقایان چه اقدام موثری درجهت تحقق اهداف عدالت آموزشی برداشته‌اند؟ در این شرایط دانشجو معلمان جهادگر هرگز به خود اجازه نمیدهند که نظاره گر این اوضاع باشند که در این صورت قطعا تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت. برگزاری و شرکت در اردوهای جهادی توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گامی موثردر راه تحقق عدالت آموزشی خواهد بود.

 

اردوی جهادی برای هر شخص معنای خاصی دارد یکی آن را آمیزه‌ای از عشق و ایمان برای خدمت‌رسانی به همنوع درمناطق محروم و دیگری آن را آزمونی برای سنجش خود می‌بیند و می‌توان گفت که اردوهای جهادی تمرینی برای جهاد در زندگی است. برخی تصور میکنند که معلمان در این عرصه فقط با آموزش کتب درسی و انتقال دانش میتوانند نقش آفرینی کنند؛ درحالیکه باید توجه داشت که تعلیم همراه با تربیت بارور شده و نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت و ما هرگز نباید از مسئله تربیت غافل شویم چرا که وقتی مسیر تربیت دچار اشکال شود باید بجای هویت سازی در انتظار هویت زدایی در نسل آینده باشیم و لازمه حفظ هویت قرار گرفتن تربیت در کنار تعلیم در امر آموزش است که جریان نظام سرمایه داری و استعمار فرانو آنرا هدف قرار داده است.

 

باید توجه داشت استعمار فرانو بدنبال شکستن اراده سیاسی حاکمان در کشورهاست تا از این طریق بتواند مردم را ذیل پوششی از آرایش جدید سازماندهی کند که اراده ها را تسخیر کرده و به نفع جریان سرمایه داری تربیت کند که اگر از این اتفاق غافل شویم، دژهای هویتی مارا درهم شکسته و هویت ایرانی اسلامی ما تهدید خواهد شد. اگر معلمان و دانشجو معلمان در مقابل این جریان تاریک و ظلمانی تمدن مادی سکوت کرده و اقدامی نکنیم چیزی از هویت و عزت نفس نسل انقلابی ما باقی نخواهد ماند.

 

باید به فکر بود تا آرایش وضعیتی جدیدی را تشکیل داده و جریان مقاومت مردمی را تولید کنیم تا بدین واسطه همین جریان اراده ها را مستحکم و نسل جوان را خود تربیت کنیم که نمونه بارز این حرکت عظیم مسئله جهاد تربیتی است. ما با استفاده از جهاد تربیتی میتوانیم دژهای مقاومتی هویتی خود را طوری شکل دهیم که بتوانیم از آن در برابر جنگ تعلیم و تربیت دفاع کنیم.

 

لیلا جوکار – معاونت جهادی پردیس شهیدباهنر همدان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد