تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 16:30
کد خبر : 108280

رسانه کوبایی: کمبود واکسن، روند مقابله با کرونا را با خطر مواجه می‌کند

رسانه کوبایی: کمبود واکسن، روند مقابله با کرونا را با خطر مواجه می‌کند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از دوشنبه ایرنا، خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا با اشاره به رویکرد منتقدانه روزنامه نیویورک تایمز نسبت به مواجهه دولت بایدن با کمبود واکسن در جهان نوشت: کشورهای با درآمد کم و متوسط در جهان با کمبود شدید واکسن ویروس کرونا مواجهند که

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از دوشنبه ایرنا، خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا با اشاره به رویکرد منتقدانه روزنامه نیویورک تایمز نسبت به مواجهه دولت بایدن با کمبود واکسن در جهان نوشت: کشورهای با درآمد کم و متوسط در جهان با کمبود شدید واکسن ویروس کرونا مواجهند که روند مقابله علیه همه گیری را به خطر می اندازد.  این شکاف جهانی به منزله مسئله مرگ و زندگی است و همه ملت ها باید برای حل این مسئله هرچه سریعتر همکاری کنند.

حتی درصورت کاهش بیماری همه گیر در کشورهای ثروتمند نیز به دلیل عدم اقدام جهانی هماهنگ، میلیون ها انسان همچنان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند.

اقتصادهای آسیب پذیرتر همچنان متزلزل خواهد بود و موفقیت های حاصله در دیگر نقاط جهان در معرض خطر قرار خواهند گرفت. هرچه ویروس بیشتر گسترش یابد، احتمال جهش آن به نوع مسری تر، کشنده تر و مقاوم تر در برابر واکسن ها بیشتر خواهد شد.

پرنسا لاتینا همچنین با اشاره به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مجله آمریکایی ونتی فیر، دلیل احتکار واکسن در آمریکا را حمایت سرسختانه از حق تولید و ثبت اختراع شرکت های دارویی واشنگتن دانست. در حالی که این حمایت ها در دیگر کشورها جریان ندارد.     

کشورهای ثروتمند، هم مواد اولیه و هم دانش فناوری های مربوط به واکسن را به انحصار خود درآورده اند و از تعلیق اختراع ثبت شده در ملت های فقیرتر جلوگیری می کنند، با وجود اینکه معاهدات بین المللی اجازه چنین اقداماتی را در شرایط اضطراری می دهد.

خبرگزاری کوبایی همچنین با استناد به نقد نیویورک تایمز از عملکرد بایدن در این زمینه نوشت: دولت بایدن با برخورداری از مازاد واکسن، برای حل مساله کمبود جهانی واکسن، در کنار دیگر اقدامات مقابله با همه گیری، باید هرگونه ممنوعیتی در برابر استفاده دیگر کشورها از منابع پزشکی ذیل «قانون تولید دفاعی آمریکا» را لغو کند.

براساس قانون تولید دفاعی، دولت آمریکا می‌تواند از شرکت‌های صنعتی ایالت متحده بخواهد که تولید لوازم پزشکی برای مقابله با ویروس همه گیری کرونا را افزایش دهند. اما در همین راستا، از صادرات مواد خام شرکت ها به دیگر کشورها جلوگیری می کند و خطوط تولید در سایر کشورها از جمله مورد اخیر هند، را به دلیل کمبود مواد اولیه در معرض خطر تعطیلی قرار می دهد.

بایدن که به خاطر تاخیر در ارسال مواد اولیه پزشکی به هند مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: همانطور که هند در اوایل همه‌گیری به آنها کمک کرده است، مصمم هستند به دهلی‌نو کمک کنند.

پرنسا لاتینا در پایان ابراز تاسف کرد: اما این درخواست تجدیدنظر در این قانون از سوی نیویورک تایمز زمانی مطرح می شود که واکسن کافی در جهان موجود نیست؛ به عنوان مثال تنها در منطقه آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین نیاز به چهار میلیارد دوز واکسن وجود دارد.

این در حالی است که تنها ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون واکسن از همه انواع آن، در جهان تولید شده است.  

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد