تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردین 1400 - 13:06
کد خبر : 104830

مقام علمی روس: احتکار واکسن کرونا توسط غرب کاملا ضداخلاقی است

مقام علمی روس: احتکار واکسن کرونا توسط غرب کاملا ضداخلاقی است

«وادیم خومنکو» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برخی کشورهای توسعه یافته ازجمله آمریکا و انگلیس چند برابر نیاز داخلی خود، واکسن کرونا احتکار کرده اند. وی افزود: کشورهای غربی ۶۰ درصد واکسن های (کرونا) کل دنیا را احتکار کرده اند و به کشورهای دیگر نمی دهند و در همین

«وادیم خومنکو» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برخی کشورهای توسعه یافته ازجمله آمریکا و انگلیس چند برابر نیاز داخلی خود، واکسن کرونا احتکار کرده اند.

وی افزود: کشورهای غربی ۶۰ درصد واکسن های (کرونا) کل دنیا را احتکار کرده اند و به کشورهای دیگر نمی دهند و در همین حال داعیه دفاع از حقوق بشر و پیشرو بودن در این عرصه و حوزه های دیگر انسانی دارند.

استاد دانشگاه روس خاطرنشان کرد که این ادعاهای آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای غربی که از توزیع مازاد واکسن کرونا بین کشورهای درحال توسعه یا کشورهای فقیر آفریقایی خودداری می کنند، با اعمال انها مغایرت دارد. 

معاون آکادمی علوم تاتارستان با اشاره به دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خرید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن بیشتر از شرکت جانسون اند جانسون اظهار داشت: این در حالی است که آمریکا دهها میلیون دوز واکسن کرونا را انبار کرده بود.

مقام علمی روس این اقدام کشورهای غربی را ملی گرایی واکسن توصیف کرد که در امور علمی که حد و مرزی نمی شناسد اقدامی غیراصولی محسوب می شود. 

خومنکو خاطرنشان کرد: کشورهای غربی که علم و تکنولوژی را در انحصار خود نگه داشته اند از آن برای توسعه و پیشرفت و خود و تحمیل اراده بر کشورهای دیگر استفاده می کنند.

وی به این نکته اشاره کرد که بخش قابل توجهی از علوم و فناوری تولید شده در کشورهای توسعه یافته غربی، سهم مهاجران و دانشمندان از کشورهای دیگر بویژه روسیه، ایران و چین و هند است. 

جامعه جهانی با احتکار واکسن مقابله کند 

 معاون آکادمی علوم تاتارستان با اشاره به فراخوان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای در دسترس قرار دادن واکسن‌های کرونا برای همه مردم جهان گفت: کشورهای غربی باید از این فراخوان پیروی کرده و رویکرد خود را در توزیع واکسن کرونا سود کشورهای در حال توسعه تغییر دهند.

 وی گفت: کشورهای توسعه یافته که دست کم سه برابر نیاز خود واکسن انبار کرده اند، باید دوزهای اضافی واکسن کرونای خود را با بقیه کشورهای جهان به اشتراک بگذارند.

استاد دانشگاه روس معتقد است که مساله شیوع جهانی ویروس کرونا یک بار دیگر نشان داد که چه سیستم ناعادلانه ای در سطح جهانی وجود دارد که کشورهای پرمدعای غربی مسوول بوجود آمدن آن هستند و باید با تلاش جامعه جهانی و در راس آن سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی به این وضع ناهنجار پایان داده شود تا در آینده و در مسائل دیگر تکرار نشود.

وی به همکاری روسیه با دهها کشور جهان برای توزیع واکسن اسپوتنیک وی اشاره کرد و گفت: روسیه با همکاری در این عرصه سعی دارد به حل مشکلات کشورهای دیگر در عرصه کرونا کمک کند.

مقام علمی روس گفت: این رفتار روسیه باید الگوی برای کشورهای غربی در اقدامات خود و انصراف از خودخواهی و توجه بیش ازحد به منافع خود قرار گیرد زیرا در جهان امروز که کشورها با یکدیگر ارتباطات گسترده دارند بروز مشکل و مساله اپیمدمیولوژی در یک کشور به سرعت به کشورهای دیگر سرایت می کند و به همین دلیل همه کشورها باید با همکاری اقدام کنند.

خومنکو همچنین از موضع گیری اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه در مساله واکسن کرونا انتقاد کرد و افزود: غرب تلاش می کند مساله توزیع واکسن کرونا را سیاسی کند و بهتر است بجای چنین اقدامات منفعت جویانه، به فکر اصلاح رفتار خود بیفتد. 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد