تاریخ انتشار : جمعه 8 اسفند 1399 - 17:25
کد خبر : 95974

ناکامی دولت در تامین روغن یکساله شد

ناکامی دولت در تامین روغن یکساله شد

با گذشت نزدیک به یک سال از نابسامان شدن بازار روغن در کشور، دولت تدبیر و امید در به‌سامان کردن بازار این کالا ناموفق بوده است.به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمبود روغن جامد و مایع در بازار از ماه‌ها پیش شروع شده و

با گذشت نزدیک به یک سال از نابسامان شدن بازار روغن در کشور، دولت تدبیر و امید در به‌سامان کردن بازار این کالا ناموفق بوده است.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، کمبود روغن جامد و مایع در بازار از ماه‌ها پیش شروع شده و متأسفانه بی‌تدبیری مسئولان دولت یازدهم کار را به جایی رسانده است که در اقصی نقاط کشور مردم باید با کارت ملی برای گرفتن یک عدد روغن در صف بایستند.
عباس قبادی؛ معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: با وجودی که تأثیر فضای روانی بازار روغن سبب شد بحث احتکار خانگی شکل گیرد، اما در زمان حاضر مشکلی در حوزه روغن نداریم. وی درخصوص وضعیت روغن در کشور افزود: تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود که موجب احتکار خانگی روغن شد. همچنین به‌ سبب ذخیره‌سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی‌کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد. معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تصریح کرد: با وجودی که در زمان حاضر میانگین مصرف ماهانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می‌کنیم اما جو روانی سبب احتکار‌های خانگی شد.
همچنین سید جواد ساداتی‌نژاد؛ رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قیمت روغن در کشور غیرواقعی است گفت: در زمان حاضر توان روغن‌کشی در کارخانجات کشور حدود شش میلیون تن و ظرفیت کارخانه‌جات تصفیه روغن در کشور حدود چهار میلیون تن است، اما با نگاهی به اعداد و ارقام آماری می‌بینیم که در کشورمان سال‌هایی بوده که فقط ۲۰۰ هزار تن روغن تولید کردیم. در زمان حاضر به میزان ۷۰ درصد توانایی مدیریت تولید روغن در کشور وجود دارد. وی با اعلام اینکه نیاز روغن خام کشور، سالانه یک و نیم میلیون تن است، افزود: نرخ مصوب دانه‌های روغنی داخلی کیلویی ۴۶۰۰ تومان است اما برای کشاورز حدود کیلویی ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود که برای او صرفه اقتصادی ندارد. دولت در حالی اینگونه قیمت گذاری می‌کند که قیمت دانه‌های روغنی وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان است؛ یعنی نرخ واردات سه برابر تولید داخلی است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد