«گمرک آستارا» برای کنترل قاچاق کالا نیاز به تجهیزات دارد
– اخبار استانها – کریم رسولی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در رشت ، اظهار داشت: بیشترین حجم تجارت گیلان از مرز آستارا بوده و ۸۵ درصد صادرات گیلان از این مرز گمرکی است در حال حاضر ۴۹۰ میلیون صادرات در گمرک آستارا رقم خورده که یک رکورد تاریخی برای این مرز به شمار میآید. مدیرکل
کریم رسولی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در رشت ، اظهار داشت: بیشترین حجم تجارت گیلان از مرز آستارا بوده و ۸۵ درصد صادرات گیلان از این مرز گمرکی است در حال حاضر ۴۹۰ میلیون صادرات در گمرک آستارا رقم خورده که یک رکورد تاریخی برای این مرز به شمار میآید.
مدیرکل گمرک آستارا ابراز با بیان اینکه تمام رتبههای گمرک آستارا در بین گمرکان کشور رتبههای زیر ۱۰ بوده و شاخصهای خوبی برای این گمرک محسوب میشود گفت: گمرک آستارا در صادرات و اظهار کالا دارای رتبه سوم، در ترانزیت داخلی دارای رتبه ششم و در ترانزیت خارجی رتبه دهم کشوری را دارد.
وی با اشاره به اینکه کشتیهای«رو رو » مزیتهای بسیاری دارند افزود: یکی از مزیتهای آن این است که کامیونهایی که در صف گمرک قرار دارند مستقیماً به این کشتیها بارگیری شده و تبادل کالا را انجام میدهند علاوه بر آن در کاهش ترافیک کامیونهای ترانزیتی در مرز زمینی آستارا بسیار موثر است.
“وضعیت سخت معیشتی” کشاورزان گیلانی را به “زمینفروشی” کشانده استاستاندار گیلان: جلوی خروج بدون مجوز و خارج از ضابطه مرغ از استان گرفته شودتمایل بسیاری از ایرانیها برای سکونت و مهاجرت به استان گیلان
مدیرکل گمرک آستارا خاطرنشان کرد: استفاده از کشتی «رو رو» سبب میشود کامیونها به جای انتظار چند روزه در صف خروج، مستقیماً به این کشتیها بارگیری شده، به مرز مقصد رسیده و کالاهای خود را تخلیه کنند و سپس به کشور بازگردنند.
رسولی با بیان اینکه ظرفیت این کشتیها به ظرفیت واقعی خود نرسیده تصریح کرد: روزانه بیشاز ۴۰۰ کامیون از کشور خارج میشود و این نیاز میطلبد که تعداد کشتیهای رو رو بیشتر شده و یا کشتیهایی با ظرفیت حمل کامیون بیشتری وجود داسته باشد.
مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه دومین مزیت استفاده از کشتیهای رو رو کاهش هزینههای حمل و نقل است اظهار داشت: همچنین از دیگر مزایای استفاده از این کشتیها میتوان به کاهش استحلاک کامیونها و کاهش مصرف سوخت آن اشاره داشت.
وی ابراز داشت: پدیده قاچاق در اکثر گلوگاههای مرزی مشاهده میشود که یکی از دلایل آن را میتوان محدودیت واردات دانست؛ این محدودیتها زمینه ورود قاچاق کالا را فراهم میسازد لذا قاچاق کالا معمولاً در خارج از اماکن گمرکی و در مبادی غیر رسمی مشاهده میشود.
وی گفت: کنترل قاچاق در اماکن گمرکی نیازمند امکانات ویژهای بوده و بهعنوان مثال در بخش کنترل قاچاق مواد مخدر تجهیزات کنترلی الکتریکی، دوربینهای مداربسته و سگهای مواد یاب مورد نیاز است تا بتوان به مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخت.
رسولی با بیان اینکه در مورد قاچاق سایر کالاها بیشترین عامل موثر در کشف کالا دستگاههای اسکنر ایکس ری است افزود: متأسفانه در خصوص تجهیزات مورد نیاز برای کشف قاچاق در مرزها سرمایهگذاری کافی انجام نشده است.
مدیرکل گمرک آستارا بیان کرد: اکنون سامانههای الکترونیکی کمتر از حد مورد نیاز وجود دارند و باید در گمرک آستارا حداقل ۲ الی ۳ دستگاه ایکس ری وجود داشته باشد که فقط یک عدد موجود است.
وی با بیان اینکه گمرک آستارا نیازمند ۷ الی ۸ قلاده سگ مواد یاب بوده که در حال حاضر این تعداد ۳ قلاده است افزود: ظرفیت سرمایهگذاری در این زمینه بالا بوده و امیدواریم مسئولان در این حوزه تجدید نظر کرده و در جهت تجهیز گمرک آستارا اهتمام بیشتری داشته باشند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰