تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 4:04
کد خبر : 9043

بی‎حجابی؛ انکار ضروریات دین/حجاب ثمره دین اسلام است

بی‎حجابی؛ انکار ضروریات دین/حجاب ثمره دین اسلام است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ۲۱ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام‌ روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده است رضا شاه هزاران نفر از مردم بی‌گناه مشهد را در ۲۱ تیرماه در مسجد گوهرشاد که به مخالفت با

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ۲۱ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام‌ روز «عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده است رضا شاه هزاران نفر از مردم بی‌گناه مشهد را در ۲۱ تیرماه در مسجد گوهرشاد که به مخالفت با کشف حجاب تجمع کرده بودند شهید و مجروح کرد و باعث شد که بانوان محجبه در ایران اسلامی سال ها خانه نشین شوند.
رضا شاه بعد از محکم کردن پایه‌های حکومت خود در ایران به مبارزه با روحانیت و شعائر اسلامی در ایران پرداخت که با کشف حجاب بانوان اولین قدم را در این زمینه برداشت.
استعمارگران و مزدوران داخلی آنها در طول تاریخ ارزش‌های دینی را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه خود در ایران اسلامی می‌دانستند و همواره در صدد جا انداختن فرهنگ برهنگی و بی‌حجابی درکشور بوده‌اند.
در آن دوران رضا شاه با زور سرنیزه نتوانست بانوان ایرانی را بی‌حجاب کند ولی امروز بسیاری از زنان و دختران در داخل کشور به‌واسطه تهاجم فرهنگی دشمنان با میل و رغبت خود دچار بدپوششی و بی‌حجابی شده‌اند.
باید توجه داشت که حجاب و عفاف از ضروریات جامعه اسلامی است و متاسفانه امروز مصیبت بزرگ جامعه ما گرایش به‌سمت بی‌حجابی و بد پوششی است که دولت و ملت نسبت به این موضوع مسئولیت دارند.
حضور افراد بدحجاب در جامعه اسلامی باعث ناامنی اخلاقی می‌شود که نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم چراکه حجاب برای بانوان مانند دیوار برای خانه است و بی‌تردید حجاب و عفاف سلاح جنگ نرم دشمن برای نفوذ به بنیان خانواده‌هاست و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
حجاب از نگاه قرآن
خداوند متعال در آیه دوم سوره جمعه فرموده است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آن‌ها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن‌که پیش از این، همه در ورطه‌ جهالت و گمراهی بودند».
از قرآن‌کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.
همچنین در آیه ۳۲ سوره احزاب آمده است: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اى همسران پیامبر شما مانند هیچ‌یک از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آن‌که در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید».
همچنین در آیه ۵۹ سوره احزاب در رابطه با حجاب و عفاف آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».
همچنین خداوند متعال در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور می‌‎فرماید: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴿۳۱﴾» به حجاب و عفاف اشاره دارد.
در این دو آیه خداوند متعال فرموده است: «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن‌چه که طبعاً از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهران‌شان یا پدران‌شان یا پدران شوهران‌شان یا پسران‌شان یا پسران شوهران‌شان یا برادران‌شان یا پسران برادران‌شان یا پسران خواهران‌شان یا زنان [هم‌کیش] خود یا کنیزان‌شان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‌‏نیازند یا کودکانى که بر عورت‌هاى زنان وقوف حاصل نکرده‌‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به‌گونه‏‌اى به زمین] نکوبند تا آن‌چه از زینت‌شان نهفته مى‌‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید، بى‏‌همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خویش بى‌‏نیاز خواهد کرد و خدا گشایشگر داناست»
همچنین خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره نور فرموده است: «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَهٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و بر زنان از کار افتاده‏‌اى که [دیگر] امید زناشویى ندارند گناهى نیست که پوشش خود را کنار نهند [به‌شرطى‌که] زینتى را آشکار نکنند و عفت ورزیدن براى آن‌ها بهتر است و خدا شنواى داناست».
بانوان؛ معلمان عاطفه
بانوان بـه‌عنوان نیمى از جامعه اسلامى که در دامان خـود انسان‌هاى پاک و برجسته مى‌پرورانند، داراى حرمت و احترام ویژه‌اى هستند. آنان معلمان عاطفه هستند و پیکره اجتماع، بـا محبت و تربیت آنها استوار خواهد ماند.
در آیه ۳۳ سوره احزاب قرآن علت و فلسفه حجاب را چنین ذکر مى‌کند که «ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین؛ بـراى این‌که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند، چراکه آنان تـجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند».
بـا اندکى تدبر در آیات قرآن فلسفه حجاب را بـه‌گونه‌اى صریح مى‌بینیم و مى‌یابیم که احترام و حرمت زن، فلسفه حقیقى و یا یکى‌از فلسفه‌هاى حـجـاب است.
به‌راستـى اگر معرفت انسان بـه شریعت و تعالیم دینى بالا رفته و قرآن را که آئین‌نامه سعادت و کمال بـشر است درک کند، به عظمت حجاب پى‌برده و مى‌فهمد بى‌حجابى و بدحجابى ثـمره عدم معرفت و شناخت حـقیقى جـایگاه زن در هستى اسـت.
مقام زن در آیات گوناگون و همچنین در روایات بـسیارى ذکر شده و همین آیات و روایات منشأ فتواى مراجع در رساله‌هاى عملیه شده و حکم حجاب بـه‌عنوان یکى‌از واجبات دینى مطرح و بیان شده اسـت.
در قرآن‌کریم پس‌از بیان کیفیت حجاب بـراى زنان، بـه‌علت آن پرداخته و مى‌فرماید «ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن؛ و زینت‌هاى خود را آشکار نکنند، مگر آنچه که پـیدا است و بـاید روسرى خـود را بـر گردن خـویش اندازند … و پاهاى خود را، بـه‌گونه‌اى بـه زمین نکوبند، تا آنچه از زینت ایشان که نهفتـه مى‌دارند، معلوم شود».
خداوند متـعال در این آیه شریفه که در مدینه نازل شده است، حکم حجاب را به‌گونه‌اى صریح و آشکارا مطرح کرده و علاوه‌بـر ظرافت‌هاى خاصى که در نوع پوشـش زنان وجـود دارد، اشخاص محرم را نیز ذکـر مى‌کند تـا نامحرم‌ها بازشناسانده شوند و در پایان فلسفه پوشش بیان شده است که زینت‌ها و زیبایی‌هاى زنان در مقابل نامحرم آشکار نشود، تـا آنها مورد توجه نگاه‌هاى ناپـاک قرار نگیرند و احتـرام آنان حفظ شود.
در قرآن پس‌از سفارش زنان خداوند متعال مى‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لا یحل لکم ان ترثوا النساء کرها ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتیتموهن الا ان یاتین بفاحشه مبینه و عاشروهن بالمعروف؛ اى کسانى‌که ایمان آوردید! براى شما حلال نیست که زنان را برخلاف میلشان ارث برید و بـر آنان سخت نگیرید تـا بخشى از آنچه بـه آنان داده‌اید از چنگشان درآورید. مگر آنکه مرتکب عمل زشتى شوند که ثابت شده باشد و با آنها بـه شایستگى رفتار کنید».
در این آیه رسومات عقاید جاهلى مورد نهى قرار گرفته است و حقوق و ارزش پایمال شده زن در جاهلیت و قبـل از ظهور اسلام صریحاً مورد انتقاد واقع شده و دریچه‌اى جدید بـه‌سوى ارزش و عظمت زن گشوده مى‌شود. زنانى‌که قبل‌از اسلام در کودکى زنده بـه گور مى‌شدند و یا در هنگام ازدواج مورد ظلم قرار مى‌گرفتند و چون شىء کم‌ارزشى از سوى پدران بـه ارث گذاشته مى‌شدند، بـا این آیه، ارزشمند مى‌شوند و حیثیت و حقوق به تاراج رفته آنان بازگردانده مى‌شود و مورد سفارش و مرحمت قرار مى‌گیرند. این ارمغانى خجسته و مبارک از سوى خداوند متعال بود که با کلام آسمانى به مردم ابـلاغ شد.
قرآن ما را متـوجـه کرد و مى‌فرماید «بـا زن‌ها معاشرت نیک داشته بـاشید و در مجامع خود آنان را راه دهید و اگر بـراى شما خوشایند نیست که در مجامع خود آنها را شرکت دهید، این کار ناخوشایند را بکنید. ممکـن اسـت خیر فراوانى در این کار بـاشد. «یجعل الله فیه خیرا کثیرا»، و شما ندانید و این معاشرت اختصاصى به مسائل خانوادگى ندارد.
در آیه دیگر حرمت و شخصیت زن بـه‌عنوان فلسفه حجاب مطرح مى‌شود «یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین؛ اى پیامبر! به زنان و دخترانت و زنان مؤمنان بگو، پوشش خود را بـر خود فرو پـوشند. این بـراى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، مناسب‌تر است و خدا آمرزنده و مهربان است».
در این آیه زنان و دختران پیامبر(ص) و زنانى که همسر مردان مؤمن هستند، از دیگر زنان جامعه آن روز جدا مى‌شوند و حکم حجاب بـراى این زنان محترم آورده مى‌شود. از ظاهر آیه مى‌تـوان دریافت که حجاب به‌دلیل احترام و حرمت زنان بوده و مقام آنان به قدرى والا است که باید از طریق حجاب شناخته شوند. مبادا مانند زنان کفار مورد آزار و اذیت قـرار گیرند. این دسته از زنان بـه‌خاطر اعتقادات و باورهاى دینى، داراى ارزش و مقامى افزون از دیگران هستند و حرمت آنها باید مورد شناسایى قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام محمد سوری، امام جمعه شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا لرستان با گرامیداشت روز حجاب و عفاف، گفت:  همه باید در حفظ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تلاش کنند.
وی اظهارکرد: رضا خان تصور می‌کرد کشف حجاب مایه پیشرفت کشور است ولی علما و مردم ایران پس‌از کشف حجاب رضاخانی مقابل وی ایستادند و او را رسوا کردند.
سوری ادامه داد: حجاب ثمره دین اسلام است و اگر نباشد زندگی از هم پاشیده می‌شود کسانی‌که حجاب را رعایت نمی‌کنند ضروریات دین را انکار می‌کنند.
امام جمعه پلدختر
به قیام مردم در سال ۱۳۱۴ شمسی در مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: رضاخان که انگلیسی‌ها او را به‌عنوان شاه ایران و برای نفوذ خود در ایران علم کرده بودند ابتدای حکومت خود را یک شخص مذهبی نشان می‌داد که در واقع آمریکا و انگلیس برای وی نسخه می‌پیچیدند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد