تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 - 7:44
کد خبر : 76751

لاستیک خودروهای سنگین بدون مشتری ماند؟/ رانندگان کامیون: حتی یک جفت لاستیک هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی دستمان نرسید

لاستیک خودروهای سنگین بدون مشتری ماند؟/ رانندگان کامیون: حتی یک جفت لاستیک هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی دستمان نرسید

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از برنا، بازار لاستیک خودروهای سنگین چند وقتی است که با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، هنوز هم آنطور که باید لاستیک‌ها به دست کامیون‌داران نمی‌رسد. به همین خاطر خبرها نشان

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از برنا، بازار لاستیک خودروهای سنگین چند وقتی است که با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، هنوز هم آنطور که باید لاستیک‌ها به دست کامیون‌داران نمی‌رسد. به همین خاطر خبرها نشان از احتمال تشکیل پرونده تعزیراتی برای این متخلفان دارد.

وزیر راه و شهرسازی قبل‌تر گفته بود که برخی لاستیک‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور شده‌اند که یا احتکار می‌شوند و یا به قیمت‌های بسیار بالا فروش می‌روند. همین مساله هم سبب شد تا توزیع لاستیک بر اساس پیمایش بین کامیون‌ها صورت گیرد. اما کمی بعد و به دلیل دو نرخی شدن قیمت لاستیک، مشکلات هم جدی‌تر شد.

پیگیری‌های برنا از انجمن وارد کنندگان لاستیک نشان می‌دهد که لاستیک‌های مانده در انبار، به قیمت نیمایی وارد شده‌اند و حالا توزیع آنها در بازار، صرفه اقتصادی ندارد چرا که توزیع‌کنندگان هم ترجیح می‌دهند به این قیمت خریداری نکنند.

سید محمد میر عابدینی دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک در این رابطه به برنا می‌گوید: این مساله ربطی به احتکار ندارد بلکه به مشکلات ساختاری مرتبط است. سامانه جامع تجارت مشکلات ساختاری دارد و باید همه چیز به شکل شفاف در آن روشن باشد.

میرعابدینی تاکید می‌کند: قبلا تایر با ارز ۴۲۰۰ بوده و بنا را بر این گذاشته بودند که مابه تفاوت آن به واردکنندگان داده شود. اما برای یک دوره، این محدودیت زمانی برداشته شد. در حال حاضر لاستیک در انبار موجود است اما مشتری برای آن وجود ندارد چرا که به قیمت نیمایی وارد شده است. یعنی واردکننده می‌تواند آن را عرضه کند اما خریدار برای چنین قیمتی نیست. فرض کنید یک تایر با ارز ۴۲۰۰ به یک قیمت و با ارز نیمایی، به چند برابر قیمت عرضه می‌شود. به همین خاطر توزیع کننده هم ترجیح می‌دهد که با این قیمت چیزی نخرد.

اما پیگیری‌های برنا از وضعیت کامیون‌داران چیز دیگری را نشان می‌دهد. آنطور که علی عرب زاده یکی از رانندگان کامیون می‌گوید، وضعیت فعلی به کلی به ضرر رانندگان کامیون است. وی به برنا می‌گوید:  نرخ لاستیک دو نرخی نیست بلکه چندنرخی است. با گران شدن دلار، لاستیک جفتی ۴ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان هم افزایش یافت. الان همان لاستیک هم در دسترس نیست. قبلا به صورت حواله‌ای توزیع می‌شد و دولت سهمیه هر شهر را به تعداد کامیون می‌داد که قدری بهتر از وضعیت فعلی بود. اما وضعیت فعلی نظارت دولت و اهرم فشار را ندارد. درست مثل مساله خودرو که بحث حاشیه بازار را مطرح کردند. سود دلالی در توزیع لاستیک وارداتی، به جیب کسانی می‌رود که نه کامیون را می شناسند و نه راننده هستند.

عرب زاده تاکید می کند: به جرات می‌گویم حتی وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مطرح بود، لاستیک با این نرخ تحویل هیچ راننده‌ای نمی‌شد. مگر آنکه شرکت‌ها گرفته و انبار کرده باشند. وضعیت فعلی کاملا برای کامیون‌داران ضرر است. اگر نرخ واردات لاستیک تک نرخی باشد، رانتی هم وجود نخواهد داشت. هرچیزی که دو نرخی باشد، رانت ایجاد می‌کند. حتی اگر قیمت بالا باشد اما به صورت تک نرخی عرضه شود، دیگر رانتی در کار نخواهد بود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از برنا، از یک طرف واردکنندگان مساله صرفه اقتصادی و نبود خریدار را مطرح می‌کنند و از طرف دیگر هم کامیونداران معتقدند که چند نرخی بودن ارز واردات لاستیک، مشکلات‌شان را دو برابر کرده و واسطه‌ها در این میان سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد