آپشنهایی که از خودروهای ایرانی آب میروند
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد برخی آشفتگیها در بازار خودرو هستیم، بهگونهای که این بازار در سایه نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات قطعات با مشکلات بسیاری مواجه شده است. در سایه این آشفتگیها افرادی که
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد برخی آشفتگیها در بازار خودرو هستیم، بهگونهای که این بازار در سایه نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات قطعات با مشکلات بسیاری مواجه شده است. در سایه این آشفتگیها افرادی که اقدام به ثبتنام در پیشخرید خودرو کرده بودند نیز بسیار متضرر شدهاند.
افزایش بیرویه قیمت خودرو طی سالهای گذشته بیسابقه است، بهگونهای که مُسکنهای کوتاهمدت ارائهشده از سوی مسئولان نیز نتوانسته مشکلگشای این بازار پرتنش باشد. عدم تحویل خودروهای ثبتنامی از یکسو و حذف آپشنهای این خودروها از سوی دیگر را میتوان یکی از بارزترین تخلفات شرکتهای خودروسازی اعلام کرد.
آپشنهایی که در واقع باید جزو لوازم اصلی و غیرقابلحذف خودرو محسوب شود و حذف آنها از تخلفات و کمکاریهای مشهود شرکتهای خودروسازی داخل کشور میباشد که انتظار میرفت با برخورد جدی و قاطع مسئولان مواجه شود، اما ظاهرا که تاکنون محقق نشده است.
جذب مشتری یا بیتوجهی به بازاریابی؟
با نگاهی گذرا به شرکتهای خودروسازی کشورهای دیگر بهراحتی میتوان به این مهم دست یافت که این شرکتها هر ساله برای جذب مشتری اقدام به اضافهکردن آپشنهای بیشتر به خودروهای تولیدی خود میپردازند، این در حالی است که متاسفانه در اینجا قضیه ظاهرا اینگونه نیست، بهگونهای که هر سال شاهد حذف تدریجی و معنادار آپشنهای اصلی خودرو هستیم که این خود بهیقین میتواند امنیت آن را به خطر بیندازد.
در گذشته شرکتهای خودروسازی داخلی با اضافهکردن آپشنهای بعضا عجیب مانند صندوقدارکردن خودرو و یا وانتکردن آنها سعی بر تغییر ظاهر خودرو داشتند، اما امروزه به دلیل کمبود قطعات اولیه و نوسانات نرخ ارزآپشنهای ابتدایی و ضروری خودرو نیز بهراحتی حذف میشود که این خود میتواند نشان از بیتوجهی و عدمپاسخگویی این شرکتها داشته باشد.
جالب است بدانیم که یکی از دلایل حذف سریالی آپشنهای خودروهای تولیدشده در داخل کشور را میتوان صرفهجویی در هزینهها عنوان کرد، چراکه متاسفانه خودروسازان داخلی بسیاری از امکانات رفاهی و بعضا امنیتی اساسی خودروها را تنها به بهانه کاهش هزینههای تولید بهراحتی حذف میکنند و در مقابل نیز پاسخگو نیستند که این خود میتواند موجب تضییع حقوق مصرفکنندگان باشد، اما حال با توجه به شرایط موجود این سوال مطرح میشود که چرا نظارت بیشتری بر روی تولید خودروهای داخلی صورت نمیگیرد یا اینکه آیا حذف این آپشنها و به خطر افتادن امنیت رانندگان و سرنشینان آن از اهمیت چندانی برخوردار نیست؟
پرواضح است که اعمال تحریمهای یکجانبه و عدم تامین قطعات لازم خود یکی دیگر از عوامل حذف آپشنهای خودروها و یا استفاده از قطعات بیکیفیت است که بهیقین میتواند بهطور مستقیم با جان مردم در ارتباط باشد چراکه افزایش امنیت خودرو میتواند به هنگام تصادف باعث حفظ جان سرنشینان شود؛ اتفاقی که امروزه در برخی خودروهای تولید داخل نادیده گرفته میشود.
درنگی بر یک مساله
در چندماه گذشته شاهد انبارکردن خودروها و عدمفروش و تحویل بهموقع آنها بودیم، بهگونهای که این مهم خود باعث افزایش نارضایتی خریداران شد. هرچند با ارائه راهکارهای متعدد از سوی مسئولان گرهکور این مشکل نیز باز نشد تا جایی که در روزهای ابتدایی تعطیلات شرکت خودروسازی با واگذاری خودروهای از پیش خریداری شده مواجه شدیم که این خود میتواند دال بر صحت این ادعا باشد، چراکه بنا به گفته کارکنان شرکتهای خودروسازی سطح تولید این شرکتها نیز بهطرز معناداری کاهش یافته؛ از یکسو قطعات اولیه وجود ندارد و از سوی دیگر انبارها مملو از خودروهای تولیدشده هستند، خودروهایی که تنها به امید افزایش مجدد قیمتها در انبارها خاک میخورند.
دلالان برندگان نهایی
آنچه مسلم است با اعطای تسهیلات از سوی وزیر صنعت به خودروسازان برای پرداخت بدهیهای خود به قطعهسازان انتظار میرفت بازار آشفته خودرو کمی سر و سامان بگیرد و در این میان شاهد حضور کمرنگ یا حذف دلالان از این بازار باشیم؛ اتفاقی که تا امروز نهتنها محقق نشده بلکه باعث افزایش سود خودروسازان و دلالان شده است، بهگونهای که طبق اظهارنظر کارشناسان در شرایط موجود خریداران بیشتر متضرر خواهند شد که این خود میتواند نشان از بیتاثیربودن اقدامات کارشناسیشده مسئولان باشد.
باید در نظر داشت که وضعیت آشفته این روزهای بازار خودرو بیشتر از زمانی آغاز شده است که به خودرو بهعنوان یک کالای سرمایهای نگاه شده، این در حالی است که در کشورهای دیگر به هیچعنوان چنین دیدگاهی درباره خودرو وجود ندارد؛ بنابراین افزایش بیرویه قیمت و مشکلات پیشروی آن چندان دور از ذهن نخواهد بود، چراکه تا زمانی که این رویکرد درباره خودرو در جامعه حکمفرما باشد بهیقین نهتنها نمیتوان قیمت خودرو را ساماندهی کرد بلکه با ارائه راهکارهای متعدد تنها باعث افزایش قیمت و کمبود آن در بازار خواهیم بود. منبع: آرمان ملی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰