تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مرداد 1398 - 6:04
کد خبر : 61495

لزوم ارائه یارانه فرهنگی برای تولیدات داخلی/ دولت می‌تواند توان رقابتی برای تولیدکنندگان ایجاد کند/ فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی در حال فراگیر شدن است

لزوم ارائه یارانه فرهنگی برای تولیدات داخلی/ دولت می‌تواند توان رقابتی برای تولیدکنندگان ایجاد کند/ فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی در حال فراگیر شدن است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندسالی است رونق نوشت‌افزار اسلامی ایرانی به دغدغه اصلی کارشناسان حوزه فرهنگ و حتی مردم تبدیل شده است. بازار ملی که با وجود رشد خوبی که طی سال‌های اخیر داشته، همچنان جای پیشرفت دارد و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندسالی است رونق نوشت‌افزار اسلامی ایرانی به دغدغه اصلی کارشناسان حوزه فرهنگ و حتی مردم تبدیل شده است. بازار ملی که با وجود رشد خوبی که طی سال‌های اخیر داشته، همچنان جای پیشرفت دارد و می‌تواند به نقطه قوت ایران در حوزه تولید و صادرات تبدیل شود. 

به گفته کارشناسان تلاش‌های صورت‌ گرفته چند سال گذشته موجب شده تا بیش از ۵۰درصد حجم نوشت‌افزارهای عرضه شده در بازار ایران، تولیدات ملی با طرح‌های اسلامی ایرانی باشد. علاوه بر این بازار تشنه کشورهای همسایه به تولید ایرانی و استقبال خوب از نوشت افزارهای ملی نوید رونق چشمگیر این حوزه را می‌دهد؛ به شرط آنکه دستگاه‌های مربوطه به خصوص متولیان دولتی، اقدامات شایسته را در زمینه حمایت از تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی صورت دهند.

 

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور:
ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از نوشت افزار باشخصیت های ایرانی/کار فرهنگی نیازمند بسیج ملی

محمودرضا صنعت کار رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور، در گفتگو با خبرنگار مرآت، با توجه به گشایش نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: صنعت نوشت افزار یک صنعت گسترده و دارای تنوع بسیار بالایی است، که بخشی از اقلام ضروری نوشت افزار مانند خودکار، مداد، دفتر و…. از نظر توان و ظرفیت با کیفیت بالا در کشور تولید می شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از کالاها در بازار سهم کالاهای ایرانی می باشد، عنوان کرد: متاسفانه هنوز استقبال از کالای خارجی در سطح بازار وجود دارد.

صنعت کار در ادامه افزود: خرید اجناس و کالای ایرانی باعث اشتغالزایی چند هزار نفر از هموطنان می شود، چرا که با بالا رفتن تقاضای سهم تولیدات ایرانی، سطح اشتغال و سرمایه گذاری در کشور افزایش می یابد.

وی مطرح کرد: حمایت از تولیدکنندگان، تولید محصولات با کیفیت و استفاده از شخصیت های برجسته کشور در تولید نوشت افزار ها باعث می شود که محتوای نوشت افزار های غربی موجود در بازار بر روی نوجوانان و جوانان تاثیر مخربی برجای نگذارد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور با تاکید بر اینکه مهم ترین راهکار برای ترویج استفاده از نوشت افزارهای ایرانی در بین خانواده ها و نوجوانان فرهنگ سازی است، عنوان کرد:  با همکاری وزارت آموزش و پرورش که یکی از وزارتخانه های مستقیم و تاثیر گذار در این مبحث می باشد می توان استفاده از محصولات و نوشت افزارهای ایرانی را هدفمند کرد.

صنعت کار با درخواست از مسئولین ذیربط که شعارها و وعده های خود را عملیاتی کنند، اظهار کرد:  یک سازمان به تنهایی نمی تواند خرید و استفاده از نوشت افزارها که یک ابزار فرهنگی می باشد را در بین مردم رواج دهد چرا که کار فرهنگی نیاز به بسیج ملی دارد.

وی اذعان کرد: امکان خودکفایی در صنعت نوشت افزار وجود دارد و در حال حاضر در تولید نوشت افزارهایی همچون مداد، پاکن، دفتر و لوازم مهندسی خودکفا هستیم.

 

نائب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر شیراز:
عدم همکاری بانک ها، معضل اصلی در تولیدات داخلی/ شیراز ظرفیت تولید نوشت افزار برای استان های همجوار و کشورهای همسایه دارد

محمد علی زعفرانی، نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز در گفتگو با شیرازه، با اشاره به شروع سال تحصیلی گفت: کمبود نوشت افزار در شیراز نداریم و انواع اجناس در مدل ها، کیفیت ها و قیمت های مختلف برای سلیقه ها در بازار موجود است.

وی به کارخانجات متعدد تولید نوشت افزار در سطح شیراز و استان، و عدم کمبود در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: اما این به این معنا نیست که قیمت هم خیلی پایین تر باشد، چرا که قیمت اجناس مستقیم و غیر مستقیم به بازار ارز ارتباط دارد و نوسانات بازار ارز، بر بازار نوشت افزار هم تأثیر مستقیم می گذارد.

زعفرانی گفت: با توجه به فرهنگسازی که از سنوات قبل شروع شده و طرح ها و نمادهای ایرانی و اسلامی که بر نوشت افزار بخصوص دفاتر، جامدادی و بعضا کیف ها زده شده، استقبال از این طرح ها افزایش داشته است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز با بیان اینکه اجناس ایرانی در مقایسه با اجناسی که از چین وارد می شود، کیفیت بسیار بالاتری دارند تصریح کرد: این صنف هم همچون همه تولیدکنندگان دیگر، نیاز شدید به حمایت دولت دارد که نرخ سودهای بانکی را برای تولیدکنندگان کم کند تا هم کارآفرینی صورت بگیرد و هم تولید داخلی داشته باشیم.

به گفته زعفرانی، مرحله دوم از حمایت تولیدکنندگان نوشت افزار، که التبه شروع هم شده، استفاده مردم از محصولات داخلی است که البته مردم خواستار محصولات با کیفیت ایرانی هستند چراکه امروز مردم از کیفیت محصولات داخلی در این عرصه راضی هستند اگرچه باز هم نیاز به فرهنگسازی داریم.

وی معتقد است که شیراز و استان فارس، با توجه به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی به مناسبت همجواری با استانهای جنوبی کشور، ظرفیت بالایی در تولید و توزیع دارد که به تبع آن، اشتغالزایی هم در استان رقم خواهد خورد.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحریر و کتاب فروشان شیراز تصریح کرد: در این راه نیاز به سرمایه گذار در این عرصه است که با حمایت دولت از این صنف، استان فارس می تواند در منطقه جنوب کشور، و حتی در کشورهای همسایه جنوبی، بازار را به دست بگیرد و حرف اول را بزند.

به گفته وی، محصولات داخلی هم اکنون هم فروش خوبی دارند، چرا که تولیدکنندگان، کیفیت اجناسشان را ثابت کرده اند؛ اما آن چیزی که مشکل است، این است که تولیدکنندگان، توان اقتصادی شان به آن اندازه نیست که جوابگوی تقاضای جامعه باشند.

زعفرانی افزود: توان فنی، توان فروش و توان توزیع در استان وجود دارد، اما توان مالی پایین است. چراکه سرمایه در گردش برای این کار بالاست و تولیدکننده برای تامین سرمایه، مجبور است به بانک ها یا بنگاه ها رجوع کند و سرمایه با سودهای بالا بگیرد که برایش به صرفه نیست.

وی عدم همکاری بانک ها را معضل اصلی در تولیدات داخلی دانست و گفت: تا کنون که همه حرفها در جهت حمایت از تولید داخلی و ملی، در حد حرف مانده است و فقط مصارف تبلیغاتی داشته؛ سود و زمان بازپرداخت وام توسط بانکها اصلا مناسب تولیدکنندگان، آن هم در شرایط کنونی نیست.

زعفرانی با اشاره به اینکه یک حرکت هایی در حال وقوع است که امیدوارم این حرکات، مثمر ثمر برای تولیدکنندگان باشد، از هموطنان خواست که از مراکز پروانه دار نوشت افزار را تهیه کنند تا اگر مشکلی برایشان بوجود آمد، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

 

یک فعال صنفی بازار نوشت افزار اعلام کرد؛
تولیدات داخلی پاسخگوی ۸۰ درصد سبد خرید نوشت‌افزار خانواده‌ها

امید خوش‌منظر در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت استقبال مشتریان و اقبال عمومی برای خرید کالاهای ایرانی در بخش نوشت افزار که این روزها رفته رفته بازار آن داغ و داغ‌تر هم خواهد شد؛ گفت: طی سالیان اخیر با گسترش عرضه نوشت افزارهای ایرانی و تزریق آن در بازار، سهم نوشت افزارهای ایرانی در قفسه‌های فروشگاه‌های نوشت افزار و همچنین رغبت عمومی برای خرید این محصولات روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در فروش کالاهای ایرانی وجود دارد این است که در فروشگاه‌های بزرگی نظیر فروشگاه ما که کالاها را به صورت بارکدی و با کد شناسه کالا عرضه می‌کند، بر می‌گردد به همین کدهای درج شده روی جلد کالاها که قابل پیگیری و شناسایی از سوی نرم افزارهای موجود نیست و عموما دستگاه بارکدخوان در خواندن و شناسایی آن‌ها، ناموفق عمل می‌کند که امیدواریم این مشکل پیگیری و مرتفع شود.

مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های عرضه نوشت افزار در مازندران خاطرنشان کرد: از لحاظ کیفیت کالاهای ایرانی، ما زیاد مشکل نداریم و برای فروش به مشتری‌ها قابل توجیه است.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار در خصوص برخی اظهارات در خصوص کیفیت پایین کالاهای ایرانی موجود در بازار می‌گوید: طی سالیان اخیر و رفته رفته بر کیفیت محصولات نوشت افزار ایرانی افزوده شده است و کم کم خود را به سطح قابل رقابت با کالاهای خارجی رسانده است.

خوش منظر ادامه داد: باید متذکر شوم که طی این سال‌ها برخی برندهای ایرانی مثل محصولات آریا که به تولید محصولاتی نظیر خمیر بازی، گواش، رنگ انگشتی، مداد و اکثر محصولات نوشت افزاری می‌پردازد، از کیفیت مطلوبی برخوردار است و توانسته است در لیست اکثر مدارس معرفی و قرار بگیرد و توانسته است جای کالاهای خارجی را در این بخش بگیرد.

وی بیان کرد: در تولید دفتر هم ما اکنون خیلی از تولیدات خوب از سوی شرکت‌های داخلی نظیر ایمان، نفیس، تندیس، شفیعی و شرکت‌هایی از این دست را داریم که روی کیفیت ان‌ها کار شده است و حالا قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند.

مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های عرضه نوشت افزار در مازندران توصیه کرد: در این بخش اگر روی تصاویر روی جلد این محصولات دقت و توجه بیشتری شود و کار بیشتری صورت گیرد تا از شخصیت‌ها، نمادها، تصاویر و الگوهای ایرانی و بومی استفاده شود طبیعتا کار نتیجه بهتری را خواهد داد.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار در خصوص تولیدات داخلی در محصولی نظیر مدادرنگی که خیلی هم پر تقاضا و کاربردی است؛ گفت: اکنون دو تا سه برند قوی داخلی مثل آریا به تولید مدادرنگی ایرانی روی آورده‌اند و توانسته‌اند محصولات خوبی را به بازار عرضه کنند؛ البته برندهایی نظیر پالمو و پارسی کار هم اخیرا تولیدات خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند که توانسته است علیرغم مدت کم حضور در بازار، رضایت مشتریان را جلب کند.

خوش‌منظر در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز صد در صدی سبد خرید نوشت افزار خانواده‌های ایرانی برای دانش آموزان‌شان هست یا خیر؛ اظهار کرد: تقریبا می‌شود بگوییم تا ۸۰ درصد نیاز مشتریان را توانسته پاسخگو باشد و با حمایت از کالاهای ایرانی می‌شود انتظار تکمیل این سبد را از سوی تولیدکنندگان داشت.

وی در پاسخ به این سوال که انگیزه و هدف شما از عرضه نوشت افزار ایرانی علیرغم سبقه طولانی و مشتریان ثابت و مرفه که غالبا متقاضی کالاهای خارجی هم هستند؛ چه بود، تصریح کرد: ما به عنوان یک هم‌وطن و ایرانی وظیفه داریم که به سهم خودمان از کالای ایرانی حمایت کنیم و جا بیندازیم؛ البته کالاهای با کیفیت و خوب که بتواند هم رضایت مشتریان را جلب کند و هم بتوانیم با اطمینان آن را به مشتری پیشنهاد دهیم و پاسخ خوبی بگیریم.

مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های عرضه نوشت افزار در مازندران تاکید کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم سهم کالاهای ایرانی را در فروشگاه خودمان به ۶۰ درصد برسانیم و از این بابت بسیار مفتخریم که به عرضه کالاهایی که توسط هموطنان‌مان تولید می‌شود، بپردازیم و سهم کوچکی در حمایت از تولید ملی داشته باشیم.

این فعال صنفی در این باره که در رصد ما از بازار خیلی خوش بینانه کالاهای ایرانی در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نوشت افزار، به جرأت به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد؛ اعلام کرد: توصیه من به همکارانم این است که ما وظیفه داریم کالاهای ایرانی را حمایت کنیم البته با این پیش شرط که آن‌ها هم بتوانند پاسخگوی خوبی برای مشتریان ما باشند و دارای آن حد از مرغوبیت باشند که فروشندگان بتوانند شاخص آن‌ها را بالاتر از کالاهای خارجی معرفی کنند و در عمل هم باید به همین گونه باشد.

خوش منظر در این خصوص که خیلی از همکاران شما قیمت بالای کالای ایرانی را مانع رغبت و تمایل خرید مشتریان برای خرید این محصولات عنوان می‌کنند؛ اظهار نظر کرد: حقیقتا شاید قیمت این کالاها در بخشی از محصولات نظیر دفاتر که اخیرا همراه با افزایش قیمت کاغذ در کشور بوده است؛ بالاتر از کالاهای چینی و خارجی باشد؛ اما عموما در تلاش هستند تا قیمت محصولات خود را نزدیک به کالاهای خارجی کنند و این کار در حال انجام شدن است.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت نوشت افزار در تابستان امسال چه تغییری نسبت به سال گذشته پیدا کرده است؛ مطرح کرد: نوسانات قیمت ارز موجب شد تا قیمت نوشت افزارها در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در همین ایام، افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی را داشته باشد؛ ولی این اواخر قیمت‌ها کنترل شد و جلوی افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار گرفته شد.

مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های عرضه نوشت افزار در مازندران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت در بازار نوشت افزار با هرچه نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس وجود دارد یا خیر؛ یادآور شد: خوشبختانه خبری از افزایش قیمت‌ها از سمت شرکت‌های توزیع کننده اعلام نشده است و تقریبا قیمت‌ها در بازار، ثبات پیدا کرده و امیدوار هستیم وضعیت به همین منوال پیش رود و حتی شاهد کاهش نسبی قیمت هم در بازار باشیم.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار در خصوص مقایسه قیمت یک سبد نوشت افزار کامل در سال گذشته با همان سبد از کالا در سال‌جاری به خبرنگار ما گفت: یک سبد نوشت افزار متوسط برای یک دانش آموز دبستانی همراه با کیف و سایر ملزومات در سال گذشته تقریبا نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان هزینه بر می‌داشت اما امسال همان کالا تقریبا نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان هزینه در بر خواهد داشت.

خوش منظر در پایان به همکاران هم صنفی خود ضمن توصیه به توزیع نوشت افزارهای ایرانی پیشنهاد کرد: بی شک فروشندگان، می‌توانند  مشاوران خوبی برای خریداران باشند و اگر از مرغوبیت و کیفیت واقعی کالاهای ایرانی بگویند، مطمئنا خریداران می‌پذیرند و کالاهای ایرانی را به کالاهای خارجی ترجیح خواهند داد.

 

سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:
دولت در استفاده از نوشت‌افزار ایرانی پیش‌قدم شود/برای رونق تولید، اقدام قابل‌توجهی نشده است

سید علی طاهری، سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح توس؛ پیرامون تأثیر حمایت از نوشت‌افزار ایرانی در رونق تولید داخلی اظهار کرد: در آستانه بازگشایی مدارس نوشت‌افزارها باید به سمت تولیدات ایرانی با تصاویر چاپ شده ایرانی اسلامی بروند و اعتبارات مورد نیاز در این زمینه باید تصویب شود.

وی با اشاره به نگرانی بوجود آمده در مورد گرانی کاغذ افزود: اگر قرار است مشکل اشتغال در کشور حل شود باید تولید در داخل رونق پیدا کند.

سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طی چند سالی که نامگذاری‌های سال بر اساس حل مشکلات اقتصادی کشور انجام شده است امر توجه به رونق تولید بایستی مضاعف دیده شود.

وی افزود: علی رغم صحبت‌های مسئولان در حمایت از تولید اما در عمل اقدام قابل توجهی صورت نمی گیرد و اقدامات در این زمینه ضعیف است و با تخلفاتی که در زمینه واردات انجام شده، برخورد مناسب صورت نگرفته است.

طاهری ضمن تأکید بر لزوم برخورد دولت در واردات بی رویه نوشت‌افزارهای خارجی تصریح کرد: از نظر قانونی مشکلی در حمایت از تولید چندان وجود ندارد اما در اجرای قانون و عمل به ان، نقص‌هایی وجود دارد.

وی افزود: دولت در برخورد با پرونده های تخلف از ابتدا باید سازوکار جلوگیری از آن تخلف را ایجاد می‌کرد.

سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: دولت در شعار قصد حمایت از تولیدات داخل را دارد ولی انتظار داریم حرف‌های دولت عملیاتی شود تا از خروج ارز جلوگیری شود و هم از تولید داخل حمایت شود و به تبع آن اشتغال رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تأثیر خرید نوشت‌افزار ایرانی دارای فواید فرهنگی است افزود: زمانی که نوشت‌افزار خارجی وارد بازار می‌شود، تبعات سوء فرهنگی در کشور دارد و برای نسل نوجوان و جوان در استفاده از المان‌ها و نمادهای غربی اثر ضدفرهنگی خواهد داشت.

طاهری گفت: اگر دولت تمام بدنه خود را در استفاده از نوشت‌افزار ایرانی ملزم کند، حجم کلانی از تولید داخل در اینجا استفاده می‌شود و اقدام عملی محسوب می شود.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات صورت گرفته در ترجیح استفاده نوشت‌افزار داخلی افزود: باید از شیوه های نوین تبلیغاتی در صدا و سیما و فضای مجازی برای توسعه این موضوع بکار گرفته شود.

سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی اقدام شایسته ای است و باید در هر شهرستان بزرگ، با دریافت هزینه‌‎های مناسب از تولیدکنندگان نمایشگاه دائمی در موضوعات نوشت افزارها و تولیدات خرد اشتغال‌زا ایجاد شود

وی افزود: باید از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نظر سنجی لازم انجام شود تا مشخص شود آیا قوانین موجود در رونق تولید این بازار نارسایی دارد یا خیر، چراکه اگر قوانین بخوبی اجرا نمی‌شود باید از نقش نظارتی مجلس در راستای اجرای هر چه بهتر این قوانین استفاده کرد.

 

دبیر قرارگاه مطالبه گری احمدی روشن اردبیل:
حوزه نوشت افزار،از عرصه های مهم تهاجم فرهنگی دشمنان است/ نهادهای فرهنگی راه های نفوذ دشمن را ببندند

سجاد گلی دبیر قرارگاه مطالبه گری احمدی روشن اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، استفاده از نوشت افزار های ایرانی توسط دانش آموزان و دانشجویان را خواستار شد و گفت: این کار مهم علاوه بر اینکه تقویت هویت ایرانی و اسلامی را در بر دارد باعث می شود خنثی شدن توطئه های دشمنان در بحث تهاجم فرهنگی نیز می شود.

 وی حوزه نوشت افزار دانش آموزان را یکی از عرصه هایی دانست که دشمنان این انقلاب، آن را مورد تهاجم فرهنگی قرار می دهند و گفت: برای اینکه بتوان در مقابل این تهاجم غرب ایستاد باید راه های نفوذ آن ها را بست و یکی از این راه ها، استفاده دانش آموزان ایرانی از نوشت افزار های ایرانی و اسلامی است.

گلی با بیان اینکه کشور های غربی در طول سالیان متمادی هزینه های هنگفتی برای نفوذ فرهنگی به انقلاب اسلامی ما انجام داده اند تا بتوانند انقلاب و کشور را از درون متلاشی کنند،گفت: آنها با ایجاد و تزریق شخصیت های تخیلی و ساختگی غربی که هیچ واقعیتی با دنیای واقعی ندارند به ذهن دانش آموزان ایرانی می خواهند با کم رنگ کردن شخصیت های ملی و مذهبی ما را از طریق نفوذ در ذهن ها نابود کرده و علاوه بر از بین بردن الگوهای واقعی برای اینده سازان کشور، هویت ایرانی و اسلامی نوجوانان را نیز تضعیف کنند.

دبیر قرارگاه مطالبه گری احمدی روشن اردبیل نقش نهاد های فرهنگی در زمینه تولید نوشت افزارهای ایرانی را یادآور شد و گفت: نهادهای فرهنگی ما باید بتوانند به گونه ای در جامعه تاثیر گذار شوند تا استفاده از لوازم و نوشت افزار های ایرانی اسلامی در جامعه نهادینه شود.

وی خواستار فرهنگ سازی استفاده از لوازم التحریر در ادارات و مدارس شد و گفت: در این میان نباید از نقش صدا و سیما و تاثیر گذاری آن روی افکار کودکان غافل شد. چراکه استفاده از لوازم تولید شده در داخلی علاوه بر تقویت هویت ایرانی  اسلامی ، باعث رونق اقتصادیو به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد کشور، رونق تولید و کسب و کار در جامعه می گردد.

 

کارشناس اقتصادی عنوان کرد؛
رونق تولید وکسب کار با خرید نوشت افزار ایرانی

احمدی از کارشناس اقتصادی در گقتگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول گفت: برای سوق دادن دانش آموزان به سوی استفاده از نوشت افزار های ایرانی – اسلامی باید به خانواده ها با توجه به شعار سال نکات آموزشی در زمینه پیامدهای منفی لوازم التحریر خارجی را هشداردهیم.

وی  اظهار کرد: نوشت افزارهای ایرانی نیز باید جذاب ، متنوع و با کیفیت باشند تا دانش آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند.

احمدی یاد آور شد: کیف دانش آموزان از جمله کالاهایی است که سبک و جاد دار بودن آن برای اولیای دانش آمورزان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اما آنچه که کودکان به آن توجه بیشتری دارند تصاویر روی کیف‌هاست که معمولا انتخابشان با این معیار انجام می‌شود که معمولا اغلب تصاویر بر روی کیف‌ها شامل موجودات خیالی و کارتون‌هایی که معمولا هیچ پیام آموزشی برای کودکان ندارند مانند بن تن و … است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در بازار باید نوشت افزاری  با هویت ایرانی – اسلامی باشد وبا شیوه های مختلف کالای ایرانی با هویت ایرانی توسط خانواده ها انتخاب شده  تا کشور در  اقتصاد و تولید داخلی در مسیر شکوفایی قرار گیرد.

احمدی خاطرنشان کرد: رونق بازار نوشت افزار ایرانی با اشتغال پایدار وانتقال فرهنگ اسلامی همراه خواهد بودوقطعنا تاثیرات مثبتی در بنیان خانواده ها وهم در اقتصاد کشور خواهد داشت.

اگر بازار نوشت افزار روزی به نفع کالای ایرانی به چرخش درآید شاهد اقتصادی پویا خواهیم بود که علاوه بر مبارزه جدی با بیکاری،  فرهنگ اسلامی را انتقال خواهد  دهد.

 

رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد عنوان کرد:
عرضه نوشت افزارهای ایرانی بر پیشخوان فروشگاه های بجنورد

بهروز خواجوی، رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد در گفت و گو با عصر اترک با بیان این مطلب همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی هیچ واحد تولیدی در زمینه محصولات نوشت افزار ندارد، در فصل تابستان امسال فروشگاه های نوشت افزار شهرستان بجنورد (مرکز خراسان شمالی) به تهیه و عرضه نوشت افزار تولید داخلی اقدام کرده اند.

خواجوی افزود: محصولات نوشت افزار خارجی بسیار گران هستند که در شهرستان بجنورد نه فروشگاه ها و نه خانواده ها توان خرید آنها را ندارند.

وی با بیان اینکه کیفیت نوشت افزار ایرانی بالا است، عنوان کرد: فروشگاه های شهرستان بجنورد به تهیه نوشت افزار ایرانی از استان های تهران، اصفهان و شیراز اقدام کرده اند.

وی درباره قیمت نوشت افزارها نیز بیان کرد: قیمت نوشت افزارهای موجود در فروشگاه های شهرستان بجنورد در فصل تابستان امسال در مقایسه با فصل تابستان سال گذشته ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران تر شده اند.

رییس اتحادیه نوشت افزار شهرستان بجنورد گفت: این در حالی است که فروشگاه های عرضه نوشت افزار شهرستان بجنورد طی چند سال گذشته نرخ سود فروش خود را افزایش نداده اند.

وی همچنین تصریح کرد: این وضعیت قیمت ها به طور حتم بر تعداد خرید نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان خانواده ها اثر گذار خواهد بود.

خواجوی در خاتمه یادآور شد: هنوز برای عرضه نوشت افزار با نرخ تعاونی نیز تصمیمی گرفته نشده است.

 

رئیس اتاق اصناف استان زنجان:
خرید نوشت افزار ایرانی حمایت از رونق تولید است

سید محمود موسوی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: باید ابتدا مسئولان از نوشت افزار ایرانی استفاده کنند تا دستوراتی که ارائه می کنند، تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه نمی شود مسئولان با خودکار خارجی دستور بدهند تا مردم از نوشت افزار ایرانی استفاده کنند، افزود: دانش آموز درس خوان نیازمند نوشت افزار خارجی نیستند چنانکه در گذشته نیز دانش آموزانی که از کاغذ کاهویی استفاده می کردند در بهترین دانشگاه ها با بهترین امتیاز و رشته ها موفق شدند.

این مسئول گفت: امروز هم دانش آموزان و دانشجویانی داریم در بهترین رشته ها قبول می شوند در حالی که از کالای ایرانی استفاده می کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با بیان اینکه باید مراعات حال افراد بی بضاعت را کرده و در آستانه سال تحصیلی جدید  لوازم تحریر ایرانی خریداری کرد، افزود: خرید کالای ایرانی حمایت از تولید و رونق آن محسوب می شود.

موسوی برضرورت توجه والدین برای حمایت از کالای ایرانی با خرید نوشت افزار ایرانی تاکید کرد و گفت:باید برای جلوگیری از ایجاد تبعیض بین دانش آموزان از خرید کالای خارجی امتناع کرد.

وی گفت: والدین هم که بیشتر به وضعیت آگاهی دارند باید  در خرید نوشت افزار ایرانی فرزندان را تشویق کنند.

این مسئول بیان داشت: ضروری است والدین ملاحظه سایر دانش آموزان که گاها بی بضاعت هم هستند را کرده و در انتخاب نوشت افزار دقت کنند.

 

کارشناس سازمان صنعت و معدن تجارت:
سایه اسطوره های غربی بر سر تولیدات داخلی/ خرید نوشت افزار ایرانی منجر به رونق تولید و کسب و کار می شود

عبدالرزاق یوسفی نسب، کارشناس سازمان صنعت و معدن تجارت شهرستان ایرانشهر در گفت‌وگو با عصر هامون افزود: جلوگیری از واردات بی رویه منجر به پویایی چرخ کارخانجات داخلی می شود، در برهه ای از تاریخ با اجرای این طرح که واردات برخی از اقلام مانند لوازم التحریر و نوشت افزار ممنوع شد شاهد افزایش سرمایه گذاری در زمینه تولید نوشت افزار داخلی و فروش این محصولات بودیم.

وی در تکمیل مطلب فوق گفت: با لغو ممنوعیت واردات از سوی دولت شاهد ورود لوازم التحریر و نوشت افزار خارجی در کشور هستیم از طرف دیگر نیز قیمت این اقلام درگمرک خیلی پایین تر از قیمت واقعی است که پرداخت می شود، بر این اساس مصرف کننده بیشتر به سمت کالایی جذب می شود که قیمت پایین تری داشته و این امر زمینه ورشکستگی کارخانجات و سرمایه گزاران داخلی ار فراهم کرده است.

به گفته کارشناس سازمان صمت شهرستان ایرانشهر واردات علاوه بر ضربه به اقتصاد منجر به از بین رفتن فرصت های شغلی و بیکاری کارگران نیز شده است که افزایش بیکاری کاهش رفاه عمومی را در پی دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از این اقدام باید همگان ترغیب به خرید و حمایت از نوشت افزار و در کل کالای تولید داخلی شوند تا علاوه بر رونق کسب و کار شاهد بهببود معیشت کارگران و از همه مهمتر ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم.

یوسفی نسب ادامه داد: خانواده های ایرانی و مصرف کنندگان باید به خرید کالای ایرانی روی بیاورند تا کارخانه ها فعال و نانی بر سر سفره کارگران برود.

به گفته این مسئول، واردات بی رویه از یک طرف و سلایق متنوع مصرف کنندگان و گرایش بیشتر به کالاهای وارداتی باعث شده ظرفیت بالفعل تولید داخلی کاهش یابد و خرید نوشت ابزاری خارجی باعث غیرفعال شدن کارخانجات و تعطیلی کسب و کار کارگران شوند.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت بالقوه تولید داخل بیش تر از نیاز بازار است، تصریح کرد: برنامه ریزی برای صادرات کالاهای نوشت ابزاری باید در اولویت برنامه قرار گیرد زیرا صادرات موجب ارزآوری بیشتر و افزایش  درآمد  برای دولت می شود.

کارشناس سازمان صمت با اشاره به افزایش تمایل مصرف کنندگان به کالای خارجی و وارداتی افزود: ضعف فرهنگ سازی در این زمینه و کوتاهی دولت و مردم باعث کاهش رونق تولید شده است که در این راستا باید فرهنگ سازی و ترویج از سوی خانواده ها و آموزش و پرورش صورت گیرد تا مصرف کنندگان ترغیب به خرید  کالای تولید داخلی شوند.

 

کارشناس اقتصادی:
عدم تامین مواد اولیه دغدغه تولیدکنندگان داخلی/ خرید نوشت افزار ایرانی منجربه رونق کسب و کار می‌شود

علی عباسی مهر در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ، با اشاره به برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی، بیان کرد: رونق خرید و فروش نوشت افزار ایرانی سبب رونق کسب و کار در داخل کشورمان خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این مطلب که رونق بازار خرید و فروش نوشت افزار ایرانی به بهبودی معیشت کارگران منجر می شود، ادامه داد: محتوای نوشت افزارهای خارجی مناسب کودکان ما نیستند چرا که تاثیرات مخرب و بسیار سوئی برای دانش آموزان دارند و راهکار آن هم استفاده از محصولات داخلی با طرح های مشاهیر کشورمان است.

عباسی مهر تامین مواد اولیه برای تولید محصولات نوشت افزار را یکی از معضلات تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: عدم تامین مواد اولیه برای تولید، عواقبی همچون افزایش قیمت محصولات نوشت افزار را به دنبال دارد، دولت باید برای رفع این مشکل کارآفرینان داخلی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: برای ترویج استفاده از نوشت افزارهای ایرانی و رونق بازار آن بهترین وسیله استفاده از ظرفیت رسانه ها است که بیشترین نقش را صداوسیما برعهده دارد.

وی با بیان اینکه حمایت و خرید از کالای ایرانی مانعی برای خروج ارز از کشور است، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، به مصلحت نیست که ارز کشور به خاطر مسائل دست چندم(نوشت‌افزار خارجی) از کشور خارج شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خلاءهای بسیاری در بازار نوشت افزار داخل وجود دارد، ادامه داد: عدم تبلیغ مناسب، واردات نوشت‌افزار نامطلوب چینی، تبلیغ اسطوره های غربی در برنامه های تلویزیونی به جای اسطوره ها و قهرمانان ایرانی و…  باعث شده است بسیاری از مردم جذب محصولات تولیدی جوامع غربی شوند و فروش لوازم التحریر ایرانی-اسلامی تنها به نمایشگاه‌ها ختم شود و در طول سال کمتر شاهد فروش این محصولات باشیم.

عباسی مهر دستاورد حمایت و خرید از نوشت افزار ایرانی اسلامی را رونق چرخ کارخانجات و بهبود معیشت کارگران در سال رونق تولید عنوان کرد.

 

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛‌
فرهنگ اصیل ایرانی در بطن نوشت افزارهای تولید داخل/ کارگران چشم انتظار یاری رسانه ها برای ترویج کالای ایرانی

حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با تاثیر نوشت افزارهای ایرانی بر رونق تولید به خبرنگار راه آرمان گفت: با نزدیک شدن به فصل باز گشایی مدارس خرید نوشت افزار توسط والدین رونق پیدا می کند و بیشترین تقاضا برای تهیه این اقلام معمولا قبل از بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی وجود دارد.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: از آنجایی که تولید نوشت افزار به تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و مواد اولیه آن در کشور وجود دارد به راحتی می تواند رونق پیدا کرده و زمینه کاهش واردات این کالاها را کاهش دهد.

اکبری فرد افزود: با توجه به اینکه کیفیت محصولات ایرانی با مشابه خارجی تفاوتی ندارد و از سوی دیگر عده ای سرمایه و دارایی خود را صرف تولید نوشت افزار کرده اند بنابراین اگر شبکه توزیع این کالا تقویت شود و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد تولید نوشت افزار ایرانی رونق پیدا می کند.

وی اظهار داشت: قیمت نوشت افزار ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی در برخی موارد معنی دار است گاهی نوشت افزارهای داخلی قیمتی تا یک سوم کمتر از مشابه خارجی دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: به دنبال بالا رفتن قیمت ارز در دو سال گذشته کالاهای وارداتی به علت گرانی ارز و نه بالا رفتن کیفیت تا سه برابر افزایش قیمت داشته اند.

اکبری فرد ادامه داد: زمانی که از لحاظ کیفیت نوشت افزار ایرانی با مشابه خارجی آن سنجیده می شود این تفاوت فاحش نیست اما در مقایسه قیمت ها گاهی تا ۳ برابر محصول ایرانی ارزان تر است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از مواردی که می تواند به رونق فروش نوشت افزارهای ایرانی کمک کند افزایش آگاهی فروشندگان در ارتباط با این کالای ایرانی است چرا که که نوشت افزار ایرانی با استاندارهای بالایی تولید می شود و فروشندگان می توانند ضمن بازدید از این تولیدی ها موارد را به مصرف کننده انتقال داده و شرایط را برای ترویج خرید این کالای تولید داخل فراهم آورد.

وی یادآور شد: با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در حال حاضر فروش نوشت افزارهای ایرانی سود بیشتری نسبت به انواع خارجی آن برای فروشندگان این محصولات دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: در شرایطی که کشور ما با یک جنگ همه جانبه اقتصادی مقابله می کند بهترین راهکار برای پایداری اقتصاد، رونق تولید و استفاده از کالاهای داخلی است اما در حال حاضر احوال تولید کنندگان داخلی خوب نیست و نمی توانند محصولات خود را آنچنان که شایسته است به فروش برسانند.

اکبری فرد افزود: تولید کنندگان نوشت افزارهای داخلی با بررسی نیاز بازار، ظرفیت موجود و توان خوددر میزان تولید کالاهای زیادی را تولید کردند حال باید فروشندگان و شبکه توزیع همکاری کرده و با فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی تا رونق را به این بازار هدیه دهند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: قطعا در این صنایع می توانیم موفقیت چشم گیری داشته باشیم و حتی به خارج از کشور هم تولیدات خود را صادر کنیم چرا که این صنعت به تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و از سوی دیگر با سرمایه ای محدود هم می توان به تولید این کالا پرداخت.

وی مطرح کرد: در تمام اقلام نوشت افزار داخلی  تنوع خوبی وجود دارد و بر اساس فرهنگ اصیل ایرانی طراحی شده اند و در واقع اساس تولید آن ها اقتصاد مقاومتی است و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: در واقع تا کنون سرمایه گذاری و تولید در این بخش با قدرت انجام گرفته و در حال حاضر رونق این بازار نیازمند یاری و استقبال مردم از این کالا است که بخش عظیمی از این فرهنگ سازی را رسانه ها می توانند انجام دهند.

اکبری فرد ادامه داد:صنایعی از قبیل تولید نوشت افزار اشتغال زایی بالایی دارند و از تعداد زیادی نیروی انسانی در تولید این کالا استفاده می شود چرا که نیاز به مهارت و تخصص چندانی ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: معمولا کارگرانی که در این بخش کار می کنند عموما وظیفه بسته بندی، مرتب سازی و استاندارد سازی محصولات را برعهده دارند و اکثرا کارگرانی هستند که بنیه اقتصادی بالایی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان  در پایان یادآور شد: به عبارت دیگر رونق تولید کالاهایی که زمینه اشتغال برای کارگران کم درآمد که اغلب در این مشاغل فعالیت دارند را تقویت می کند و در نهایت سبب رونق اقتصادی زندگی آن ها می شود.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان استان کرمان عنوان کرد؛
ترویج استفاده از نوشت افزارهای ایرانی اسلامی با فرهنگ سازی رسانه ملی/ عدم همکاری تولید کنندگان داخلی با صنوف توزیع نوشت افزار

علیرضا نکویی مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان در گفتگو با راه آرمان اظهار داشت: متاسفانه تولید کنندگان ایرانی با ما همکاری لازم را ندارند و این در حالیست که اگر نوشت افزار ایرانی برای ما فرستاده شود ما از آن استقبال خواهیم کرد و برای توزیع و فروش در استان اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: تولید نوشت افزار ایرانی در داخل انجام شود هم به رونق تولید و هم به فضای کسب و کار کمک شایانی خواهد شد. این امر باعث می شود تا کارخانجات داخلی تعطیل نشوند و کارگران زیادی نیز از قبل آن امرار معاش کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان افزود: در سال ۹۶ با واردات کاغذ آغشته به میکروب باعث شد تا دو کارخانه بزرگ تولید نوشت افزار در ایران تعطیل شود. حال اگر این کاغذ ماده اولیه کتاب و نوشت افزار در خود ایران تولید شود از هر لحاظ بهداشتی قابل اطمینان هست و اینکه می توان از خروج ارز و واردات بی رویه جلوگیری کرد.

نکویی عنوان کرد: متاسفانه امروز به خاطر تحریم در تولید و سهمیه کاغذ با مشکلات فراوانی روبرو هستیم، امید که مسئولین در این رابطه تدابیری بیندیشند.

وی خاطرنشان کرد: واردات بی رویه نوشت افزار خارجی می تواند اثر مخربی بر بازار و تولید داخل داشته باشد و دلیل آن عدم تبلیغ و اطلاع رسانی از رسانه ها علی الخصوص رسانه ملی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی کتابفروشان کرمان بیان داشت: رسانه ملی باید اقدام به تولید و پخش کارتون های ایرانی اسلامی کند که محبوب بچه ها باشد زیرا اکثر نوشت افزارهایی که کودکان و گاهی اوقات جوانان و نوجوانان به آن علاقمند هستند کارتون های خارجی است که آنان را الگوی خود قرار داده اند و زیاد از رسانه پخش شده است.

نکویی عدم حمایت و عدم همکاری تولید کنندگان داخلی با صنوف را یکی از مشکلات عدیده برشمرد و گفت : کیف، کفش و نوشت افزار علی الخصوص خودکار و مداد تولید داخلی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمتی مناسب تر از اجناس خارجی علی الخصوص چینی و اندونزی است که این همت بلند تولید کنندگان داخلی را می طلبد که با ما همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: ما مشتاق هستیم که در ابتدا جنس کشور خودمان را توزیع و در معرض فروش بگذاریم ولی متاسفانه برخی از تولید کنندگان این کار را انجام نمی دهند و گاهی اوقات هم دیده شده که خود تولید کنندگان داخلی اقدام به چاپ عکس های خارجی بر روی نوشت افزارهای ایرانی می کنند که به نظر من این خارج از عرف است.

 

یک کارشناس نوشت‌افزار عنوان کرد
کوتاهی دولت در پرداخت یارانه فرهنگی به حوزه نوشت‌افزار

علی اکبر در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، موضوع نوشت افزار را یک پاشنه آشیل و مبحث کلیدی دانست و اظهار داشت:  بسامد ارتباط مخاطب با نوشت افزار و لوازم التحریر خیلی زیاد است و این کودک هر روز آن را می بیند و تولیدکنندگان این حوزه در دنیا می دانند که روی چه چیزی باید دست بگذارند تا آن را به ذهن کودک القا کنند و بیشترین تاثیر را روی وی بگذارند.

این کارشناس نوشت‌افزار تصریح کرد: آنها در واقع با استفاده از این ابزار مفاهیم زیادی را در ضمیر ناخودآگاه فرد پایه گذاری می کنند.

وی  گفت: یکی از پرفروش‌ترین اسباب بازی ها، وسایل بازی شخصیت‌های مختلف ارتش آمریکا است و اینها با قهرمان سازی از این شخصیت ها در فیلم ها و تولیداتشان برخی مفاهیم را در ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان ثبت و از آن بهره برداری های تجاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می کنند.

اکبر تاکید کرد: با توجه به مطالب فوق متوجه می شویم که نمی توان نوشت افزار را خارج از بسته کامل صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و مبادلات اقتصادی فرهنگی امروز دنیا بدانیم. 

وی افزود: برای مثال در مقاله ای که پیش‌تر در این زمینه مطالعه کرده بودم، سال ۲۰۱۶ فروش محصولات کاراکتر محور به ۱۱۸ میلیارد دلار رسیده در نتیجه نمی توان این اتفاق و این حجم تراکنش را نادیده گرفت و در این حجم مالی موضوع لوازم التحریر و نوشت افزار یکی از موضوعات کلیدی و پاشنه آشیل است.

این کارشناس نوشت‌افزار تاکید کرد: با توجه به این اعداد و ارقام می فهمیم که چرا این موضوع  برای اقتصاد امروز ما یک امر حیاتی و پراهمیت است.

اکبر با اشاره به اثرگذاری نقش روی جلد نوشت افزار و لوازم التحریر بر هویت فرهنگی افراد (دانش آموزان) گفت: در بحث نوشت افزار آنچه که مخاطب را ترغیب به خرید می کند، طراحی روی جلد است.

وی افزود: بعضا ممکن است که طرح روی نوشت افزار یا لوازم التحریرها یک طرح هندسی یا اسلیمی باشد اما نوشت افزارهایی اکنون بیشترین مخاطب را دارد که با تصویرسازی و شخصیت پردازی روی جلد همراه باشد.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: طرح های هندسی و طرح های از این دست چندان محل نزاع نیست و آنچه که امروز سوگیری فرهنگی دارد، طرح های شخصیت ها و کاراکترهایی است که با فرهنگ کودکان و نوجوانان عجین می شود.

وی ادامه داد: در خارج از ایران و ایران وقتی که یک نوشت افزاری تولید می شود، می دانند که تنها استفاده نوشت افزاری آن مطرح نیست، بلکه قرار است این نوشت افزار یک بافت هویتی در خریدار و مصرف کننده ایجاد کند که بعدها تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بهره برداری های دیگری را نیز از آن داشته باشند.

اکبر تصریح کرد: تولیدکنندگان یک کاراکتر را که اجمالا در ذهن مخاطب بواسطه خاطرات قبلی همچون دیدن یک انیمیشن قرار داشته و شکل گرفته را روی این لوازم التحریر و نوشت افزار می آورند.

وی افزود: مسئله مهم این است که کودک و نوجوان خیلی بیشتر از یک برنامه تلویزیونی از این نوشت افزار تأثیر می پذیرد، چرا که قرار است کودک هر روز با این نوشت افزار ارتباط داشته و انس بگیرد و وقتی انس صورت پذیرد با هویت فرهنگی آن فرد درگیر می شود و زمانی که چیزی با هویت فرهنگی فرد درگیر شود، به راحتی قابل جدا سازی نیست و بعد از آن فرد در لایه های دیگری از سبک زندگی و تفریحش از جمله بازی، پوشاک، سینما، انیمیشن و…به همان هویتی که با فرهنگش ادغام شده است، رجوع می کند.

این کارشناس نوشت‌افزار گفت: اکنون در دنیا به این اتفاق که از یک کاراکتر و هویت واحد محصولات مختلف فرهنگی تولید و عرضه کنند صنعت «مرچندایزینگ» می گویند که من تاکنون به معادل فارسی برای آن برنخورده ام.

وی افزود: این صنعت در دنیا یک صنعت قوی بوده و یک کار تشکیلاتی محسوب می شود که در آن با استفاده از یک نخ واحد بین صدها و هزاران محصول ارتباط ایجاد می شود که با استفاده از این خط واحد که بعضاً کاراکتر یا یک المان بصری است، ظرفیت فروش و توسعه را در تمامی این محصولات بالا می برند.

وی افزود: در این روش یک شخصیت یا کاراکتر واحد ایجاد می شود و آن را در تولیدات انیمیشنی، فیلم های سینمایی، سریال های انیمیشنی تلویزیونی به کار می برند.

وی در خصوص تاثیرات استفاده از لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی بر رونق کسب و کار و تولید برای نیروی کار و تولیدکنندگان داخلی گفت: در صنایع فرهنگی، نیروی کار خیلی جدی‌تر و در سطوح تخصصی بالاتری فعالیت می‌کند و بخش های مختلفی را در بر می گیرد. باید دقت کنیم این صنایع نیروی کار متخصص خود را می‌طلبد. برای مثال اگر صنعت انیمیشن در ایران پا بگیرد شاید فقط ۱۰ هزار نفر بتوانند در این حوزه به کارگیری شوند و این صحنه بازی را تغییر می دهد و فعال شدن در این رشته آنقدر بتواند موثر باشد که حتی دانشگاه ها را به سمت افزایش پذیرش رشته های انیمیشن و هنری سوق دهد.

اکبر یارانه فرهنگی را یکی از ضروریات در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: هم اکنون در کشور ما یارانه به برخی از بخش ها تعلق می گیرد اما این یارانه به صنایع فرهنگی تعلق نمی گیرد.

این کارشناس نوشت‌افزار افزود: یکی از دلایلی که ما استفاده از کاراکترهای ایرانی چون فیلشاه و شاهزاده روم  را در لوازم التحریر نمی بینیم و به راحتی نمی توان از آنها استفاده کرد، این است که تولید کننده داخلی برای استفاده از این کارکترها، باید به تولید کننده و خالق آن کاراکتر پول حق امتیاز بدهد که برای تولید کننده لوازم التحریر و نوشت افزار قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد و این قطعا برای او به صرفه نیست. اما اگر بخواهد از یک کاراکتر خارجی استفاده کند، حق امتیازی نمی پردازد و هزینه هایش کمتر خواهد بود. در نتیجه صرفه اقتصادی استفاده از کاراکتر خارجی بیشتر است.

وی حمایت دولت در این حوزه را بسیار موثر دانست و گفت: دولت می تواند با استفاده از حمایت خود توان رقابت برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کند برای مثال هزینه حق امتیاز کاراکتر را بپردازد و در این صورت هم هزینه تولید نوشت افزار کاهش می یابد و هم خالق کاراکتر انتفاعی کسب کرده و با قدرت بیشتری می تواند پروژه بعدی اش را شروع کند.

اکبر خاطرنشان کرد: ما دیدیم که تیم گروه هنر پویا بعد از تولید و اکران شاهزاده روم توانستند با استفاده از عواید مالی، اعتبار و تخصصی که به وجود آمد، انیمیشن فیلشاه را بسازند که از نظر فنی تنه به تنه انیمیشن های خوب دنیا همچون فردیناند می‌زد.

وی افزود: این نشان می دهد که اگر این حمایت وجود داشته باشد، ظرفیت حمایتی همچون کاهش درصد انتفاع سینماها از اکران این انیمیشن‌ها رقم بخورد و در یک کلمه برای این موضوعات اولویت اقتصادی و اجتماعی قائل شوند در صنایع فرهنگی ما می تواند انقلاب حاصل شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی  تاکید کرد: دولت نباید فکر کند که با این کار، منتی سر تولیدکنندگان داخلی می گذارد، بلکه این سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری پرسود بوده و جزو معدود سرمایه گذاری هایی است که بازگشت آن قطعی و عینی است و بهره و  سود آن در بلندمدت به دولت و کشور بازمی گردد.

وی تصریح کرد: با این کار از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می شود و آن مطلوب دولت که رسیدن به اقتصاد پایدار ، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بومی است، حاصل می شود در حالی که اکنون سالانه چندین هزار میلیارد تومان برای محصولات فرهنگی غیربومی هزینه می کنیم.

اکبر گفت: این هزینه و اعداد و ارقام تنها در بحث خرید نیست، بلکه استفاده از این محصولات را نیز در بر می گیرد، برای مثال اگر مردم ما هم اکنون به جای اینکه از یوتیوب استفاده کنند، از آپارات استفاده کنند، نوعی استفاده بومی و هدر نرفتن پهنای باند و …است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اینجا منتی وجود داشته باشد، از جانب تولیدکنندگان است که در این وضعیت اقتصادی بغرنج و غیر پایدار به چنین مسئله ای حساس ورود کرده اند.

لزوم حمایت جدی از صنایع فرهنگی و بازیگران این عرصه از ابتدای مسیر تا تکمیل زنجیره اش

اکبر افزود: گام های بعدی در این عرصه تضمین شده است و زمانی که زنجیره تولید و عرضه محصولات فرهنگی کامل شود، مسئله اقتصاد آن کاملا از پیش حل شده است. اما باید دانست این صنعت در ابتدای مسیر خود یعنی تا پیش از تکمیل زنجیره ارزش احتیاج به حمایت جدی دارد.

وی، پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض در این حوزه را بسیار کمک کننده دانست و گفت: دولت باید بازیگران این عرصه را حمایت کند و مشوق هایی در بخش های مختلف برای آنها در نظر بگیرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی، بر آگاهسازی و فرهنگسازی در جامعه به این منظور نیز تاکید کرد و گفت: هنوز تعداد زیادی از خریداران(والدین) اصلا اعتقادی به بدآموزی شخصیت ها و کاراکترهایی غربی چون باربی، بن تن، سوپر من و… ندارند. در پیمایش‌ها و نظرسنجی‌هایی ثابت شده است که بیش از ۷۰ درصد والدین به بدآموزی محصولات فرهنگی غربی اساساً اعتقادی ندارند و درصد زیادی نیز با وجود اعتقاد به بدآموزی به دلایل مختلف همچون فشار کودک برای خرید یا نبود جنس دیگر به خریدن این محصولات روی می‌آورند.

وی تاکید کرد: ما علاوه بر حمایت از تولیدکننده باید روی عناصر دیگر هم چون فرهنگسازی خریدار نیز کار کنیم چرا که اگر فرهنگ خرید کالای فرهنگی بومی از سوی خریدار نباشد همچنان دچار مشکل خواهیم بود.

اکبر تلویزیون را موثرترین عامل ارتقای یک محصول فرهنگی دانست و تصریح کرد: بسیاری از کاراکترها و شخصیت های معروف چون کلاه قرمزی قبل از ورود به سینما از این بستر بلند شده و رشد پیدا کرده‌اند لذا تلویزیون باید بستری برای دیده شدن محصولات فرهنگی باشد و به تولیدات فرهنگی چون انیمیشن و… که منافاتی با ارزش ها نداشته باشد،باید آنتن پخش دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه تمام بازیگران عرصه فرهنگی، اعم از تولید کننده، عرضه کننده و خریدار باید از سوی دولت حمایت شوند، دولت باید بداند که روی موضوعی دارد سرمایه گذاری می کند که در کوتاه مدت سخت به نتیجه می‌رسد و اساساً امری بلندمدت است اما اگر دولت ها ۴ سال، ۴ سال بخواهند برای این موضوع برنامه ریزی کنند اصلا نباید به امیدی به بهبود و رشد داشت.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: اگر مسئله و نگاه به این موضوع بلندمدت بوده و برنامه ریزی های آینده پژوهی و آینده نگری در خودش داشته باشد، حتی در میان مدت می توانیم تمام نیازهای فرهنگی خودمان را تامین کنیم و در بلند مدت می‌توانیم به جایگاه مولد و صادرکننده محصولات فرهنگی نیز دست یابیم.

اکبر تصریح کرد: شاید نتوانیم تا ۳۰ تا ۴۰ سال آینده با برخی صنایع بزرگ دنیا همچون صنعت هواپیماسازی رقابت کنیم و به توفیق خاصی دست پیدا کنیم اما همه می دانند که هم اکنون ایران دارای مزیت رقابتی اقتصادی فوق العاده ای در فضای هنر و فرهنگ و همین امروزه روز در دنیا حرف برای گفتن در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: امروز انیمیشن سازان، تصویرسازان و نقاشان دیجیتال ما کاملا از نظر فنی همپای دنیا حرکت می کنند و می توانیم پا به پای دنیا محصول فرهنگی هنری رسانه‌ای تولید و عرضه کنیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: هم اکنون که ما در آستانه یک جهش اقتصادی در ۴۰ سالگی انقلاب هستیم و در یک عرصه مشخص به اسم فرهنگ و هنر جزو پیشروان جهانی محسوب می‌شویم، عدم استفاده از این فرصت و مزیت کاملا ابلهانه است چرا که عقل سلیم می‌گوید در جنگ اقتصادی باید از مزیت‌های رقابتی و نقاط قوت و فرصت بیشترین بهره را برد. در صورتی که امروز متأسفانه از همین توان خود نیز نتوانسته‌ایم سود کافی ببریم بلکه مصرف کننده خوراک غرب و شرق شده‌ایم.

وی در پایان افزود: البته باید گفت که همین امروز جوانانی در گوشه و کنار هستند که حتی اگر دولت‌ها نیز عقب بمانند آنها به زودی عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر را یک تنه فتح خواهند کرد و روسفیدی برای ایشان خواهد ماند.

 

رئیس اتحادیه نوشت افزار گلستان:
قیمت لوازم التحریر ۳ برابر شد/ جنس با کیفیت ایرانی مشتری خود را جذب می‌کند

عباس غفاری در گفتگو با گلستان ما اظهار کرد: قیمت لوازم التحریر در حوزه کاغذ طی یک سال گذشته به دلیل افزایش قیمت کاغذ حدود ۳ برابر افزایش یافته و مابقی نیز حداقل دوبرابر شده است.

وی افزود: در استان گلستان تولید کننده لوازم التحریر نداریم و فقط به پخش و توزیع آن می پردازیم.

رئیس اتحادیه نوشت افزار گلستان بدون اشاره به تعداد فروشگاه های لوازم التحریر در استان ،تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل مدارس ، میزان مراجعه خانواده ها برای تهیه نوشت افزار ها افزایش می یابد و ما از حیث تامین اقلام با مشکل مواجه نیستیم.

وی بیان کرد: واردات لوازم التحریر کاهش یافته است اما با توجه به  اخذ مجوزهای واردات برخی اجناس خارجی با مونتاژ  و بسته بندی ایران به فروش می رسد.

غفاری به فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی اشاره و اذعان کرد: همواره «کیفیت مرغوب» و «قیمت مناسب» کالا، مشتریان را به سمت خود جلب می کند لذا برای فروش بیشتر نوشت افزارهای ایرانی باید از این قانون تبعیت کند.

 

کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد
عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مدرسه و خانواده با استفاده از نوشت‌افزار ایرانی

عسگری کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با ندای تفرش با بیان این مطلب که استفاده از نوشت‌افزار با نقوش ایرانی و اسلامی در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: دانش آموزان و والدین در خرید لوازم‌التحریر مورد نیاز برای مدارس، اولین گزینه انتخابی شان محصول تولیدی داخلی باشد.

عسگری با تأکید بر اینکه کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در سایر کشورها به‌ویژه ایران هستند، اظهار کرد: ضرورت دارد جهت مقابله با این شیوه اقدامات مناسب برای هدایت مردم به سمت نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی صورت گیرد.

وی ادامه داد: نهادینه شدن بستر نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی، در حوزه دانش‌آموزی می‌تواند شخصیت های تخیلی و ساختگی غربی که هیچ سنخیتی با دنیای واقعی ندارند را از ذهن دانش آموزان ایرانی پاک کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی بیان کرد: خانواده ها با انتخاب ملزومات مورد نیاز دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی باید به آن‌ها بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت تولید داخلی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در دو کانون مهم مدرسه و خانواده است.

عسگری اضافه کرد: نوشت‌افزارهای ایرانی وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانان است و تولیدات داخلی در بخش نوشت‌افزار برای کاهش وابستگی به نوشت‌افزار خارجی باید با کیفیت بالا تولید شود. باید به خانواده‌ها توصیه کرد، نوشت‌افزار و سایر مایحتاج موردنیاز فرزندان خود را برای مدرسه و سایر نیازهای آن‌ها را از تولیدات داخلی تهیه کنند چون این حرکت فرهنگی در کنار اینکه به اقتصاد کشور ما کمک می‌کند در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی هم نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه نوشت‌افزار در شکل‌دهی و قوام شخصیت فرهنگی دانش آموزان به ویژه در سال‌های اولیه تحصیل بسیار مهم است، گفت: طرح‌های ایرانی باعث می‌شود که ذهن کودکان منحرف نشود و این اقدام فرهنگی که با طراحی بر روی لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان شناخته می‌شود بسیار تأثیرگذار است.

این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: برای سوق دادن دانش آموزان به سوی استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی باید به خانواده‌ها با توجه نکات آموزشی در زمینه پیامدهای منفی لوازم التحریر خارجی را هشدار داده شود. نوشت افزارهای ایرانی نیز باید جذاب، متنوع و با کیفیت باشند تا دانش آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند.

عسگری خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از انتخاب نوشت افزارهای خارجی باید فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی را در بین دانش آموزان و خانواده ها تقویت شود تا دانش آموزان با اشتیاق کالای ایرانی را انتخاب کنند. هر سه عنصر ترویج، فرهنگ سازی و تبلیغات عناصر مهم در افزایش آگاهی دانش آموزان و خانواده ها خواهد بود.

 

کارشناس فرهنگی:
فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی در حال فراگیر شدن است/ اشتغال کارگران ایرانی نتیجه خرید کالای ایرانی

مهدی دمنه کارشناس فرهنگی در گفتگو با  دیار آفتاب، در خصوص لزوم ترویج لوازم‌التحریر ایرانی در میان دانش آموزان گفت: این مهم هم جزو شاخصه‌های عفاف و حجاب و هم جزو شاخص ساماندهی پوشش و لوازم‌التحریر است که مشترکا توسط حوزه معاونت آموزش ابتدایی، سازمان دانش آموزی، معاونت پرورشی و انجمن اولیا و مربیان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش طی بخشنامه ای به مدارس ابلاغ کرده است که کالای ایرانی تهیه کنند، افزود: در تهیه نوشت افزار، پوشش دانش آموزان و سایر ملزومات آموزشی و پرورشی برای مدارس، تاکید شده تا از اجناس ایرانی و اسلامی خریداری و مصرف شود.

دمنه به وجود برخی اجناس وارداتی در بازار که معرف فرهنگ غرب هستند اشاره کرد و گفت: متاسفانه چنین محصولاتی در برخی فروشگاه ها به فروش می رسد که خوشبختانه با تلاش حوزه های مختلف در کشور، استقبال مردم به نوشت افزار ایرانی اسلامی بیشتر شده و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی اسلامی در حال فراگیر شدن است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه سرزمین ایران چه از زمان ورود اسلام چه پیش از آن دارای اسطوره های بی نظیری است، گفت: کشور ما پیشینه بسیار قوی ای در تمامی حوزه ها دارد و می توان با استفاده از تصویرسازی الگوهای مذهبی، ورزشی، تاریخی، علمی و … در لوازم التحریر های تولید داخل، در راستای فرهنگ سازی گسترده در میان دانش آموزان قدم های مثبتی بردارد.

وی خاطرنشان کرد: همواره در چندین سال گذشته یکی از دغدغه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری بحث های اقتصادی و معیشت ملت ایران بوده که این مهم خود را در نامگذاری سال های اخیر به خوبی نشان می دهد. قطعا در صورت تهیه تولیدات کالاهای داخلی به جای خرید محصولات وارداتی، اشتغال کارگران ایرانی بیشتر شده و در نهایت باعث رونق تولید خواهد شد.

 

کارشناس فرهنگی:
پویش های رسانه ای نقش مهمی در تبلیغ نوشت افزارهای ایرانی دارند

محمد جعفر کبریایی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به مزیت های کالای ایرانی گفت: کالاهایی که در داخل کشور تولید می شوند از این جهت که مواد اولیه آن داخلی و کارگران ایرانی این کالا را تولید می کنند بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه  امروز لوازم التحریر در داخل کشور تولید می شود افزود: در حوزه لوازم التحریر پلیمری مثل تراش و خط کش تمامی مواد اولیه از کارخانه ایرانی تامین می شود و هم در کارخانه تولید خط کش کارگر ایرانی بهره مند و هم در تولید پتروشیمی و در نهایت از خروج ارز از کشور هم جلوگیری خواهد شد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در ترویج استفاده از کالای ایرانی گفت: رسانه های مکتوب و مجازی این  وظیفه را دارند که در حوزه ترویج کالای ایرانی به ما کمک کنند چون اگر کالایی را با کیفیت عالی تولید کنیم  ولی مصرف کننده فرهنگ خرید کالای ایرانی را نداشته باشد برای کشورمان فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه سالهای گذشته این فرهنگ وجود نداشت و  مردم ما کالای خارجی را با کیفیت تر از کالای داخلی می دانستند اما در این چند سال به کمک رسانه ها فرهنگ مصرف کالای ایرانی شکل گرفته و به تولید کشور کمک کرده است.

کبریایی اظهار کرد: در حوزه استفاده ازنوشت افزارهای ایرانی همین که ما مردم را ترغیب کنیم که کالای ایرانی با کیفیت است و رسانه ها هم  همزمان یک موج رسانه ای ایجاد کنند  جنبشی در خرید این محصولات خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: آنچه که در استقبال از نوشت افزارهای ایرانی تاثیر دارد پویش های رسانه ای است و به عبارتی  یک جوی رسانه  ای شروع شد که مردم متوجه شدند جنس ایرانی هم در این حوزه است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به تولید اولین تراش ایرانی بعد از سالها رکود گفت: امسال اولین تراش ایرانی  در این چند سال اخیر در کشور تولید شد البته گذشته هم تراش ایرانی بوده ولی این چند سال به دلیل واردات این تولید متوقف شده بود و ما توانستیم مجدد احیا کنیم و جهش قیمت دلار هم به این موضوع کمک کرد..

وی در ادامه در خصوص تاثیرات مخرب نوشت افزارهای غربی گفت: نوشت افزار خارجی دو تا ضرر دارد که یکی از حیث ایجاد اشتغال و دیگری هم از حیث محتوا و فرهنگ  برای ما ضرر دارد.

کبریایی ادامه داد: آنچه که نوشت افزار خارجی تبلیغ می کند فرهنگ و ادبیات کارکترهای غربی و فرهنگ غربی را می باشد و ما با تولید نوشت افزار ایرانی کمک می کنیم فرزندان این مرز و بوم با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان بزرگ بشوند.

وی تاکید کرد: به نظز من باید دغدغه پدر و مادرها این باشد که مبادا بچه هایشان با شاخص های فرهنگ غربی بزرگ شوند.

این کارشناس فرهنگی افزود: وقتی تولیدکنندگان  غربی کالایی تولید می کنند تلاش کنند فرهنگ خودشان را غالب یا ترویج کنند و یقینا برای فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش نمی کنند.

وی در خصوص حمایت دستگاه ها از نوشت افزاهای ایرانی اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در در دیدار سال گذشته با هیات دولت در این خصوص گفتند اگر کمکشان نمی کنید چوپ لای چرخشان نگذارند و دولت باید جلوی واردات بی رویه را بگیرد و نقش تسهیل کنندگی را داشته باشد.

کبریایی خاطر نشان کرد: اگر اتفاقی در حوزه نوشت افزار ایرانی افتاده بخاطر این است که رسانه ها کمک کردند و رسانه ملی  اگر پای کار بیاید تغییر فرهنگ ایجاد می شود و تلویزیون بسیار اثرگذار است.

وی به بیان راهکارهای موثرب رای ترویج نوشت افزارهای ایرانی پرداخت و گفت: در این خصوص ابتدا باید یک ساختار به سمت تقاضا وارد شود و دیگری به سمت عرضه یعنی جنس را به سمت بازار بدهیم  بنک داران بازار به خرده فروش ها بدهند و  مردم بروند از خرده فروش ها تهیه کنند.

کبریایی ادامه داد: متاسفانه بازار اعتقادی به این موضوع  ندارد و به خرده فروش می گوید مگر کسی نوشت افزار ایرانی می خرد و ما بخاطر اینکه این مشکل را حل کنیم از سمت تقاضا مشکل را  به کمک رسانه ها حل کردیم.

وی افزود: به کمک رسانه ها این تقاضا در مردم ایجاد شده  و فهمیدند چنین کالایی است به آن خرده فروش می گوید من خودکار ایرانی می خواهم  و آن هم می رود بازار دنبال خودکارایرانی می گردد.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ بازار به این سمت تغییر نکرده و  بنک دارها  و تولیدکنندگان بزرگ احساس نکردند که مردم جنس ایرانی نیاز دارند و البته این چند ساله اتفاقاتی افتاده است.

وی ادامه داد: یک زمانی بازار باور نمی کردد با کارکتر ایرانی کالایی فروش برود اما الان خیلی از تولیدکنندگان بزرگ بازار دارند دفترهایی با تصاویرشهید تولید می کنند و رفتار تولید کننده بزرگ بازار هم تغییر کرده که به دلیل تقاضا است.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: تولید کننده  متوجه شده که عکس شهید هم  فروش می رود برای اینکه بازارش را از دست ندهد کارکتر ایرانی  طراحی کرده و این از طریق تقاضا و ایجاد نیاز در مردم بوده و این ایجاد نیاز از طریق هوشیاری مردم است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر رسانه ها وظایف خودشان و تولید کننده هم کالای با کیفیت هم از حیث محتوا و  مواد اولیه ارائه دهد مردم خواه ناخواه به سمت استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی می روند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد