تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مرداد 1398 - 7:41
کد خبر : 60393

جولان دلالان گندم و سکوت مسؤولان جهادکشاورزی

جولان دلالان گندم و سکوت مسؤولان جهادکشاورزی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، گندم یکی از محصولات استراتژیک‌ کشاورزی برای کشور از لحاظ تأمین امنیت غذایی است؛ باتوجه به اینکه مصرف این ماده غذایی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، سرمایه‌گذاری بر روی افزایش تولید و خودکفایی در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، گندم یکی از محصولات استراتژیک‌ کشاورزی برای کشور از لحاظ تأمین امنیت غذایی است؛ باتوجه به اینکه مصرف این ماده غذایی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، سرمایه‌گذاری بر روی افزایش تولید و خودکفایی در سال‌های گذشته در دستور کار مسؤولان وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت.

خشکسالی‌های پی در پی در ۱۰ سال گذشته موجب کاهش سطح زیر کشت برخی از محصولات کشاورزی از جمله گندم در کشور و چهارمحال و بختیاری شد، اما باتوجه به بارندگی‌های سال آبی جاری و فروردین‌ماه سطح زیر کشت این محصول در استان افزایش داشت.

پیش‌بینی برداشت ۱۲۱ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: پیش‌بینی می‌شود از ۲۳ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم به‌صورت آبی و ۳۸ هزار هکتار گندم به‌صورت دیم حدود ۱۲۱ هزار‌تُن گندم برداشت شود؛ سهیمه خرید مازاد بر نیاز کشاورزان در استان حدود ۸۵ هزارتُن است.(اینجا بخوانید)

اما امروز چهارمحال و بختیاری با پدیده دلال‌بازی در زمینه خرید گندم از کشاورزان روبرو است و مسؤولان مربوطه از جمله سازمان جهادکشاورزی استان تاکنون چاره‌ای اساسی برای حل مشکل خرید تضمینی گندم از کشاورزان نیاندیشیده‌اند، و شاهد خرید گندم بالاتر از قیمت مصوب دولتی از کشاورزان توسط دلالان هستیم.

افشین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در خصوص خروج گندم تولیدی از چهارمحال و بختیاری توسط دلالان، گفت: کشاورزان به دلیل اینکه دلالان گندم را به قیمت بالاتری از قیمت مصوب دولت خریداری و هزینه آن را نقدا پرداخت می‌کنند مایل هستند گندم را دلالان بفروشند.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بخشی از گندم خریداری شده توسط دلالان به کارخانجات و انبارهای خارج از استان منتقل و بخشی نیز در انبارهای داخل از استان نگهداری می‌شود.

خروج بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گندم از چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه خرید گندم در شهرستان لردگان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گندم از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است و از امروز نیز خرید تضمینی گندم در شهرستان اردل آغاز می‌شود.( اینجا بخوانید)

یزدان حق‌پرست امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به شرایط کنونی پلیس با همه نیروها و تجهیزات درخصوص مقابله و مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی مخصوصا گندم ورود کرده و دارای برنامه اساسی در این خصوص است.

رئیس پلیس آگاهی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه محورهای مواصلاتی استان تحت اشرافیت و کنترل نیروی انتظامی است و پلیس با توجه به برنامه‌های اندیشیده شده سعی در مقابله و جلوگیری از قاچاق کالا ازجمله گندم دارد، افزود: خروج هرگونه غله مشخصا گندم باید با مجوز شرکت غله و خدمات بازرگانی بوده و محموله دارای بارنامه باشد. (اینجا بخوانید)

سکوت معنادار مسؤولان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت ذخیره‌سازی گندم

ورود دیرهنگام دستگاه‌های امنیتی به بحث خروج گندم از چهارمحال و بختیاری و سکوت معنادار مسؤولان جهادکشاورزی استان در خصوص وضعیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوها برای فصول سردسال می‌تواند این استان را با چالش جدی در خصوص تأمین آرد موردنیاز مردم به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی غذایی و افزایش چندبرابری این محصول در آینده مواجه کند.

عدم تحقق پیش‌بینی خرید ۱۲۰ تُن گندم در چهارمحال و بختیاری

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسیده خرید گندم در چهارمحال و بختیاری امسال نسبت به سال گذشته در همین مدت ۳۵ درصد کاهش داشته، عنوان کرد: خرید ۱۲۰ هزار تن گندم در این استان پیش‌بینی شده بود که محقق نشد. (اینجا بخوانید)

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان اینکه گندم از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود اما هیچ پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده است، گفت: در حال حاضر تنها ۴ هزار و ۷۰۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شده در حال که در مدت مشابه سال قبل ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن گندم جمع‌آوری شده بود در حالیکه تولید امسال دو برابر سال قبل است، این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

همچنین مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکل تأمین آرد عشایر گفت: در حال حاضر مشکلی برای توزیع ارزاق در بین عشایر وجود ندارد، اما برای تأمین آرد مورد نیاز عشایر مشکلاتی وجود دارد و نیاز است مسؤولان برای حل مشکل کمبود آرد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

حال باید به مسؤولان مرتبط از جمله مدیرکل سازمان جهادکشاورزی گفت «علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد»؛ اما متأسفانه باوجود اینکه برداشت گندم از ماه قبل از این استان آغاز شده است؛ مسؤولان جهادکشاورزی که متولی خرید تضمینی و ذخیره‌سازی این ماده غذایی هستند، اقدامات لازم را این خصوص از جمله توافق با کشاورزان گندمکار برای تأمین گندم از ابتدای سال‌جاری انجام نداده‌اند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد