میهمانی تولیدکنندگان داخلی در مشهد؛ همه نیامدند!/ حکایت نمایشگاهی که میخواست رونق بازار کالای ایرانی باشد
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، وقتی با هدف حمایت از کالای ایرانی نمایشگاهی برپا میشود همیشه گوشه ذهنمان این مسئله هست که در این نمایشگاه با نشانها و کالاهای ایرانی جدیدی آشنا میشویم و تنها جذابیتی که میتواند اینگونه نمایشگاهها داشته
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، وقتی با هدف حمایت از کالای ایرانی نمایشگاهی برپا میشود همیشه گوشه ذهنمان این مسئله هست که در این نمایشگاه با نشانها و کالاهای ایرانی جدیدی آشنا میشویم و تنها جذابیتی که میتواند اینگونه نمایشگاهها داشته باشد، همین معرفی و نمایش نشانها و محصولات جدید ایرانی است، با همین هدف به سومین نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» در نمایشگاه بینالمللی مشهد سری زدیم تا ببینیم این نمایشگاه چه محصولات جدیدی را به ما معرفی میکند.
در ابتدای ورود به سالن فردوسی چیزی که بهچشم میآید فرش ماشینی و مبلمان است و شکی نیست که در این موارد ما از رقبای خود در بازار داخلی جلوتر هستیم، تشک طبی و ملزومات منزل نیز از محصولات دیگری است که در این نمایشگاه عرضه شده است.
ترک است خانم!
یک غرفه لوازم خانگی نظرم را به خود جلب میکند چرا که هرچه دقیقتر میشوم نام و نشان ایرانی در آن نمیبینم و مدلها اکثرا به چشمم بیگانه هستند، از فروشنده قیمت و نشان محصول را میپرسم و در کمال تعجب میگوید ترک است خانم! در پاسخ به سؤال دیگر خانمهای حاضر در غرفه هم این را چند بار تکرار میکند و شکم به یقین تبدیل میشود که این غرفه پر شده از کالاهایی با نشان غیر ایرانی!
به سمت غرفههای دیگر میروم، چند غرفه صنایعدستی در خلوتی این نمایشگاه به چشمم میآیند و انگار ربطی به موضوعیت این نمایشگاه ندارند و از نمایشگاه صنایع دستی به اینجا آمدهاند.
نمایشگاهی با طعم گس بازاریابی
به انتهای سالن که میرسم خلوتی غرفهها خیلی به چشم میآید، از آن میان خانمی مرا صدا میزند که میشود چند لحظه وقتتان را به من بدهید توضیحاتی را به شما بدهم، سر در غرفه را که میخوانم متوجه میشوم بازاریاب فلان شرکت بیمه است و میگویم نه وقت ندارم.
معمولا در یک نمایشگاه مردم به قصد خرید میروند و به چشم خریدار به غرفهها نگاه میکنند، اما اینکه یک بازاریاب بیمه یا اینترنت و یا هر نوع شرکت خدماتی به چشم خریدار به شما نگاه کند و قصد جلب نظر شما را داشته باشد، امنیت روانی و راحتی شما را سلب میکند و شاید دیگر پایتان را به اینگونه نمایشگاهها نگذارید.
وجود غرفههای متعدد از این دست در این نمایشگاه این سؤال را پیش میآورد که این غرفهها چه سنخیتی با موضوع نمایشگاه دارند؟ و آیا مسؤولان برگزارکننده باید به هر قیمتی غرفههای خالی را پر کنند؟!
در نمایشگاه فروش اجناس خارجی نداشتیم
به سراغ برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» رفتیم تا علت این مشکلات در برگزاری و کیفیت پایین این نمایشگاه را جویا شویم.
مجتبی احمدی راد در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: حدود ۱۰۰ شرکت در مساحت۵ هزار و ۵۰۰ متر فضای مفید در این نمایشگاه شرکت کردند که محصولاتی همچون فرش دستبافت و ماشینی، لوازم خانگی، لوازم منزل، لوستر و روشنایی، مبلمان، صنایع چوبی و کالای خواب عرضه میکنند
وی اظهار کرد: سه سال است که این نمایشگاه برگزار میشود و مشتریهای خودمان را میشناسیم، تقریبا ۸۰ درصد مشتریها بهصورت ثابت در نمایشگاهها حضور دارند.
برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» در پاسخ به اینکه در این نمایشگاه دیده شده است که کالای خارجی بفروش میرسد، تصریح کرد: در نمایشگاه فروش اجناس خارجی نداشتیم، یکی دو غرفه در قالب پخش در نمایشگاه هستند، اما حساسیت زیادی در این زمینه داریم.
احمدی راد با بیان اینکه شرکت بازرگانی که به نمایشگاه میآید میدانیم چه برندهایی را عرضه میکند، ادامه داد: به عنوان مثال دو شرکت بازرگانی داریم که محصولات خارجی در فروشگاهشان دارند اما ما اجازه ورود این نوع کالا را ندادیم و در فرم ثبت نام نیز این مسئله را قید کردیم و اگر یک کالای خارجی بیاورند شامل جریمه میشوند.
وی بیان کرد: ما با اتحادیهها و اتاق اصناف در این زمینه جلساتی داشتیم، خیلی از فروشندهها در این نمایشگاه را اتحادیهها معرفی کردهاند.
برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» یادآور شد: چون چند غرفه مازاد از نمایشگاه صنایعدستی داخل این سالن بوده است، احتمال میدهم از آن غرفهها بوده باشد وگرنه در غرفههای نمایشگاه کالای ایرانی، کالای خارجی عرضه نمیشود.
احمدی را با بیان اینکه بنده و مسؤولان اتاق اصناف سر زدیم و اینگونه موارد را مشاهده نکردیم، گفت: شاید فروشنده در مغازهاش کالایی دارد و معرفی کرده که این کالای خارجی را دارم.
وی خاطرنشان کرد: قطعا این موارد را بررسی میکنم و اگر شماره غرفه را بدهید بررسی میکنم.
قانون حق منع و گزینش غرفهدارها را به برگزارکننده نداده است
برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» در رابطه با حضور بازاریابان بیمهها و اپراتورها در نمایشگاه گفت: ما نیز همین مشکل را داریم و بهعنوان یک برگزارکننده اگر ارگانی درخواست غرفه بدهد نمیتوانیم آن را منع و گزینشی رفتار کنیم، قانون این حق را به برگزارکننده نداده است.
احمدی راد افزود: بهعنوان مثال اگر یک شرکت بیمه را پذیرش کنیم، شرکتهای دیگر نیز متقاضی میشوند و نمیتوانیم مانع آنها شویم، حداقل هزار متر از نمایشگاه را در هفته قبل از برگزاری نمایشگاه از دست دادیم، برخی بهدلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند حضور پیدا کنند و برخی نیز با کارخانهها دچار مشکل شدند و کالا برای ارائه به آنها نمیدادند، بهدلیل همین مسائل فضاهای خالی را جایگزین کردیم.
وی خاطرنشان کرد: قبول داریم که باید در رسته موضوع نمایشگاه کالا عرضه شود، اگر دوستان استقبال بهتری کنند این مسائل کمتر پیش میآید.
با توجه به برگزاری همزمان سه نمایشگاه انگار خلوتترین نمایشگاه در حال برگزاری نمایشگاه «تولید ملی، کالای ایرانی» است، به نظر مسؤولان برگزارکننده باید خیلی قویتر و با نظارت بیشتری فروشندگان و کالاها را انتخاب کنند تا مردم نیز رغبت بیشتری به حضور و خرید کالای ایرانی داشته باشند.
==================
گزارش از: فریده خسروی
==================
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰