تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 8:37
کد خبر : 59653

جزئیات گزارش مجلس| تداوم قاچاق سوخت و کالاهای اساسی/ صادرات قاچاق جای واردات را گرفت

جزئیات گزارش مجلس| تداوم قاچاق سوخت و کالاهای اساسی/ صادرات قاچاق جای واردات را گرفت

 احمد انارکی محمدی رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت بررسی‌های صورت گرفته در حوزه قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: گزارش بررسی‌های صورت گرفته در خصوص قاچاق کالا و ارز را به صحن مجلس ارائه کرده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. وی افزود: با

 احمد انارکی محمدی رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت بررسی‌های صورت گرفته در حوزه قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: گزارش بررسی‌های صورت گرفته در خصوص قاچاق کالا و ارز را به صحن مجلس ارائه کرده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: با توجه به این که ما این گزارش را به اداره قوانین داده ایم تا به صحن مجلس ارسال شود، منتظر هستیم تا پاسخ دریافت کنیم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ما گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به اداره قوانین مجلس داده‌ایم و پس از بررسی های اداره قوانین به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

انارکی در خصوص جزئیات گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: در بخشی از این بررسی‌ها موضوع اصلاح قانون مطرح شد که نهایتا خروجی آن اصلاح ۷۷ ماده بود؛ همچنین در این گزارش تخلفاتی که انجام شده است را بررسی کردیم.

وی تصریح کرد: در گزارش مزبور همچنین تکالیف دستگاه‌ها ارزیابی شد که بر اساس آن گزارش دادیم که کدام دستگاه و چه تکالیفی را انجام نداده‌اند که البته در این خصوص  پرونده های سازمان یافته و کوچک است به قوه قضاییه ارسال شده است.

انارکی برهمین اساس اضافه کرد: تخلفات صورت گرفته در دستگاه‌های مختلف در گزارش تحقیق و تفحص آمده و قرار است در صحن علنی بررسی شود؛ قطعا مواردی که مرتکب جرم و تخلف شدند به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق در ادامه با تشریح دیگر جزئیات گزارش مذکور عنوان کرد: برخی دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضعیف عمل کرده و قانون را رعایت نکردند.

وی با بیان اینکه گزارش هیأت به صورت کلی ارائه شده است، گفت: بر اساس این گزارش، میزان قاچاق‌های صورت گرفته در دستگاه‌ها صورت کامل بیان شده است.

انارکی همچنین یادآور شد: در حال حاضر ما قاچاق داخلی نداریم و تخلفات بیشتر در حوزه صادرات است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به هر حال قاچاق واردات نداریم بلکه بیشتر قاچاق صادرات است. در بحث مواد سوختی متوجه شدیم مواد نفتی ما یکی از قاچاق‌هایی است در حال حاضر که صورت می گیرد، همچنین در بخش‌های از کالاهای اساسی نیز قاچاق داریم.

وی با اعلام اینکه در حوزه گوشت نیز قاچاق صادرات داریم، گفت: وقتی که مزیت صادراتی داشته باشیم به دلیل بالا رفتن قیمت ارز این اتفاقات می‌افتد ؛ فکر می‌کنید چرا قاچاق واردات کم شده است؟ به خاطر اینکه نرخ ارز بالا رفته و هرچقدر کالای ایرانی بخریم به نفعمان است، این مزیتی بود تا قاچاق وارداتی کم شود اما در ازای آن هر چقدر از کشور صادر کنیم به نفع است. به ویژه در کشور ما که نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد یارانه پنهان یا غیرمستقیم می‌دهیم.

انارکی در ادامه سخنانش عنوان کرد: به هر حال تولید کننده وقتی یارانه غیر مستقیم می‌دهیم و بر اساس آن کارهایش را صادر کند حتی این صادرات به گونه ای نیست که مزیت نسبی داشته باشد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق گفت: از روزی که دلار گران شده است دیگر مقرون به صرفه نیست که ما واردات داشته باشیم، بنابراین افراد مبادرت به قاچاق صادرات دارند و بر اساس گزارش ارائه شده است قاچاق صادرات ما افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: دولت در این خصوص اقداماتی انجام داده است مانند جلوگیری از قاچاق دام اما در دستگاه‌های مختلف در جابجایی کالاهای اساسی قاچاق داریم البته این زمانی بیشتر بود که التهابات وجود داشت اما اکنون که آرامشی به کشور حاکم شده است در این خصوص موارد است اما قاچاق سوخت ما همچنان ادامه دارد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق در خاتمه عنوان کرد:‌ کارت سوخت مشکلات خود را دارد بنابراین باید اگر لازم باشد در مجلس پیشنهاد می‌دهیم که سوخت را به افراد بدهند.

*به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از فارس، مخاطبان با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا طرح های مبارزه با قاچاق به جایی نمی رسد، ایا دست هایی پشت پرده است» در سامانه فارس، من خواستار برخورد قاطع با متخلفان حوزه قاچاق شدند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد