تاریخ انتشار : یکشنبه 9 تیر 1398 - 3:19
کد خبر : 58322

۹۴ درصد واحدهای تولیدی کردستان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند/تشکیل کلینیک عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی واحدهای تولیددر استان

۹۴ درصد واحدهای تولیدی کردستان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند/تشکیل کلینیک عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی واحدهای تولیددر استان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است. طی سال‌های گذشته مشکلات

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.

طی سال‌های گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.

خبرگزاری فارس برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان کردستان با پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان  گفت‌وگویی داشت که در زیر می‌آید.

وجود ۶۵۰ واحد تولید فعال و ۱۵۸ واحد راکد در کردستان

فارس: در استان کردستان چند واحد تولیدی فعال و راکد داریم؟

در استان کردستان ۸۰۸ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۵۰ واحد فعال هستند، کار می‌کنند، تولید می‌کنند، برق مصرف می‌کنند، لیست بیمه پرداخت می‌کنند اما ۱۵۸ واحد دیگر راکد هستند یعنی ساختمان وجود دارد، خط تولید وجود دارد ولی عملا تولیدی در آنجا اتفاق نمی‌افتد.

بطور کلی حجم سرمایه‌گذاری این ۸۰۸ واحد تولیدی حدود ۳۴۳۴ میلیارد تومان است.

فارس: وضعیت واحدهای تولیدی استان نسبت به کل کشور چگونه است؟

استان کردستان از لحاظ تعداد واحد تولیدی رتبه ۲۶ کشور، از لحاظ سرمایه‌گذاری رتبه ۲۲ و از لحاظ اشتغال رتبه ۲۷ دارد و این نشان می‌دهد اکثر واحدهای ما واحدهای خرد و کوچک هستند و اشتغال‌زایی در آنها محسوس نیست.

۹۴ درصد واحدهای تولیدی کردستان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند

فارس: این واحدهای تولیدی چه میزان از اشتغال کردستان را تامین می‌کنند؟

این ۸۰۸ واحد تولیدی حدود ۱۶ هزار نفر اشتغال اسمی دارند اما در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال واقعی در استان ایجاد کرده‌اند.

حدود ۹۴ درصد از واحدهای ما در استان کردستان زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند و ۵۰ درصد واحدهای ما زیر ۱۰ نفر اشتغال دارند که این نشان می‌دهد که واحدهای ما نسبت به واحدهایی که در کل کشور وجود دارد واحدهایی با اشتغال کم هستند.

نبود نقدینگی و ماشین‌آلات فرسوده از دلایل راکدبودن واحدهای تولیدی استان

فارس: اعلام کردید ۱۵۸ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد مهمترین دلایل راکدبودن این واحدها چیست؟

یکی از مهمترین برنامه‌های ما تلاش در راستای بازگرداندن واحدهای راکد استان به چرخه تولید است که تاکنون اقدامات مطلوبی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انجام شده است.

به منظور عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی و بهبود وضعیت فعلی واحدهای صنعتی دارای مشکل، این سازمان با همکاری متخصصان توانمند بخش خصوصی و با بهره‌گیری از توان نخبگان استان اقدام به راه‌اندازی کلینیک صنعت در استان کرده است.

در این کلینیک گروهی با حضور افراد صاحب فکر و تخصص در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت و تولید در دانشگاه کردستان، پارک علم و فناوری، مرکز رشد، شرکت شهرکت‌های صنعتی و تعدای از ارگان‌ها تشکیل داده‌ایم که این گروه بصورت حضوری در واحدهای راکد حضور پیدا می‌کنند و مشکلات آنها را بصورت تخصصی بررسی و راه برون رفت از این مشکلات را نیز معرفی می‌کنند.

این گروه تخصصی ۱۳۰ واحد تولیدی را در استان هدف‌گذاری کرده که تا امروز بصورت حضوری از ۸۰ واحد بازدید و مشکلات آنها را بررسی کرده است و تا پایان امسال بقیه واحدهای راکد را نیز پیگیری می‌کنند.

طبق بررسی‌هایی که تا امروز انجام شده است مشکلات برخی از این واحدهای راکد نقدینگی است، بعضی از آنها هم در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات مشکل دارند که راهکار آنها اصلاح ساختار و تکنولوژی تولید است و باید ماشین‌آلات و تجهیزات آنها بازسازی و نوسازی شود، اما برخی دیگر مشکلات ساختاری مانند اختلافات بین سهامداران را دارند و یا اینکه خود مدیر واحد توانایی اداره واحد را ندارد، تعدادی هم مشکل معوقات بانکی دارند.

 هر کدام از این واحدهای راکد نسخه‌ای برای درمان دارند که متناسب با مشکلاتشان و براساس نظر این گروه متخصص راهکار و نسخه‌ بهبودی برای آنها ارائه می شود.

بانک‌ها در حمایت از تولید باید ریسک‌پذیر باشند

فارس: حمایت از واحدهای تولیدی در استان به چه شکل است؟

طبق آنچه که از سوی مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی تاکید شده که باید از واحدهای تولیدی حمایت شود بانک‌ها باید ریسک‌پذیر باشند و نقدینگی خود را به سمت تولید هدایت کنند البته تولیدی که توجیه اقتصادی داشته باشد.

با توجه به اینکه منابعی که در اختیار ماست زیاد نیست و استان کردستان کمتر از یک درصد منابع کشور در اختیارش هست پس ما نمی‌خواهیم منابع خود را هدر دهیم بلکه این منابع را به بهترین واحدهایی می‌دهیم که توجیه اقتصادی داشته باشند.

طرح اشتغال پایدار روستایی، طرح اشتغال فراگیر، طرح تفاهم‌نامه بانک سینا، طرح صندوق توسعه ملی و… از جمله طرح‌هایی است که سال ۹۷ در سراسر کشور برای اعطای تسهیلات تعریف شده است.

سال ۹۷ تعدادی طرح به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک ها معرفی کردیم و نتیجه ای که تا امروز  ۱۸۵میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل رونق تولید و سایر منابع بانکی به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

با تسهیلاتی که به این طرح داده شده است ۷۰۸ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است و با سرمایه در گردشی هم که اعطا شده حدود ۲۷۴ نفر تثبیت اشتغال داشتیم البته جدای از اینها هم ۶۹ فقره پروانه بهره ‌ برداری با سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد تومان با اشتغال  ۴۴ نفر در سال ۹۷ ایجاد شده است.

سال ۹۸ که ادامه طرح  رونق تولید است هیچ محدودیتی برای کمک به واحدهای تولیدی نداریم و در چندماهه نخست امسال ۱۳۱ مورد طرح به ارزش ۱۸۲میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی کردیم.

با قاطعیت اعلام می‌کنیم هر واحدی که توجیه اقتصادی داشته باشد و به دلیل مشکلات تعطیل است با حمایت‌های سازمان و مجموعه دستگاه‌های متولی به چرخه تولید باز خواهد گشت.

فارس: برای اینکه تسهیلاتی اعطایی به واحدهای تولید به بی‌راهه نرود چه نظارتی صورت می‌گیرد؟

ما کمیته نظارت تشکیل داده‌ایم، در این کمیته نماینده اداره اطلاعات، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، نماینده معاون امور اقتصادی و توسعه استانداری کردستان، نماینده صمت و نماینده شهرداری حضور دارند و باید این پنج نماینده به واحدهای تولیدی که تسهیلات دریافت کرده‌اند مراجعه کنند، بازدید کنند و مدارک و مستندات را بررسی کنند اگر این کمیته تایید کند رئیس سازمان صمت یارانه را به آنها تخصیص می‌دهد در غیراینصورت حتی تسهیلاتی را هم که به آنها تخصیص داده شده به بانک عودت داده می‌شود.

۶۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل در استان اجرایی شده است

فارس: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان فعال است اما سوال این است، چند درصد مصوبات این کارگروه در استان اجرای می‌شود؟

تا امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حدود ۱۰۱ جلسه و کمیته کارشناسی حدود ۹۰ جلسه برگزار کرده‌اند که در این جلسات یک هزار و ۳۶۶ مصوبه برای رفع مشکلات داشتیم که تا امروز حدود ۸۰۰ مصوبه آن اجرایی و به نتیجه رسیده و ۵۷۰ مصوبه هم در دست اقدام است.

با این تفاسیر حدود ۶۰ درصد مصوبات اجرایی و ۴۰ درصد هم به دلایل مختلف اجرایی نشده از جمله بخشی به دلیل عدم تعهد بانک و دستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام مصوبه، بخشی خود متقاضیان پیگیری نمی‌کنند، بخشی هم مربوط در حوزه اختیارات استان نیست که آنها را به کارگروه ملی ارجاع می‌دهیم.

در این جلسات حدود یک هزار و ۲۹ پرونده را بررسی کردیم که بیش از ۵۰ درصد مشکلات ما مربوط به حوزه بانکی بوده است، ۷ درصد مربوط به مشکلات مالیاتی و بقیه هم مربوط به سایر ارگان‌ها و سازمان‌هاست.

رشد صادرات در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ 

فارس: در حوزه بازاریابی، فروش و صادرات چه کمکی به واحدهای تولیدی می‌شود؟

واحد تولیدی باید طوری محصول خود را تولید کند که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت بتواند در بازار هدف رقابت کند اما ما برای حمایت از تولید داخل استان با تاکید استاندار برای تمام دستگاه‌های اجرایی مصوب کردیم که خرید خود را از محصولات داخل استان انجام دهند و البته لیستی از مشخصات توانمندی‌های صنعتی و تولیدی استان را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده‌ایم ضمن اینکه در سایت وزارت صمت نیز این لیست بارگذاری شده است.

با توجه به اینکه استان کردستان مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق دارد واقعا می‌تواینم در بحث صادرات کار کنیم و خوشبختانه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۶ درصد رشد صادرات داشتیم.

در واقع سال ۹۶ تقریبا ۲۶ واحد تولیدی ما صادرات داشت و این رقم در سال ۹۷ به ۴۱ واحد رسید که بیشتر این صادرات در زمینه محصولات کشاورزی بود البته نکته تاسف‌بار آن  این است که اکثر محصولات کشاورزی استان بصورت خام فروشی از استان صادر می‌شود درحالیکه باید ابتدا فراوری شود و بعد صادر شود.

همه اعلام می‌کنند که استان کردستان استانی کشاورزی است اما این دلیل نمی‌شود که از صنعت محروم باشیم اتفاقا این پتانسیل کشاورزی به ما می‌گوید که باید حتما صنایع فراوری و تبدیلی برای ارزآوری بیشتر در استان ایجاد شود چرا که صادرات راه نجات کردستان از مشکلات اقتصادی است.

خوشبختانه در شهرستان مریوان شرکت شیوا نوش زیرمجموعه خورشید زریبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده و خط اول تولید آبمیوه را راه‌اندازی کرده و این شروعی است برای اینکه از این به بعد مصحولات کشاورزی خود را خام فروشی نکنیم.

پلی‌اتیلن سبک، بیشترین محصول صادراتی استان کردستان 

فارس: بیشترین حجم صادرات استان مربوط به چه کالاهایی است؟

در حال حاضر بیشترین محصول صادراتی در استان کردستان از لحظ ارزش و حجم، پلی‌اتیلن سبک است که از مجتمع پتروشیمی کردستان تولید می‌شود و ۹۵ درصد آن صادر می‌شود.

لوله‌های پلی اتیلن آب ساخت کردستان، کولر آبی مریوان، آبگرمکن برقی و گازی که در مریوان تولید می‌شود، کولر گازی که در بانه تولید می‌شود و … بیشترین حجم صادرات استان را تشکیل می‌دهند.

 فارس: چرا کولر گازی  مونتاژ بانه در زمان گذر از راه‌های مواصلاتی در استان زنجان به عنوان کالای قاچاق ضبط می‌شود؟ مگر این کالا تولید داخل نیست پس چه ربطی به قاچاق دارد؟ شما چه اقدامی در حمایت از این تولیدکننده انجام داده‌اید؟

این مشکل وجود دارد تعداد ۱۳۰ دستگاه کولر گازی که در بانه مونتاژ شده در زمان عبور از راه‌های مواصلاتی زنجان توقیف شده است و قبل‌تر هم ۶۰ دستگاه همین واحد تولیدی توقیف و ضبط شده بود.

ما برای این واحد در مقطعی ثبت سفارش را تایید کردیم، قطعات آن را از کشورهای دیگر وارد بانه کردیم و بعد از اینکه تبدیل به کولر گازی شده است برای هر بارگیری آن رئیس صمت بانه نامه‌ای صادر کرده که این بار به این تعداد مربوط به فلان شرکت است و این محصول تولید داخل است و دارای پروانه بهره‌برداری است که در طول مسیر کسی مانع تردد آن نشود اما متاسفانه مدتی پیش در استان زنجان آن را با عنوان کالای قاچاق توقیف کردند.

هرچند ما طی نامه‌ای به رییس سازمان صمت زنجان کاملا توضیح دادیم که با محصول واحد تولیدی کردستان است اما متاسفانه تا امروز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و در قالب قاچاق سازمان‌یافته ثبت شده در حالیکه این ظلم به این واحد تولیدی است که اشتغال ایجاد کرده و محصولی که ازرآوری و ثروت دارد تولید می‌کند.

البته این مشکل فقط مربوط به این واحد نمی‌شود بلکه تعداد دیگری از محصولات واحدهای تولیدی استان به جرم قاچاق ضبط شده‌اند ما در جلسه‌ مبارزه با قاچاق کالا که اخیرا داشتیم لیستی برای پیگیری متولیان امر ارائه داده‌ایم که در این لیست مثلا اجناس بهترین واحد تولید لباس در سقز به عنوان قاچاق گرفته شده، لباس ضدآب که در سنندج تولید می‌شود در مسیر تهران توقیف شده است، لامپ و لوازم خانگی و … نیز از دیگر اجناس تولید استان است که توقیف شده در حالیکه این کالاها تولید استان کردستان است و این مسئله واقعا ما را عذاب می‌دهد و بارها به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا اعلام کردیم و امیدواریم این موضوع هر چه زودتر حل شود.

زنجیره فولاد یکی از طرح‌های پیشران در استان است

فارس: وضعیت زنجیره فولاد در استان کردستان چگونه است؟

زنجیره فولاد یکی از طرح‌های پیشران در استان است که در سه شهرستان قروه، بیجار و سقز فعالیت خواهد داشت.

در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در استان تولید می‌شود که خام‌فروشی می‌شود که ما می‌توانیم در ادامه برنامه تکمیل زنجیره صنعت فولاد کردستان و استراتژی توجه به مناطق کم برخوردار این ظرفیت را اولا به ۲.۵ میلیون تن افزایش دهیم چون ماده معدنی سنگ آهن داریم و دوما کنسانتره را تبدیل به گندله و آهن اسفنجی که مرحله‌ای بالاتر از کنسانتره است کنیم.

فارس: میزان سرمایه‌گذاری در این مجموعه چقدر است؟

کل سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های زنجیره فولاد استان کردستان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از میزان ۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ذوب‌آهن سقز، فولاد قروه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، فولاد بیجار یک هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان، گندله شرکت صنعتی صبانور ۳۰۰ میلیارد تومان و شرکت کیمیا معادن سپاهان نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد