تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 - 16:58
کد خبر : 55903

اختلاف ۱۰۰درصدی قیمت برنج از مزرعه تا بازار

اختلاف ۱۰۰درصدی قیمت برنج از مزرعه تا بازار

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسیها نشان می‌دهد با وجود آنکه هزینه‌های تولید همچون نهاده‌ها، دستمزد کارگران، حمل‌ونقل و سایر خدمات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است، اما گرانی کنونی برنج هیچ ارتباطی به هزینه‌های تولید ندارد چرا

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسیها نشان می‌دهد با وجود آنکه هزینه‌های تولید همچون نهاده‌ها، دستمزد کارگران، حمل‌ونقل و سایر خدمات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است، اما گرانی کنونی برنج هیچ ارتباطی به هزینه‌های تولید ندارد چرا که هم اکنون برنج سال زراعی جدید به بازار عرضه نشده‌است.
در همین رابطه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از افزایش سطح زیر کشت برنج در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشاورزان به سهولت می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند، از این رو کشاورزان به افزایش سطح زیر کشت برنج ترغیب و تشویق شدند.
عباس پاپیزاده با‌ اشاره به دلایل گرانی قیمت برنج در بازار بیان کرد: با توجه به گرانی ۱۰۰ درصدی قیمت عمومی کالا‌ها و افزایش هزینه‌های تولید بدیهی است که قیمت برنج تحت تاثیر این عوامل با روند صعودی در بازار روبرو شود.
وی نبود نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط همچون تعزیرات را عامل اصلی سودجویی افراد، احتکار برنج در انبار‌ها و گرانی در بازار برشمرد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اختلاف صد در صدی قیمت برنج سرمزرعه با کف بازار نشان می‌دهد که سود حاصل از فروش تنها به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود که به همین خاطر دستگاه‌های نظارتی باید جدی‌تر وارد میدان شود.
جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج هم با‌ اشاره به این‌که افزایش قیمت برنج هیچ دلیل علمی، منطقی و فنی ندارد، اظهار کرد: از هفته گذشته قیمت برنج با روند جهشی در بازار روبرو شده است که این امر هیچ ارتباطی به تولید سال زراعی جدید ندارد.
وی با ‌اشاره به اینکه زراعت برنج با مابقی زراعت‌ها متفاوت است، افزود: زراعت برنج از فروردین تا شهریور ۹۸ اتفاق می‌افتد بنابراین گرانی کنونی برنج مربوط به تولید سال گذشته است.
علی زاده شایق با بیان اینکه سود گرانی برنج به هیچ عنوان به جیب تولیدکنندگان نمی‌رود، گفت: سود کنونی برنج تنها به جیب تجاری می‌رود که از دیرباز در امر خرید و فروش مشغولند و کارخانه‌دارانی که در کنار تبدیل شالی به برنج به امر بازرگانی و مغازه‌داری می‌پردازند.
دبیر انجمن برنج ادامه داد: اگرچه افزایش قیمت برنج هیچ دلیل علمی و منطقی ندارد، اما کارخانه‌داران و بازرگانان با این تحلیل که «برنج با سایر کالا‌ها چه تفاوتی دارد که نباید در بازار گران شود»، اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد