تاریخ انتشار : شنبه 17 فروردین 1398 - 5:43
کد خبر : 54170

از تاخیر در شروع فعالیت آموزشی برخی دانشگاه‌ها تا همکاری با دانشجویانِ مناطق سیل‌زده

از تاخیر در شروع فعالیت آموزشی برخی دانشگاه‌ها تا همکاری با دانشجویانِ مناطق سیل‌زده

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، درپی وقوع سیل در استان‌های مختلف، وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری در پیامی به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری سراسر کشور، خواستار اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از تخریب فضاهای آموزشی، پژوهشی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، درپی وقوع سیل در استان‌های مختلف، وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری در پیامی به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری سراسر کشور، خواستار اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از تخریب فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی شد.

در متن پیام منصور غلامی آمده است: ” با توجه به بارندگی‌های اخیر کشور، ضرورت دارد تدابیر و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از تخریب فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی به‌عمل آورده و در استان‌هایی که مردم با خطرات ناشی از سیل و آب‌گرفتگی منازل خود مواجه شده‌اند، با ستاد بحران استان‌ها هماهنگی و از امکانات موجود برای کمک به آن‌ها استفاده نمائید. این پیام به منزله ابلاغ رسمی بوده و برای تمام مدیران مؤسسات آموزش عالی لازم‌الاجراست”.

لزوم همکاری با تأخیر احتمالی دانشجویانِ مناطق سیل‌زده برای حضور در محیط‌های دانشگاهی

به دنبال وقوع سیل گسترده در برخی استان‌ها، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز طی بخشنامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور، بر لزوم همکاری با تأخیر احتمالی دانشجویانِ مناطق سیل‌زده برای حضور در محیط‌های دانشگاهی و ضرورت هماهنگی لازم برای تغییر و تعویق احتمالی برنامه‌ها و کلاس‌ها تاکید کرد.

وی در این بخشنامه ضمن عرض تبریک مجدد فرا رسیدن بهار طبیعت و سال نو و ابراز خرسندی از بارش رحمت الهی در گوشه و کنار کشور و در عین حال ابراز تأسف از بروز خسارات مالی و جانی ناشی از جاری شدن سیل در بعضی استان‌ها، از مسئولان و مدیران مراکز آموزش عالی کشور که در همراهی با مردم آسیب دیده و رفع مشکلات آن‌ها همکاری در خور توجهی داشته‌اند، تقدیر و قدردانی کرده است.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: “با عنایت به شروع قریب‌الوقوع فعالیتِ مراکز آموزش عالی کشور، انتظار می‌رود، ضمن نظارت دقیق بر شرایط و امکانات مورد نیاز برای آغاز ترم تحصیلی؛ مسئولان حوزه آموزشی پیش از آغاز هفته آینده از کلیه حوزه‌هایی که ممکن است فعالیت‌ها را متَأثر نماید، نظیر محیط کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز کامپیوتر، رستوران، خوابگاه‌ها و….؛ بازدید به عمل آورده و از آمادگی همه بخش‌ها برای آغاز مطلوب و به موقع فعالیت آموزشی اطمینان حاصل فرمایند. “
در این بخشنامه همچنین آمده است: “مقتضی است در خصوص تأخیر احتمالی دانشجویانِ مناطق سیل‌زده برای حضور در محیط‌های دانشگاهی؛ همکاری لازم را معمول نمایند تا بدین ترتیب بخشی از آلام ناشی از سیل و خسارت‌ها تسکین یابد.

ضمناً چنانچه شرایط لازم برای آغاز به موقع کلاس‌ها میسر نیست، پیش بینی و هماهنگی لازم در تغییر و تعویق احتمالی برنامه‌ها و کلاس‌ها را معمول فرمائید. بدیهی است توجه به این مهم در مراکز آموزش عالی استان‌های آسیب دیده، بیشتر متصور است. “

غیبت دانشجویان مناطق سیل‌زده در هفته اول پس از تعطیلات نوروز موجه است

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای خطاب به معاونان آموزشی پردیس‌ها و دانشکده‌ها، غیبت دانشجویان مناطق سیل‌زده در هفته اول پس از تعطیلات نوروز را موجه اعلام کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است: “با عرض تبریک فرا رسیدن سال نو و با ابراز تأسف و تأثر از وقوع سیل در شماری از استان‌های کشور، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا در صورت تأخیر احتمالی دانشجویان مناطق سیل‌زده برای حضور در دانشگاه، چنانچه شرایط لازم برای حضور به موقع آنان در هفته اول پس از تعطیلات نوروز در کلاس‌های درس میسر نباشد، صرفاً غیبت این دسته از دانشجویان موجه اعلام شده و حسب مورد، امتحانات میان‌ترم نیز در هفته بعد (هفته نهم) برگزار شود. “

جزئیات بازگشایی واحدهای دانشگاه آزاد در استان‌های سیل‌زده

رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های لرستان، خوزستان، مازندران، گلستان و ایلام جزئیات بازگشایی دانشگاه در این استان‌ها را تشریح کردند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، به دنبال وقوع حادثه سیل در استان‌های مختلف کشور، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخش‌نامه‌ای خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها صادر شد تا به موجب آن، همکاری لازم برای تأخیر احتمالی دانشجویان مناطق سیل‌زده در محیط‌های دانشگاهی صورت گیرد.

بدین ترتیب بیژن رنجبر، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرد که بنا بر دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تصمیم و نحوه بازگشایی دانشگاه‌های آزاد در استان‌های سیل‌زده بر عهده رؤسای دانشگاه آن استان‌ها بوده و بنا به تشخیص آن‌ها، با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

با توجه به پایان تعطیلات نوروزی و درگیر بودن استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان با سیل، رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی جزئیات زمان بازگشایی مجدد واحدهای دانشگاهی را اعلام کرده‌اند که در ادامه می‌آید.

کلاس‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود

سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لرستان درباره زمان بازگشایی و فعالیت مجدد این دانشگاه، اظهار کرد: همان گونه که قبلاً اعلام کردیم تمام کلاس‌ها و فعالیت‌های آموزشی با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود؛ اما کارکنان و کارمندان برای کمک‌رسانی و سایر اقداماتی که ممکن است مورد نیاز باشد در واحدهای دانشگاهی حضور دارند.

بهاروند افزود: پس از وقوع سیل کارکنان و استادان این دانشگاه با اختصاص یک روز حقوق خود و کمک‌های غذایی در قالب سه خودرو به یاری سیل‌زدگان شتافتند.

تأخیر یک هفته‌ای آغاز فعالیت‌های دانشگاهی خوزستان به درخواست شورای تأمین استان

حجت‌الاسلام فرج‌الله براتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان نیز اظهار کرد: شورای تأمین استان خوزستان اعلام کرده که همه کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌های استان خوزستان باید با یک هفته تأخیر و از ۲۴ فروردین آغاز شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان برای حضور هیئت علمی و کارکنان و کارمندان در محل کار مشکلی ندارد و دستورالعملی برای نیامدن آن‌ها صادر نشده است؛ اما اگر مشکلی داشته باشند می‌توانند حضور نداشته باشند.

واحدهای استان مازندران امروز بازگشایی می‌شوند

حسین منصوریان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران نیز در این راستا یادآور شد: مازندران از نظر تهدید سیل با مشکلی مواجه نیست و امروز شنبه ۱۷ فروردین همه واحدها بازگشایی می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران افزود: در منطقه سیل‌زده کیاکلا در استان مازندران واحد دانشگاهی نداریم و بقیه واحدها نیز در تاریخ مقرر فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

شروع کلاس‌های واحدهای گمیشان و بندر ترکمن با یک هفته تأخیر

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان نیز گفت: در بیشتر واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان گلستان مشکلی از نظر آب‌گرفتگی بعد از سیل نداریم و در ۶ واحد استان که درگیر سیل نیستند، کلاس‌ها برقرار می‌شود و بیشتر سعی داریم تا بعد از این روزهای پراسترس، آرامش روانی دانشجویان فراهم شود.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: برخی مراکز مانند مرکز گمیشان در قسمت اداری دچار آب‌گرفتگی است و در بخش کلاس‌های آموزشی مشکلی نداریم؛ اما چون خود شهر دچار آب‌گرفتگی است و تردد با سختی است، تصمیم بر این گرفته شد تا کلاس‌های واحد گمیشان با یک هفته تأخیر آغاز شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این ممکن است دانشجویانی از بندر ترکمن به سمت گمیشان حرکت کنند؛ این در حالی است که راه ارتباطی این مسیر تخریب شده، تردد در آن با سختی همراه است و نیز با توجه به آنکه در این مسیر بیشتر ماشین‌های امدادی رفت و آمد می‌کنند، تصمیم بر آن شد تا کلاس‌های واحد گمیشان از هفته آینده آغاز به کار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان خاطرنشان کرد: در بندر ترکمن هم چون مکان ما استیجاری و در اختیار آموزش و پرورش است و اکنون به اسکان سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرده، کلاس‌ها تشکیل نمی‌شود و فعالیت خود را با یک هفته تأخیر آغاز خواهد کرد. این در حالی است که مابقی واحدهای استان گلستان از امروز شنبه ۱۷ فروردین فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

دانشگاه آزاد اسلامی در ایلام تعطیل نیست

محمد حیدری‌میرزایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام نیز گفت: هیچیک از واحدهای استان ایلام این هفته تعطیل نیستند.

حیدری‌میرزایی اظهار کرد: با برپایی جلسات مختلف با مسئولان استان، شهرستان و دانشگاه و تدابیر و تمهیدات صورت گرفته مشکلی برای واحدهای دانشگاهی در سیل اخیر پیش نیامده و دانشگاه کار و فعالیت خود را در بخش کارمندان و دانشجویان از امروز ۱۷ فروردین آغاز خواهد کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی از خوابگاه‌های دانشجویی که با گل و لای مواجه شده بودند، اقدامات لازم صورت گرفته و تا فردا آماده‌سازی می‌شوند و مشکل خاصی برای آغاز فعالیت آموزشی و اداری در دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام نخواهیم داشت.

آمادگی کامل دانشگاه پیام نور برای کمک به مردم سیل زده گلستان

رئیس دانشگاه پیام نور از آمادگی کامل دانشگاه پیام نور استان گلستان برای کمک به مردم سیل زده این استان خبر داد و گفت: کلیه مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان گلستان با هماهنگی سازمان هلال احمر در حال خدمت رسانی به مردم شریف سیل زده هستند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا زمانی امداد رسانی به مردم استان گلستان در چنین شرایط بحرانی را مهم‌ترین وظیفه انسانی تمامی هموطنان دانست و اظهار داشت: اولین محموله کمک‌های دانشگاه پیام نور که شامل اقلام ضروری و مواد مورد نیاز شامل: آب آشامیدنی، لوازم بهداشتی، مواد خوراکی، پتو و …بوده، از طریق کانون هلال احمر دانشجویی به دست مردم سیل زده استان رسیده است و به زودی محموله‌های دیگر نیز تهیه و ارسال خواهد شد.

وی از تمامی همکاران علمی و اداری و نیز دانشجویانی که توانایی امداد رسانی به مردم سیل زده را دارند دعوت کرد در این امر خداپسندانه و کمک به همنوعان خود اقدام نمایند.

رئیس دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: در ایامی که تمامی ایرانیان در تعطیلات عید نوروز و شادی این ایام به سر می‌برند، نمی‌توانیم از دور نظاره گر درد و رنج تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان که به دلیل حادثه سیل دچار خسارات فراوانی شده اند، باشیم و این وظیفه همه ماست که با وحدت و همدلی بیشتر مشکلات ناشی از سیل ویرانگر را کمرنگ و در جهت کاستن از تالمات مردم استان قدمی برداریم.

وی تاکید کرد: دانشگاه پیام نور در استان گلستان هم اکنون با تمام ظرفیت و امکانات آماده خدمت و کمک رسانی به این مردم شریف است.

لزوم به کارگیری ظرفیت دانشگاه آزاد به منظور امدادرسانی به سیل زدگان

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت همراهی در امدادرسانی به سیل زدگان خطاب به دکتر طهرانچی خواستار به کارگیری تمامی امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه به منظور امدادرسانی به مردم شریف مناطق سیل زده شد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت همراهی در امدادرسانی به سیل زدگان خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار به کار گیری تمامی امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه به منظور امدادرسانی به مردم شریف مناطق سیل زده شد.

دکتر ولایتی با اشاره به ضرورت امدادرسانی به مردم شریف استان‌های گلستان و مازندران که در مناطق سیل زده دچار بحران و مصیبت شده اند، بر بسیج امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد به ویژه تمامی واحدهای این دانشگاه در مناطق سیل زده و انجام اقدامات فوری تاکید کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی افزود: ضروری است اقدامات فوری از سوی رؤسای واحدهای دانشگاهی در استان و مناطق همجوار در این زمینه صورت پذیرد.
دکتر ولایتی همچنین تاکید کرد که لازم است کلیه واحدها در سایر استان‌های دیگر نیز به عنوان استان‌های معین و در محدوده‌ای که از سوی رئیس دانشگاه تعیین می‌شود، به کمک مردم استان‌های مصیبت دیده بشتابند.

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت همراهی با مسئولان و نهادهای امدادرسان و دست اندرکار افزود: در زمینه خدمات رسانی و امداد به منظور اقدامات کارآمدتر و سریع‌تر در زمینه خدمات رسانی و همچنین پرهیز از کار موازی در روند کمک رسانی، می‌بایست توجه به ایجاد هماهنگی با مسئولان و دست اندرکاران مورد توجه جدی قرار گیرد.

خیرین آموزش عالی به کمک آسیب‌دیدگان سیل بشتابند

ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور فراخوانی، به منظور کمک به آسیب‌دیدگان خانواده‌های سیل شمال کشور، خواستار مشارکت بنیادها و خیرین آموزش عالی در این امر نیک و خداپسندانه شد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، ستاد خیرین وزارت علوم از بنیادها و خیرین آموزش عالی کشور دعوت کرد، با واریز هدایا و کمک‌های مالی خود به حساب کمک‌های مردمی دانشگاه گلستان به شماره (۳۱۰۲۴۲۶۴۸۶) نزد بانک تجارت شعبه شهید بهشتی گرگان به یاری آسیب دیدگان سیل ویرانگر استان‌های شمالی کشور بشتابند.

دانشگاه آزاد واحد بندر ترکمن محل اسکان سیل‌زدگان شد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بند ترکمن استان گلستان شرایط اسکان خانواده‌های سیل‌زده را فراهم کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر ترکمن که ۹ کلاس را در دو ساختمان خود جای داده، با همکاری سپاه و هلال‌احمر شهرستان بندر ترکمن و با برپایی سه چادر در هر کلاس این واحد دانشگاهی، شرایط را برای اسکان ۲۷ خانوار سیل‌زده روستاهای اطراف گمیشان فراهم کرد.

در اولین روز آماده‌سازی این دانشگاه برای اسکان سیل‌زدگان، ۲۱ خانوار در چادرها مستقر شدند. با ورود هر خانواده برای اسکان در دانشگاه آزاد اسلامی بندر ترکمن، بسته اقلام بهداشتی ضروری که توسط دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده به سیل‌زدگان اهدا می‌شود.

سپاه و هلال‌احمر شهرستان بندر ترکمن نیز صبحانه، ناهار و شام افراد مستقر در این واحد دانشگاهی را تأمین می‌کنند.

یک هفته تأخیر در آغاز به کار واحدهای درگیر سیل دانشگاه آزاد

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حسب دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت‌های آموزشی واحدهای دانشگاهی درگیر سیل بنا به تشخیص رؤسای استان‌ها، با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر با اشاره به دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: حسب دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت‌های آموزشی واحدهای دانشگاهی درگیر سیل بنا به تشخیص رؤسای استان‌ها، با یک هفته تأخیر آغاز می‌شود.

وی ضمن قدردانی از امدادرسانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سیل‌زدگان و اسکان آن‌ها، اظهار کرد: رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی درگیر سیل باید با در نظر گرفتن شرایط استان، امنیت، سلامت و رفاه دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها، در خصوص زمان آغاز فعالیت‌های آموزشی واحدها و مراکز آموزشی به نحو مطلوب تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی کنند.

اعلام آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان

دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در استان‌های حادثه دیده، آمادگی مراکز زیرمجموعه خود را جهت اسکان موقت در مساجد، خوابگاه‌ها، مهمان‌سراها و سوله‌های ورزشی اعلام کرده است.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این خصوص اظهار داشت: وقوع حادثه سیل مخرب در برخی از استان‌های کشور، که موجب سرگردانی جمعی از هم‌میهنان گرامی در آغازین روزهای بهار طبیعت شد و خسارت‌های سنگینی را نیز متوجه خانه‌ها و مزارع و زیرساخت‌های شهری و روستایی ساخت، موجب تأسف و تألم خاطر شد.

وی تصریح کرد: بی‌شک بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، امتحان و آزمونی از سوی پروردگار متعال برای محک زدن صبر و توکل بندگان است و ان‌شاءالله سیل‌زدگان در سایه کمک‌های فوری مردم و نهادهای مسئول با شکیبایی از این برهه حساس و سخت گذر خواهند کرد.

دکتر صالحی عمران با اعلام اینکه تعداد ۵ آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان گلستان فعالیت دارند از آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در این استان خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مراکز فنی و حرفه‌ای آمادگی اسکان موقت در مساجد، خوابگاه‌ها، مهمان‌سراها و سوله‌های ورزشی به سیل‌زدگان را دارند.

وی با اعلام اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گلستان آمادگی لازم جهت تحویل ماشین‌آلات سبک و سنگین موجود در مراکز را به نهادهای امداد رسان را دارد خاطر نشان کرد: کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در استان‌های گلستان، مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، لرستان و فارس آماده همکاری در زمینه‌های خدماتی، بازسازی مناطق تخریب شده و فنی در مناطق حادثه دیده را دارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، از خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواست تا همچون گذشته برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تأمین مایحتاج اولیه حضور پررنگ داشته باشند.

در همین راستا، شماره حسابی با عنوان صندوق مهرورزان دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان گلستان شماره کارت (نزد بانک تجارت) ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۴۶۰۵۵۱۱ و شماره حساب ۳۱۰۶۶۷۰۷۲۱ جهت دریافت کمک‌های نقدی به سیل زدگان اعلام می‌گردد.

اسکان ۵۰ خانواده از مسافران نوروزی در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در پی سامانه جوی ناپایدار و وقوع رگبار باران و رعد و برق، آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در اکثر استان‌های کشور، با عنایت به هماهنگی مسؤولان دانشگاه فنی و حرفه ای در جهت امداد رسانی به سیل زدگان با همکاری شهرداری شیراز و ستاد مدیریت بحران استان فارس، ۵۰ خانواده از مسافران نوروزی درگیر در سیلاب این شهر در دانشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز اسکان داده شدند.

احتمال ورود آب به دانشگاه شهید چمران اهواز کم است

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تا این لحظه این اتفاق که میزان آب رودخانه کارون به حدی برسد که آب وارد دانشگاه شود، پیش‌بینی نمی‌شود ولی تدابیر لازم را برای جلوگیری از خطرات احتمالی اندیشیده‌ایم.

غلامحسین خواجه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تشکیل جلسه ستاد بحران در دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص سیل احتمالی در استان، اظهار کرد: اولین جلسه دانشگاه در خصوص این‌که اگر احیاناً مشکلاتی به واسطه سیل در خوزستان به وجود بیاید و مشکلاتی برای دانشگاه نیز ایجاد شود، چه اقداماتی داشته باشیم، تشکیل شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه درباره این‌که در صورت وقوع سیل چه کمک‌هایی می‌توانیم به استان داشته باشیم، صحبت شد که تصمیم بر این شد ستادی برای جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی همکاران‌مان در دانشگاه تشکیل و همچنین شماره حساب‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی همکاران اعلام شود تا این کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سیل‌زدگان اختصاص پیدا کند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: به مسؤولان استان اعلام می‌کنیم که در صورت وقوع سیل، ما نیز هر کمکی از نظر علمی و دیگر جنبه‌ها و همچنین امکاناتی از دست‌مان برآید، انجام می‌دهیم و برای کمک آماده هستیم.

وی در ادامه گفت: همچنین در جلسه امروز این موضوع که میزان آب تا چه مقدار باشد ممکن است به دانشگاه آسیب وارد کند، صحبت و پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت تا در صورت ایجاد مشکلاتی از این نظر، راهکارهای لازم را برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی داشته باشیم.

خواجه در پاسخ به این سوال که با توجه به همجواری دانشگاه با رودخانه کارون آیا احتمال ورود آب به دانشگاه وجود دارد؟ اظهار کرد: احتمال این‌که آب وارد دانشگاه شود و از این نظر دانشگاه دچار مشکل شود، کم است. البته از برخی نقاط عمومی احساس می‌کنیم آب وارد دانشگاه شود که مسؤولان شهر نیز تدابیر لازم را در نظر خواهند گرفت. در هر صورت این موضوع که میزان آب رودخانه کارون به حدی برسد که آب وارد دانشگاه شود، تا این لحظه پیش‌بینی نمی‌شود ولی تدابیر لازم را هم برای جلوگیری از خطرات احتمالی اندیشیده‌ایم.

شماره حساب برای یاری جامعه دانشگاهی به سیل‌زدگان گلستان اعلام شد

دانشگاه گلستان در فراخوانی، شماره حساب کمک‌های مردمی برای یاری جامعه دانشگاهی کشور به سیل‌زدگان استان گلستان را اعلام کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام دانشگاه گلستان حساب کمک‌های مردمی دانشگاه گلستان به شماره (۳۱۰۲۴۲۶۴۸۶) نزد بانک تجارت شعبه شهید بهشتی گرگان برای یاری جامعه دانشگاهی کشور به سیل‌زدگان استان گلستان اعلام شده است.

امید است با کمک و حمایت جمعی همه عزیزان دانشگاهی، شاهد کاهش تالمات و آسیب‌های وارده این حادثه مصیبت بار باشیم.

دو پیام تسلیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیام‌های جداگانه “درگذشت هموطنان در حادثه سیل” و “درگذشت جمشید مشایخی” را تسلیت گفت.

ابلاغ ۴ آئین‌نامه جدید به دانشگاه‌ها همزمان با آغاز سال نو

معاون آموزشی وزیر علوم از ابلاغ چهار آئین‌نامه جدید به دانشگاه‌ها همزمان با آغاز سال جدید و در راستای تحقق گام دوم انقلاب خبر داد.

دکتر شریعتی‌نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب از ابلاغ چهار آئین‌نامه جدید همزمان با آغاز سال نو به دانشگاه‌ها خبر داد و اظهار کرد: آئین‌نامه راه‌اندازی و ارزشیابی دوره دکتری تخصصی”، “روش پذیرش دانشجوی خارجی و دانشجویان ایرانی انتقالی از خارج”، “آیین‌نامه تجمیع داوطلبانه مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی” و “ابلاغ بخشنامه برنامه دهه سرآمدی آموزش” چهار آئین‌نامه‌ای است که همزمان با آغاز سال جدید به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: چهار آئین‌نامه فوق در راستای تحقق گام دوم انقلاب به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و جزئیات بیشتر این آئین‌نامه‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد.

نهایی سازی برنامه‌های تحول در آموزش عالی سلامت تا پایان فروردین

قائم مقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با بیان اینکه نهایی سازی برنامه‌های تحول در پایان فروردین سال ۹۸ انجام خواهد شد افزود: منتظر شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم تا نقشه راه سال آتی به وضوح و روشنی ترسیم شود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن امامی رضوی قائم مقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در جلسه‌ای که به منظور ترسیم نقشه راه بسته‌های تحول در سال ۹۸ بر اساس مرور برنامه‌های سال جاری و استفاده از تجربیات متولیان بسته‌ها، در دانشگاه علوم‌پزشکی مجازی برگزار شد؛ از تفاوت ماهیت اجرایی بسته‌ها سخن گفت و خاطر نشان کرد: برخی بسته‌ها مانند دانشگاه مجازی و اعتبار بخشی، ماهیت اجرایی دارند و به نتایج خوبی رسیده‌اند و بعضی مانند مرجعیت و دانشگاه‌های نسل سوم با ویژگی توسعه‌نگری و آینده‌نگری تدوین شده‌اند و در مرحله‌ی نظریه‌پردازی قرار دارند و لازم است به مرحله اجرا برسد.

دکتر امامی رضوی با بیان اینکه نهایی سازی برنامه‌های تحول در پایان فروردین سال ۹۸ انجام خواهد شد، افزود: منتظر شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سوی همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم تا نقشه‌ی راه سال آتی به وضوح و روشنی ترسیم شود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در ادامه دکتر عطاالله پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با ابراز خرسندی از ارسال برش برنامه‌های ملی اقدام سال ۹۸ به مناطق آمایشی در روزهای پایانی بهمن سال جاری گفت: برنامه‌های ملی اقدام، بنای عملیاتی سازی بسته‌های تحول است و امید است با توجه به اهمیت این برنامه‌ها در پیشرفت مقطعی و مستمر فعالیت‌های مناطق آمایشی در سال آینده، مسئولین ذیربط نهایت دقت و توجه را در بررسی این برنامه‌ها اعمال نمایند.

دکتر پورعباسی افزود باقیمانده برش برنامه‌های ملی اقدام در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مناطق آمایشی ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به بررسی و ارزیابی در راستای استخراج شاخص‌های کمی سیاست‌ها، از ارزیابی برنامه‌های تحول به‌وسیله شاخص‌های خروجی محور خبر داد و افزود این شاخص‌ها خودارزیابی ندارند و بر اساس شاخص‌های کشوری شکل می‌گیرند.

راهبردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۹ محور تبیین شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ایام نوروز در پیامی راهبردهای ادامه کار این شورا در سال ۱۳۹۸ را در ۹ محور تبیین کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت آغاز سال جدید و نام گذاری آن با عنوان سال «رونق تولید» پیامی را خطاب به وزاری محترم و رؤسای نهادهای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا محترم حقیقی و شوراهای اقماری و کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان راهبرد ادامه کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۸ تدوین کرده اند که متن آن به شرح ذیل است:

با لطف و فضل پروردگار و توکل بر خدای قادر و توانا و با ره یافتن از مسیر ترسیم شده رهبرحکیم انقلاب اسلامی آیه الله العظمی خامنه‌ای ادام الله عزه الشریف، سال ۱۳۹۸ را با فراست و توانایی آغاز می‌کنیم و با همه وجود در مسیر تقویت انقلاب اسلامی و ارزش‌های بنیادین انقلاب مبتنی بر گام دوم انقلاب همت خواهیم کرد که الحق ترسیم کننده مسیری الهی در ادامه راه انبیا صلوات الله علیهم اجمعین، ائمه معصومین علیهم‌السلام، شهدا و صدیقین و همه مؤمنین دل به خدا سپرده است. بر این باور و جهان‌بینی الهی و با توجه به انتخاب خردمندانه سال ۱۳۹۸ به عنوان سال «رونق تولید» نکاتی را در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی متناسب با رونق تولید، خطاب به وزرای محترم و رؤسای نهادهای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا محترم حقیقی و شوراهای اقماری و کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان راهبرد ادامه کار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۸ به استحضار می‌رساند:

۱) جنگ چند جانبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر علیه ملت شریف ایران نیازمند راهبرد مؤثر و متناسب با اهداف گام دوم برای «رونق تولیدکشور» است: در مسیر تحقق رونق تولید، مهمترین امر «قطع امید از گشایش در تحریم‌ها» و امید نبستن به آمریکا و اروپا و هر قدرت خارجی که استقلال جمهوری اسلامی را به مخاطره می‌اندازد است. باید دشمن و روش‌های دشمنی را در یک پیوستار اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شناخت. باید توجه داشت ما در معرض یک جنگ چند جانبه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی هستیم؛ به قول رهبری حکیم انقلاب اسلامی باید قدرت بازدارندگی برای خطرزایی‌های احتمالی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را تقویت کنیم. در واقع در جنگ نظامی با مجهز شدن جمهوری اسلامی و «تقویت توان دفاعی»، دشمن اجازه تعرض را به خود نداد. در حوزه اقتصادی هم باید این ظرفیت را فراهم کنیم که تحریم‌های دشمن را بی ثمر کند و سستی و ناامیدی را به جبهه دشمن منتقل کند. به بیان رهبر عزیز انقلاب حضرت آیه الله خامنه‌ای، «سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است، هم زورگو است، هم بی‌منطق است، هم زیاده‌خواه است که چنین دولت‌هایی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند».

۲) رونق بخشیدن به تولید یک مسیر چند وجهی و یک پدیده چند رشته‌ای است که باید به همه وجوه آن توجه کرد: تولید برآیندی است از دانش، فرهنگ کارگروهی، همکاری و مسئولیت‌پذیری، فن‌آوری و همکاری بین‌رشته‌ای و همت و کار و تلاش ملی که وجه مشترک همه آنها دانش‌مبنا بودن و فرهنگ‌مبنا بودن مسیر رونق تولید است. بر این مبنا باید به همه عوامل اثر گذار بر رونق تولید توجه کرد و بر مبنای «دانش یکپارچه» همه دانش‌های مرتبط با رونق تولید را به استخدام تولید در آورد و لازم است هم در سیاستگذاری‌های علم و فن‌آوری و هم در فرهنگ به این امر توجه شود. رونق تولید پیوستاری از «رونق دانشی»، «رونق فرهنگی» و البته «رونق در روش‌ها و فرآیندهای تولید» و «اصلاح مکانیسم‌های ارتباطی» است. در واقع رونق دانشی محصول گسترده‌شدن خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دانشی و همکاری فراگیر بین دانشمندان و پژوهشگران علم و فن‌آوری است. رونق فرهنگی هم برآیندی است از نشاط و شادابی همراه با امید به آینده و همکاری و همدلی که «فضای فرهنگی پر رونقی برای تولید ایرانی» فراهم می‌کند. رونق در روش‌ها و فرآیندهای تولید هم مرتبط با افزایش بهره‌وری و برطرف کردن اختلال‌ها و موانع تولید است. در این مسیر هوشمندسازی و الکترونیک کردن مسیرهای تولید و خدمات قبل از فروش؛ هنگام فروش و بعد از فروش اهمیت پیدا می‌کند. باید توجه داشت که بدون ظرفیت‌سازی‌های دانش بنیان و فرهنگ مبنا، رونق تولید در نهایت یک «رونق زودگذر» خواهد بود و از پایداری دراز مدت برخوردار نخواهد بود. در عین حال می‌توان برنامه‌هایی با برش‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت رونق اقتصادی را دنبال کرد که منتهی به «رونق پایدار تولید» شود. رونق پایدار تولید، ضمن توجه به کارآمدی و بهره‌وری بالا و والا، همزمان به «سلامت و تعالی الهی انسان»، «محیط زیست»، استفاده مفید و مؤثر از انرژی و توان جوانان، همکاری و مشارکت همه اقوام و اقلیت‌های اجتماعی و دینی توجه می‌کند.

۳) متناسب‌سازی رونق تولید با فرهنگ و علم و فن‌آوری، یک اصل مهم و محوری است: رونق پایدار تولید و در یک دامنه بزرگ‌تر «رونق پایدار اقتصادی» که به همه عوامل تولید و همه موانع تولید به صورت همزمان توجه می‌کند، الزامات پایه‌ای و زیربنایی دارد که بخش مهمی از آن به زیرساخت‌های منابع انسانی بر می‌گردد. خوشبختانه مزیت و دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذاشته تأمین و تربیت منابع انسانی جوان و خلاق بسیار تواناست که در رقابت‌های جهانی با قدرت‌های بزرگ جهانی موفق بوده و وارد عرصه رقابت در توانایی و کیفیت شده است که نمونه آن «رونق تولید علمی» است که مصادیق آن را در رتبه اول تا چهارم رشد علمی، یازده برابر شدن متوسط رشد علمی در جهان و به دست آوردن رتبه ۱۶ تولید علمی در جهان و ۵۰ برابر شدن تولید سالانه علمی در سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۵۷ است. از این منظر، پایه‌ای‌ترین منبع رونق اقتصادی در کشور، نیروی جوان و منابع انسانی متناسب با اشتغال و بازار کار است که نیازمند بازمهندسی جدید می‌باشد تا آمادگی لازم را برای ورود به دوره رونق تولید را داشته باشد. از منظری دیگر مهمترین پایه جهش تولید اقتصادی، «فرهنگ متناسب با رونق تولیدی است» که این فرهنگ نیازمند نظم، احترام به قانون، توجه به سلسله مراتب اداری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رعایت اخلاق کار و تولید و از همه مهمتر توحیدگرایی، عدالت‌گرایی و مسئولیت‌پذیری الهی در قبال امروز و آینده ایران عزیز است.

۴) رابطه دانشگاه با صنعت و بازار به صورت نظام‌مند و فراگیر، بنیان مهمی برای رونق تولید و ظهور نسل جدیدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور است: تأسیس دفاتر اشتغال در دانشگاه‌ها و رابطه دانشگاه با صنعت و بازار نه صرفاً به عنوان یک فرایند شغل‌یابی، بلکه به عنوان یک فرایند دو سویه متناسب‌سازی دانش دانشگاهی (آموزش و پژوهش) با نیازهای صنعت و بازار اعم از بخش دولتی، خصوصی و تعاونی یک اصل مهم و کانونی است. بر همین اساس نیازمند بازمهندسی جدیدی هستیم که به صورت عملی این ارتباط را به مرحله اثرگذاری واقعی بر دانشگاه و صنعت که نتیجه آن بهینه‌شدن و متناسب‌شدن رشته‌ها و دانش‌بنیان شدن مشاغل است. همچنین لازم است صنایع بزرگ کشور نمایندگی‌هایی در دانشگاه‌های مهم کشور ایجاد کنند تا این رابطه دو سویه وارد مرحله جدیدی از تحول منتهی به «رونق تولید» شود.

۵) رونق تولید به مثابه یک هدف ارزشمند است که می‌تواند منجر به رونق و نشاط ملی شود: رونق تولید یک هدف راهبردی ارزشمند است که در کنار آن هم استقلال سیاسی، هم استقلال اقتصادی و هم استقلال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود. رونق تولید، دانش ایرانی را با نیاز بازار متناسب خواهد کرد و در پرتو آن «دانش بومی» گسترش خواهد یافت، اشتغال متناسب را افزایش خواهد داد و حجم درآمد ملی و درآمد سرانه را به‌صورت شتابنده‌ای افزایش خواهد داد. لذا رونق تولید به مثابه رونق ملی است.

۶) اصلاح نظام بروکراسی اداری و مالی و بهینه‌سازی فرآیند تولید: علاوه بر این دو بنیان مهم یعنی دانش‌مبنا بودن و فرهنگ‌بنیان بودن حرکت اقتصاد جهشی، اقدامات مهم بعدی وجود دارد که اصلاح آن نقش بنیادینی در تسهیل و اصلاح مسیر تولید دارد. یکی از مهمترین این منابع اصلاح نظام بروکراسی و به نوعی کاهش بروکراسی‌های زائد است، در این مسیر نیز نیازمند سیاستگذاری‌های مؤثر فرهنگ‌مبنا و دانش‌بنیان هستیم. وجود سلسله مراتب متکثر برای انجام کار، شخص مبنا بودن روندهای اداری، نگاه قدیمی تقسیم کار اداری و پیوند خوردن مجوزها با فرآیندهای پیچیده که در بسیاری از موارد فرد را در باتلاق‌های اداری بدون برون رفت و آغشته به فسادهای مالی قرار می‌دهد، یکی از مهمترین موانع رونق در تولید است. خروج از بروکراسی‌های پیچیده، مانع توسعه تولید و رونق اقتصادی و مستلزم دو امر همزمان است: ۱) «ایجاد سیستم و نظام اداری کارآمد» جدید بر بستر سکوهای الکترونیک با الگوریتم‌های تعریف شده قطعی و عقلانیت سیستم مبنا، که جایگزین نظام‌های موجود پر تلاطم و کم نتیجه مبتنی بر ارتباطات و کار حضوری شود تا اولاً ما را به «بروکراسی عدالت‌گرایانه و مردم‌مدار» و ثانیاً به «نظام اداری نظام‌مند الکترونیک و هوشمند» منتقل کند. استقرار دولت الکترونیک و فراگیر شدن هوشمند خدمات دولت الکترونیک ضمن کوتاه کردن فرآیندها، تأمین شفافیت مالی و اداری، سرعت بخشیدن به مسیر انجام کار و تولید، عامل مهمی در افزایش خیره کننده «بهره‌وری» و احساس موفقیت و اعتماد ملی است. ۲) ملاحظه دوم، توجه به عنصر «اعتماد» در نظام اداری است. اعتماد به مردم و کارگزاران بخش خصوصی و تقویت نظام نظارتی هوشمند و موردی می‌تواند چرخه متفاوتی از نظام اداری را به وجود بیاورد که تسهیل کننده فرایند تولید و نزدیک‌شدن به مؤلفه‌های «جامعه اسلامی» و همچنین تقویت کننده اعتماد مردم به نظام حکمرانی است.

۷) مردمی شدن و غیر مرکزی‌سازی تولید، عامل مهمی در رونق اقتصادی است: سکوهای (پلت فرم‌ها و نرم‌افزارها) جدید مجازی از منطق «به مشارکت در آوردن همگان» از طریق ایجاد امکان دسترسی، تعامل و بازخورد در فضاهای جدید کار و زندگی در فضای دوم است که تحولی ژرف در ظهور و توسعه اقتصادهای کوچک، متوسط و بزرگ به حساب می‌آید که از این «ظرفیت جدید بزرگ» برای رونق تولید و رونق اقتصادی می‌توان بهره‌مند شد. از این منظر، اقتصاد دولتی یا اقتصاد سلسله مراتبی از بالا به پایین باید جای خود را به اقتصاد غیر مرکزی و به عبارتی «اقتصاد همه مرکزی» بدهد که منجر به یک نوع مدیریت کوانتومی جدید می‌شود. برای فعلیت یافتن توان مردمی و فراگیر ملی باید به کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ اهمیت داد و مسیر مشارکت همگانی تولید را هموار نمود و بروکراسی‌های اختلال آفرین را به حداقل رساند.

۸) همانطور که رهبری هوشمند انقلاب تاکید کردند «شعارِ حمایت از کالای ایرانی همچنان به قوّت خودش باقی است» و رونق تولید در پرتو حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و ابعاد مختلف و مرتبط با اقتصاد کشور طرح می‌شود. رسیدن به یک «جامعه اسلامی» و «تمدن نوین اسلامی» که یکی از نشانه‌های آن، «رونق تولید» و به نوعی تداعی‌کننده دوران ظهور امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است، مسیری است که سالیان متمادی با عزم همگانی و ملی مورد توجه امام خمینی (ره) و رهبری دور اندیش جمهوری اسلامی ایران بوده است. توجه به معیشت مردم و استقلال مالی و اقتصادی کشور وجه مشترک نگاه راهبردی این دوران بوده است. با همین نگاه ۱۳۸۸، سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف؛ ۱۳۸۹، سال همت مضاعف، کار مضاعف؛ ۱۳۹۰، سال جهاد اقتصادی؛ ۱۳۹۱، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی؛ ۱۳۹۲، سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه اقتصادی؛ سال ۱۳۹۳، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی؛ ۱۳۹۴، سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی؛ ۱۳۹۵، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ ۱۳۹۶، مجدداً سال اقتصادی مقاومتی، تولید و اشتغال و سال ۱۳۹۷، سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و طی یکی دهه تقویت اقتصاد کشور در پیوند با حوزه‌های مختلف دال مرکزی توجهات محوری رهبری بوده است.

۹) بر اساس نگاه رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هر تحول عظیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به اراده ملت ایران گره خورده است. اراده مردم شریف و مسلمان و انقلابی ایران عزیز که وارث چندین دهه حماسه دینی، مبارزه و تلاش در راه خدا است، اهمیت راهبردی دارد. لذا اراده مردم در پیوند با اراده الهی و هوشیاری نسبت به شرایط جهانی و جمهوری اسلامی ایران، مسیر استقامت، تلاش و همت مضاعف را هموار می‌سازد. خود انگیختگی، انگیزه، شناخت و آگاهی، امید و دوراندیشی، مسیر را برای بهبود و پیشرفت و تأمین استقلال اقتصادی همراه با رونق تولید و عرصه‌های مختلف هموار می‌کند. بر این اساس دانش فرهنگی مردم نسبت به اهمیت استقلال و خطرات وابستگی و نیرنگ‌های رنگارنگ دشمن باید تقویت شود.

مسیر آینده چهل ساله و گام دوم نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در قالب برنامه‌های پنج ساله و یک ساله طراحی شود و می‌تواند نظام‌های توانمندسازی را بوجود آورد که ظرفیت «عمل منتهی به رونق تولید» همراه با تأمین عدالت اجتماعی را تأمین کند. گام دوم را از مسیر نگاه به گام اول و دریافت ظرفیت‌ها و چالش‌ها باید دنبال کرد و به حول و قوه الهی، این رویکرد راهبردی، منشأ تحول منتهی به رونق در تولید که برآیند رونق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، خواهد شد.

بدیهی است دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه ظرفیت و پشتوانه‌های برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و رصد و پایش، به عنوان قرارگاه علم، فناوری و فرهنگ، مطالعات راهبردی عمیق و اسناد سیاستگذاری علم و فنآوری و فرهنگ را متناسب با هموار کردن مسیر رونق تولید با درایت و تدبیر دنبال خواهد کرد و لازم است همه وزارتخانه‌ها، نهادها و شوراهای اقماری و کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوع، با بهره‌گیری از «عقل جمعی» و «مطالعات تخصصی راهبردی» در این راستا تلاش و همت جهادی و انقلابی داشته باشند و در اولین زمان ممکن حداکثر در دو ماه آینده اسناد مربوطه را در قالب لایحه و طرح جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کنند.

ستاد علم و فن‌آوری و ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه‌های تدوین نهایی اسناد را فراهم خواهد آورد و مسیر را برای مصوبات توانمند ساز رونق تولید هموار خواهد کرد.

موزه‌های فرهنگی تاریخی دانشگاه تهران میزبان گردشگران نوروزی

باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم، موزه‌های فرهنگی و تاریخی دانشگاه تهران از ۲ تا ۱۶ فروردین، میزبان گردشگران نوروزی بود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، این مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی که اکنون از جمله قطب‌های گردشگری تهران محسوب می‌شوند، ۲۹ اسفند، ۱ و ۱۳ فروردین تعطیل و در روزهای دیگر از ساعت ۹ تا ۱۸ آماده بازدید علاقه‌مندان بود.

از جاذبه‌های این دو عمارت قاجاری می‌توان به تالار موزه‌های استادانی چون “منیر فرمان‌فرمائیان”، “علیاسفرجانی”، “فتح‌الله عباد”، “جهانگیر ارجمند”، “ملک‌الشعرای بهار”، “عمارت پروین اعتصامی”، موزه مکتب کمال‌الملک، مجموعه فرش‌ها و نقره‌های نفیس و… اشاره کرد.

همچنین در خانه موزه مقدم علاوه بر گشت‌وگذار در خانه “احتساب‌الملک” می‌توان از مجموعه‌هایی چون مجموعه‌های سفال و مفرغ، نسخ خطی، نقاشی، مهر، شیشه، فلز، پارچه‌های نفیس و… دیدن کرد.

همچنین در ایام نوروز، اجرای موسیقی اقوام ایرانی، برگزاری مسابقه نقاشی کودک و نوجوان با موضوع هویت تاریخی، تهیه بسته‌های فرهنگی از جمله برنامه‌های این موزه‌ها بود.

حوزه آموزش پزشکی با استمداد از بیانیه راهبردی رهبری در مسیر توسعه و ارتقا حرکت می‌کند

معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز در پیام نوروزی خود تاکید کرد: حوزه آموزش علوم پزشکی کشور با استمداد از بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری و با چشم اندازی رفیع در بستر برنامه تحول و نوآوری در مسیر توسعه و ارتقا در حرکت است.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، متن کامل پیام دکتر باقر لاریجانی به مناسبت فرارسیدن نوروز و بهار طبیعت به این شرح است:

اساتید و همکاران ارجمند

حلول سال نو و بهار پرطراوت، همراه با رستاخیز زمین، نشانه قدرت لایزال الهی، صحنه هنرنمایی یگانه آفرینش و هنگامه تجلی مواهب الهی بر بستر طبیعت است. آغاز سال نو و شکوفایی طبیعت، فرصتی مغتنم است برای اندیشه و شگرگزاری نعمات بی شمار خداوند عالم؛ تا بتوانیم با الهام از این معجزه الهی در راستای ایجاد تحول و اعتلای شئون مختلف حیات بشر گام برداریم.

در سال ۱۳۹۷ با همت تمامی دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور شاهد رویدادهای بزرگی در این حوزه بودیم. تعامل تنگاتنگ متولیان آموزش علوم پزشکی کشور در تمامی سطوح، با هم افزایی ظرفیت‌های موجود در ارکان مختلف نظام آموزش عالی سلامت بسترهای تحقق دستاوردهای ارزشمندی را فراهم نمود. از مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نهایی سازی بخشی از نقشه برآورد نیروی انسانی در تمام حوزه‌های نظام سلامت در سطح ملی و آغاز فاز تدوین منطقه‌ای

– تدوین برنامه‌های اقدام برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم

– برگزاری سمینار و جلسات متعدد در زمینه مدیریت و سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی با محوریت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم

– تداوم اعتباربخشی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی و آغاز اعتباربخشی برنامه‌های آموزشی علوم پزشکی

– واسپاری مأموریت‌های نوین در راستای نقشه جامع علمی کشور به مناطق آمایشی کشور

– راه اندازی تعداد زیادی پورتال‌های جامع حوزه آموزش علوم پزشکی

– توسعه آزمون‌های الکترونیکی در بسیاری از آزمون‌های علوم پزشکی

– راه اندازی هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی منطقه‌ای

– ارزیابی کیفی اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

اکنون در آستانه سال جدید، که به لطف خداوند به چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی رسیده ایم، حوزه آموزش علوم پزشکی کشور با استمداد از بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری و با چشم اندازی رفیع در بستر برنامه تحول و نوآوری در مسیر توسعه و ارتقا در حرکت است. ضمن تبریک و تهنیت فرا رسیدن سال نو و بهار طبیعت، از زحمات و تلاش‌های تمامی همکاران محترم در تحقق برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تقدیر و تشکر نموده و امید است در سال ۱۳۹۸ شاهد همکاری بیش از پیش دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی کشور در این راستا باشیم.

سالی سرشار از سلامتی، برکت و معنویت را برای تمامی هموطنان عزیز ازدرگاه خداوند سبحان مسئلت می‌نمایم.

برنامه‌های آموزشی تمامی رشته‌های مقاطع داروسازی در سال ۹۸ اعتباربخشی می‌شود

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی به بیان عملکرد سال ۹۷ و برنامه‌های سال ۹۸ این دبیرخانه پرداخت.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا اصغری دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه در سال ۱۳۹۷، گفت: هدف تحول در آموزش داروسازی در قالب بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است.

دکتر اصغری با بیان اقداماتی که در راستای ارتقای آزمون‌های داروسازی صورت گرفته اظهار داشت: طراحی سوالات آزمون علوم پایه داروسازی، آزمون پذیرش دستیار، آزمون شفاهی و مصاحبه، آزمون کارشناسی ارشد، آزمون دانش آموختگان خارج از کشور و آزمون ارتقای دانش آموختگان خارج از کشور با تدوین شیوه نامه، فرم و دستورالعمل مربوطه انجام گرفت.

وی بر لزوم ارتقای استانداردهای آموزش داروسازی تاکید و خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، ۱۲ بازدید ادواری از دانشکده‌های داروسازی انجام و با ارائه بازخورد به دانشگاه مربوطه، مواردی که نیاز به بهبود دارند یادآوری شد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی از لزوم بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و تطبیق با علم و تکنولوژی روز سخن گفت و اظهار داشت: در سال ۹۷ بازنگری برنامه آموزشی رشته‌های PhD شیمی مواد خوراکی، بیوتکنولوژی دارویی، فارماکوگنوزی و همچنین رشته‌های کارشناسی ارشد علوم داروهای پرتوزا و رشته ترکیبات طبیعی، دارویی و دریایی انجام شد.

وی با بیان اینکه روند بازنگری در برنامه آموزشی رشته مقاطع مختلف داروسازی ادامه دارد افزود: در سال ۹۸ بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی و کارشناسی ارشد که بیش از ۵ سال از تاریخ تصویب آنها گذشته صورت خواهد گرفت. این برنامه بمنظور پاسخگویی به نیاز جامعه و بارویکرد آموزش مبتنی بر توانمندی و به روزشدن برنامه‌های آموزشی انجام می‌شود.

دکتر اصغری از سازماندهی هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی در راستای اجرای بسته آمایش سرزمینی، مأموریت گرایی، تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه‌ها سخن گفت و اظهار داشت: برنامه شکل‌گیری هیأت‌های ممتحنه کلان مناطق در قالب ۳ گروه الف، ب و ج انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گروه الف شامل اعضای هیأت ممتحنه و ارزشیابی از دانشکده‌های داروسازی مستقر در کلان مناطق ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ است، گروه ب شامل دانشگاه‌های مستقر در مناطق ۵، ۸ و ۹ و گروه ج شامل کلان مناطق ۱ و ۱۰ می‌باشد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با بیان اینکه اعضای هیأت‌های ممتحنه منطقه‌ای از سوی مناطق معرفی شده و احکام آنها پس از تأیید دبیرخانه شورای آموزش داروسازی صادر شده است گفت: در هر رشته، هریک از گروه‌های الف، ب و ج دبیر هیأت ممتحنه و ارزشیابی مستقل دارند که در تعامل با دبیرخانه فعالیت می‌نمایند.

وی اضافه کرد: هدف از تشکیل هیأت‌های ممتحنه منطقه‌ای این است که از تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در طراحی سوالات آزمون‌ها استفاده شود. گنجینه سوالات با کمک این اساتید تکمیل و طی مراحلی سوالات بازبینی و نهایتاً بانک سوالات آزمون‌های داروسازی تکمیل و در طراحی سوالات آزمون‌ها از بانک استفاده می‌شود.

دکتر اصغری به برنامه دبیرخانه داروسازی در سال ۹۸ برای اعتبار بخشی برنامه‌های آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای، دکترای تخصصی رشته‌های مختلف داروسازی و همچنین رشته تخصصی داروسازی بالینی اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت در راستای بسته اعتباربخشی از بسته‌های تحول در حوزه آموزش انجام می‌شود.

وی در پایان افزود: تمامی برنامه‌های آموزشی اجرا شده در دانشکده‌های داروسازی با استانداردهای تعریف شده ارزیابی درونی و ارزیای بیرونی شده و بازخورد آن به دانشکده اعلام می‌شود. انجام اعتباربخشی باعث توجه بیشتر به افزایش کیفیت در آموزش داروسازی کشور می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام رشته‌های بدون آزمون کنکور اعلام شد

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت‌نام بیش از ۳۰۰۰ داوطلب در رشته‌های بدون آزمون کنکور ۹۸ خبر داد و گفت: این مهلت تا روز چهارشنبه شش شهریور ماه ادامه دارد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: جزئیات ثبت‌نام و انتخاب رشته برای شرکت در پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهرماه سال ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی موضوع قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۰ شهریور سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۸ و ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۷ اعلام شد.

وی در ادامه افزود: دفترچه راهنمای ثبت‌نام از ۱۷ بهمن ۹۷ منتشر شده است و کلیه داوطلبان متقاضی ثبت‌نام و انتخاب رشته برای شرکت در پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهر ماه سال ۱۳۹۸ موضوع قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۰ شهریور سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۸ و ۱۲ دی‌ماه ۱۳۹۷ می‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند.

به گفته وی، ثبت‌نام و انتخاب رشته برای گزینش در رشته‌های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد منحصراً به صورت اینترنتی از روز دوشنبه، ۲۰ اسفند ۹۷ آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه ۹۸ ادامه دارد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده تعداد ۳ هزار و ۶۶۷ داوطلب در این رشته‌ها ثبت نام کردند.

توکلی گفت: دفترچه راهنمای ثبت‌نام و جدول کد رشته محل‌های مربوط به این پذیرش از ۱۷ بهمن ۹۷ بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفته است. کلیه داوطلبان و متقاضیان می‌توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج دفترچه راهنمای مربوط برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در این بازه زمانی ۶ ماهه (اسفند ۹۷ تا شهریور ۹۸) به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و تکمیل فرم انتخاب رشته (حداکثر ۱۰۰ کد رشته) به روش اینترنتی اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور افزود: فهرست کد رشته محل‌های مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی متعاقباً از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام ظرفیت‌های جدید یا اصلاحاتی را به این سازمان اعلام کرده‌اند، اطلاعیه‌ای در این خصوص در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۸ در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد و داوطلبان متقاضی می‌توانند با مطالعه اطلاعیه در صورت تمایل در زمان مقرر کد رشته محل‌های انتخابی خود را ویرایش کنند.

راه‌اندازی مقدماتی گروه فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه رضوی

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن تاکید بر اینکه مشهد مقدس باید قطب فرهنگی و ارتباطی جهان اسلام باشد، از راه‌اندازی مقدماتی گروه فرهنگ و ارتباطات در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری طی جلسه‌ای با حضور معاونین دانشگاه و برخی از استادان حوزه فرهنگ و ارتباطات بر ضرورت راه‌اندازی گروه فرهنگ و ارتباطات تاکید و ابراز امیدواری کرد با مذاکراتی که با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است امکان جذب دانشجو برای سال آینده در این رشته مهم محقق شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تاکید کرد: مشهد مقدس ظرفیت‌های فراوانی در حوزه فرهنگ و ارتباطات دارد و باید حداکثر این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد. دانشگاه رضوی یکی مهمترین و توانمندترین دانشگاه‌هایی است که با داشتن توانمندی‌های علمی، فقهی، فلسفی، حقوقی و اسلامی می‌تواند این هدف را به شکل مناسب تحقق بخشد.

وی نگاه میان رشته‌ای به حوزه‌های فرهنگ و ارتباطات را یکی از ضروری‌ترین و لازم‌ترین اقدامات علمی و آکادمیک در این زمینه دانست و گفت: گروه علمی که در این رابطه راه‌اندازی شده است با چنین رویکردی فعالیت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اظهار امیدواری در جذب و تربیت دانشجویان مستعد در این زمینه در سال آینده در سطح کارشناسی ارشد و سپس در سطح دکتری تاکید کرد: یکی از اهداف مهم این دانشگاه توسعه حوزه مربوطه با راه‌اندازی گرایش‌های علمی گوناگونی است که بتواند نیازهای اجتماعی، فکری و دینی را به نحو احسن و با رویکرد انقلاب اسلامی برآورده سازد.

موافقت با فعالیت ۵ قطب علمی در دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اعلام موافقت شورای قطب‌های علمی این وزارتخانه، تشکیل و فعالیت سه قطب علمی جدید با عناوین «ارتباطات و رسانه»، «مدیریت تکنولوژی و نوآوری»، «رویکرد نهادی به اقتصاد ایران»، «دولت پژوهی» و «ریاضیات مالی» را ابلاغ کرد.

وی در خصوص ضرورت برنامه‌ها و فعالیت‌های قطب‌های علمی تاکید کرد: از قطب‌های علمی انتظار می‌رود در اجرای برنامه‌های خود و در چارچوب اسناد بالادستی، اولویت‌های مصوب نقشه جامع علمی و شورای عالی عطف و نیز هماهنگ با معاونت پژوهش و فناوری وزارت متبوع فعالیت کنند و توسعه کار جمعی و انجام فعالیت‌های مشترک با دانشمندان و نخبگان داخلی و خارجی را برای تحقق برنامه‌های خود مورد توجه قرار دهند.

غلامی در ادامه یادآور شد: علاوه بر حرکت در مرزهای دانش به موضوعات بنیادی، کاربردی و مورد نیاز کشور پرداخته شود به گونه‌ای که دستاوردهای مشخصی را در کارنامه عملکرد خود به جامعه عرضه کنند و با رصد علم و فناوری و نیز آینده پژوهی در زمینه تخصصی مربوطه، به مثابه مرجع علمی، به دنبال نوآوری و فناوری‌های پیشرفته و مرزشکنی علمی باشند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه و ضرورت شکل‌گیری قطب‌های علمی، پیشنهاد تشکیل و فعالیت این قطب علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد که در جلسه بهمن‌ماه شورای قطب‌های علمی این وزارتخانه با این موضوع موافقت کرده و به رئیس دانشگاه ابلاغ شد.

تسهیلات دانشگاه فردوسی برای دانشجویان بین‌الملل در ایام نوروز

دکتر حمیدرضا طاهری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: آژانس داخل دانشگاه برای حمل و نقل دانشجویان بین‌الملل آماده ارائه خدمات است. طبق مقررات دانشگاه یک خوابگاه برای دانشجویان دختر و یک خوابگاه برای دانشجویان پسر وجود دارد.

وی بیان کرد: طبق سال‌های گذشته کلیه دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی در ایام نوروز تعطیل هستند و از سوی دانشجویان تقاضایی برای خوابگاه وجود ندارد و تنها دانشجویان بین‌الملل به دلیل اینکه مکانی برای اسکان ندارند در خوابگاه دانشگاه مستقر می‌شوند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه خوابگاه‌های دانشگاه بنا به ضرورت، باید فرصتی برای تعمیراتی نظیر سمپاشی، نقاشی و به‌سازی داشته باشند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته شرایط به گونه‌ای بود که اجاره بها در ۱۵ روز تعطیلات که دانشجویان خوابگاه‌ها را خالی می‌کردند و به شهرهای خود می‌رفتند نیز از آن‌ها پول دریافت می‌شد، اما اخیراً صندوق رفاه اعلام کرده است به دلیل اینکه دانشجویان در ۱۵ روز تعطیلات حضور ندارند؛ هزینه‌ای از آن‌ها گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان از ۲۸ اسفندماه تعطیل شده‌اند و تمامی قسمت‌های دانشگاه در تعطیلات رسمی حضور ندارند، عنوان کرد: خوابگاه‌هایی که مربوط به بنیاد دانشگاه است، برای مهمانان نوروزی جهت اسکان در نظر گرفته شده است.

آمادگی وزارت علوم برای تحقق شعار “رونق تولید داخلی”

وزیر علوم طی پیام نوروزی بر آمادگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی برای تحقق شعار سال جدید، “رونق تولید داخلی” تاکید کرد. متن کامل پیام دکتر منصور غلامی، وزیر علوم به شرح زیر است:

“یا مقلب القلوب و الابصار… یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول والاحوال… حول حالنا الی احسن‌الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می‌باشد به تمامی مردم ایران و بخصوص جوانان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. تقارن این نو شدن را با میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی (ع) به فال نیک و نیک اختری مردم عزیزمان و دوستداران آن حضرت می‌گیریم و سالی سرشار از سلامتی، برکت و معنویت را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای ایشان مسئلت دارم.

در سالی که گذشت، خانواده آموزش عالی، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، مدیران و مسؤولین با تلاش فراوان و صادقانه، این مجموعه گرانقدر را با موفقیت به پیش بردند و شاهد دستاوردهای ارزشمند علمی و فناورانه متعدد بودیم. قراردادن دانش و یافته‌های علمی و فناوری‌های جدید در خدمت جامعه، تلاش برای کیفی‌سازی آموزش در تمامی مراکز آموزش عالی، تربیت دانش‌آموختگان ماهر و کارآفرین با حفظ جایگاه علمی ایران عزیز در سطح جهانی از اهداف مهمی بود که در سال گذشته برای رسیدن به آنها همکاران عزیز زحمات شبانه روزی کشیدند.

در سال ۹۸ نیز تمامی همت و تلاش جامعه علمی کشور برای ادامه مسیر در کسب توفیقات و توسعه خدمت به جامعه در ضمن حفظ جایگاه جهانی خواهد بود. ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی و افزایش کارایی و اثرگذاری منابع و امکانات در رسیدن به اهداف برنامه‌ای از جمله برنامه‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.

به حول و قوه الهی، آمادگی کامل داریم در سال پیش رو که از سوی مقام معظم رهبری، سال “رونق تولید” نام گذاری شده است، تمامی دانش و تجربه مراکز علم و فناوری را برای محقق شدن اشتغال و تولید در کشور، در خدمت ارتقا و رونق تولیدات داخلی قرار دهیم.

در پایان برای همه مردم عزیز ایران و بخصوص همکاران ارجمند آرزوی سلامت و سربلندی دارم”.

تلاش دانشگاه بیرجند برای مدیریت مصرف بهینه آب و برق

احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجنددر گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشگاه بیرجند برای استفاده بهینه و مدیریت مصرف آب و برق، فعالیت‌های شاخصی را در سال‌های اخیر انجام داده و در گام نخست استفاده بهینه از آب و بازیافت فاضلاب، خوابگاه‌های دانشجویی را در اولویت کار خود قرار داده و در این زمینه موفقیت‌هایی داشته است.

وی ادامه داد: احداث چاهک و ایستگاه پمپاژ آب برای استفاده از آب مزرعه در فضای سبز در راستای مدیریت بهینه مصرف آب با هزینه ۱۲۰ میلیون ریال، بازسازی کولرهای خوابگاه سرو ۱ با هزینه ۱۰ میلیون ریال و اصلاح لوله‌کشی فضای سبز و نصب پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری در خوابگاه توحید در راستای مدیریت مصرف آب با هزینه ۳۵۰ میلیون ریال نیز از جمله این اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اقدامات قبلی انجام شده در دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: تفکیک فاضلاب خاکستری و اصلاح لوله‌کشی‌ها در سرویس‌های خوابگاه‌های ابوذر، صدف ۱ و ۲ و سرو ۱، سلف خواهران شوکت‌آباد و آشپزخانه و حمام‌های خوابگاه پسرانه سرو ۲ در راستای مدیریت بهینه مصرف آب با هزینه ۳۷۰ میلیون ریال از این اقدامات بوده است.

خامسان خاطرنشان کرد: تعویض ۲۶۰ عدد شیر مخلوط اهرمی در خوابگاه‌ها، سلف‌ها، استخر و … در راستای مدیریت مصرف آب با هزینه ۴۵۰ میلیون ریال، تعویض لوله‌های آب در محوطه‌ها با هزینه ۵۰۰ میلیون ریال و بازسازی دو دستگاه دیگ در خوابگاه صدف ۲ در راستای مدیریت پسماند با هزینه ۳۲۰ میلیون ریال نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیریت سبز در حوزه برق

وی با اشاره به اقدامات انجام شده مدیریت سبز در حوزه برق دانشگاه بیرجند، افزود: اصلاح روشنایی خوابگاه توحید در راستای کنترل سیستم روشنایی با هزینه ۱۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و نصب ترموستات‌های دیجیتال برای مبدل‌های مجموعه آبی میلاد در راستای کنترل سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی با هزینه ۱۲ میلیون ریال از جمله این اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: اصلاح و سرویس بانک‌های خازنی در راستای کنترل سیستم‌های روشنایی و الکتریکی جهت کاهش و حذف توان راکتیو با هزینه ۲۲۰ میلیون ریال و اصلاح روشنایی در سرویس‌ها و آشپزخانه‌های خوابگاه‌ها، سلف خواهران و اداره رفاه دانشجویان و یک کلاس دانشکده علوم و مرکز رشد و کارآفرینی با لامپ‌های کم مصرف و SMD با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال نیز از دیگر این برنامه‌ها بوده است.

خامسان خاطرنشان کرد: همچنین اصلاح روشنایی مجموعه آبی میلاد با لامپ‌های SMD در راستای کنترل سیستم روشنایی با هزینه ۹۰ میلیون ریال، اصلاح روشنایی بایگانی آموزش در راستای کنترل سیستم روشنایی و مدیریت پسماند با هزینه ۸۵ میلیون ریال، بهینه‌سازی مصرف برق، پایش مصرف برق و ایجاد نیروگاه فتوولتاییک نیز از دیگر اقدامات مدیریت سبز در حوزه برق دانشگاه بوده است.

ارتقا سواد سلامت روان و ترویج اهمیت روابط انسانی؛ شعار سال ۱۳۹۸

مرکز مشاوره دانشگاه تهران ارتقا سواد سلامت روان و ترویج اهمیت روابط انسانی را به‌عنوان شعار سال ۱۳۹۸ اعلام کرد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، در جلسه پایانی سال ۹۷ مرکز مشاوره دانشگاه تهران، حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه، گزارشی از عملکرد این مرکز و بخش‌های مرتبط به آن را ارائه کرد.

وی هم‌چنین با توجه به اهمیت موضوع ارتقا سواد سلامت روان در پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی دانشجویان و هم‌چنین اهمیت ترویج روابط انسانی بر اساس شعار روز جهانی انجمن مددکاری، ۱۹ مارس ۲۰۱۹ مبنی بر ترویج اهمیت روابط انسانی، شعار مرکز مشاوره دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۸ را «ارتقا سواد سلامت روان و ترویج اهمیت روابط انسانی» نام نهاد و از کلیه همکاران و متخصصان درخواست کرد تا در این زمینه همکاری لازم را به‌عمل آورند.

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز نکاتی را درباره ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در سطح دانشگاه و مشارکت و همکاری واحدهای دانشگاهی در توسعه بهداشت روانی دانشجویان و استفاده از ظرفیت واحدهای فرهنگی و هنری و تربیت بدنی در اجرای برنامه‌های سلامت محور مطرح کرد.

در ادامه دکتر احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دکتر طارمیان، روانشناس بالینی و رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در زمینه اهمیت موضوع ارتقا سواد سلامت روان و روابط انسانی نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، هم‌چنین دکتر منصوره‌السادات صادقی، مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ضمن تقدیر و تشکر از همکاری مرکز مشاوره دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۷ با دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم به برنامه‌های در دست اجرای دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد.

برگزاری اجلاس دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز در تبریز

رئیس دانشگاه تبریز از برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، میررضا مجیدی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه‌های جمهوری ترکیه و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله تولید علم و فناوری گفت: برگزاری این اجلاس و نمایشگاه جنبی توانمندی‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی این دانشگاه‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و فراهم آوردن فرصتی جهت مذاکرات دوطرفه برای گسترش همکاری‌های علمی ضروری است.

وی با بیان اینکه این اجلاس روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین سال جاری برگزار می‌شود، افزود: بیش از ۱۵ تن از رؤسای دانشگاه‌های ترکیه به همراه معاونان خود و نیز پروفسور رمضان کورکماز، رئیس اتحادیه در جلسه بررسی نحوه همکاری‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: هدف عمده برگزاری این نمایشگاه، شناساندن توانمندی‌های دانشگاه‌های فعال عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در کشور ترکیه جهت گسترش همکاری‌های علمی آموزشی و برنامه تبادلات استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنانش ضمن معرفی ظرفیت‌های دانشگاه تبریز در بخش‌های مختلف بر سیاست راهبردی دانشگاه جهت حضور در عرصه‌های علمی بین‌المللی تاکید و اظهار کرد: دانشگاه تبریز نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی این اتحادیه و رئیس کارگروه همکاری‌های علمی ایران و ترکیه با تمام توان و امکانات برای معرفی توانمندی‌های علمی، آموزشی و فرهنگی کشور و نیز ایجاد فرصت به منظور گفت‌وگو در راستای گسترش تعاملات علمی و فرهنگی در برپایی نمایشگاه و حضور رؤسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای نقش ایفا می‌کند.

اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز دارای ۱۶۴ عضو از سراسر منطقه قفقاز و دانشگاه تبریز یکی از اعضای اصلی آن است.

حضور ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد جهان در کنگره بین‌المللی

رئیس دانشگاه کردستان از حضور ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد جهان در کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در کردستان خبر داد.

دکتر رحمت صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد پنجم و ششم اردیبهشت ماه در دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این کنگره به ریاست استانداری کردستان و توسط دو کارگروه اجرایی که مسئولیت آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد کردستان سپرده شده و همچنین کمیته علمی که به دانشگاه کردستان سپرده شده، برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه کردستان عنوان کرد: کمیته علمی به منظور انتخاب مشاهیر اقدام به تشکیل کارگروه‌هایی کرده که در هر یک از آنها تعدادی از متخصصین هر حوزه عضو هستند و در زمینه‌های هنر، زبان و ادبیات، علوم انسانی، کشاورزی، پزشکی و علوم پایه اقدام به معرفی و در نهایت انتخاب مشاهیر کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مشاهیر بر اساس شاخص‌های مورد نظر متخصصین انتخاب شده است,، گفت: بر این اساس ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد جهان در کنگره حضور خواهند داشت.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه به برنامه‌های مقرر در بخش همایش، افتتاحیه و… اشاره کرد و افزود: افرادی توانمند، شاخص و مشهور در طول دو روز در این کنگره سخنرانی‌های خود پیرامون محورهای تعیین شده را ارائە خواهند داد و علاوه بر آن برنامه‌های جانبی دیگری نیز اجرا خواهد شد.

صادقی معرفی مفاخر و مشاهیر کرد و بررسی آثار آنان، تأثیرگذاری منطقه‌ای و جهانی مفاخر و مشاهیر کرد، مفاخر و مشاهیر کُرد و کارآفرینی در عصر حاضر و نقش مفاخر و مشاهیر کُرد در تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از محورهای اصلی برگزاری این کنگره اعلام کرد.

وی در پایان بر تلاش تمامی کمیته‌ها جهت برگزاری این کنگره به بهترین شیوه تاکید کرد و خواستار تسریع در روند انجام اقدامات لازم شد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد