تاریخ انتشار : شنبه 10 فروردین 1398 - 5:46
کد خبر : 53984

«رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/ وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر

«رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/ وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛  در خصوص شعار سال و راهکارهای رفع موانع تولید گفت: در شرایط خاص فعلی که مشکلات اقتصادی در اثر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛  در خصوص شعار سال و راهکارهای رفع موانع تولید گفت: در شرایط خاص فعلی که مشکلات اقتصادی در اثر تحریم‌ها به بار آمده است و مردم در مضیقه هستند انتخاب شعار سال با عنوان «رونق تولید» بسیار حکیمانه و ضروری بوده است به این جهت که اگر تولید رونق پیدا کند آرامش به جامعه برمی‌گردد.

مقدسی ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم فقط شعارها را تکرار کنیم بلکه باید اقدامات عملی انجام دهیم عنوان کرد: در حال حاضر یکی از موانع تولید نقدینگی موردنیاز برای واحدهای تولیدی چه واحدهای کوچک و متوسط و چه واحدهای بزرگ است که در همین راستا در بخشی از قانون بودجه سال ۹۸ مصوباتی داشتیم و همچنین مقررشده است که بانک مرکزی و دولت منابع بانک‌ها را با نظارت کامل به سمت تولید هدایت کنند.

وی، تأمین مواد اولیه تولید را یکی از موضوعات مهم این حوزه دانست و تصریح کرد: تأمین مواد اولیه تولید با روش‌های مختلف در کشور جزء اولویت‌ها است و  درست است که این مسئله وظیفه دولت نیست ولی ساماندهی این موضوع و ایجاد هماهنگی مخصوصاً برای واحدهای کوچک و متوسط باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار کرد: با محدود کردن واردات بعضی از اقلام در سال ۹۷ و از طرفی مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمده است نیازهایی برای شهروندان وجود دارد که باید واحدهای تولیدی این نیاز را تأمین کنند و نکته مهم اینجاست که نباید در سال ۹۸ فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده بعضی از تولیدکنندگان مخصوصاً تولیدکنندگان بزرگ شود. به این منظور که کالا را به هر قیمت و به هر کیفیت به شهروندان و به هم‌وطنان نفروشند.

ارتقای کیفیت تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید ارتقا کیفی را در دستور کار جدی قرار دهند بیان کرد: برای ارتقا کیفیت می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های صنعتی برای تحول در تولید و اینکه چگونه هم کیفیت را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم استفاده شود و در کنار آن واحدهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه را اهمیت و گسترش دهند تا کالا باکیفیت بهتری به دست مردم برسد.

رونق تولید در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه

مقدسی به موضوع دیگری در حوزه رفع موانع تولید و رونق آن پرداخت و تشریح کرد: باید اولویت کار وزارت خارجه و دولت در سیاست خارجه توجه به مسائل اقتصادی باشد. یعنی سفارتخانه‌های ما به‌جای اینکه کار سیاسی کنند مانند خیلی از کشورهای دنیا کار اقتصادی را اولویت قرار دهند و سفرای آن‌ها سفرای اقتصادی باشند. همچنین اولویت ارتباط با کشورهای هم سایه برای مراودات تجاری می‌تواند باعث رونق تولید شود چراکه اگر امر صادرات صورت گیرد و واردات مواد اولیه موردنیاز نیز انجام شود این‌ها می‌تواند منجر به تولید شود.

وی طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری‌ها را یکی دیگر از سدهای راه تولیدکنندگان دانست و گفت: فرآیند تصمیم‌گیری‌ها گاهی اوقات طولانی می‌شود. بنابراین پیشنهاد این است که در سال رونق تولید اختیار استان‌ها بیش از گذشته شود و کمیته استانی و مسئولین استانی اختیارات بیشتری داشته باشند تا بتوانند برای رفع موانع تولید در محل تصمیم بگیرند و این تصمیمات موکول به تائید مرکز نباشد که هم فرآیند طولانی شود و هم اینکه امکان تأییدش ضعیف باشد بنابراین دادن اختیارات بیش‌تر به استان‌ها می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

تأثیر مثبت دولت هوشمند بر رفع موانع تولید

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به تأثیر دولت هوشمند در رونق تولید اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم مورد انتظار از قوای سه‌گانه در سال ۹۸ پیوستن به دولت هوشمند است. اگر قوای سه‌گانه آنجا که محدودیت و معذوریت امنیتی ندرند بتوانند خدماتشان را از طریق دولت الکترونیک دنبال کنند، چند حسن دارد که رهگیری و رهیابی آسان‌تر کالاهای وارداتی و صادراتی و منابع مالی، افزایش شفافیت، فساد ستیزی، فراهم شدن شرایط نظارت بیشتر ، انجام فرآیندهای پیگیری مانند صدور مجوز ، حذف فرآیندهای تکراری، کوتاه شدن فرآیندها در انجام امور در سیستم دولتی ازجمله دستاوردهای این اقدام خواهد بود.

وی به‌کارگیری مدل‌های متنوع مالی توسط دولت در راستای رونق تولید را مهم برشمرد و عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال واگن پارس باید واگن‌هایی را به شرکت‌های بهره‌بردارش بفروشد. دولت وام را به بهره‌برداران بدهد و چون تعداد بهره‌برداران زیاد است وامی که تقسیم می‌کند رقمش کم‌تر هم می‌شود. به این‌ها وام دهد ولی مبلغ پرداختی را در اختیار تولیدکننده قرار دهد. یا در رابطه با هپکو بخش معدن می تواند همین کار را انجام دهد. پول به دست تولید کننده برسد ولی تعهد را بهره بردار داشته باشد. اگر مدل های مالی این چنینی تعریف شود زنجیره تولید را اولاً کامل‌تر می‌کند و همچنین موانع را هم به حداقل می‌رساند.

کشورهای منطقه بهترین مقصد کالاهای تولیدی

مقدسی به موضوع صادرات و واردات کالا پرداخت و تشریح کرد: باید ارتباط با همه کشورها به‌جز آمریکا و اسرائیل، مخصوصاً کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای جنوبی در اولویت باشد و در مجموع باید این را وزارت خارجه سرلوحه کارش قرار دهد و حوزه اقتصادی خودش را بیش از گذشته فعال کند تا اولویت کار وزارت خارجه اقتصاد باشد. کاری که کشورهای موفق در حوزه اقتصاد انجام دادند و توانستند هم بازارهای هدف را شناسایی کنند و هم شرایط ورود تولیدکنندگانشان به بازارهای هدف را سهل و آسان‌تر کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر  از مشکلاتی که در چند سال گذشته تولیدکنندگان را آزار می‌داد قاچاق کالا بود که خوشبختانه با تمهیداتی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اقداماتی انجام شد و میزانش کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هم با توجه به تحریم‌ها خودبه‌خود این زمینه را برای تولیدکننده، فراهم می‌کند ولی یک دلار قاچاق کالا هم زیاد است و باید کاری کنیم که به صفر تبدیل شود و هر چه قدر قاچاق کالا کنترل شود به نفع تولیدکننده است یعنی فضا را برای رقابت مناسب برای تولیدکننده داخل فراهم می‌کند.

تولیدکنندگان نباید از شرایط تحریمی سوءاستفاده کنند

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر حمایت از تولیدکننده گفت: نبایستی شرایط فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده تولیدکننده شود. از همه تولیدکنندگان انتظار داریم با اصلاح ساختار مالی و اداری هزینه‌های تمام‌شده را کم کنند و کیفیت کالا را بالا ببرند تا در حق مردم اجحاف نشود.

وی اظهار کرد: آن‌هایی که می‌خواهند در بازارهای هدف و در حوزه صادرات کار کنند ناچارا بایستی کیفیت کالا را ارتقا دهند تا بتوانند ذائقه مصرف‌کننده خارجی را جلب کنند و محصول خود را بفروشند. مجلس این را هم در قانون بودجه آورده است و هم در سیاست‌های کلان و درنهایت دولت هست که بایستی شرایط را برای صادرکنندگان بیش‌ازپیش فراهم کند.

مقدسی تسهیل مراودات مالی با دیگر کشورها را تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در این زمینه هر موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه‌ای که نیاز است با کشورهای مختلف برقرار شود و مجلس شورای اسلامی باید آن را تصویب کند، این آمادگی را داریم و به دولتی‌ها هم اعلام کردیم که برای اجرایی شدن دستورات مقام معظم رهبری هر پیشنهادی که دارند باید مطرح کنند و بخش‌های مربوط به دولت را با قاطعیت اجرا کنند و بخش‌هایی که مجلس باید کمک کند ارسال کنند تا اصلاح لازم صورت گیرد و بخش‌هایی را هم که مربوط به قوه قضاییه است هماهنگ کنند.

مسئولین شعارها را تکرار نکنند، عمل کنند

وی ضمن بیان اینکه در شرایط فعلی باید اولویتمان به معنای واقعی رونق تولید باشد بیان کرد: خواهشم از مسئولین در ابتدای هرسال این بوده که شعار سال را تکرار نکنند بلکه عمل کنند و اگر می‌خواهیم عملیاتی باشد باید باور داشته باشیم و اگر باور داشته باشیم دست به اقداماتی خواهیم زد. بنده برای اینکه این موضوع محقق شود به سهم خودم طی روزهای گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با محوریت رونق تولید ملاقاتی داشتیم و مفصلاً صاحب‌هایی شده است که بخشی از آن‌ها را دولت باید انجام دهد، بخشی باید با حمایت قوه قضاییه باشد، بخشی به حمایت مجلس نیاز دارد که در خصوص حمایت مجلس هم این آمادگی را داریم که چنانچه دولت برای رونق تولید هر مانعی که احساس می‌کند نیاز به قانون‌گذاری و اصلاح قانون دارد ارسال کنند و مجلس نیز با دید باز و علاقه مندی در راستای رفع مشکل قانون تصویب می کند و قوانین موجود را در صورت نیاز اصلاح خواهد کرد تا موانع تولید برطرف شود.

 نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: البته مجلس این کار را در اواخر سال ۹۷ انجام داد و قانون استفاده حداکثری از تولید داخل به نفع تولید کننده اصلاح شد که این قدم بزرگی بود و آثارش را هم باید در سال ۹۸ ببینیم.

وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر

وی خاطرنشان کرد: مخاطب فرمایشات رهبری هم مردم هستند، هم تولیدکنندگان و هم قوای سه‌گانه و همه باید واقعاً در این زمینه با اعتقاد قدم بردارند تا سال ۹۸ سالی باشد که شاهد رونق اقتصادی باشیم و درمجموع باید سلسله اقداماتی صورت گیرد و از همه مهم‌تر فضای تولید به فضایی امنیتی تبدیل نشود و این به این معناست که همه کمک کنند و دولت هم نظارت داشته باشد ولی دخالت نکند و در حوزه‌های مختلف هر چه قدر دخالت کم‌تر و نظارتش بیشتر شود می‌تواند آثار اقتصادی بهتری را رقم بزند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد