تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 8:49
کد خبر : 53053

زن مظهر نام خالقیت خداست

زن مظهر نام خالقیت خداست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، عفت شریعتی روز گذشته، ۲۱ اسفندماه، در نشست بررسی اعتراضات اجتماعی پیرامون مسئله حجاب تحت عنوان «حجاب رهایی یا انقیاد؟» که در دانشکده ادبیات علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: باید به این پرسش پاسخ

زن مظهر نام خالقیت خداستبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، عفت شریعتی روز گذشته، ۲۱ اسفندماه، در نشست بررسی اعتراضات اجتماعی پیرامون مسئله حجاب تحت عنوان «حجاب رهایی یا انقیاد؟» که در دانشکده ادبیات علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: باید به این پرسش پاسخ داد که آیا حجاب، اجباری و یا محدودکننده است و یا قید و بندی دارد؟ خداوند که انسان را خلق کرد، برای او کرامتی را در نظر گرفت. انسان اشرف مخلوقات و مورد توجه جهان‎هستی است و همه را برای انسان خلق کرد. پس زمانی که برای انسان کرامت قائل است، برای اینکه انسان در مسیر زندگی خوشبخت باشد برای او راه مشخصی قرار داد. ما مسلمانیم، اعتقاد داریم و خداوند ما را مجبور نکرده بلکه راه را نشان داده است و خود انسان‌ها آن را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام تعالیم آسمانی در ارتباط با خوشبختی انسان و معمار این خوشبختی در دنیا و آخرت مرد و یا زن است. خوشبختی و سعادتمندی دنیا کمتر از سعادتمندی و عاقبت بخیری در آن جهان نیست؛ بنابراین وقتی هدف خوشبختی در کتاب مقدس بیان، راه آن را نیز نشان داده شده است.

مدیرکل امور بانوان مرکز تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: وقتی خداوند سعادتمندی را در گرو عملکرد ما قرار داده است، ما نیز باید این راه را پیروی کنیم. همچنین اعتقاد داریم ظلم ناپسند و عقل از ویژگی‌های مثبت است. در تعریف این مفهوم باید گفت، ظلم هر چیزی است که در جای خود قرار نگیرد. عدل هم یعنی هر چیزی که در جای خود قرار گیرد. بنابراین خداوند متعال این مسیر را برای ما مشخص کرده است که هدف سعادتمندی انسان‌هاست.

شریعتی در خصوص سعادتمندی زنان در جامعه عنوان کرد: اگر بر این عقیده باشیم که خداوند چیزی جز خیر برای ما نمی‌خواهد، در پاسخ به اینکه به چه دلیل حجاب باید برای زنان باشد، آیا حجاب یک فشار مضاعف برای زن است و برای او محددویت ایجاد می‌کند و یا رهایی است؟ باید گفت خداوندی که ما را خلق و انسان را آفرید برای ما محدودیت ایجاد نکرد. اداره جهان هستی بر آینه صفات اسماء الحسنی خداوندی است. زن مظهر نام خالق یعنی «خلق‌کننده» است. این شخصیت در آینه صفت خود که خالقیت است مطرح می‌شود، چرا که این زن باید انسان‌ها را در وجود خود تربیت و پس از ۹ ماه از ذره‌ای، انسانی را خلق کند. بنابراین همه شاکله، توان‌مندی، عواطف و احساسات او بر این مبنا قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند وقتی انسان را در هیبت یک زن خلق می‌کند، مسئولیت سنگینی را نیز بر دوش او می‌گذارد که فراتر از مسئولیت اوست و امر خالقیت به اذن خداوند اتفاق می‌افت. زن در جامعه بشری با توجه به نقش مهم انسان‌سازی که دارد اما از عواطف، احساس و روح لطیفی نیز برخوردار است. خداوند از زن جهاد را برداشته است و با این روح لطیف باید فرزند را به سیر تکاملی برساند و حالا اگر این زن در اجتماع عملکردش بر مبنای صحیحی باشد، این سیر تکاملی نیز همین طور بر مبنای درست خود پیش می‌رود.

مدیرکل امور بانوان مرکز تقریب مذاهب اسلامی افزود: در این مورد قرآن راه را برای ما نشان داده و می‌گوید زن نباید ابزارهای هوس‌های نادانان و نادرستان قرار بگیرد، چون اگر این طور باشد به شخصیت والای او خدشه وارد می‌شود و بر همین اساس دین مبین اسلام و قرآن مجید برای زن مسئله حجاب و عفاف را مطرح کرد. در ادیان مسیح، یهود و… و همچنین در اعصار و قرون گذشته این نوع ادیان توجهات افراط به زن صورت می‌گرفته است. در مقابل دین اسلام این افراط را حذف و اعتدال را پدید آورد. وقتی حجاب از سمت قرآن برای ما مطرح می‌شود، یعنی زنان در جامعه بر مبنای کرامت انسانی خود حضور یابند و حجاب، عفاف و تقوا سخنی والاست.

شریعتی تصریح کرد: به عنوان مثال دختران حضرت شعیت(ع) در خارج از خانه فعالیت اقتصادی داشتند، خداوند در قرآن کریم کار بیرون از خانه را نفی نکرد اما شرطی گذاشت و این بود که در امور روزانه حیا و عفاف داشته باشند و ارزش زن نیز همین است. بنابراین حجاب را نه قید و بند می‌دانیم و نه شکل آن مهم است، آنچه که مهم جلوه می‌کند، حیا، حجاب، عفاف و پاکدامنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه رعایت حجاب، سلامت زنان را به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: همچنان که زمین دارای دو جرکت وضعی و انتقالی است، هر فعالیتی هم که ما انجام دهیم، کوچکترین عملکرد ما بر مبنای حرکت وضعی برای زندگی خود، خانواده و… خواهد بود. حرکت انتقالی نیز که مربوط به آخرت ماست و بنابراین همان طور که نباید سیاسی بازی‌هایی در کشور اسلامی شکل بگیرد، مسائل معرفتی از جمله حجاب و تقوا را باید زمینه‌ساز زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد