تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اسفند 1397 - 7:25
کد خبر : 52586

شعار سال به گفتمان عمومی در بخش دولتی تبدیل نشده است

شعار سال به  گفتمان عمومی در بخش دولتی تبدیل نشده است

دکتر حامد قادرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در سنندج اظهار داشت: سال‌هاست مقام معظم رهبری شعار سال را شعار اقتصادی انتخاب می‌کنند شعار سال‌جاری هم حمایت از کالای ایرانی بود، اما اینکه واقعا این شعار به خوبی مورد توجه قرار گرفته یا نه جای سوال دارد. وی افزود: سوال اینجاست، آیا حمایت

دکتر حامد قادرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در سنندج اظهار داشت: سال‌هاست مقام معظم رهبری شعار سال را شعار اقتصادی انتخاب می‌کنند شعار سال‌جاری هم حمایت از کالای ایرانی بود، اما اینکه واقعا این شعار به خوبی مورد توجه قرار گرفته یا نه جای سوال دارد.

وی افزود: سوال اینجاست، آیا حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی در داخل کشور توسط دو قشر عمده یعنی بخش دولتی و بخش مردم صورت پذیرفته یا خیر البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش دولتی علارغم اینکه اجبار دارد و همه واحدهای دولتی ملزم به خرید کالای ایرانی است و نباید کالای مشابه خارجی که در داخل تولید مشابه آن وجود دارد به هیچ عنوان وارد شود، ولی این شعار سال به بهانه‌های مختلف مورد اهتمام خود بخش دولتی قرار نگرفته است.

قادرزاده ادامه داد: از طرف مردم هم علارغم اینکه تبلیغات خوبی از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی، سایر رسانه‌ها و فضای مجازی در حمایت از کالای ایرانی صورت می‌گیرد ولی ویترین مغازه‌ها و خریدهای مردم نشان می‌دهد که متاسفانه این شعار خیلی از موفقیت لازم برخوردار نبوده دلیلش هم این است که الگوی صحیح برای خرید کالای ایرانی معرفی نشده است.

چند درصد وسایل اتاق کار مدیران ایرانی است؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث استفاده از وسایل نقلیه، متاسفانه درحالیکه دولتمردان باید از خودروهای کاملا ایرانی استفاده کنند و این در جامعه نمود پیدا کند اما اینطور نیست، چند درصد از مدیران کشور، وسایل اتاق کارشان ایرانی است؟ آیا تلویزیون‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند بصورت نمادین در بخش دولتی جایگزین تلویزیون‌هایی که مارک‌های خارجی دارند شده است؟ تحت لیسانس بودن در خیلی موارد کافی نیست.

قادرزاده گفت: در مسیر تحقق شعار سال گام اساسی را باید بخش دولتی برمی‌داشت که برنداشته اگر چه تلاش می‌شود، ولی هنوز به یک گفتمان عمومی در بخش دولتی تبدیل نشده است و افرادی که در ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها که مسئول خرید هستند خیلی حساسیتی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر وقتی بازار را نگاه می‌کنیم همه آنچه که در بازار است کالای خارجی است و سهم کالای ایرانی در مغازه‌ها بسیار اندک است.

قادرزاده به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: وقتی در سطح کشور افزایش قیمت‌ها صورت گرفت خود تولیدکنندگان هم نتوانستند همراهی کنند که سلیقه بازار به سمت خود هدایت کنند، یعنی غیر از بخش عمومی خود بخش تولید و عرضه در داخل بازار با افزایش قیمت‌ها همراهی کرد درحالیکه این بهترین فرصت بود برای اینکه آنها قیمتشان را با قیمت کالای خارجی فاصله معنی‌دار دهند و خرید کالای داخل به خرید اساسی بازار تبدیل شود اما نه بخش دولتی و نه تولیدکنندگان در این راستا گام اساسی را برای حمایت از این شعار برنداشتند.

 این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان گفت:  از طرف دیگر مردم بخش دولتی را به عنوان الگو قرار می‌دهند، اما وقتی خود بخش دولتی که به عنوان بزرگترین متقاضی بازار است بیشتر خریدها را خارج از کالای ایرانی انجام می‌دهد آن هم به بهانه‌های مختلف دیگر نباید انتظاری از مردم داشته باشیم.

اهتمامی برای حمایت از شعار سال وجود ندارد

وی افزود: بحث تحریم یک بحث جدید نیست سال‌هاست که ایران تحریم است، اما در شرایط اخیر اقتصادی با بدقولی امریکا در ادامه برجام و خروج از برجام، بخش داخلی کشور خیلی خوب عمل نکرد و به سرعت قیمت‌ها را افزایش دادند بطوری‌که قیمت کالاهای تولید داخل به سرعت افزایش یافت حتی مواد خوراکی هم در لیست افزایش قیمت قرار گرفت لذا معتقدم اهتمام لازم و کافی در بخش اجرا و بخش بازار برای حمایت از شعار  سال که به دنبال آن اشتغال بالا خواهد رفت، اقتصاد پایدار خواهد شد و صادرات رونق خواهد گرفت وجود ندارد.

قادرزاده ادامه داد: البته شاید بخش‌هایی که در راستای شعار سال باید کار می‌کردند مانند دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی خیلی حساسیت نشان ندادند.

وی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور قابل کنترل است مشروط به اینکه اولا بخش دولتی تقاضاهایش را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهد، دوما بخش نظارت به شدت با برنامه کار کند، چرا که قطعا برخوردهای محکم با بازار در بعضی مواقع پاسخ نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: برخوردهای حکیمانه و دارای برنامه و هدایت جامعه به سمت گفتمان‌سازی برای اعتماد به کالای ایرانی مطمئنا پاسخ می‌دهد.

سیاست واردات گوشت درست نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان ضمن اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت در بازار گفت: متاسفانه سیاستی که برای واردات گوشت اتخاذ شده سیاست درستی نیست و صرف واردات برای پاسخگویی به نیاز بازار فقط کافی نیست.

خروج دام مولد از کشور توطئه علیه اقتصاد کشور است

وی یادآور شد: چرا باید دام‌های مولد از کشور خارج شود و کسی نظارتی نکند، آیا این توطئه علیه اقتصاد کشور نیست؟ که می‌خواهند دام‌های مولد بیرون برود و امکان تولید‌های بعدی فراهم نشود.

قادرزاده تاکید کرد: از یک طرف نظارتی بر خروج دام‌های کشور نمی‌کنند از طرف دیگر دام وارد می‌کنند، دام‌های وارداتی که همراه با آلودگی خواهد بود و تطبیق آنها با شرایط کشورمان کار خیلی ساده‌ای نیست.

وی گفت: اینکه بخواهیم دام‌های وارداتی که در محیط جغرافیایی و اقلیم دیگری زندگی کرده‌اند در کشورمان بمانند و کار تولید را بر عهده بگیرند کار درستی نیست ولی دارد از این استقبال می‌شود بنابراین مادامی که یک گفتمان کلی در سطح کشور ایجاد نشود و به مردم آسیب‌های این تصمیم یادآوری نشود نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد