مشکلات بنگاههای تولید کالای ایرانی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، بنابر اعلام اینسو، این در حالی است که طبق گفته مسعود نیلی، دستیار ویژه رییسجمهور در امور اقتصادی، یکی از عوامل اصلی ضربه زننده به تولیدات داخلی این نکته است که تولید محصولات داخلی، به اصطلاح گران درمیآید، و به
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، بنابر اعلام اینسو، این در حالی است که طبق گفته مسعود نیلی، دستیار ویژه رییسجمهور در امور اقتصادی، یکی از عوامل اصلی ضربه زننده به تولیدات داخلی این نکته است که تولید محصولات داخلی، به اصطلاح گران درمیآید، و به صرفه نیست.
مطالعات انجام شده نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد از تولید صنعتی کشور، توسط ۳ درصد از بنگاهها که بنگاههای بزرگ هستند، صورت میگیرد. از طرف دیگر در اقتصاد ایران، بهرهوری کل عوامل تولید، با اندازه بنگاهها رابطه عکس دارد. به این معنی که بهرهوری بنگاههای بزرگ به میزان قابل توجهی کمتر از بنگاههای کوچک است. بخش بزرگی از این شرایط به کاهش معنادار رقابتپذیری محصولات تولید شده در داخل منجر شده است، و حاصل محیط غیررقابتی تولید است.
تعداد و ترکیب کارکنان یک بنگاه بزرگ متعلق به بخش غیرخصوصی، معمولا با حد بهینه آن فاصله زیاد دارد. مدیران این بنگاهها معمولا تحتتاثیر معیارهای سیاسی انتخاب میشوند. در تعیین قیمت محصولات این بنگاهها معمولا مصلحتاندیشیهای سیاسی به اشکال گوناگون نقش دارد. محدودیتهای سیاسی در تنظیم مناسبات بینالمللی در مورد این بنگاهها به مراتب بیشتر است. خلاصه آن که ساختار مالکیت بنگاههای اقتصادی در ایران بهویژه پس از اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بسیار سیاسیتر شده و این خصوصیت، اثر قابلتوجهی بر رقابتپذیری محصولات تولید شده توسط بنگاههای بزرگ داشته است. با این ساختار سازوکار ارائه و تولید اجناس به مشتریان با دشواریهایی روبهرو است که تولیدکننده ایرانی را در ادامه مسیر فعالیت بیانگیزه میکند. برای حل این معضل باید واسطهها را از مسیر تولید و عرضه حذف کرده، و فضا را برای ارائه هر چه بهتر و بیشتر کالای ایرانی فراهم آورد.
این مسئله، درست همان راهکاری است که «اینسو» روی آن سرمایهگذاری کرده است. نمایشگاه «اینسو» با هدف حذف واسطه میان تولیدکننده و خریدار، عرصه را برای فروش کالاهای ایرانی بازتر کرده، و ضمن کمک و راهنمایی خریداران، زمینه را برای ارائه محصولات برتر ایرانی فراهم آورده است، تا درگیر محدودیتهای این راه نباشند. تمام تولیدکنندگان داخلی میتوانند با راهاندازی غرفه در «اینسو» محصولات خود را بدون واسطه به مشتریان عرضه کنند، مشتریان نیز با تحلیل و بررسی دقیق محصولات و استفاده از بیشترین تخفیف ها روی سایت میتوانند انتخابی خوب داشته باشند.
انتهای رپورتاژ خبری
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰