تاریخ انتشار : یکشنبه 2 دی 1397 - 10:56
کد خبر : 48351

مبارزه با قاچاق ضامن امنیت و توسعه اقتصاد ملی/دولت باید راه ورود قانونی کالا به ایران را هموار کند

مبارزه با قاچاق ضامن امنیت و توسعه اقتصاد ملی/دولت باید راه ورود قانونی کالا به ایران را هموار کند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، کمتر کسی در کشور را میتوان یافت که نام سیستان و بلوچستان را به خوش نامی و خوبی یاد نکند، پهناورترین استان کشور که به دلیل انبوه خصوصیات خاص طبیعی و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، کمتر کسی در کشور را میتوان یافت که نام سیستان و بلوچستان را به خوش نامی و خوبی یاد نکند، پهناورترین استان کشور که به دلیل انبوه خصوصیات خاص طبیعی و ژئوپولیتیک تا ابد در ذهن هر گردشگر و بازدید کننده ای می ماند اما سیستان و بلوچستان همیشه واژه محرومیت و بیکاری و قاچاق را نیز یدک می کشد.

یکی از مهمترین دلایلی که این استان پهناور را به بهشت قاچاقچیان تبدیل کرده مرز های طولانی سیستان و بلوچستان با دو کشور فقیر پاکستان و افغانستان و همچنین مرز آبی بین المللی با دیگر مناطق جهان است به گونه ای که به دلیل عدم کنترل درست این دو کشور بر روی ترددهای مرزی و کاهش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی موجب شده تا این منطقه به بهترین  محل برای قاچاق کالا و سوخت تبدیل شود.
 
قاچاق کالا پدیده ای شوم و زیان بار
در همین رابطه محسن گل محمدی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه قاچاق کالا یک پدیده شوم است، اظهار کرد: بی تردید قاچاق کالا دارای اثرات منفی بر اقتصاد و فرهنگ و امنیت هر کشور است.

وی افزود: نتایج منفی و تبعات ابعاد گوناگون و زیانبار قاچاق کالا به قدری در نظام حاکمیتی ما مهم و تاثیر گذار است که رهبر معظم انقلاب نیز از قاچاق کالا به عنوان پدیده ای که برای کشور خطر امنیتی و اقتصادی را در پی دارد نام می برند و بیش از ۶۰ سخنرانی برای مسلولین مربوطه تاکنون در این خصوص داشته اند.

دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر با برشمردن دلایل افزایش قاچاق کالا، بیان کرد: علل و عوامل عمومی قاچاق در کشورهای دنیا معمولا بدلایل متعددی از جمله  ضعف ساختار و سیاست های تولیدی، بالا بودن تعرفه ها و وجود موانع غیر تعرفه ای، محدودیت های واردات بدون انتقال ارز، ممنوعیت های دولتی، مقررات دست و پاگیر و زاید اداری، انحصار در واردات کالا، بیکاری و عدم وجود شغل مناسب، اختلاف قیمت ها در خارج و داخل می باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز با توجه به دلایل فوق الذکر بعلاوه مرزهای گسترده جغرافیایی در کنار همسایگان دارای نظام های حاکمیتی تقریبا بی ثبات و عدم سیاست گذاری مناسب در الگوی مصرف و تمایل مصرف کنندگان به کالاهای لوکس خارجی در سبد خانوارها و تجمل گرایی از مهمترین دلایل قاچاق کالا می‌باشد.

سیستان و بلوچستان دروازه ورود قاچاق به کشور
گل محمدی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دروازه ورود قاچاق کالا به کشور است، اذعان کرد: شرایط قاچاق کالا در استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین استان کشور دارای ابعاد دیگری بوده و جای بررسی مناسب و ارائه راهکارهای ویژه برای کنترل این پدیده دارد.

وی خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل پایین بودن ریسک قاچاق انگیزه مضاعفی برای قاچاقچیان ایجاد میگردد اصولا ریسک یک فعالیت مجرمانه از دو عامل نشأت می‌گیرد که در ابتدا احتمال کشف جرم و سپس مجازات پیش بینی شده برای مجرمان مورد توجه قاچاقچیان است.

دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر تصریح کرد: عدم وجود متناسب این دو شاخصه مذکور و بالا بودن آورده اقتصادی حاصل از فعالیت قاچاق ، مشکلات موجود در واردات قانونی کالا ، آمار بیکاری بالا و فقر اقتصادی مردم منطقه به دلایل مختلف از جمله وجود خسکسالی های متوالی در سطح استان و کاهش فعالیت های کشاورزی و تولیدی و دیگر مشکلات موجود در منطقه، وجود مرزهای گسترده آبی و خاکی، عدم رونق بازارچه های مرزی استان ، بالا بودن تعرفه های گمرکی ، کیفیت پایین کالاهای داخلی همگی از عوامل شیوع پدیده قاچاق کالا در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

باید برای پیشگیری از قاچاق کالا با برنامه وارد عمل شد
وی با تاکید بر اینکه باید در برابر قاچاق کالا بابرنامه ریزی وارد عمل شد، گفت:  حال با وجود این مقوله مذموم راهکارهایی که بنظر میرسد در مقابله با قاچاق کالا مؤثر باشد عبارت است از آموزش افراد جامعه از سطوح ابتدایی آموزشی و احترام به قانون گرایی، تشویق مردم به مصرف کالای تولید داخل و فرهنگ سازی در این بخش، مجاب کردن تولید کنندگان به رعایت کیفیت کالا و توجه به سلیقه و علاقه مصرف کننده داخلی، سخت گیری شرایط قاچاق کالا و بالا بردن ریسک آن، احداث و راه اندازی بازارچه های مرزی، افزایش حقوق و دستمزد مامورین گمرکی و پرسنل خدوم انتظامی در نواحی مرزی و پرداخت حق الکشف مناسب در سریعترین زمان ممکن همگی باعث کاهش چشمگیر قاچاق کالا خواهد شد.

این مسئول دستگاه قضا افزود: جز مطالب ذکر شده باید شرایط آب و هوایی این استان، خشکسالی های چندین ساله و گردوغبار ناشی از طوفان های شن و ماسه در شمال استان ، فقر فرهنگی و مادی مردم منطقه از عوامل تفکیک کننده و متمایز کننده بحث قاچاق در این استان با سایر استان ها مد نظر قانونگذاران و برنامه ریزان دولتی باشد.

وی با اشاره به اینکه کمک به مردم موجب کاهش قاچاق می شود، بیان کرد: اگر به مردم در این زمینه کمک کنیم و مشکلات معیشتی را با ایجاد شغل پایدار و ایجاد بازارچه های مرزی حل کنیم دیگر کسی به سوی قاچاق نخواهد رفت.

مبارزه با قاچاق کالا نیازمند کمک و یاری مردم و مسئولین است
گل محمدی ادامه داد: در شهرستان نیکشهر هم به تبع اوضاع کل کشور و استان شاهد بروز و ظهور این پدیده مجرمانه بوده به طوری که با توجه به قرار داشتن شهرستان در محور ترانزیت کالا و نزدیکی با مرزهای آبی کشور ،بسیاری از پرونده های قضایی تشکیل شده ناشی از قاچاق سوخت، لوازم آرایشی و بهداشتی، چای ، برنج ،تجهیزات دریافت از ماهواره ، لاستیک و لوازم خانگی و موبایل می باشد.

وی با تاکید بر برخورد جدی دستگاه قضا با قاچاقچیان کالا، اذعان کرد: دادگستری با توجه به آثار و تبعات سو این مقوله برخورد جدی و قاطع با قاچاقچیان در راستای حمایت از کالاهای تولید داخل و حمایت از فضای کسب و کار و تولید و اشتغال را در برنامه خود قرارداده است چرا که ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده و متخصص جویای کارو حمایت از تولیدات ملی باعث کاهش شدید موضوع قاچاق خواهد بود.

دادستان عمومی و انقلاب نیکشهر در پایان با درخواست از عموم مردم برای مقابله با قاچاق، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند کمک و یاری همه مردم و مسئولین است و باید همگان در این امر خطیر ورود پیدا کرده و به ما کمک کنند تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.
 
 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد