تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آذر 1397 - 17:08
کد خبر : 47879

تصمیم تک نرخی کردن ارز در فروردین ۹۷ منشاء فساد بود

تصمیم تک نرخی کردن ارز در فروردین ۹۷ منشاء فساد بود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو دولت آبادی تصریح کرد: رازموفقیت در مبارزه با فساد این است که سه قوه اصلی در کشور یعنی قوه قضاییه، مجریه و مقننه در این مبارزه با هم همکاری کنند و اولین الزام موفقیت اینجاست با

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو دولت آبادی تصریح کرد: رازموفقیت در مبارزه با فساد این است که سه قوه اصلی در کشور یعنی قوه قضاییه، مجریه و مقننه در این مبارزه با هم همکاری کنند و اولین الزام موفقیت اینجاست با این وجود هر چه این سه قوه همدیگر را خنثی کنند مبارزه با فساد دچار مشکل می‌شود.

جعفردولت آبادی افزود: اگر دولت حاضر نشود در زمینه مبارزه با فساد همکاری کند بسیاری از مشکلات ما در مبارزه با فساد روی زمین می‌ماند هم چنین اگر دستگاه تقنینی قوانین به روزی را برای مبارزه با فساد تصویب نکند ما حتما مشکل خواهیم داشت کما اینکه قانون اعمال نفوذ هنوز مربوط به سال ۱۳۰۷ یا ۱۳۰۹ است در هر حال قوانین زیادی داریم که هنوز به روز نشده اند اگر چه در مسائل شکلی تحولات بسیار زیادی رخ داده است.

دادستان تهران افزود: دستگاه قضایی به عنوان ضامن اصلی مبارزه با فساد نقش فوق العاده مهمی دارد منتهی به شرطی که هر سه قوه با هم بتوانند همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه فساد در بستر چند اتفاق مانند تصمیماتی که اتخاذ می‌شوند رخ می‌دهد افزود: بسیاری از فساد‌هایی که در کشور رخ می‌دهد فساد‌های به ذاتی نیستند این فساد‌ها ناشی از تصمیماتی هستند که موجب فساد می‌شوند که به عنوان نمونه جدیدترین نمونه آن تصمیمات مربوط به ارز بود. دولت در فروردین سال ۹۷ تصمیم گرفت نرخ ارز را تک نرخی کند با این وجود پس از این اعلام هر کسی بیش از حد ارز بخرد یا بفروشد جرم و قاچاق محسوب می‌شود از این رو کسانی که از این تصمیمات خبر داشتند به طرف ثبت سفارش‌های زیادی رفتند به گونه‌ای که حدود ۵۰ میلیارد دلار تقاضا ثبت شد، چون می‌دانستند قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان نیست و در بازار قیمتش بیشتر است.

جعفردولت آبادی گفت: تک نرخی کردن ارز با اینکه می‌توانست با تمهیدات و مقدماتی تصمیم مناسبی باشد، ولی چون مقدمات دیگری نداشت موجب شد تقاضا‌ها برای دریافت ارز فوق العاده افزایش یابد لذا به یک مرتبه می‌بینیم صد‌ها ثبت سفارش انجام می‌شود و این ثبت سفارش می‌رفت و در بانک مرکزی به آن‌ها ارز تعلق می‌گرفت، اما این افراد به جای واردات کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بازار ۸ هزار تومان می‌فروختند تا جایی که دلار به ۱۹ هزار تومان رسید بنابراین یک تصمیم که اتخاذ شد تبعات بسیار زیادی داشت.

دادستان تهران با تاکید براینکه تصمیمات باید آنقدر کارشناسی باشد که موجب ایجاد فساد و رانت برای عده‌ای نشود افزود: صد‌ها حادثه‌ای در پی سیاست ارزی دولت رخ داد مثلا در حوزه پتروشیمی وقتی که ارز گران شد سهامداران این بخش گفتند چرا ما مواد وارد کنیم بنابراین رفتند در بورس کالا مواد اولیه را خریدند با این وجود با یک گواهی بهره برداری اقدام به خرید مواد اولیه کردند و در بازار آزاد این مواد را به سه برابر قیمت فروختند به همین دلیل شاهد بودیم یک بطری آب از ۵۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت.
وی تصریح کرد: اگر چه دولت می‌گوید در خصوص سیاست ارزی کارشناسی ما این بوده، ولی پرونده‌های نزد ما تشکیل شده نشان می‌دهد این تصمیم منجر به فساد و رانت برای عده‌ای شده است.

جعفردولت آبادی از عدم انجام وظیفه به عنوان یکی دیگر از عوامل بسترساز فساد نام برد و افزود: فرد متهم به فسادی که به او اشاره کردم حساب بانکی داشت که خالی بود، اما ظرف پنج ماه که ارز‌ها را گرفته و فروخته بود حسابش به سرعت پر می‌شود و هزاران میلیارد تومان به حسابش می‌آید با این وجود هیچ بانکی این موضوع را به دادستان گزارش نداد و نگفت حساب این آقا از پول فوران می‌کند و نگفت این پول‌ها از کجا می‌آید. کسی که حساب بانکی اش خالی بود و یک دفعه چند هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد بانک باید طبق قانون پولشویی و آیین نامه خود آن را به دادستان اعلام کند، اما بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

دادستان تهران گفت: در بخش فروش سکه که عده‌ای اعتراض کردند ۶۸ تن طلای کشور به مردم فروخته شد و سکه هم پایین نیامد با این وجود چه نیازی بود این همه سکه به مردم بدهند البته اقایان در پاسخ می‌گویند می‌خواستیم نقدینگی را جذب کنیم خب وقتی مردم سکه خریدند و پول‌ها در خانه‌ها جمع شد در نتیجه نه تنها نقدینگی جمع نشد بلکه یک سیل ویرانگری راه افتاد.
وی افزود: ما اسامی کسانی را که بالای هزار عدد سکه گرفته بودند را اعلام کردیم ۹۰ درصد این افراد پول‌های خود را از بانک بیرون کشیده و با خرید سکه آن را به خانه‌ها بردند از این رو هر روز پلیس گزارش می‌دهند به فلان خانه دزد زده و مثلا یک میلیارد طلا و اینقدر سکه و ارز برده اند پس می‌توان گفت: برخی تصمیمات می‌توانند منشا فساد باشند.

جعفردولت آبادی از عدم نظارت به عنوان یکی دیگر از عوامل بسترساز فساد نام برد و افزود: در ایران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ صرافی است صرافی‌ها مهمترین عامل جابه جایی پول در کشور هستند و نقش فوق العاده‌ای هم مثبت و هم منفی در مسائل اقتصادی دارند با این وجود از وقتی بانک مرکزی از مهر ۹۶ تا فروردین ۹۷ حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار ارز مبادله‌ای به باراز ریخته و تنها با یک تعداد صرافی کار کرده است از این رو وقتی سوال می‌شود چرا با همه صرافی‌ها کار نمی‌کنید می‌گویند بعضی از این صرافی‌ها البته شاید به تعبیر بنده قابل اعتماد نیستند و این در حالی است که همه صرافی‌ها باید مجوز داشته و تحت کنترل باشند، چون اگر تحت کنترل نباشد می‌توانند منشا فساد جدی باشند.

دادستان تهران از متهمان یقه سفید به عنوان یکی دیگر از عوامل بسترساز فساد در کشور نام برد و افزود: عده‌ای در کشور وجود دارند که سران فساد اقتصادی هستند و کارشان هم همین است و سال‌ها پرونده هایشان مطرح است با این وجود از این دادسرا و دادگاه و از این رئیس قوه به رئیس قوه دیگر رد می‌شوند، ولی گرفتار نمی‌شوند در هر حال الان که یک ذره یقه آن‌ها گرفته شده و ما سراغ آن‌ها رفته ایم سر و صدایشان درامده است.
وی افزود: همین آقای باقری درمنی که اخیرا محکوم به اعدام شد بگذریم چه کسانی از او حمایت و پیگیری می‌کردند امروز دستگاه قضایی توانسته او را محکوم کند رقم بدهی‌ها او را می‌خوانم تا بفهمید یقه سفید که برای ان‌ها دلسوزی می‌کند کیست. قیر‌هایی که باقری درمنی گرفته و پولش را نداده ۳۰۰ تن بوده که قیمت آن به روز ۳۰۰ میلیارد تومان است هم چنین باقری درمنی ۴۱ میلیارد به بانک ملی ۹ میلیارد به بانک گردشگری ۵۷ میلیارد به شرکت سرمایه گذاری سازمان مجد ۷ یا ۷۰ میلیارد به صرافی اقتصاد نوین بدهکار است که جمع این بدهکاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

جعفردولت آبادی افزود: زمانی که بازپرس پرونده باقری درمنی را به اتهام افساد قرار جلب بازرسی داد گفت: من به هر چه بخواهید قسم می‌خورم فساد این آقا برایم محرز است و خدا کند دادگاه حرف‌های من را بفهمد.

دادستان تهران به تخلفات صورت گرفته در جریان ثبت سفارش خودرو اشاره کرد و افزود: در این ماجرا وضعیت به گونه‌ای بود که افرادی که ثبت سفارش کرده بودند سفارش خود را مثلا از موتور آب به ماشین تغییر دادند، چون سودش بیشتر بوده است.
وی افزود: در دوره‌ای که آن را دوره محدودیت و ممنوعیت واردات خودرو می‌نامند ۴۶ هزار خودرو ثبت و ۹ هزار خودرو وارد شده و بیش از ۲ هزار خودرو هم از گمرک بیرون آمده است در هر حال تمام این کار‌ها اشکال داشته اند

جعفردولت آبادی با بیان اینکه سامانه ثبت سفارش ایجاد شد تا کنترل صورت بگیرد و فساد رخ ندهد افزود: با دست کاری، استخدام آدم ها، به کارگیری ادمین‌ها و پرداخت رشوه‌ها این سامانه را به سامانه‌ای با ظاهری شیک با باطنی معیوب تبدیل کردند

دادستان تهران افزود: سامانه‌ها برای شفافیت ایجاد شده اند به گونه‌ای که هر کسی ماشین وارد کرده معلوم شود از چه طریقی بوده با این وجود ما کسی را در ماکو گرفتیم که چند ماه بعددستگیری باز هم در سامانه فعالیت می‌کرد البته نمی‌دانست که تحت کنترل سیستم‌های پلیسی و دستگاه‌های امنیتی است.
وی بیان کرد: در زمینه ثبت خودرو پرونده بزرگی تبدیل شده و اگر به سرانجام برسد یک پرونده بسیار مهم در دستگاه قضایی است.

جعفردولت آبادی افزود: در پرونده سایت همتا نیز یک متهم دستگیر شده او در پاساژ علاالدین یک دفتر اجاره کرده بود و با دو سه نفر کارمند کار خود را پیش می‌برد کار این متهم این بوده که شماره ثبت تلفن‌های قاچاق را از طریق ایمیل می‌گرفته و آن‌ها را ثبت می‌کرده از این طریق ۵۱ هزار تلفن به نام موبایل مسافرتی ثبت کرده است با این وجود سوال کردیم که یک مسافر چند موبایل می‌تواند وارد کند گفتند ۸۰ دلار یعنی یکی دو موبایل پس پرسیدیم چرا این سامانه همتا را راه انداختید می‌گویند این سامانه را راه انداختیم تا وقتی مسافر وارد گمرک فرودگاه می‌شود اعلام کند از کدام کشور آمده و موبایل همراه خود را ثبت کند، اما چون مسافر اذیت می‌شد آن را برداشتیم تا بعدا کار ثبت را انجام دهد که نتیجه اش این شد که گفتم.

دادستان تهران افزود: سوال ما این بوده که چرا سامانه همتا ایجاد شد آقایان می‌گویند، چون گمرک را پرداخت می‌کنند پس وارد کردن موبایل قاچاق نیست، اما این پرداخت‌ها آیا واقعی است؟ متهم این پرونده می‌گوید نه او می‌گوید من نازل‌ترین موبایل را پیدا می‌کردم و می‌گفتم فلان مدل که تعرفه اش معلوم است را وارد کردم، ولی این در حالی بود که همه موبایل‌ها به روز بودند و قیمت آن‌ها ده تا ۱۵ میلیون تومان بوده است.
وی افزود: در سامانه همتا قرار بوده هر کسی تلفن همراه وارد می‌کند ثبت ریجستری شود با این وجود می‌گویند ما با این کار مانع شدیم که کالای قاچاق وارد نشود، اما اساسا این طور نبوده است.

جعفردولت آبادی از دلالی به عنوان یکی از دلایل اصلی فساد نام برد و افزود: دلالی کار مباحی است، ولی امروز برای ارتکاب جرم به کار گرفته می‌شود و ما با این مشکل داریم.

دادستان تهران با بیان اینکه تجربه گذشته نشان می‌دهد ما در مبارزه با فساد موفق نبوده ایم افزود: با تشکیل شعب ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی رسیدگی به این پرونده‌ها با سرعت بالایی صورت میگیرد به گونه‌ای که ظرف سه ماه ۱۷۰۰ نفر احضار و بیش از ۴۰۰ نفر بازداشت شدند و الان بیش از صد نفر آن‌ها بازداشت هستند.

وی اظهار کرد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند اگر قوه قضاییه این گونه ادامه دهد همه چیز را تعطیل می‌کند، چون موبایل فروش ها، کارخانه داران و وارد کنندگان ماشین را زندانی کرده پس چه کسی باید این کار‌ها را انجام بدهد. دستگاه قضا حتما برای این شبهه پاسخ دارد ما در کنار مبارزه با فساد تدابیری را پیش بینی کردیم مثلا در بحث قطعات خودرو یک آدم خیلی معروفی است که امروز متهم به افساد شده و پرونده سنگین او هم در دادگاه مطرح است با این وجود از ده‌ها جا نامه نوشتند آقای دادستان و قوه قضاییه اگر شما این پرونده را ادامه دهیدکارخانه‌های خودروسازی کشور تعطیل می‌شود ما گفتیم اشکالی ندارد و متهم را آزاد کردیم و گفتیم شما برو قطعات را بساز و از طرفی هم به گمرک نامه نوشتیم هر چه قطعات دارند به خودروسازان تحویل دهند. ۱۵ روز است بنده، معاون اول قوه قضاییه و بازپرس فشار می‌آوریم تا قطعه‌ای در گمرک نماند، چون عده‌ای می‌خواستند به این بهانه ما را به گروگان بگیرند و بگویند شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید، اما به جای آن موجب بیکاری می‌شوید

جعفردولت آبادی افزود: امروز خودروسازان هیچ بهانه‌ای ندارند بگویند ما قطعه نداریم بنده همین جا به رئیس قوه تاکید می‌کنم که مابقی قطعات را تحویل دهد

دادستان تهران افزود: مدیر عامل نیشکر هفت تپه به دلایلی نزد ما پرونده دارد او ارز گرفته و ما معتقدیم آن‌ها را فروخته است با این وجود چند ماهی هم فراری بود به گونه‌ای که غیب شده بود در هر حال عده‌ای گفتند ما او را معرفی می‌کنیم، اما او را چه کار می‌کنید که ما گفتیم برود کارخانه را اداره کند بعدا پیش ما بیاید، چون کارگران به خیابان ریخته بودند و جریانات نفاق می‌خواستند آن‌ها را تحریک کنند تا نهایتا بگویند این نتایج مبارزه با فساد است.

وی افزود: آقایان روز چنگ‌ها مالک کارخانه ایستک در دولت احمدی نژاد همین کار‌هایی که درمنی کرده بود انجام داده بودند، اما پرونده شان رسیدگی و مجازات شدند و به زندان رفتند و الان ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی دارند با این وجود وقتی که نرخ‌های ارز بیرون آمد در حالی که ما خبر نداشتیم دیدیم به این کارخانه نیز ارز دادند؛ بنابراین ما دو موضع داشتیم اول این که ارز این کارخانه را قطع کنیم یا ارزشان را بدهیم، اما تصمیم گرفتیم برخلاف میلمان ارز را بدهیم تا کارخانه نخوابد در هر حال ما از این سنح تصمیمات زیاد گرفته ایم تا آسیب‌های مبارزه با فساد به حداقل برسد، چون نمی‌خواهیم کارگری بیکار شود، ولی این مسائل را در برابر ما به گروگان می‌گیرند.

جعفردولت آبادی تصریح کرد: رحیمی معاون اول دولت قبل بود به بنده گفت که احمدی نژاد به من گفته در محاکمات و تحقیقات شرکت نکنم با این وجود آوردن چنین فردی پای میز محاکمه کار کمی نبود هم چنین مهدی هاشمی چند سال در خارج کشور حضور داشت اوایل دادستانی بنده مدام سوال می‌کردند اگر او برنگردد چه می‌کنید بنده می‌گفتم هیچ چی ما دیرگیریم و شیرگیریم صبر می‌کنیم تا بیاید، چون خسته می‌شود و یک روز برمی گردد در هر حال او آمد و الان در زندان است. ما اگر می‌خواستیم تحت تاثیر قرار بگیریم نباید این افراد را محاکمه می‌کردیم.

دادستان تهران با بیان اینکه قوه قضاییه از سیاست ارزی دولت هیچ اطلاعی نداشته و باید از این تعجب کنید افزود: وقتی که بازار ارز طلا مسکن و خودرو ملتهب شد اگر می‌خواستیم شدت عمل به خرج بدهیم ممکن بود دولت بگوید قوه قضاییه با سیاست‌های ما مخالف است به همین دلیل زمان نیاز بود و البته یک سری کار‌های اطلاعاتی و پلیسی در دست اقدام بودند.
وی به پرونده شرکت ترکیه‌ای پارس حیات اشاره کرد و افزود: این شرکت ترکیه‌ای ۵۰ میلیون دلار با دخالت برخی افراد که در داخل بدنه سیستم هستند گرفته است. برخی مدعی اند این شرکت را آوردند تا در زنجان و ابهر سرمایه گذاری کند، اما تحقیقات ما این را ثابت نمی‌کند در هر حال پرونده این شرکت در قوه قضاییه مفتوح است و ما افرادی را که در داخل در این پرونده دخیل بودند احضار کرده ایم.

جعفردولت آبادی در پاسخ به این سوال که چرا شما نام کسانی که از یقه سفید‌ها حمایت می‌کنند را نمی‌برید به مزاح گفت: ما که اسم بردیم، اما اگر می‌خواهید رزق و روزی ما را قطع کنید تا نام چند نفر را ببرم.

دادستان تهران افزود: ما از بردن نام این افراد ابایی نداریم، اما دلمان نمی‌خواهد جنگ و دعوا راه بیندازیم در هر حال روزی که از دادستانی رفتم شاید راحت‌تر حرف بزنم، ولی این را بدانید قوه قضاییه در مبارزه با فساد جدی است اگر چه موانع هم جدی هستند.
وی تاکید کرد: در مبارزه با فساد نباید امید از دل مردم بیرون برود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد