تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1397 - 6:39
کد خبر : 43943

آن طرف مرز شناخته شده تریم

آن طرف مرز شناخته شده تریم

مجله فارس پلاس؛ نعیمه جاویدی: مدیر فروش این تولیدکننده ایرانی لوازم التحریر، هر روز بارها شاهد این صحنه‌ها و پاسخگوی این سئوال است. «سیدعلی رضوی» می‌گوید: «قصدم از خود تعریف کردن نیست اما مشتری ها واقعا  باورشان نمی‌شود با اشتیاق جلو می‌آیند، لوازم چیده شده در قفسه‌ها را لمس می‌کنند. طوری که حس می‌کنی همچنان

مجله فارس پلاس؛ نعیمه جاویدی: مدیر فروش این تولیدکننده ایرانی لوازم التحریر، هر روز بارها شاهد این صحنه‌ها و پاسخگوی این سئوال است. «سیدعلی رضوی» می‌گوید: «قصدم از خود تعریف کردن نیست اما مشتری ها واقعا  باورشان نمی‌شود با اشتیاق جلو می‌آیند، لوازم چیده شده در قفسه‌ها را لمس می‌کنند. طوری که حس می‌کنی همچنان باور نکرده‌اند این کارها تولید داخل است.» او می‌گوید که خودش و در این مواقع حسی دوگانه دارند:‌«هم خوشحال می‌شویم که کارمان چنان با کیفیت است که مشتری باور نمی‌کند، هم دوباره از این خودناباوری ناراحت می‌شویم. ما ایرانی‌ها در عرصه‌هایی بسیار سخت تر از این توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم و خودمان را ثابت کنیم. این همه تردید و ناباوری از کجا می‌­آید؟»

درخشش در فرانکفورت

 لوازم­ التحریر این برند کاملاً تولید داخل است. به گفته رضوی خط تولید کارخانه کاملاً با مواد اولیه ایرانی فعال است و خبری از مونتاژ نیست. او می‌گوید: «آن‌هایی که در این زمینه شک و ابهام دارند می‌توانند در فضای مجازی واینترنت عکس و فیلم های منتشرشده از خط تولید کارخانه را رصد کنند.»  او درباره توفیق‌هایی که این گروه تولیدی به آن دست پیدا کرده‌­اند، می‌گوید: «کالای ما با برندهای معروف لوازم التحریر معروف پرطرفدار بازار رقابت کرده و می‌توانم ادعا کنم برخی کالاهایمان نه تنها همان کیفیت که کیفیتی بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی دارد. این را نه تنها ما که برندهای معروف تولید لوازم التحریر کشورهای مختلف هم تأیید کرده‌اند.» گفته‌هایش را با ذکر یک مثال تایید می‌کند:‌ « بهمن ماه سال گذشته در نمایشگاه بین المللی لوازم التحریر فرانکفورت، محصولات ما مورد تحسین آلمانی‌ها قرار گرفت. قراردادهای خوبی هم امضا کردیم. کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان و امارات از ما خواستند بخشی از نیازهای آن‌ها در این زمینه را تأمین کنیم.» اما به اینجا که می رسد لحن صدایش با ناراحتی و افسوس همراه می‌شود و می‌گوید:‌ « کشورهای دیگر متاسفانه ما را بیشتر قبول دارند تا مسئولان و مردم کشور خودمان. البته باز هم حمایت مردم از ما بیش از مسئولان و نهادهاست.»

تخفیف دادیم؛ نیامدند!

حدود ۲۵ سال است که از به ثمر نشستن کارخانه این لوازم التحریر ایرانی با رعایت استانداردهای زیست محیطی بین المللی گذشته است. گروه صنعتی فعالی که کار را با شعار «توانایی کارگر ایرانی و تولید ایرانی» آغاز کرده اند. شعبه عرضه و فروش مستقیم خیابان انقلاب محصولات این کارخانه، هم از سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است. «سیدعلی رضوی» می‌گوید: «لوازم تولیدی کارخانه ما سالهاست که به بازار عرضه می‌شود و مردم خرید می‌کنند اما شاید کمتر کسی درباره ایرانی و تولید ملی بودن تولیدات این برند اطلاع داشته باشد. برای اینکه بتوانیم کارمان را بهتر معرفی کنیم،‌ تعدادی از همکارانمان در قالب گروه‌های مختلف چند سال با تهیه کارت‌های تخفیف ۱۰ درصد تا ۴۰ درصدی، ارائه کارت هدیه خرید به نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و …. مراجعه کردند اما متاسفانه استقبال اصلا خوب نبود. برخی مسئولان فکر می‌کردند این تخفیف‌ها احتمالا  بی طمع نیست. متاسفانه حتی یک دهم از ۶ هزار کارتی که طراحی کرده بودیم هم برنگشت و به دستمان نرسید. بنابراین تصمیم گرفتیم به جای مسئولان سراغ مردم برویم.»

ایراد کالایمان را می گوییم

اینکه چرا با وجود تبلیغات متعدد مشتری ها رغبتی که باید برای خرید کالاهای ایرانی نشان نمی دهند؟ خود نکته ای است. او از مهم‌ترین دغدغه مشتریان می‌گوید: «مشتری ابتدا جذب ظاهر کالا می‌شود. در مورد لوازم التحریر جذاب بودن طرح و رنگ،‌ بسته بندی مناسب و خلاقانه تأثیر قابل توجهی در جذب مشتری دارد. بعد از آن مراجعه کننده کیفیت کار را بررسی می‌کند. اگر با آنچه در ذهن دارد، هماهنگ باشد خرید می‌کند. خدمات پس از فروش هم تأثیر قابل توجهی در دائمی شدن مشتری و پایبندی او به حمایت از آن برند دارد. خدمات پس از فروش هم داریم تا چنانچه کالا به هر دلیل برای خریدار مطلوب نبود به ما مراجعه کند، مشکل را با ما در میان بگذارد و در صورت نیاز معاوض دریافت کند.» این گروه صنفی ویژگی جالبی هم دارند. مدیر فروش فروشگاه خیابان انقلاب می‌گوید: «بعضی از کالاهای ما بنابه این دلیل که کشور ما هنوز در زمینه تولید برخی مواد اولیه به شرایط مطلوب نرسیده است، خواه ناخواه ضعف‌هایی دارند. برای مثال کلاسورهای آرشیو اسناد ما که معمولاً مورد استفاده نهادهاست وقتی بیش از یک تعداد مشخص برگه در آن‌ها قرار داده ‌شود، لبه‌هایش به سمت بیرون می‌آید و شق و رق نمی‌ایستد. ما موقع فروش کاملاً صادقانه این موضوع را با مشتری در میان می‌گذاریم تا اگر با انتظاراتش همخوانی ندارد، خرید نکند.»

آلمانی ها از ما خرید کردند

خیابان انقلاب یکی از خیابان‌های معروف تهران و قطعاً برای گردشگران جالب است. مغازه‌های مختلف آن خیابان بارها میزبان توریست‌هایی شده‌اند که از کنجکاوی یا به قصد خرید به این مغازه‌ها پا می‌گذارند. اتفاقی که برای این مغازه لوازم التحریرفروشی ایرانی دور از ذهن نیست. رضوی در این باره می‌گوید: «سال گذشته ۲ توریست آلمانی بعد از تماشای اقلام مغازه ۲ کوله پشتی انتخاب کردند ما هم علاوه بر تخفیف یک هدیه کوچک برایشان در نظر گرفتیم. بعضی از مشتری‌ها به ما گفتند این‌ها توریست هستند و سر از قیمت‌ها در نمی‌آوردند چرا تخیف دادید؟ یکی از آن‌ها تاحدی به زبان فارسی بلد و متوجه صحبت مشتری‌ها شده بود.‌ از ما برای برخورد صادقانه تشکر کرد و گفت که بهترین خاطره آنها از ایران در مغازه ما رقم خورده است چون بعضی مغازه داران تا متوجه می‌شدند آن‌ها ایرانی نیستند قیمت کالا را بیشتر حساب می‌کردند. یاد آن فرمایش امیرالمؤمنین (ع) افتادم که فرموده‌اند: «الصدق النجاه» ما آن روز صداقت فروختیم و اعتماد خریدم. آن مرد آلمانی همان روز عکس یادگاری خودش با لوازم التحریر برند ما و نوشته کوتاه درباره خاطره خوشی که در ذهنش ثبت شد را در صفحه خودش در اینستاگرام بارگذاری کرد و به ما نشان داد. این ارزشمندترین تبلیغ، تحسین و خداقوت برای ما بود.» رضوی با دلسوزی برای مشتریان ایرانی می گوید: «آن ۲ آلمانی برای خرید کوله پشتی کاملاً جنس و کیفیت کار را بررسی و حتی در اینترنت درباره آن جستجو و سپس خرید کردند. متاسفانه مردم ما به حقوق خود در جایگاه مشتری آشنا نیستند. اطلاعات عمومی آنها هم کم است. برای مثال وقتی برای خرید کلاسور می‌آیند، می‌پرسند: «زونکن» دارید؟ در صورتی که زونکن یک برند آلمانی است نه مشخصه این کالا.»

امضای بین المللی با خودکار ایرانی

از مغازه‌اش پا فراتر می‌گذارد. با یک مثال درباره تاریخ معاصر هندوستان می‌گوید: «ماهاتما گاندی، برای بیرون کردن استعمار انگلستان از کشورش ابتدا ذهن مردم را از یوغ وابستگی رها کرد. او لباسش را از پارچه هندی انتخاب کرد تا مردم متوجه شوند نمی‌توان دم از استقلال زد اما همچنان با پارچه انگلیسی برای خود لباس دوخت. مسئولان ما باید خودشان الگوی مردم باشند. صادقانه و فقط نظر خود را می گویم من از اینکه مسئولان کشورم در عرصه‌های بین المللی معاهدات و قراردادها را با نوشت افزاری غیر از نوشت افزار ایرانی امضا کنند احساس خوبی ندارم. تمام اقلام فروشگاه ما کاملاً ایرانی است متاسفانه به جز خودکارها. ظاهراً کشور ما در تهیه ساچمه خودکار نتوانسته خودکفا باشد. جوانان ما در زمینه دانش هسته ای و موشکی، رشته‌های بسیار پیچیده و سخت علمی توانسته‌اند یکّه تاز باشند اگر حمایت شوند در تولید و تهیه آنچه برای تهیه خودکار ملّی لازم است هم قطعا خواهند درخشید.»  از بالا و پایین شدن‌های مکرر نرخ ارز و تأثیر آن بر روند کارشان گله دارد و می‌گوید: «گاهی حس می‌کنیم تنها در یک صحرا قدم گذاشته‌ایم. حمایت‌های دلگرم کننده واقعاً آنچنان که باید نیست. در ۶ ماه گذشته ناچار شده‌ایم ۲، ۳ مرتبه فهرست قیمت‌ها را تغییر دهیم. این بر اعتماد مشتری‌های داخلی و خارجی تأثیر بدی می‌گذارد.‌»

خرید کالای ایرانی؛ حمایت از ایرانی

نامش «عالیه سقفی» است. برای خرید سایز خاصی از پاکت‌های دکمه دار پلاستیکی به این مغازه آمده است. ظاهراً نشانی اینجا را به او داده‌اند و سایز مشابه این کالا جای دیگری وجود ندارد. او می‌گوید: «واقعیت همین است. اگر فروشنده به کیفیت و نیازهای مشتری توجه کند، کالای او خریدار پیدا می‌کند. من از راه دوری برای تهیه این پاکت‌ها آمده‌ام. علاقه زیادی به حمایت از کالاهای ایرانی دارم. بازارچه ای نزدیک خانه ما وجود دارد که لوازم التحریرش ایرانی است. هر سال از همان جا خرید می‌کنم. مخصوا اینکه عواید فروش اقلام این بازارچه برای بانوان سرپرست خانوار و هزینه تحصیل فرزندان آن‌ها صرف می‌شود.»

قیمت ها مهم است

مدرسه دخترش نزدیک فروشگاه لوازم التحریر است. به دعوت ما وارد فروشگاه می‌شود تا درباره کیفیت لوازم التحریر ایرانی نظر بدهد. نامش «عباس شیبانی» است و می‌گوید: «معمولاً همسرم دخترم را همراهی می‌کند. کمتر پیش می‌آید من بیایم به همین دلیل تاکنون متوجه این مغازه نشده بودم.» چرخی در مغازه می زند و کیفیت کالاها را ورانداز می‌کند. دستی به چانه‌اش می‌کشد و می‌گوید: «کیفیت خوب و ظاهر مناسبی هم دارند باعث افتخار است. به مردم حق بدهید بین ۲ جنس ایرانی و خارجی که البته الان بیشترشان چینی است آن جنس غیروطنی را انتخاب کنند که ارزان تر است. کالاهای ایرانی یا کیفیت خوبی ندارند یا گرانتر هستند.»

دفترچه های مشابه

از «کیمیا  شیبانی» می‌خواهیم چرخی در مغازه بزند و کالاهایی که نظرش را جالب کرده نشان دهد. او بیشتر به کلاسورهای رنگی ساده که رنگ‌های شاد و تند دارند علاقه نشان می‌دهد. بر خلاف همسن و سالانش کمتر جذب اقلامی می‌شود که شخصیت‌های کارتونی و شکلک‌های مختلف روی آن‌ها ترسیم شده است. او می‌گوید: «این شکل‌ها و شخصیت‌ها را به اندازه کافی در تلویزیون می‌بینم. دوست دارم دفتر و لوازمم ساده باشد تا کمتر ذهنم مشغول باشد. اما رنگ‌های شاد قضییه اش فرق می‌کند، روحیه‌ام را تقویت می‌کند.» از او می‌خواهیم دفترچه یادداشت خود را نشانمان دهد تا ببینیم این برند لوازم التحریر مشابه آن را دارد؟ دفترش پاپکوست. نمونه کاملاً مشابه آن در این برند هم وجود دارد. او می‌گوید: «کاش قبل از خرید نمونه ایرانی آن را هم می‌دیدم. فرقی با هم ندارند. به نظرم با همین خریدهای ساده و کوچک دانش آموزانی مثل من خستگی کارگران ایرانی از تنشان بیرون برود.» به پرچم حک شده پشت شیشه مغازه و جمله نوشته شده روی آن نگاه می‌کند و می‌خواند:‌«با افتخار؛ ایرانی»

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد