تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مهر 1397 - 11:07
کد خبر : 43251

احتکار سکه و دلار خلاف شرع است

احتکار سکه و دلار خلاف شرع است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در سوره طلاق که فرمود: زنان در دوره عده طلاق نباید از منزل خارج شوند به علت تامین مسکن و نفقه و … است که بر

احتکار سکه و دلار خلاف شرع استبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در سوره طلاق که فرمود: زنان در دوره عده طلاق نباید از منزل خارج شوند به علت تامین مسکن و نفقه و … است که بر عهده مرد است.

وی با بیان اینکه زن و مرد در اقتصاد مستقل هستند بیان کرد: اگر زن خانه‌ای خرید و یا به او ارث رسید در خرید و فروش آن مستقل است و مرد در هر صورت موظف است که مسکن زن را تامین کند.

این مفسر قرآن در تفسیر ظلم انسان به خود اظهار کرد: ما بر اساس تعبیر روایات و قرآن می‌گوئیم شخص به خودش ظلم کرده است، ولی بحث ظلم به خود از مباحث بسیار دشوار عقلی است؛ عاقل و معقول می‌توانند با هم جمع شوند، ولی اینکه ظالم و مظلوم با هم اتحاد یابند عجیب است.

این مفسر ادامه داد: ظالم و مظلوم دو مفهوم هستند که حد مسلَّم، مرز این دو از هم جدا است؛ یعنی ظالم از حد خود تجاوز و وارد حد دیگری شده است و مظلوم کسی است که دیگری وارد حد او شده است؛ بنابراین چگونه ممکن است ظالم و مظلوم در یک نفر جمع شود؟ قرآن در آیات متعدد به این مسئله پرداخته که از تحلیل آن معلوم می‌شود که انسان مجموعه‌ای است که برخی ابزار‌های او مِلک او و برخی نیز امانت در دست اوست.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: کسی اگر فردی را بکشد و مال او را ببرد فرد می‌تواند در برابر این ظلم‌ها مطابق شرع قصاص کند، اما عرض و آبرو و حیثیت انسان، امانت الهی است؛ اگر به زنی تجاوز به عنف شود آیا با قصاص و رضایت و دیه حل می‌شود؟ آبرو، ملک انسان نیست که مانند خون و مال با قصاص حل شود؛ بنابراین ناموس مرد و زن برای خود آنان نیست بلکه امانت الهی است.

این مفسر با بیان اینکه احادیث ائمه (ع) حیات‌بخش هستند اظهار کرد: در روایتی بیان شده که خدا مومن را آزاد آفرید، ولی اجازه نداد که آبروی خود را ببرد و در همین روایات است که حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است و نفرمود که خون و مال او مانند کعبه است؛ بنابراین اگر کسی تقوا را رعایت نکرد به مرز «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی…» تجاوز کرده است.

صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه سخنان ائمه (ع) و پیامبر (ص) برای آن است که ما در دنیا هم راحت زندگی کنیم و صرفا برای آخرت نیست، عنوان کرد: کسی که می‌خواهد مسئولیت قضائی و غیرقضائی بگیرید عدالت مورد نیاز پیش‌نماز برای او کافی نیست، بلکه باید قائم به عدل باشد؛ البته پرونده‌های اختلاس میلیاردی را باید «قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ» قضاوت کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر کسی تقوا داشته باشد دچار مشکل نخواهد شد و راحت زندگی می‌کند اظهار کرد: مشکل امروز جامعه ما احتکار و خرید سکه و دلار و … است، همه این‌ها خلاف شرع بود.

وی ادامه داد: چیزی در کشور کم نیست و همه چیز وجود دارد، ولی چرا باید این قدر گرانی بر بخش زیادی از جامعه که توان مالی ندارند تحمیل شود؛ چرا باید این ظلم را تحمل کنیم، البته بیگانه بی‌اثر نیست، ولی تقوای درونی در کار نیست.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: خدا فرمود: شما بی‌راهه نروید و راه کسی را نبندید در این صورت ممکن نیست خدا مشکل مومن را حل نکند؛ فرمود: دنبال حرام نروید هرگز در زندگی نخواهید ماند و به شبهات دنیا و غمرات مؤت گرفتار نخواهید شد.

انتهای پیام

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد