تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1397 - 5:53
کد خبر : 42961

پای درد و دل کامیون‌داران؛ از فعالیت مافیای حمل‌ونقل تا احتکار لاستیک

پای درد و دل کامیون‌داران؛ از فعالیت مافیای حمل‌ونقل تا احتکار لاستیک

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ برای تهیه گزارش به سمت پایانه باربری اراک به راه افتادم، پایانه ای که چند روزی می‌شود حواس‌ها را معطوف خود کرده است و امروز هم خبرها حکایت از حضور برخی از

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ برای تهیه گزارش به سمت پایانه باربری اراک به راه افتادم، پایانه ای که چند روزی می‌شود حواس‌ها را معطوف خود کرده است و امروز هم خبرها حکایت از حضور برخی از مسئولان در این پایانه دارد.

در طول مسیر به واسطه دنیای مجازی و شبکه‌های اطلاع رسانی اخبار را پیگیری و رصد کردم؛ هر از گاهی صدای بوق ماشین‌ها باعث می‌شد تا از اخبار مربوط به بازار ارز و بورس جدا شوم و به دنیای پیرامون هم توجه داشته باشم. هر بار که کنجکاوانه سرم را از گوشی برمی‌داشتم متوجه وضعیت بهتری در تردد کامیون‌های عبوری نسبت به چند روز قبل می‌شدم.

ناخودآگاه به یاد روزهای خردادماه افتادم؛ روزهایی که در تعدادی از شهرهای کشور کامیون‌داران با برگزاری تجمعات صنفی، رسیدگی به مشکلات خود را خواستار شدند. مشکلاتی همچون گران شدن عوارض، لوازم یدکی، کمبود سوخت، افزایش حق بیمه رانندگان و ثابت ماندن کرایه بار در پایانه کالا (باربری).

مشکلاتی که به ادعای وزیر صنعت از خردادماه تا به امروز بسیاری از آن‌ها رفع شده است! اما انگار اعتراضات صنفی پیش آمده حکایت از خلف وعده‌های این وزارتخانه دارد.

در همین افکار بودم که ماشین وارد پایانه حمل بار شد. دیوار بزرگی از کامیون‌ها را پشت سر گذاشتیم. چشمانم در پی این بودم تا در بین آن همه کامیون‌، سالن اجتماعات یا اجتماع خارج از سالنی را پیدا کنم. کمی جلوتر سالن اجتماعات پیدا شد. از ماشین پیاده شدم و با سرعت به سمت سالن حرکت کردم. چندین تجمع دو سه نفره در بیرون سالن توجه هر کسی را به خود جلب می‌کرد، اگر قدم‌ها را کوتاه و آهسته‌تر می‌کردی تحلیل‌های‌شان را به وضوح می‌شد شنید.

از کنارشان عبور کردم و به سالن رسیدم. از پنجره نگاهی به داخل سالن انداختم؛ چه جمعیتی! فکرش را نمی‌کردم! شاید صد یا دویست راننده کامیون با نظم خاصی نشسته و آرام بودند. سریع و بدون معطلی از پنجره فاصله گرفتم و دنبال درب ورود گشتم که از یکی از حاضرین در محوطه پایانه پرسیدم:

-آقا ببخشید ورودی کجاست؟

سرش را بالا آورد. چشمانم در چشمان خسته و صورت آفتاب دیده اش خشک شد. مطمئنا اگر برای پوشش برنامه عجله نداشتم، همین راننده بهترین سوژه برای قاب دوربینم بود.

با دست درب ورود را نشانم داد. با حرکت دستش چرخیدم و به سمت در حرکت کردم. با سرعت وارد سالن شدم و بی‌مقدمه روبه‌روی جایگاه ایستادم و دوربین را روشن کردم به سرعت یکی دو عکس از جایگاه و مسئولان گرفتم و تعدادی از کامیون‌داران را نیز در قاب دوربین ثبت کردم.

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله که برای شنیدن صحبت‌های کامیون‌داران در بین آنان حضور پیدا کرده بود در جایگاه ایستاده بود، او قصد سخنرانی نداشت و آمده بود برای شنیدن، آمده بود شاید راه چاره‌ای برای کمک برای رفع وضعیت موجود بردارد.

صحبت‌های سرهنگ گلشن‌زاده که تمام شد، چند کامیون‌دار از جای بلند شدند و اجازه صحبت کردن خواستند. همین باعث شد تا رانندگان حاضر در جمع نیز دوام نیاورند و همهمه‌ها بالا گرفت. تقریبا هر کسی چیزی می‌گفت؛ یک عده نیز همزمان با یکدیگر و با صدای بلند صحبت می‌کردند و یک عده هم پچ پچ کنان در کنار گوش یکدیگر، جلسات تحلیل‌شان آغاز شد.

یکی دو نفر از رانندگان خود را به سرهنگ رساندند و سفره دلشان را باز کردند. حرف‌هایشان مرتب و تنظیم شده نیست. آنقدر دردهایشان زیاد است که یکی در میان به همه درها می‌کوبند و آن‌ها را بیان می‌کنند.

یکی می‌گوید: «قیمت لوازم یدکی عجیب بالا رفته است، لاستیک هم که دولت قولش را داده بود متاسفانه تامین نشد، فروشندگان معدودی هم هستند که لاستیک‌ها را احتکار کرده‌اند و به دست ما نمی‌دهند.

دلالان و مافیای حمل‌ونقل روزگار را بر رانندگان سخت کرده‌اند

راننده دیگری که در پیچ و خم مسیرها و جاده‌های طولانی با پشت سر گذاشتن مشقت‌های بسیار مویی سپید کرده بود با مظلومیتی که در چشمانش دیده می‌شد گفت:«تا کِی باید شرمنده زن و فرزندمان باشیم، در این شرایط اقتصادی دلالان و مافیای حمل‌ونقل روزگار را بر ما سخت‌تر کرده‌اند. همه مشکلات را که نباید به تحریم ها ربط داد چرا امسال باید این مشکلات به یک باره سر باز کند و با وجود اینکه مشکلات را به گوش مسئولان رساندیم و قول پیگیری دادند ولی هنوز در این مدت همه آن‌ها را رفع نکرده‌اند.»

در بین رانندگان، راننده‌‌ای لاغر اندام که چین و چروک‌های روی پیشانی‌اش گویای سختی‌های تردد و حمل بار در جاده‌ها بود، از مشکلاتی گفت که این روزها رانندگان کامیون با آن مواجه بودند، از افرادی که این روزها امنیت جاده‌ها را برای کامیون‌داران مختل کرده و مانع از تردد آنان می‌شوند.

پایان درد دل‌هایش با حس خاصی می‌گوید:«ما همه می‌خواهیم به کشورمان خدمت کنیم، اما شرایط نمی‌گذارد.»

راننده دیگری با صدای بلند می‌گوید: « لاستیک از دو میلیون و دویست هزار تومان به هشت تا نه میلیون رسیده، برخی قطعات از ۲۰۰ به ۷۵۰ هزار رسیده است حتی هزینه بیمه هم بالا رفته اما کرایه ها پائین است.»

آرام آرام برخی سالن را ترک می‌کنند و برخی دیگر جلو می‌آیند. آن‌ها هم همان صحبت‌ها را ادامه می‌دهند. نگاهم به صورت گلشن‌زاده افتاد، با دقت فقط صحبت‌های کامیون‌داران را گوش می‌داد و حرفی نمی‌زد. احساس کردم که در دلش دعا می‌خواند. دعا می خواند که خدا توانی به راننده‌ها و قدرتی به مسئولان اجرایی بدهد.

در بین شلوغی‌‌ها یکی از راننده‌ها را می‌بینم که در جایگاه ایستاده، از قبل می‌شناسمش و او من را، جلو رفته و سلام می‌کنم.

می‌گوید: «این‌جا چکار می‌کنی؟»

گفتم: «برای کار خبر آمده‌ام»

لاستیک‌ها را احتکار کرده‌اند

تا این را شنید، گفت: «از همان روز اول در جلسه استانداری گفتم که لاستیک‌ها را حوالهای نکنید؛ از وقتی توزیع لاستیک را حواله‌ای کردند احتکار هم شروع شد. برخی لاستیک‌ها را انبار کرده‌اند و به بازار نمی‌فرستند.»

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در حال خروج از سالن اجتماعات هستند. بیرون از سالن هم، عده‌ای از رانندگان که تازه متوجه حضور آنان شده‌اند دور آنان جمع شده و سخن می‌گویند.

گلشن‌زاده پیشنهاد می‌کند رانندگان ده نفر را به عنوان نماینده معرفی کنند، تا در جلسه ای با حضور استاندار مرکزی برای رفع مشکلاتشان چاره‌اندیشی شود. کامیون‌داران هم استقبال کردند.

امنیت کامیون‌داران در جاده‌های استان برقرار است

زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی را را دنبال می‌کنم تا با او مصاحبه‌ای داشته باشم. به هر شکلی هست در فضای آرامی گیرش می‌آورم و سوال را می‌پرسم، از اینکه چرا همچنان کامیون‌داران مشکلاتشان پابرجاست؟

وی در این گفتگو با اعلام این خبر که ۴۰۰ حلقه لاستیک‌ به زودی در بین رانندگان ماشین سنگین توزیع می‌شود، گفت: بی شک با توزیع این تعداد لاستیک محتکران هم مجبور می‌‌شوند که لاستیک‌های انبار شده را روانه بازار کنند.

زندی‌فر ادامه می‌دهد: به غیر از این، ۱۳۰۰ لاستیک دیگر هم با عوارض گمرکی ۵ درصد در راه است، کامیون‌‌داران هم خیالشان از بابت امنیت جاده‌ها راحت باشد.»

البته دور روز قبل مصاحبه وزیر صمت را در حاشیه افتتاح سامانه جامع تجارت خواندم.

تخصیص ۲۸۰ میلیون دلار برای واردات لاستیک

شریعتمداری درخصوص تمهیدات وزارتخانه  برای حل مشکل لاستیک کامیون‌ ها گفته بود: خیلی از نیازمندی‌های کامیون داران تا پیش از نوسانات نرخ ارز، از تولید داخلی تامین می‌شد که در ۶ ماهه اول امسال، ۵۲۰ هزار حلقه لاستیک تولید داخل، برای تامین نیاز خودروسازان ارائه شد و برخی از آنها نیز، در شبکه توزیع قرار گرفت.

وی اذعان کرده بود که این تعداد حلقه لاستیک تامین کننده نیاز کامیون‌داران نبوده و نیاز به واردات وجود دارد.

وزیر صمت تغییر سیاست ارزی را از دلایل بروز این مشکلات عنوان کرده و اضافه کرده بود: امسال با توجه به تغییر سیاست ارزی، گشایش اسناد اعتباری برای واردکنندگان با وقفه همراه شد، به نحوی که سال گذشته، لاستیک درگروه کالای یک قرار داشت که به دو منتقل شده است؛ سپس پس از چند هفته دوباره در گروه یک قرار گرفت که این امر باعث وقفه در واردات لاستیک شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده بود: با وجود ۱۲۰ هزار حلقه لاستیک که در گمرکات و کالاهای متروکه وجود دارد با همکاری گمرک و  اموال تملیکی قرار شد این لاستیک‌ها در زیر مجموعه توزیع سازمان راهداری قرار گیرد و  از ماه آینده علاوه بر ۲۰۰ میلیون دلاری که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده است هر ماه ۸۰ میلیون دلار در اختیار واردکنندگان قانونی قرار خواهد گرفت.

مشکل لاستیک همچنان پابرجاست

رضایی، رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰۰ کامیون‌دار در سطح استان مرکزی، عمده مشکل کامیونداران را تامین لوازم یدکی و لوازم مصرفی به ویژه لاستیک مطرح کرده و گفته بود: از زمان ثبت نام برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب دولتی یک‌هزار و ۹۰۰ نفر برای دریافت لاستیک در سایزهای ۳۱۵، ۴۸۰ و ۱۲۲۴ ثبت نام کرده اند.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان مرکزی با بیان اینکه ۶۰۰ راننده موفق به دریافت لاستیک شده‌اند، گفته بود: در حال حاضر کمبود ۲ سایز لاستیک ۳۱۵ و ۳۸۵ در استان مرکزی وجود دارد.

وی میزان کمبود استان را در این بخش ۳۰۰۰ حلقه لاستیک دو حلقه برشمرد و بیان کرده بود: درصورتی که دولت نسبت به تامین این لاستیک ها اقدام نکند در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. که با توجه به اینکه رفع این مشکل نیاز به تصمیمات در سطح ملی دارد، وزارت صنعت بایستی ر این زمینه تدبیری بیاندیشد.

با شنیدن سخنان کامیون‌داران و مسئولان ذی‌ربط منتظریم تا وزارت صنعت چاره‌ای اساسی برای رفع مشکلات کامیون‌داران بیاندیشد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد