تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1397 - 10:56
کد خبر : 42839

احتکار به پیکره اقتصاد جامعه ضربه می‌زند

احتکار به پیکره اقتصاد جامعه ضربه می‌زند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از کرمانشاه، این روزها بسیاری می‌پرسند که با گرانی‌های اخیر چه کنیم؟ خیلی‌ها راه‌کار را خرید می‌دانند و خیلی‌ها زیاد خرید می‌کنند و انبار خود را پر می‌کنند از کالاهای مختلف، البته این را راه‌حلی در برابر گرانی می‎‌دانند

احتکار و گرانی اجناس بحث این روزهای مردم کرمانشاه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از کرمانشاه، این روزها بسیاری می‌پرسند که با گرانی‌های اخیر چه کنیم؟ خیلی‌ها راه‌کار را خرید می‌دانند و خیلی‌ها زیاد خرید می‌کنند و انبار خود را پر می‌کنند از کالاهای مختلف، البته این را راه‌حلی در برابر گرانی می‎‌دانند اما برخی در این میان می‌سوزند و می‌سازند چون راه‌حل جایگزینی برای وضعیت فعلی ندارند اما آیا خرید بیش از حد می‌تواند در این وضع راه‌حلی برای گرانی فعلی باشد، مطمئنا عده‌ای که دستی بر آتش دارند به ویژه محتکران تلاش می‌کنند تا از این عطش بازار بیش‌ترین بهره را ببرند و اگر اخبار بازار را رصد کنیم اخبار مختلفی درباره کشف انبارهای احتکار کالاهای مختلف که هر یک میلیاردها تومان موجودی دارند می‌شنویم و این امر خود حکایت از احتکار کالاهای اساسی دارد، کالاهایی اعم از لوازم خانگی، برنج، اقلام خوراکی و لوازم یدکی خودرو.
حال اگر به برخی از فروشگاه‌های بزرگ در شهر مراجعه کنیم در مواردی با کمبود برخی کالاهای اساسی مواجه می‌شویم و با مرور اخبار احتکار متوجه میزان موجودی این اجناس در انباره‌های احتکار می‌شویم که این انبارها تا حدود بسیاری به روی وضعیت عرضه و کمبود این کالاها در بازار تأثیرگذار است با این اوصاف احتکار نه تنها موجب تورم و گرانی در بازار خواهد شد بلکه در جامعه اختلال ایجاد می‌کند و جامعه را به سمت و سوی فساد خواهد کشید.
داریوش جودکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در کرمانشاه درباره کشفیات کالاهای احتکار شده در چندماه اخیر در کرمانشاه گفت: ۶۱ پرونده وارده تاکنون داشته‌ایم که به ۴۲ پرونده در این خصوص رسیدگی شده است.
وی با اشاره به آمار سازمان تعزیرات حکومتی کرمانشاه درخصوص کالاهای احتکار شده، بیشترین کالاها را شامل برنج، لوازم خانگی، موادغذایی و لوازم بهداشتی دانست.
جودکی تصریح کرد: براساس اقدام، افراد محتکر در انباشت کالاهای مذکور که موجب نابسامانی در سطح عرضه قیمت کالاها برای جامعه مصرف کنندگان شده باشند علیه آنان اعمال قانون و تعزیر می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه درادامه با گله از اقدام برخی سازمان‌ها درخصوص رسیدگی به وضعیت احتکار در بازار افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این خصوص با جدیت بیشتری اقدام کند.
وی با بیان اینکه برخورد تعزیرات برابر مقررات است و در شرایط فعلی بیشترین مجازات ممکن را برای محتکران در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: شاید مردم از اقدامات برخورد مطلع نباشند اما بین متخلفان تأثیر بازدارنده بسیاری دارد.
جودکی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی عرضه کالاهای کشف شده از انبارهای احتکار به بازار، گفت: براساس نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت دستور کالاهای احتکار بلافاصله با تعیین قیمت‌های واقعی به بازار توزیع و عرضه می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان درباره کشف انبارهای احتکار کالا در کرمانشاه اظهار کرد: این شهر نیز مانند دیگر نقاط کشور با موضوع کشف انبارهای احتکار کالا مواجه است و این انبارهای احتکار کالا با پیگیری تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کشف و اجناس آن عرضه می‌شود.

احتکار و گرانی اجناس بحث این روزهای مردم کرمانشاه
در اینباره یک فروشنده بازار کرمانشاه نیز گفت: امروز گسترش گرانی باعث احتکار و انبار کردن کالاهای ضروری است و اخبار مختلفی در این مورد در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
وی رفتار مردم را بی‌ارتباط با احتکارهای بازار ندانست و افزود: خرید بیش از حد کالا از جانب مردم خود عاملی برای این فعل در بازار شده است.
این فروشنده با بیان اینکه کمبود کالاهای اساسی در بازار مصرف به تنهایی بیشتر جنبه روانی دارد و مصرف‌گرایی در جامعه بیشترین دلیل سوق مردم به خرید کالا و سودجویی برخی به احتکار همان اجناس شده است، گفت: کالاهایی که احتکار می‌شوند از بین کالاهایی هستند که مردم بیشترین تقاضا برای خرید آن‌ها را دارند و امروز ما می‌بینیم که این روند چه تأثیری بر نرخ کالا و عرضه آن به بالاترین قیمت به مردم را دارد.
وی اظهار کرد: البته کسبه بازار نیز از جنس همین مردم هستند و دغدغه مشابه با مردم دارند و به یقین همدل و همراه مردم‌اند.
حجت‌الاسلام رهبر محمدی، کارشناس دینی نیز با بیان روایات مذمت احتکار در این خصوص گفت: احتکار به پیکره اقتصاد جامعه ضربه وارد می‌کند و نرخ کالا را بالا برده و مردم را به لحاظ معیشتی در تنگنا قرار می‌دهد.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که در روایتی می‌فرمایند:«الجالب الی سوقنا کالمجاهد فی سبیل‌الله و المحتکر فی سوقنا کالملحد فی کتاب‌الله»، اظهار کرد: از این روی اگر محتکر تمام اموال احتکار شده را در راه خدا صدقه بدهد و در بین مردم تقسیم کند بازهم کفاره آن نخواهد بود.
حجت‌الاسلام محمدی افزود: دست به احتکار نمی‌زند مگر انسان خطاکار و محتکرین انسان‌های آلوده به خطا و گناه هستند و کسانی که ایمان به خدا دارند و دارای وجدان بیداری هستند و برای افراد جامعه ارزش قائلند دست به این عمل نمی‌زنند.
کارشناس دینی تصریح کرد: عمل احتکار و جمع‌آوری مواد خوراکی و وسایل لازم زندگی مردم به منظور سودجویی و بالابردن قیمت‌ها عملی غیرانسانی است و از جمله صفات و ویژگی‌های ناپسند و مذموم است.
وی گفت: احتکار آثاری بر اجتماع دارد که از جمله آن محرومیت مردم از دسترسی به ضروریات زندگی است و با این عمل افراد جامعه در تنگنا قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام محمدی وادار کردن محتکر به فروختن اجناس احتکار شده را امری در اخبار آمده و مقتضای ملاک‌های شرعی، عقلی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و انسانی دانست و افزود: حکومت اسلامی باید به امور مردم و روابط آن‌ها در معیشت و اقتصاد و زندگی چنان توجه کند که به هیچ کس ظلمی نشود و لذا حاکمیت اسلامی نمی‌تواند مردم را اسیر دست محتکران رها کند.
کارشناس دینی اظهار کرد: وظیفه حاکمیت اسلامی است که از احتکار به صورتی قاطع جلوگیری کند و اجناس و کالاهای احتکار شده را به بازار و خیابان‌ها بیاورد و محتکر را مجبور به فروش نماید.
یادآور می‌شود، این روزها تحلیل‌های متفاوتی درخصوص نبود اقلام مورد نیاز مردم در بازار می‌شود که یکی از رایج‌ترین آن‌ها مسئله احتکار و اقدام برخی افراد سود جو در بازار است از این رو چون احتکار یکی از مسائلی است که در دین اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته براین اساس حاکمان اسلامی باید به شدت با افراد محتکر مبارزه و از جریانات ناسالم اقتصادی جلوگیری کنند.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد