تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مرداد 1397 - 6:13
کد خبر : 37913

افتخار می‌کنم کالای ایرانی می‌فروشم/ می‌گویند جلوی ورود کالای قاچاق را گرفتند، اما باور نمی‎کنم

افتخار می‌کنم کالای ایرانی می‌فروشم/ می‌گویند جلوی ورود کالای قاچاق را گرفتند، اما باور نمی‎کنم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد. ایشان فرمودند: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب گیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل‌ اشتغال و سرمایه‌گذاری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد. ایشان فرمودند: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب گیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل‌ اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت».

در همین راستا مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود علاوه بر آنکه از خرید کالای ایرانی و ایجاد اشتغال برای جوانان حمایت کردند از طرف دیگر خطاب به تولیدکنندگان آنها را به تولید و ساخت کالای باکیفیت سفارش کردند.

با نگاهی دقیق به سخنان معظ‌ له درخواهیم یافت که این موضوع از آنجایی دارای اهمیت است که کشور عزیزمان امسال سخت‌ترین شرایط خود را در بخش اقتصادی سپری می‌کند و تحقق این شعار می‌تواند ما را در شرایط بحرانی از آسیب‌ها نجات بخشد.

حال با گذشت بیش از سه ماه از شروع سال از یک طرف شاهد بی‌ثباتی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور هستیم که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است، از طرف دیگر آمریکا و هم‌پیمانان او در این آشفته بازار بیکار ننشسته و قصد دارند تا با تزریق موجی از ناامیدی در بین اقشار مختلف جامعه، کشور را به سمت نابودی هدایت کنند، اما این خیالی بیش نیست، چون هستند هنوز کسانی که دل در گرو کشور و حمایت از آن دارند آن هم با خرید کالای ایرانی و تقویت اقتصاد کشور.

شاهد این ادعا گذر اتفاقی من از یکی از خیابان‌های شهر بود که روی بنرهایی نوشته شده بود «خرید کالای ایرانی، حمایت از کارگر ایرانی» بر آن شدم تا مصاحبه‌ای با مدیریت فروشگاه داشته باشم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

فارس: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

محمد تقی حمیدی ۴۲ ساله متولد روستای کِردآباد همدان هستم و قریب به ۱۰ سال می‌شود که وارد حوزه تولید پوشاک شدم. روستای کِردآباد با ۷۰۰ نفر خانوار و ۳ هزار نفر جمعیت امروز تولیدکنندگان زیادی را در خود جای داده است. قبلاً کارگاه بافندگی داشتیم که فعلاً به خاطر شرایط اقتصادی تعطیل شده و امروز با شعار حمایت از کالای ایرانی در مغازه‌ای در سطح شهر مشغول به فروش تولیدات ایرانی هستم.

فارس: علت حضور شما در حوزه تولید قدم چه بود؟

حمیدی: در سال‌های گذشته زمانی که آب‌های زیرزمینی روستای کِردآباد خشک شد بسیاری از ساکنان روستا که شغل آنها کشاورزی بود بیکار شدند شرایط به گونه‌ای بود که موقعیت روستا در حال از بین رفتن بود. در آن زمان بنده به عنوان یکی از اعضای شورا در روستا فعالیت می‌کردم و همین امر فرصتی را فراهم کرد تا با تولیدکنندگان تهرانی در زمینه تولید گفت‌وگو کنم و همین موضوع زمینه را برای فعالیت تولید در روستا فراهم کرد.

فارس: برای راه‌اندازی کارگاه بافندگی خود چه مقدار زمان صرف شد؟

حمیدی: زمانی که تصمیم به کار گرفتم در گام اول از دستگاه‌های کوچک آغاز کردم اهالی روستا به دلیل استفاده‌ من از ابتدایی‌ترین وسایل به شوخی می‌گفتند «حنا دختری در مزرعه»! و تقریباً مدت سه تا چهار سال با این وسایل کار کردم اما با تلاش و پشتکار توانستیم دستگاه‌های گردبافی و کش‌بافی را پس از چند سال تهیه کنیم.

پاس نشدن چک‌ها کارگاه بافندگی را به تعطیلی کشاند

فارس: کارگاه بافندگی شما چند نفر نیرو دارد؟

حمیدی: متأسفانه به خاطر پاس نشدن چک‌های مشتری و شرایط بد اقتصادی کشور متأسفانه کارگاه بافندگی حدود ۱۰ ماهی است که تعطیل شده است اما در زمان فعالیت آن توانستیم پنج نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار کنیم و به نوعی برای تعداد زیادی به شکل غیرمستقیم برای ۱۵۰ نفر اشتغالزایی کردیم.

فارس: برای راه‌اندازی کارگاه بافندگی چه مقدار هزینه کردید؟

حمیدی: تقریباً یک‌میلیارد تومان. البته من در ابتدای کار (۱۰ سال گذشته) با آورده ۳۰ میلیون تومانی کار خود را آغاز کردم و سپس با گرفتن وام به صورت شبانه‌روزی تلاش کردیم تا به اینجا رسیدیم.

فارس: آیا برای رونق گرفتن کار از تسهیلات بانکی استفاده کردید؟

حمیدی: بله، ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه از بانک وام گرفتم اما زمانی که بازار دچار رکود شد سال گذشته نتوانستیم قسط‌ها را به طور منظم پرداخت کنیم و ۱۰ قسط آن عقب افتاد، متأسفانه حالا هم به خاطر رکود بازار چک‌های برگشتی‌ام به ملبغ ۱۰۰ میلیون تومان است که پاس نشده است البته به شکل قانونی پیگیر چند مورد از این چک‌ها بودیم ولی تاکنون به جای مثبتی نرسیده است و امیدوارم هر چه زودتر این چک‌ها وصول شود تا بتوانیم رونق را در بخش تولید بازگردانیم.

اعتقادی به گرفتن سود پول از بانک‌ها ندارم

فارس: چرا یک میلیارد تومان خود را برای راه‌اندازی کارگاه در اختیار بانک نگذاشتید تا سود آن را بگیرید؟

حمیدی: من به سودهایی که بانک‌ها می‌دهند و از طرفی بابت اقساط از مردم سود می‌گیرند اعتقادی ندارم و معتقدم همه رباست و پولی که ربا باشد خِیر و برکتی ندارد و برکت کار را هم از بین می‌برد.

دستگاهای بافندگی در کارگاه خاک می‌خورند

فارس: مهمترین علت تعطیلی کارگاه بافندگی چه بود؟

حمیدی: علت اصلی تعطیلی کارگاه، برگشتن خوردن چک‌های مشتری بود که در مقابل فروش اجناس به ما داده بودند و هنوز وصول نشده است. تقریباً ۱۰ ماهی می‌شود که کارگاه بافندگی تعطیل و کارگران اخراج شدند. روزگاری در کارگاه نخ‌های زیادی برای تولید بافته می‌شد و حالا اجناس همانطور دست نخورده باقی مانده است. از همه دردناک‌تر اینکه دستگاهای بافندگی که قیمت‌ها آنها ۵۰۰ میلیون تومان است در کارگاه خاک می‌خورند.

فارس: در فروشگاه جدیدی که باز کردید چه نوع پوشاکی را عرضه می‌کنید؟

حمیدی: تونیک، شلوار، لباس‌های بچگانه و انواع مختلفی از پوشاک برای مشتریان عرضه می‌شود.

جنس خارجی و چینی نمی‌فروشم

فارس: تولیدات این مغازه از کجا تهیه و به دست شما می‌رسد؟

حمیدی: ۹۰ درصد از تولیدات این فروشگاه توسط تولیدکنندگان کِردآباد است و ۱۰ درصد بقیه از تهران در این مغازه عرضه می‌شود. شاید یکی از مزیت‌های این فروشگاه ما این است که به هیچ عنوان جنس خارجی و چینی در آن عرضه نمی‌شود.

فارس: قیمت‌های فروشگاه شما نسبت به بازار چگونه است؟

حمیدی: به نظرم قیمت‌ها منصفانه و با حداقل سود برای فروشنده است. قیمت‌های لباس‌های بچه‌گانه از ۱۶ هزار تومان بیشتر نیست و سایزهای بزرگسال از ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان است؛ تمام اجناس را با ۲۰ درصد سود به فروش می‌رسانیم و فقط می‌خواهیم در شرایط بد اقتصادی پول اجناس تولید شده به دستمان برسد تا بتوانیم چک‌ها را وصول و طلب افراد را بدهیم.

فارس: آیا استقبال خوبی از پوشاک ایرانی می‌شود؟

حمیدی: بد نیست اما بهتر است یک واقعیت را به صورت دوستانه مطرح کنم وضعیت استان ما اصلاً خوب نیست و به نظرم در استان‌های دیگر وضعیت بهتر باشد.

فارس: چقدر در خصوص طراحی تصاویر ایرانی حمایت شدید؟

حمیدی: خیلی در این زمینه ورود نداشتیم و بیشتر طراحی روی لباس‌های ایرانی کپی‌برداری است به نظر می‌رسد در این حوزه باید حمایت لازم صورت بگیرد. معتقدم اگر طراح خوبی داشته باشیم که بتواند طراح‌های ساده اما جذاب را بکشد مطمئناً مردم هم از طراح‌های ایرانی حمایت می‌کنند.

برخی از مشتریان به دنبال کالای ارزان قیمت بی‌کیفیت چینی هستند

فارس: تا چه اندازه برای مشتری مرغوب بودن کالا همراه با قیمت مناسب مهم است؟

حمیدی: بله این کاملاً حرف درستی است. برخی از مشتریان بدون توجه به قیمت فقط برای آنها مرغوب بودن و یا همان کیفیت کالا مهم است اما در نقطه مقابل افرادی هستند که فقط به دنبال کالای ارزان قیمت بدون در نظر گرفتن کیفیت کالا هستند.

در آشفته بازار رقابت و رونق وجود ندارد

فارس: به نظر شما چگونه رقابت و رونق در بازار به وجود می‌آید؟

حمیدی: متأسفانه در این آشفته بازاری که طی یک ماه اخیر به وجود آمده رقابت و رونق از بازار رفته است به عنوان مثال اگر بخواهیم برای نمونه قیمت نخ را از کلی فروش آن بگیریم به دلیل بی‌ثباتی قیمتی را به ما نمی‌دهند. معتقدم تا زمانی که وضعیت بازار ارز و سکه درست نشود باید قید رونق و رقابت را زد.

می‌گویند جلوی ورود کالای قاچاق را گرفتند، اما باور نمی‎کنم

فارس: فاکتورهایی لازم برای حمایت از کالای ایرانی چیست؟

حمیدی: در مرحله نخست باید جلوی ورود کالای قاچاق و از جمله کالای چینی به شکل جدی گرفته شود هر چند که برخی از مسؤولان ادعا می‌کنند که جلوی ورود آن را گرفتند اما  باور نمی‎کنم چراکه هر روز در بازار شاهد فروش کالای چینی به شهروندان هستیم، به عنوان نمونه یکی از دوستانی که در همسایگی ما قرار دارد تمام اجناس مغازه خود را پر از اجناس بی‌کیفیت چینی کرده است.

سرزنش می‌شوم چرا جنس چینی نمی‌فروشم

فارس: عرضه کالای بی‌کیفیت چینی آیا قابل رقابت با کالای ایرانی است؟

حمیدی: خیر، ولی متأسفانه به دلیل سود بالای کالای قاچاق در کشور بسیاری از افراد به ورود کالای قاچاق مبادرت می‌ورزند حتی پیشنهادهایی در این زمینه به بنده نیز داده شد که بنده هیچ گاه تن به این ذلت نمی‌دهم و خوشحالم از اینکه پیشنهاد آنها را قبول نکردم.

با این وجودم معتقدم برخی از مشتریان فقط قیمت برایشان مهم است و قیمت نازل کالای چینی باعث جذب برخی از مشتریان در بازار رقابت شده است. به عنوان مثال چند روز پیش یکی از مشتریان مرا مورد سرزنش قرار داد که چرا جنس چینی عرضه نمی‌کنم!

فارس: آیا سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی مردم را به سمت خرید کالای ایرانی ترغیب کرده است؟

حمیدی: بله، خوشبختانه تغییراتی را احساس کردیم ولی خیلی چشمگیر نبوده است. شعار ما که در بالای فروشگاه نصب شده این است: «خرید کالای ایرانی کمک به کارگر ایرانی» و این شعار دقیقاً در راستای منویات مقام معظم رهبری است. لازم است بگویم برخی از مشتریان فقط از ما به خاطر کالای ایرانی خرید می‌کنند که این امر ما را به آینده امیدوار می‌کند.

فارس: عامل موفقیت و موانع کار را در چه می‌دانید؟

حمیدی: موفقیت تنها با تلاش بدست می‌آید و ما تلاش شبانه‌روزی کردیم تا به شرایط فعلی رسیدیم. اما شاید اصلی‌ترین مانع بر سر راه ما سرمایه درگردش است به طور مثال زمانی که نخ را به پارچه تبدیل می‌کنیم برگشت آن آورده‌ای بر ما ندارد. تقریباً حدود ۶ ماه است که مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان چک‌های برگشتی و پاس نشده دارم که باید به طلبکاران بدهم.

 بی پولی سبب از بین رفتن رونق بازار شده است

فارس: مهمترین دغدغه شما در حال حاضر چیست؟

حمیدی: مهمترین دغدغه‌ای که ذهنم را درگیر کرده پاس کردن چک‌ها و وصول طلب طلبکاران است، متأسفانه بی‌پولی اقشار مختلف باعث از بین رفتن رونق بازار و از جمله ما شده است. لازم است در این زمینه یک خاطره برای شما بیان کنم. چند روز گذشته یک مشتری خانم به فروشگاه ما مراجعه کرد و دو نمونه کار به قیمت‌های ۵ هزار و ۱۰ هزار تومان خرید اما بعد از یک ساعت و با چهره‌ای مضطرب به مغازه وارد شد و با التماس از من درخواست کرد که یکی از اجناس را پس بگیرم، وقتی دلیلش را پرسیدم گفت که برای او مهمان آمده و هیچ پولی در خانه ندارد و او می‌خواست با پس دادن جنس از مهمانان پذیرایی کند، متأسفانه از این موضوع بسیار متأثر شدم ولی باید بپذیریم که چنین افرادی در نزدیکی ما هستند.

افتخارم فروش کالای ایرانی به مشتریان است

فارس: آیا به شرایط فعلی بازار در آینده امیدوار هستید؟

حمیدی: شاید پاسخ قاطع دادن کاری سخت باشد اما انسان با امید زنده است و تولیدکنندگان و بازاریان هم امیدوارند آنچه در آینده برای آنها رقم می‌خورد رونق اقتصادی باشد. اگر مردم از کالای ایرانی حمایت کنند فروش ما نیز بالاتر می‌رود و ما هم به آینده امیدوارتر می‌شویم. من افتخارم این است که کالای ایرانی به مشتریان می‌فروشم.

فارس: درخواست شما از مسؤولان چیست؟

حمیدی: مسؤولان استانی که هیچ به داد ما تولیدکنندگان نمی‌رسند و فقط به دنبال دادن آمار و ارقام هستند، من فیلم‌هایی را دارم که گواه این مدعاست. حمایت از تولیدکنندگان باید در کل کشور باشد در چنین شرایطی است که حال ما تولیدکنندگان خوب می‌شود.

پس از پایان مصاحبه با خود فکر می‌کردم که اگر دولت و شهروندان از تولیدکنندگان حمایت کنند و به اندازه‌ای که کالای چینی وارد کشور می‌شود کالا در داخل تولید و مصرف شود بی‌شک شاهد تحولاتی شگرف در حوزه اشتغال و اقتصاد کشور خواهیم بود.

با این حال تولیدکنندگان و کارآفرینان داخلی برای تولید کالای مرغوب نیازمند حمایت‌های جدی از سوی مسوولان هستند و برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در کشور به نحوی باشد که تولیدکننده داخلی به راحتی بتواند مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مورد نیاز خود را تأمین و تهیه کرده و در  اختیار مشتری قرار دهد.

سیده لیلا آقامیری

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد