موانع فراگیر شدن استفاده از کالای ایرانی چیست و راههای غلبه بر آن کدام است؟
ه گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته (۹۶/۳/۲۰) در دیدار صدها نفر از اساتید، اعضای هیئتهای علمی و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی، دانشگاه را از مراکز بسیار مهم «تربیت قوه عاقله کشور» خواندند و با تبیین سه ضرورت اساسی دانشگاهها یعنی «درگیر شدن با مسائل و چالشهای
در ابتدای این دیدار ۱۳ نفر از اساتید و اعضای هیأتهای علمی حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغه های خود پرداختند.
متن زیر سخنرانی «دکتر جعفر اصلانی» استاد دانشگاه علوم پزشکی در دیدار با رهبری است:
بسمالله الرحمن الرحیم
امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد که نه تنها یک نامگذاری و شعار بلکه یک خط مشی، نقشه راه و یک دستور است، برای همه اعم از آحاد مردم، مسئولان و البته جامعه علمی و دانشگاهی کشور که هر کدام بایستی برای اجرای این دستور اهتمام بورزند. قبل از پرداختن به راهکارهای تحقق این شعار نکاتی درمورد وضعیت دانشگاهها و روش عملیاتی کردن سیاستهای ابلاغی حضرتعالی در مورد مشارکت دانشگاهها در پیشرفت علم و فناوری عرض مینمایم.
اولین راهکار ایجاد یک مدیریت با ثبات و پایدار برای دانشگاه است. دانشگاهی که هر روز با تغییر مدیریت روبرو شود قادر نیست در یک برنامه درازمدت برای خود استراتژی مناسبی طراحی کند. به عنوان مثال متوسط عمر ریاست یکی از دانشگاههای تهران دو سال بوده است، از طرف دیگر عدم وجود زیرساخت مناسب در دانشگاهها معضل بعدی است. امروز نقشه جامع علمی کشور طراحی شده است و توقع حضرتعالی هم این بوده که براساس توانمندی و استعداد، بخشی از اجرای آن واگذار گردد اما تاکنون چنین ماموریتی به دانشگاهها واگذار نشده نبوده و اگر هم واگذار شده بر اساس یک برنامه مبتنی بر آمایش سرزمینی و استعدادهای دانشگاهها نبوده و اگر هم اقدام خاصی به شکل مقطعی برای این کار صورت گرفته است زیرساختهای لازم برای انجام ماموریت به دانشگاه داده نشده است.
لذا دانشگاهها به جای آنکه آماده انجام کارهای بزرگ در شرایط بحرانی باشند صرفاً به روش سنتی، مشغول آموزش دانشجو و فارغالتحصیل کردن آنها و افزودن به خیل تحصیل کردگان جویای کار میباشند در صورتی که در دنیای کنونی دانشگاهها بایستی به سمت کارآفرینی حرکت کنند و در چارچوب نقشه جامع علمی و آمایشی سرزمینی و ماموریت محوله فعالیت کرده و فارغالتحصیلان، توانایی رفع نیازهای منطقهای و کشور را داشته باشند.
ولی متاسفانه علیرغم ابلاغ سیاستها از طرف حضرتعالی، راهکارهای اجرایی و مدیریتی آن تدوین نشده و ماموریتی که براساس قانون برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش عالی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت است معطل مانده است.
چنانچه این سه بخش با تعامل مناسب با یکدیگر و جلسات مکرر و قبول ماموریت توسط هر بخش و اجرای آن عمل نمایند میتوان انتظار داشت سیاستهای ابلاغی روی زمین نمانده و فارغالتحصیلان دانشگاهی نیز بیکار نمانند و دانشگاههای کشور بتوانند نقش عمدهای را در استقلال، خودکفایی و رشد اقتصادی کشور ایفا نمایند.
اما در مورد شعار سال: سوال این است که موانع فراگیر شدن استفاده از کالای ایرانی چیست و راههای غلبه بر آن کدام است؟ هرچند مساله کیفیت یکی از عوامل مهم و موانع اصلی است که در انتها به آن خواهیم پرداخت ولی مانع مهمتر و جدیتر مسائل فرهنگی و اجتماعی است. چرا که از دهها سال قبل و شاید طی یکصد سال اخیر با ورود و نفوذ استعمار انگلیس در کشور و همراهی سیاستمداران و منورالفکرها، فرهنگ رجحان غرب در تمام زمینهها در کشور نهادینه شده است.
هرچند با انقلاب اسلامی و ندای قدسی امام (ره) علیه این جریان قالب دچار ضربه جدی شد ولی در زمینه کالاها و محصولات مورد نیاز کشور این تفکر هنوز غالب است و البته در بعضی اقشار جامعه بیشتر دیده میشود.
راه چاره چیست؟ اولین و سادهترین اقدام آن است که مسئولان، مدیران، صاحب منصبان کشور به صورت وسواسگونه در خفا و علن مقید به استفاده از کالای ایرانی باشند چرا که آنها زیر ذرهبین و دید آحاد جامعه هستند و عدم تقید آنها که خود شعار کالای ایرانی میدهند اثر معکوس خواهد داشت.
از طرف دیگر اقشاری که مرجع و الگوی مردم هستند مانند جامعه دانشگاهی و اساتید حاضر نیز اگر خود را مقید به استفاده از محصولات تولیدات داخلی نمایند بیتاثیر نخواهد بود.
اما اقدام دیگری که عمدتاً بایستی توسط محققان و جامعه علمی صورت گیرد انجام پژوهشهای وسیع جامعهشناسی و روانشناسی در جامعه است که اولا در اقشار مختلف اعم از شهری، روستایی، پیر، جوان، زن و مرد چه میزان علاقه و اعتماد به مصرف کالای ایرانی وجود دارد و اگر ندارد علت آن چیست؟
امروزه با تحقیقات میدانی در جامعه و بهرهگیری از علوم جدید در حوزه شناختی و مدیریت ذهن میتوان تمایلات و افکار جامعه را در مسیر صحیح مدیریت کرد اما برای انجام چنین تحقیقات نیاز به کارفرمای توانمند و تاثیرگذار میباشد که اولاً حمایت و پشتیبانی کامل شود و ثانیا بستر برای اجرای نتایج تحقیقات را محیا کند.
این کارفرما کسی نیست جز حاکمیت؛ اعم از دولت – مجلس و بقیه قوا. چیزی که به نظر میرسد یا دغدغه این محترمان نمیباشد و یا اعتقادی به موثر بودن این راهکار ندارند. اقدام دیگر که جامعه علمی میتواند در تحقق شعار سال انجام دهد گسترش و شتاب در جهت تولید محصولات دانش بنیان در داخل است چرا که این محصولات میتوانند با محصولات مشابه هم در زمینه قیمت و هم در زمینه کیفیت رقابت کنند.
این موضوع به دلیل وجود خیل عظیم نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی میتواند به سرعت گسترش یافته و نه تنها کمک به حل معضل بیکاری خواهد کرد بلکه باعث رشد تزایدی در اقتصاد خواهد شد. البته برای تحقق این امر پشتیبانی و سرمایهگذاری جدی مسئولان را میطلبد، امری که تاکنون محقق نشده و هرچند شعار آن زیاده داده شده است.
توصیه بنده این است که به جای این همه سرمایهگذاری در صنایع مثلاً خودروسازی با تکیه بر کمپانیهای بدعهد بیگانه که به راحتی میدان را خالی و میلیاردها دلار سرمایهگذاری را معطل میکنند درصد کمی از این سرمایهگذاری در جهت گسترش و شکوفایی شرکتهای دانشبنیان هزینه گردد تا نتیجه عملی آن عرضه بیشتر محصولات ایرانی با کیفیت برتر به بازار باشد.
در انتها از طرف خود و جامعه علمی کشور اعلام میدارم که اکثریت قریب به اتفاق محققان و اعضای هیات علمی معتقدند که با توکل به خدای متعال و با تلاش مستمر و هدفمند آیندهای درخشان در تمام زمینهها در انتظار ایران عزیز قرار دارد.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰