دراپ شیپینگ؛ سراب کسب درآمد از اینترنت
روزنامه هفت صبح – علی هادی زاده: «متفاوت ترین شغل اینترنتی که تا حالا دیده اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواه تان، درآمد بی نظیری را تجربه کنید»، «یک فروشگاه مجازی بدون این که محصولی داشته باشید یا بخرید یا برای مشتری
روزنامه هفت صبح – علی هادی زاده: «متفاوت ترین شغل اینترنتی که تا حالا دیده اید»، «با هر سن و شرایطی، با کمترین هزینه صاحب فروشگاه مجازی خودتان شوید و با فروش کالای دلخواه تان، درآمد بی نظیری را تجربه کنید»، «یک فروشگاه مجازی بدون این که محصولی داشته باشید یا بخرید یا برای مشتری ارسال کنید»؛ اینها جملاتی است که در یک سال اخیر در سایت ها و کانال های ایرانی به اسم یک کسب و کار جدید در حال پخش شدن است. کسب و کاری که به آن Drop Shipping گفته و قرار است همه زحمت ها را از روی دوش شما بردارند تا راحت فروش آنلاین را تجربه کرده و سود زیادی کسب کنید.
دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ نسلی جدید از کسب و کار است که مبلغانش، آن را در حد آمازون بالا برده و از آن تعریف می کنند. از طرفی بعضی هم آن را نوعی دلالی اینترنتی می دانند که قرار است فقط کلاه شما را بردارد. برای اینکه با این روش کسب و کار آشنا شوید به سراغ تعاریف معمول این کسب و کار رفته ایم تا ببینیم با چه چیزی سر و کار داریم. ساز و کار این کسب و کار به این شکل است که شما روی وب سایت خود کالا و اجناس سایر شرکت ها و تولید کنندگان را به فروش می رسانید و پس از پرداخت وجه توسط مشتری، وب سایت شما به شرکت مورد نظر سفارش می دهد تا محصول را برای مشتری بفرستد.
در واقع شما و وب سایت تان نقش یک واسط بین شرکت و خریدار را ایفا می کنید. به قول افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند، دراپ شیپینگ را می توان نوعی تکنیک مدیریت زنجیره تامین کالا دانست که در آن خرده فروشان اجناس و محصولات را در انبار خود نگهداری نمی کنند و در عوض سفارشات و جزئیات مربوط به حمل و نقل را به شرکت واگذار می کنند.
در این نوع کسب و کار صاحب وب سایت از اختلاف قیمت بین عمده فروشی و خرده فروشی سود می برد. البته فعالان این کسب و کار این روش به سود رسیدن را به گونه ای دیگر تعریف می کنند. آنها می گویند که سود به صورت دلالی نیست، بلکه درآمد فروش بین تامین کننده و فروشنده تقسیم می شود. البته داستان این کار فقط به وب سایت ختم نمی شود. بعضی افراد برای اینکه مشتریان بتوانند محصول را از نزدیک دیده و بتوانند آن را تست کنند، ممکن است اقلامی تستی (یا نمایشی) را در یک فروشگاه ملموس و واقعی در معرض بازدید قرار داده یا کاتالوگ هایی از محصولات را به صورت کتابچه یا به صورت آنلاین تهیه کنند.
کسب و کار دراپ شیپینگ چه مزیتی دارد؟
فعالان این صنعت می گویند راه اندازی یک کسب و کار دراپ شیپینگ بدون هزینه با با هزینه کم قابل انجام است: برای راه اندازی این شغل نیاز به سرمایه میلیونی برای خرید کالا از عمده فروش نبوده و تنها نیاز به مقداری سرمایه برای طراحی سایت ، پشتیبانی آن و تبلیغات نیاز است. از طرفی وقتی نیاز نباشد که شما به طور عمده خرید کنید این امکان برای تان فراهم است که از برندها و دسته های مختلف برای فروش استفاده کنید. با توجه به اینکه راه اندازی این کسب و کار نیاز به سرمایه اولیه ندارد به نسبت ریسک آن نیز پایین می آید چون در صورت شکست سرمایه هنگفت اولیه ای نیست که بر باد برود.
همچنین راه اندازی این کار محدودیت مکانی و زمانی ندارد. در این کار تنها کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشید چون وظیفه ای جز وساطت به شما محول نشده؛ انبارداری، ارسال، حمل و نقل و … همگی به عهده شرکت ارائه دهنده محصول است. در این میان شما به انبار نیازی نداشته و لازم نیست خسارت های ناشی از آن همچون خرابی و فساد، هزینه های انبارداری و نگهداری و غیره را گردن بگیرید. در کل شما با مراحل مختلف فروش کمتر درگیر شده و زمان آزاد بیشتری برای تمرکز روی افزایش فروش خواهید داشت. با این تعاریف به نظر این کار کسب و کار رویایی هر کسی است. ولی همیشه پشت این پیشنهادهای وسوسه کننده یک «اما»ی بزرگ وجود دارد.
آیا واقعا این کسب و کار آنگونه که تعریف می کنند است؟
واقعا با این کسب و کار در گوشه خانه لم داده و پولدار خواهیم شد؟ جواب این سوال یک «نه» بزرگ است. این روش کسب و کار به شما وعده می دهد تا بدون هزینه و کمترین هزینه ممکن کسب و کار را راه بیندازید. اول اینکه چیزی به اسم بدون هزینه وجود ندارد. هزینه ای هم که از شما دریافت می شود برای طراحی و راه اندازی یک سایت است تا در آن محصول خود را قرار داده و با تبلیغات آن را به فروش برسانید. به صورت معمول برای این سایت که قالب آن از قبل طراحی شده است. از شما ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. تا اینجا به نظر قضیه مشکلی ندارد. چرا که شما بدون نیاز به دادن پولی برای برنامه نویسی یک سایت ارزان قیمت برای فروش گرفته اید. ولی بیایید قضیه را از طرف فروشنده دنبال کنیم.
این سایت ها همه قالب مشترکی دارند و به نوعی کپی یکدیگرند. تنها کاری که فروشنده می کند خرید یک دامین است. این دامین ها مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان دارند. اگر فرض بگیریم یک هاست ساده هم برای شما تدارک دیده باشند، در حقیقت هزینه ای که متقبل شده اند حدود ۵۰ هزار تومان در مجموع است. این ۵۰ هزار با ۱۰ برابر افزایش قیمت به شما ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود و این تازه ابتدای ماجراست.
در این میان بعضی به همان ۵۰۰ هزار تومان بسنده کرده و بعضی دیگر از شما هزینه انبارداری را هم دریافت می کنند. البته به اسم حق عضویت برای انبار. با توجه به اینکه محصولات این شرکت ها معمولا در حد عینک، کلاه و ادکلن است، به نظر نمی رسد انبار بزرگی وجود داشته باشد و شما در این قسمت نیز هزینه بی جهتی پرداخت می کنید. بعد از این مسئله می رسیم به هزینه خرید محصولات. در اینجا روش ها کمی متفاوت است. بعضی می گویند شما محصول را با قیمتی که خودتان در نظر دارید در سایت گذاشته و بعد از فروش سودش را با شما تقسیم می کنند. بعضی محصول را با قیمت پایینی به شما می فروشند و می گویند قیمت فروش آن در بازار چه مقدار است.
مثلا در یکی از کانال های این نوع فروش یک ساعت مچی را به قیمت حدود ۳۰ هزار تومان به شما می فروشند. بعد لینکی از سایت های فروش آنلاین معتبر برای شما می فرستند که قیمت فروش آن را تا ۱۵۰ هزار تومان بیان می کند. در این میان شما وسوسه می شوید که ساعت را خریده و با قیمتی زیر قیمت بازار به فروش برسانید و در عین حال سود زیادی ببرید. ولی همانطور که متوجه شده اید، ماجرا به این سادگی نیست! و اما می رسیم به یکی دیگر از منابع درآمدزایی این شرکت ها. فرض کنیم شما اکنون یک سایت داشته و محصول ۲۰ هزار تومانی خود را با قیمت منصفانه ۱۰۰ هزار تومان برای فروش در آن قرار داده اید.
برای اینکه محصول شما دیده شود و کسی آن را از شما بخرد باید تبلیغات کنید. در اینجا دوباره کار شما به همان فروشنده اولیه می افتد. او به شما می گوید که پکیج های خاص آموزشی را تهیه کرده و به رمز و راز بازاریابی پی ببرید. پکیج هایی که در آن فردی روش های آماتوری و ساده بازاریابی را با زبانی شیرین بیان کرده و به شما وعده جذب تعداد مخاطب بالایی را می دهد. این پکیج ها نیز قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند. حال فرض می کنیم که شما غیر از این روش ها به سراغ روش های نوین بازاریابی بروید تا ترافیک را روانه سایت خود کنید.
ولی تبلیغات هزینه بسیار زیادی دارد و اگر بخواهید کمترین ترافیک را هم داشته باشید، شاید مجبور شوید چند میلیون هزینه کنید. این در حالی است که افرادی مثل شما همان قالب سایت و محصول را داشته و تقریبا از همان روش های بازاریابی شما هم استفاده می کنند. حتی محصول آنها هم مثل شماست و فقط شاید در قیمت گذاری با شما متفاوت باشند. بگذارید یک شرایط ایده آل تر را هم بررسی کنیم تا بیشتر با مشکلات این کسب و کار آشنا شویم. فرض می کنیم سایت شما دیده شده و فروش خوبی دارید. شما که نمی توانید سایت را با دو محصول اداره کنید. باید به چند دراپ شیپر مختلف وصل شوید تا تنوع داشته و به قولی جنس تان جور شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰