تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردین 1397 - 4:31
کد خبر : 28910

نقدینگی کشور سرگردان و افسار گسیخته است/ ضرورت هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید/ مالیات بر ارزش افزوده نباید از تولیدکنندگان گرفته شود

نقدینگی کشور سرگردان و افسار گسیخته است/ ضرورت هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید/ مالیات بر ارزش افزوده نباید از تولیدکنندگان گرفته شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مصرف گرایی و نقش مخرب سلبریتی ها در ترویج این فرهنگ زیرساخت های اقتصاد را می لرزاند. الگوگیری جامعه از سلبریتی ها نقش غیر قابل انکاری است که اگر آن را نادیده

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مصرف گرایی و نقش مخرب سلبریتی ها در ترویج این فرهنگ زیرساخت های اقتصاد را می لرزاند. الگوگیری جامعه از سلبریتی ها نقش غیر قابل انکاری است که اگر آن را نادیده بگیریم خود را فریب داده ایم. فرهنگسازی می تواند یک جامعه را به اوج برساند یا آن را به نابودی بکشاند. انتخاب با مردم است اما چگونه انتخاب کردن در گرو آموزش است. تفکر کردن را به مردم آموزش دهیم نه اینکه به جای آنها تفکر کنیم.

حمایت از کالای ایرانی و مبحث برند زدگی، ما را بر آن داشت که پای صحبت های حمیدرضا فودلادگر بنشینیم. وی چهار دوره پیاپی است که بعنوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خدمت می کند.

 علل مصرف گرایی و برند زدگی در جامعه چیست؟

برای مقابله با مصرف گرایی کار فرهنگی باید بیشتر انجام شود. واقعاً در حوزه فرهنگ سازی، فرهنگ زندگی و سبک زندگی اجتماعی کم کاری می شود و چند سال گذشته مقام معظم رهبری به مسئله سبک زندگی اشاره کردند.

زمانیکه سبک زندگی ما مصرف گرایانه باشد، بیش از اینکه به فکر تولید باشیم به فکر مصرف هستیم و در مصرف و تجمل گرایی با هم در رقابت و مسابقه ایم. برای مصرف، برای برندها و نشانه ها ارزش قائل می شویم که گاهی حتی کیفیت هم مطرح نیست بیشتر بحث تنوع طلبی و تجمل گرایی است. این می شود که مردم اهل چشم و همچشمی و مصرف گرا می شوند.

 چگونه می توانیم کیفیت کالاها را ارتقا دهیم؟ عده ای عدم کیفیت خودروها را بهانه کرده اند و برای نبودن کیفیت محصولات ایرانی، تنها خوردروها را مثال می زنند که نشان دهند در دنیا کالای ایرانی اعتبار ندارد.

– من اصلاً این مسئله را قبول ندارم که کالای ایرانی در دنیا اعتبار ندارد. ممکن است برخی از کالاها کیفیت بالایی نداشته باشند مانند صنعت خودروسازی و هنوز نتوانسته ایم با دنیا رقابت کنیم، اما ما در خیلی از زمینه ها توانسته ایم با محصولات خارجی رقابت کنیم و صادرات داشته باشیم. مثلاً در صنایع غذایی، لبنی، پتروشیمی، فولاد، بخش صنایع دستی و حمل و نقل و… در خیلی از کشورها توانسته ایم برند و نشانه ایرانی را مطرح کنیم و در عرصه کیفیت حرف اول را بزنیم.

بطور کلی خیلی راه نرفته داریم که بتوانیم در برخی عرصه ها مانند خودروسازی در دنیا خودروی ایرانی را مطرح کنیم.

 متاسفانه گرانی ارز بر اقتصاد تاثیرگذار است و از طرفی قیمت ارز رشد صعودی دارد. ضمن اینکه نماینده مجلس خمینی شهر گفته است: من سال گذشته از منبع موثق شنیدم که قیمت اصلی ارز را هفت هزار تومان تخمین زده بودند.

– در مورد مسئله ارز و مدیریت ارزی، دولت باید روش های خود را اصلاح کند و در بحث مدیریت ارز جدیت بیشتری به خرج دهد. به هر حال ما تا مادامی که عرضه و تقاضا را در بازار ارز هماهنگ نکنیم، اگر تقاضا را با عرضه جواب ندهیم یا با واسطه گرهای مخرب برخورد نشود و از طرفی برای نقدینگی در دست مردم فکری نکنیم این نقدینگی هر روز به سمت یک بازار می رود.

نقدینگی سرگردان یک روز سراغ بازار طلا و سکه می رود، یک روز سمت بازار گوشی و موبایل می رود، یک روز سمت بازار ارز می رود، یک روز سمت بازار سرمایه و بانکی می رود. البته این را هم اشاره کنم که بازار سرمایه و بانکی از موارد دیگر بسیار مثبت تر است اما مابقی مصارف قابل قبول نیست.

در هر صورت اگر این نقدینگی سرگردان را در راستای تولید هدایت نکنیم به سمت بازارهایی کشیده می شود که به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود و چنین اتفاقاتی پیش می آید که نقدینگی به سمت ارز برود. با اختلاف عرضه و تقاضا یا یک اختلاف رسمی و غیر رسمی بازار جاذبه پیدا می کند و یک دفعه پولهایی به سمت بازار ارز می رود و می بینید که در عرض چند ماه بیست و پنج درصد از ارزش پول ملی سقوط می کند.

به نظر من باید با اینها ریشه ای برخورد کرد. همین که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و در همین بازارهای تولیدی جاذبه ایجاد کنیم که سمت بازارهای مخرب نرود و تقاضا را پاسخگو باشیم نوعی مدیریت کردن است.

 لطفا درباره افزایش افسار گسیخته نقدینگی و آثار آن بر تورم بیشتر توضیح دهید.

– وقتی نقدینگی افسار گسیخته شد و نقدینگی در راستای تولید قرار نگرفت و در هر کار دیگری جز تولید رفت این برای اقتصاد مخرب است و این تورم ایجاد می کند. مثلاً خرید و فروش زمین بی اینکه به ساختمان سازی منجر شود یا خرید و فروش ارز بی اینکه کار صادرات و واردات انجام شود. یا مثلا نقدینگی در بازار کار غیر مولد، پولی و بانکی صرف شود مانند این موسسات اعتباری که زیر نظر بانک مرکزی نیست.

اگر نقدینگی را به سمت هر کدام از این بازارها هدایت کنیم در جهت عکس خودش عمل خواهد کرد و تورم زا و مخرب می شود ولی اگر در جهت سیاستهای اقتصادی کشور به کار گرفته شود مفید مواقع خواهد شد.

 تولیدکننده ها و کارخانه ها از مالیات بر ارزش افزوده اظهار ناراحتی می کنند و می گویند یکی از علل ورشکستی و بسته شدن کارخانه و کارگاهها همین بحث است. نظر شما چیست؟

– قانون در حال اصلاح شدن است. ان شاءالله در مجلس قانون اصلاح می شود و ایرادات قانونی رفع می شود و دولت هم باید در اجرای قوانین دقت لازم را به خرج دهد و این مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی دریافت شود و از تولیدکننده نباید گرفته شود.

 از نافرجامی برجام و راه حلی برای نجات از آن بگویید. عده ای معتقد به ادامه گفتگوها هستند و آیا مذاکره بیشتر به معنی تسلیم شدن و خلع سلاح نیست؟

– نه، همین تجربه برجام برای ما کافی بود. مذاکره در مسائل دیگر معنایی ندارد. مخصوصاً در مسائل امنیت و دفاعی کشور، اصلاً مذاکره با دشمنان کشور معنا ندارد. انتقادهایی به برجام بود که خیلی از دلایل آن روشن و واضح شد ولی ما از برجام خارج نمی شویم. برجام را بعنوان یک بحث حقوقی نگاه می کنیم، ولی اگر طرف مقابل خواست خارج شود قطعاً ما هم به شرایط قبل برمی گردیم و کار خود را انجام می دهیم.

نباید مذاکره را با اقتصاد گره بزنیم. راه حل در اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری مطرح کردند. ما باید نگاه به درون داشته باشیم و توانمندی های خود را افزایش دهیم؛ از تولید ملی حمایت کنیم، ساختار اقتصادی کشور و اقتصاد دانش بنیان را تقویت کنیم.

اگر در بحث برجام نتیجه گرفتیم که چه بهتر ولی اگر دست روی دست بگذاریم و به امید برجام بنشینیم همین می شود که مسائل اقتصادی به جلو حرکت نمی کند.

 سوالی می خواهم مطرح کنم که ربطی به حمایت از تولید ملی ندارد. چرا اعاده اموال نامشروع مدیران به نتیجه نمی رسد؟

– قرار است در مجلس رسیدگی شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد