تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 فروردین 1397 - 6:28
کد خبر : 28161

کالای ایرانی نیاز به اهرم حمایت فرهنگی و حقوقی دارد

کالای ایرانی نیاز به اهرم حمایت فرهنگی و حقوقی دارد

هادی غضنفری، مسئول بسیج دانشجویی پیام نور کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز، بیان داشت: در بیان ژورنالیستی و کلاسیک از اقتصاد، انسان فقط به نفع مادی خود نگاه می‌کند و جز این نباید انتظار داشت؛ چنین اندیشه‌ای در ذهنِ تولیدکننده، به تولید یا واردات هر محصول که بیشترین سود را دارد می‌انجامد

هادی غضنفری، مسئول بسیج دانشجویی پیام نور کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در شیراز، بیان داشت: در بیان ژورنالیستی و کلاسیک از اقتصاد، انسان فقط به نفع مادی خود نگاه می‌کند و جز این نباید انتظار داشت؛ چنین اندیشه‌ای در ذهنِ تولیدکننده، به تولید یا واردات هر محصول که بیشترین سود را دارد می‌انجامد و در ذهنِ مصرف‌کننده، به رفتار حداکثرسازی منفعت از طریق انتخاب کالاها با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت.

وی گفت: از آنجا که تحقق چنین ماشین‌حساب بی‌روحی، به زیر پا گذاشتن مصالح جامعه به بهانه‌ی منافع فردی می‌انجامید؛ جامعه‌ای ذره‌ وار و گسیختنی در پی داشت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور کازرون در ادامه افزود: از دهه‌های قبل در مهد اقتصاد مدرن نیز به تصحیح این انگاره همت گماشتند؛ این تصحیح با دو اهرم دنبال شد که یکی اهرم فرهنگی و دیگری اهرم حقوقی بود.

غضنفری در تعریف اهرم فرهنگی گفت: این مسئله ارزش‌های اخلاقی یا ملی‌‌گرایانه را در منطق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ارجمند و محترم می‌ساخت و الگوهایی اخلاقی از شرکت‌‌ها یا خانواده‌ها یا نخبگانِ وفادار به منافع ملی را پیش چشم مردمان، بزرگ می‌آراست.

این فعال دانشجویی در خصوص اهرم حقوقی نیز گفت: این اهرم تولیدکنندگانِ با درجه‌ بالای محتوای بومی را از تشویق‌ها و حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌ساخت یا مصرف‌کنندگان کالاهای خارجی یا لوکس را با نرخ‌های مالیاتی بالاتر، مورد حمله قرار می‌داد.

 غضنفری در پایان گفت: برخلاف شعار آزادیِ مصرف‌کننده، تمام اقتصادهای پیشرفته، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مصرف خارج از الگوی انرژی و سایر کالاهای راهبردی وضع کردند تا اگر قیمت‌های صرفاً بازاری موجب بازدارندگی رفتار مردم نیست، این قوانین و قیمت‌های مالیاتی سبب حفظ منافع ملی شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد