تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1397 - 5:54
کد خبر : 28089

کنار قرائت به حفظ قرآن پرداختم و حافظ کل شدم/ به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم

کنار قرائت به حفظ قرآن پرداختم و حافظ کل شدم/ به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طرح آموزشی، تربیتی قاریان نوجوان قرآن کریم با عنوان اسوه باهمت جامعه قرآنی عصر و شورای عالی قرآن چند سال است که به صورت مرتب برگزار می‌شود و نوجوانان مستعد بسیاری باحضور در این طرح

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طرح آموزشی، تربیتی قاریان نوجوان قرآن کریم با عنوان اسوه باهمت جامعه قرآنی عصر و شورای عالی قرآن چند سال است که به صورت مرتب برگزار می‌شود و نوجوانان مستعد بسیاری باحضور در این طرح پله‌های موفقیت را زود طی کرده‌اند. 

«سبحان قاری» از قاریان نوجوان عضو طرح ملی اسوه در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، گفت: از ۳ سالگی شروع به فعالیت‌های قرآنی کردم، آموزش قرآن را ابتدا با روخوانی و روان‌خوانی و تجوید قرآن آغاز کردم و بعد از فراگیری تجوید، شروع به حفظ سوره‌های کوچک قرآن کردم و سپس سراغ فراگیری صوت و لحن رفتم.

وی اظهار داشت: حدوداً هفت سال بیشتر نداشتم که قرآن را کامل می‌خواندم، بعد شروع به فراگرفتن مرحله پیشرفته‌تر تجوید کردم یعنی برای فراگیری کامل تجوید، نزد اساتید برجسته‌تر رفتم، تقریباً در سن ۹ سالگی کم‌کم موفق شدم یکی دو جزء از قرآن را حفظ کنم، تا اینکه در سن یازده سالگی در مسابقات ۵ جزء در استان اول شدم و بعد در مسابقات قرائت در استان اول شدم. در این مقطع ما در شهرستان اراک بودیم و الان حدود ۳ سال است که به تهران آمدیم.

این قاری نوجوان عضو طرح ملی اسوه با بیان اینکه حدود سه سال پیش یعنی از سال ۹۳ به طرح اسوه پیوستم، تصریح کرد: در همان سالی که وارد طرح ملی اسوه شدم در مسابقات کشوری قرآن کریم در استان اردبیل در رشته ترتیل، رتبه ششم را به دست آوردم. همچنین در سال ۹۶ مقام دوم ترتیل مسابقات بین‌‌المللی امام علی(ع) را با حضور نمایندگانی از ۱۶ کشور جهان به دست آوردم و به لطف خداوند متعال، حافظ کل قرآن شدم.

وی درباره نوع نگاهش به قرآن کریم ابراز داشت: تمام زندگی ما باید قرآن باشد یعنی محوریت ما باید روی قرآن باشد چون اصلش هم همین است اگر ما زندگی‌مان را با محوریت قرآن هدایت کنیم قطعاً زندگیِ موفقی خواهیم داشت و بعد قرآن خواندن هم صرفاً صوت و لحن و تجوید نیست، بلکه باید قرائت قرآن را با تدبردر آیات الهی پیش ببریم و بتوانیم به نحو احسن به دستورات خداوند عمل کنیم.

سبحان قاری ادامه داد: تنها پرداختن به صوت و لحن قرآن کافی نیست، همچنین پرداختن به مفاهیم قرآن هم به تنهایی کافی نیست بلکه باید سعی کنیم که به اصل قرآن عمل کنیم یعنی هم ما صوت و لحن بدانیم،‌ هم بتوانیم بخوانیم و هم مفاهیم را یاد بگیریم و هم به آن عمل کنیم.

وی در توصیه‌ای به هم و سن و سالان نوجوان خود در خصوص فراگرفتن قرآن کریم، خاطرنشان کرد: در درجه اول نمی‌خواهد مفاهیم قرآن را یاد بگیریم اینکه در ابتدا فقط بتوانیم قرآن را از رو بخوانیم کفایت می‌کند، بعد از روخوانی و روانخوانی قرآن، مفاهیم آن را یاد بگیریم، چون ما اگر قرآن را یاد بگیریم و به مفاهیم قرآن توجه داشته باشیم حالمان خوب می‌شود، خواندن قرآن باعث می‌شود حال ما خوب شود، یعنی ما فقط بُعد مادی را نگاه می‌کنیم بُعد معنوی را نگاه نمی‌کنیم که در روز قیامت به ما گفته می‌شود: بخوان و بالا برو.بنابراین هرچه بیشتر با قرآن و مفاهیم آن مأنوس باشیم در روز قیامت هم آرامش بیشتری داریم.

این قاری و حافظ قرآن کریم عضو طرح ملی اسوه درباره نقش والدین در تشویق فرزندانشان در رفتن به سوی قرائت قرآن کریم، گفت: کسی که تازه می‌خواهد به این وادی بپیوندد و قرآن را فرابگیرد، این مسیر با انگیزه‌هایی که پدر و مادر برای فرزندانشان ایجاد می‌کنند بسیار می‌تواند هموار شود؛‌حتی جوایزی که پدر و مادر تهیه در این زمینه برای ما بچه‌ها فراهم می‌کنند، تأثیر زیادی بر ما دارد.

وی ادامه داد: والدین باید در تربیت فرزندانشان و سوق دادن آنها به سوی قرائت قرآن با تشویق و جایزه پیش بروند، بعد که خودمان توانستیم قرآن را بفهمیم و درک کنیم، آنقدر غرق در قرآن و آموزه‌های ناب آن می‌شویم که دیگر بیرون آمدن از آن برای ما مشکل خواهد بود. چند سال است که من قرآن می‌خوانم و  شاید اگر یک روز قرآن نخوانم برایم سخت باشد چون دور شدن از این وادی برای یک فرد قرآن‌خوان خیلی سخت می‌شود.

قاری، اظهار داشت: اگر در ابتدای ورود به قرآن، انگیزه‌ای قوی برای ما بچه‌ها به وجود بیاید بعد دیگر پیش رفتن در این مسیر برای ما خیلی آسان است، بنابراین  پدر و مادر در این امر می‌توانند خیلی نقش موثری داشته باشند چون پدر و مادرم این انگیزه را در من ایجاد کردند و اگر آنها نبودند قطعاً من در این جایگاه نبودم و حتی نمی‌توانستم قرآن را از رو بخوانم.

وی با بیان اینکه ۹۰درصد کار علاقه‌مند شدن فرزندان به قرآن برعهده پدر و مادر است،‌ عنوان کرد: ممکن است بچه‌ها میانه راه کم بیاورند، پدر و مادر باید بیشتر با فرزندان خودشان کار کنند و خودشان هم در خانه قرآن بخوانند یعنی اینطور نباشد که فرزند بگوید چرا فقط من باید در خانه قرآن بخوانم در حالی که پدر و مادر من در خانه قرآن نمی‌خوانند؟ خواندنِ پدر و مادر همراه فرزند باعث می‌شود هم فرزند تشویق شود و هم حتی اگر خودش دوست نداشته باشد باعث شود شروع کند به خواندن، مانند نماز خواندن، اگر پدر و مادر نماز بخوانند بچه هم می‌آید کنار پدر و مادر نماز می‌خواند و همین کار یک تشویقی برای فرزند است.

این قاری نوجوان عضو طرح ملی اسوه گفت: همه ما باید در کنار پرداختن به قرآن ورزش کنیم، فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: تحصیل، تهذیب و ورزش، یعنی ما هم باید تحصیل داشته باشیم، هم دین داشته باشیم و هم ورزش. یعنی همه باید در کنار هم باشند و من در حال حاضر ورزش والیبال را دنبال می‌کنم. چون باز‌‌ی‌های ما نباید صرفاً بازی‌های کامپیوتری باشد باید ورزش جسم هم داشته باشیم؛ همانطور که قرآن خواندن ورزش روح است باید ورزشی جسمی هم بکنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که غیر از والیبال آیا ورزش دیگری را هم به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند، یا خیر،‌ اظهار داشت: بله. چند ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم؛ شنا، ورزش باستانی، کاراته و والیبال. در رشته والیبال در استان تهران، رتبه نخست را کسب کردم،‌ در ورزش باستانی هم در کشور سوم شدم، کاراته هم در استان مرکزی اول شدم.

وی در خصوص اینکه کدام آیه از آیات قرآن کریم بیشتر در زندگی‌اش اثرگذار است، گفت: من این عبارت را روزی چندین مرتبه با خودم تکرار می‌کنم «وبالوالدین احسانا» این عبارت خیلی برای من جذاب است و سعی کردم در زندگی‌ام به آن عمل کنم.

قاری، بیان داشت: در ایامی که تا ماه مبارک رمضان داریم خوب است کسانی که دوست دارند شروع به فراگرفتن روخوانی قرآن کنند و بعد کم‌کم روزی یک آیه فقط بخوانند و آن را حفظ کنند، همین انگیزه می‌شود برای حفظ کردن سوره‌های بزرگتر و در نهایت، حفظ کل قرآن.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد