تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1397 - 23:24
کد خبر : 27636

صنایع اپتیک ایران؛ پیشرو در تولید تجهیزات نظامی و غیر نظامی

صنایع اپتیک ایران؛ پیشرو در تولید تجهیزات نظامی و غیر نظامی

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: صنایع اپتیکی ایران در سال ۱۳۶۵ و با هدف به دست آوردن صنایع پیشرفته و قوی اپتیکی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاسیس شد. این صنایع از بدو تاسیس با به کارگیری دانشمندان و مهندسین نخبه کشور و به کارگیری پیشرفته ترین تجهیزات در خطوط تولید، یکی از توانمندترین

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: صنایع اپتیکی ایران در سال ۱۳۶۵ و با هدف به دست آوردن صنایع پیشرفته و قوی اپتیکی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاسیس شد. این صنایع از بدو تاسیس با به کارگیری دانشمندان و مهندسین نخبه کشور و به کارگیری پیشرفته ترین تجهیزات در خطوط تولید، یکی از توانمندترین صنایع کشور تاکنون بوده است.

صنایع اپتیکی ایران که به اختصار IOI نیز نامیده می شود، دارای توان بسیار زیادی در طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی برابر با استانداردهای نظامی (MIL) را دارد. امکانات آموزشی و زیرساخت های وسیع این صنایع، آن را قادر ساخته تا بهترین پشتیبانی را از محصولات خود در حوزه تجهیزات نظامی به عمل آورد. این صنایع با داشتن آزمایشگاه های دقیق و با تکنولوژی بالا در چهار بخش کلی محصولات خود را ارائه می کند که عبارت است از:

محصولات الکترواپتیک

این محصولات شامل سیستم های کنترل آتش الکترواپتیک، دوربین های هوایی، سیستم های نظارت الکترواپتیک و نمایشگرهای دیجیتالی شناورها و بالگردها می شود.

محصولات الکترومکانیک

این محصولات شامل انواع دوربین های دوچشمی معمولی و رصدخانه ای، انواع قطب نما، دایره هدف، اسکوپ هدف گیری، انواع پریسکوپ های غربی و شرقی، عینک و قطعات اپتیکی می شود.

شبیه سازها

این محصولات شبیه سازهای لیزری، شبیه سازهای با قابلیت شلیک (FTS) و شبیه سازهای پدافند هوایی می شود.

شیشه

انواع شیشه های خودرو و هواپیما، شیشه های شفاف فضایی، انواع شیشه های ضدگلوله و انواع شیشه های ایمنی از دیگر محصولات صنایع اپتیکی ایران است.

برخی از محصولات صنایع اپتیکی ایران که در نیروهای مسلح کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد ذیل است:

سیستم نظارت الکترواپتیک

سیستم های نظارت الکترواپتیک (EOSS) سیستم های خودکار و کامپیوتری هستند که برای نظارت بر مرزها در روز و شب طراحی شده اند که اجزای آن شامل کاربر، دوربین حرارتی و دوربین تلویزیونی، مانیتور و واحد کنترل است.

این سامانه می تواند در مدل های مختلف سیار و ثابت و در کارایی های مختلف نظامی و غیرنظامی کنترل و مراقبت مورد استفاده قرار گیرد. دوربین فیلمبرداری با وضوح بالا مجهز به موتور زوم و فوکوس متغیر، نمایشگر حرارتی با کیفیت بالا از جمله ویژگی های سیستم نظارت الکترو اپتیک است که توسط یک واحد مرکزی کنترل می شود.

سامانه نظارتی سداد ۱۰۳

سداد ۱۰۳ یک سامانه برای نظارت طولانی مدت، عملیات هوایی و دریایی است. این سیستم در یک الگوی ساختاری برای سازگاری با پارامترهای انواع ماموریت های مختلف هوایی و دریایی طراحی شده است.

در این سامانه انواع سنسورها و تجهیزات کنترل کننده از جمله لنزهای باسرعت بالا، دوربین های دیجیتال مادون قرمز و قابل مشاهده با لنزهای فوکوس متغیر و لرزش گیر لیزر، یکپارچه شده اند.

یکپارچه سازی و نصب آسان، الگوریتم پردازش تصویر پیشرفته، نظارت نقطه ای، سنسور چندگانه از طریق شبکه، طراحی مدولار برای همسان سازی سنسورهای مناسبت ماموریت، اندازه گیری محدوده از جمله ویژگی های این سامانه است.

از جمله کاربردهای سداد ۱۰۳ می توان در نظارت بر مرز و ساحلی، حفاظت از زیرساخت حیاتی، امنیت و نظارت فرودگاهی و قابلیت نظارت بر فعالیت های مشکوک را نام برد.

یابنده لیزری فدک ۸

فدک ۸ بعنوان یک یابنده لیزری قابلیت تشخیص اهداف را در فاصله ۲۰ کیلومتری در شرایط جوی مناسب و در فاصله ۱۵ کیلومتری در شرایط جوی نامناسب و منطقه جنگی دارد. این یابنده مجهز به دیدگاه ۱۲X و دوربین پیشرفته CCD است. این دوربین قابلیت شناسایی ۳ هدف را به صورت همزمان دارد و قابلیت عیب یابی توسط کاربر را در هنگام استفاده را نیز دارد.

دوربین مکمل این یابنده، غدیر۴ نام دارد که بر روی سلاح تک تیرانداز نصب می شود.

دوربین هوایی EOVP-۴ :

این دوربین چندمنظوره قابلیت نصب بر روی انواع بالگرد، هواپیما، پهپاد و کشتی ها را برای انجام ماموریت های شناسایی و نظارت دارا است. EOVP-۴ مجهز به دوربین های مادون قرمز و تلویزیونی است که در یک ساختار مدولار قابلیت تبدیل و سازگاری را با انواع پارامترهای موجود در ماموریت محوله دارند.

این دوربین موقعیت، سمت و ارتفاع را در تمامی شرایط آب و هوایی ارسال می کند و قابلیت ردیابی خودکار اهداف ثابت و متحرک و نیز اندازه گیری محدوده هدف را نیز فراهم می کند.

درکنار محصولات نظامی فوق، صنایع اپتک کشورمان انواع محصولات اپتیکی را در طیف های مختلف مانند تولید انواع شیشه خودرو و هواپیما، انواع عینک های آفتابی، انواع شیشه های ضدگلوله و محصولات اپتیکی تولید می کند که به نظر می رسد لازم است در سالی که بعنوان «حمایت از کالای ایرانی» نام گذاری شده است، توجه بیشتری به استفاده از محصولات داخلی از سوی مردم و دستگاه های ذیربط شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد