تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردین 1397 - 5:25
کد خبر : 27293

حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز شکوفایی اقتصاد داخلی

حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز شکوفایی اقتصاد داخلی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، حمایت از کالای ایرانی شعاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۹۷ درنظر گرفته شده و مسیر حرکتی جمهوری اسلامی را برای یک سال مشخص کرده است. چندین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، حمایت از کالای ایرانی شعاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۹۷ درنظر گرفته شده و مسیر حرکتی جمهوری اسلامی را برای یک سال مشخص کرده است.

چندین سال است که شعارهای رهبری رنگ و بوی اقتصادی دارد و این امر نشان دهنده چالش‌های زیادی است که بر سر مسئله اقتصاد در داخل کشور وجود دارد و نیاز است که مسئولان و مردم به این امر مهم توجه زیادی داشته باشند.

یکی از مسائلی که در چند سال گذشته و به صورت حداقلی در کشور جا افتاد مسئله اقتصادمقاومتی بود که بسیاری از مردم و مسئولان بالاخره درک صحیحی از آن پیدا کردند و اقداماتی دراین خصوص از سوی نهادهای مختلف و آحاد جامعه انجام گرفت که جای بسی خرسندی دارد اما یکی از چالش‌های اصلی در این طرح مسئله توزیع و تولید محصولات بود که هنوز اتفاقی خاصی برای این امر رخ نداده و شاید به همین سبب مقام معظم رهبری بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند.

شعار سال باید عملیاتی شود
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به شعار سال ۹۷ اظهار کرد: اگر سطح مصرف کالای ایرانی بالا برود ، تولید و همچنین تولید همراه با کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

اسماعیل خاتمی‌مقدم بر لزوم عملیاتی کردن این شعار تاکید کرد و گفت: باید بسترهای مناسب را برای عملیاتی کردن این شعار را فراهم کرد و نخستین گام در این موضوع تلاش برای رشد اقتصادی است.

نظام توزیع، مهم‌ترین چالش برای تولید کننده و خریدار
وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف ایرانیان پایین است و مردم قدرت خرید ندارند که بین کالای ایرانی و خارجی حق انتخاب داشته باشند و مسئولان باید در مرحله نخست این مشکل را برطرف کنند.

این مسئول با بیان اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی صنایع غذایی ایرانی نظام توزیع است، یادآور شد: مهمترین چالش پیش روی صنایع غذایی، سیستم پرهزینه توزیع است که در حال بلعیدن منافع تولید کننده و مصرف کننده است.

این تولید کننده محصولات لبنی در مازندران افزود: در ایران و به ویژه در مازندران، فاصله قیمتی محصولات از درب کارخانه تولید تا سبدغذایی مصرف کننده حدود ۵۵ درصد است که این امر نشان از نظام توزیع بیمار در جامعه است.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران ادامه داد: در حال حاضر یک نظام توزیع بسیار پرهزینه در کشور ما حاکم است و واحدهای کوچک نمی‌توانند با این رویکرد مقابله کنند و واحدهای بزرگ هم نقش اصلی در این نابه سامانی را داشته‌اند.

خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه هیچ روند بهبودی را در نظام توزیع شاهد نیستیم، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته هیچ بهبودی در ساماندهی نظام توزیع رخ نداده و مشخص نیست که دولت برای این امر مهم چه زمانی اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی بسیار برای مردم دارای اهمیت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در برخی از صنایع غذایی کمبود سرآنه مصرف وجود دارد باید حمات های لازم از تولید کننده و مصرف کننده داخلی انجام شود.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران افزود: در حالی که مصرف کننده به علت مشکلات اقتصادی توان خرید محصولات را ندارد، دولت به جای اینکه مشکلات اقتصادی را برطرف کند و محصولات داخلی در کشور مصرف شود اما دست به صادرات می‌زند که این امر موجب کاهش سرآنه مصرف می‌شود.

این تولید کننده محصولات لبنی در مازندران با اشاره به اینکه بی اعتمادی مردم نسبت به محصولات غذایی روز به روز در حال افزایش است، اظهارکرد: عملکرد صنعت، فرهنگ و دانش مردم و تاثیر شبکه‌های اجتماعی موجب این بی اعتمادی می‌شود.

وی بر لزوم فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: هنوز اقدامی برای تشویق مردم به سوی کالاهای ایرانی اتفاق نیافتاده و لازم است که امسال که به همین اسم نامگذاری شده عزم جدی در این خصوص به وجود بیاید.

خاتمی‌مقدم با بیان اینکه همه باید در راستای حمایت از کالای ایرانی تلاش کنند، خاطرنشان کرد: فعالان فضای مجازی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را تقویت کنند.

رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به نقش دولت در سبد غذایی ایرانی تصریح کرد: دولت باید محصولات عمل‌گرا و سلامت محور را بین مردم توزیع کند و موضوع قیمت‌گذاری را به بخش عرضه و تقاضا واگذار کند.

وی درخصوص کیفیت محصولات ایرانی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته روند رو به رشد توسعه استاندارد سازی محصولات غذایی به وجود آمد و صنعت در حالی که به سوی پیشی گرفتن از شاخص‌های استاندارد بود اما با رکود کنونی واحدها به عقب برگشت کردند و در حال حاضر با کاهش کیفی محصولات مواجه هستیم.

خاتمی‌مقدم با اشاره به اینکه محصولات غذایی ایران رقیب جدی در خارج از کشور ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی و رکود رقابت اصلی برای مصرف کننده بین خریدن یا نخریدن است که دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای رفع این مشکل فراهم کند.

چرخه اقتصادی کشور با خرید کالای ایرانی می‌چرخد
مهدی حسینی از کشاورزان فریدونکناری نیز با اشاره به اینکه برنج یکی از کالاهای اساسی در سبد غذایی خانوار است، اظهار کرد: در حالی که برنج ایران و مازندران از محصولات مرغوب است اما دولت به جای حمایت از این محصولات ایرانی دست به واردات می‌زند که به ضرر تولیدکننده و خریدار است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان با سختی زیاد نسبت به تولید برنج اقدام می‌کنند و در حالی که انتظار دارند در فصل خرید حاصل زحماتشان به راحتی به فروش برسد اما در عین ناباوری دولت با وارد کردن محصولات خارجی موحب کاهش قیمت برنج داخلی و فروش آسان برنج وارداتی می‌شود که ضربه سختی به کشاورزان وارد می‌کند.

این کشاورز فریدونکناری تصریح کرد: اگر دولت تلاش کند تا به جای هزینه واردات محصولاتی که در کشور مشابه و حتی با کیفیت تر از آن وجود دارد نسبت به فرهنگ سازی و تشویق مردم به خرید کالای ایرانی اقدام کند بسیاری از این نابه سامانی ها برطرف می‌شود.

حسینی که خود از مصرف کنندگان کالاهای اساسی دیگر است، به تولیدکنندگان توصیه کرد: تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات و معرفی آن را در دستور کار خود قرار دهند چراکه این امر می‌تواند در جذب مشتری موثر باشد.

وی افزود: بسیاری از مصرف کنندگان در کشور، یا تولیدکننده و با فروشنده هستند که نیاز است به جای تشویق به خرید جنس خارجی، مشتریان را دعوت به کالای ایرانی کنند و اگر این فرهنگ خرید کالای ایرانی به صورت زنجیره‌ای در بین تولیدکننده و خریدار نهادینه شود می‌تواند در بهبود فضای اقتصادی کشور موثر باشد و چرخه اقتصادی کشور را به حرکت می‌اندازد.

کالاهای ایرانی هنوز به مردم معرفی نشده است
یک فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به نامگذاری مقام معظم رهبری برای سال ۹۷ اظهار کرد: حدود ۱۰ سال است که موضوعات اقتصادی از سوی رهبری نامگذاری می‌شود و در این بین یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری توجه به مسئله اقتصادمقاومتی است.

حسین زحمتکش خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از اقتصاددانان فضای لیبرالی را حاکم بر اقتصاد کشور می‌دانند و این امر یکی از دلایلی است که موجب شده در چند سال اخیر از سوی رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی مورد تاکید رهبری قرار بگیرد.

وی بر لزوم قانونمند کردن تجارت در زمینه اقتصاد تاکید کرد و یادآور شد: قانونی که در کشور، ساختار کسب و کار و حمایت‌های دولت را در محدوده اقتصادی مشخص می‌کند، مصوب سال ۱۳۱۱ و برگرفته از قانون تجارت فرانسه است و این در حالی است که تمام کشورها هر سال قانون تجارت خود را اصلاح می‌کنند اما این قانون در ایران از زمان تصویب تاکنون فقط دوبار اصلاح شده است.

زحمتکش ادامه داد: با توجه به اینکه واردات برای دولت سودآوری و صادرات هزینه دارد، دولت از واردات حمایت می‌کند و این در حالی است که دولت می‌تواند با هزینه کم در بخش صادرات موجب اشتغالزایی در داخل کشور شود و از هزینه زیاد ایجاد شغل جلوگیری کند.

این فعال رسانه‌ای موضوع پیگیری کالای قاچاق را هم بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر مسئله کالای قاچاق و واردات در کشور مدیریت شود ۱.۵ میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود. 

وی با بیان اینکه کالاهای ایرانی هنوز به مردم معرفی نشده است، تصریح کرد: در حالی که بسیاری از کالاهای ایرانی قدرت رقابت با کالاهای خارجی و یا حتی بهتر هستند اما مافیای واردات با ایجاد فرهنگ‌ازی علیه اجناس ایرانی تلاش می‌کند تا کالاهای داخلی را ضعیف‌تر از کالاهای خارجی معرفی کند.

زحمتکش تاکید کرد: کالاهای ایرانی از نظر قیمت هم ارزانتر از اجناس خارجی هستند و اگر مردم مشاهده کردند که کالای داخلی از مشابه خارجی گرانتر بود نشان می‌دهد که واسطه‌هایی در این میان برای به دست آوردن سود این قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه تولید، گفت: متاسفانه دولت نه تنها از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند بلکه با افزایش مالیات و پرداخت دیرهنگام بدهی‌های خود موجب بسیاری از مشکلات برسر راه آن‌ها می‌شود و تولیدکنندگان در حالی که با تحریم رو به رو هستند از آنطرف باید با دولت هم مقابله کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: دولت ۷۰ درصد از درآمدهای خود را بر روی دریافت مالیات متمرکز کرده است و در حالی که در ۳۰ سال گذشته هر سال ۱۶ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت می‌شد اما امسال این رقم به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و این افزایش مالیات در حالی رخ داد که کشور هیچ رونق اقتصادی و افزایش تولید را به خود ندیده است.

مردم کالای ایرانی را مطالبه کنند
زحمتکش یادآور شد: ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان‌های مازندران و گلستان با کشور هلند برابری می‌کند اما پیشرفتی که در کشور هلند وجود دارد قابل مقایسه با استان‌های شمالی نیست و این در حالی است که از نظر منابع در سطح یکسان قرار داریم اما شاهد یک مدیریت قوی بر این منابع نیستیم.

وی مردم را به حمایت و خرید کالای ایرانی دعوت کرد و گفت: برخی افراد در حالی که از کالاهای ایرانی هنوز استفاده نکرده‌اند از آن ناراضی هستند که این امر غیرمنصفانه است و لازم است که فرهنگ‌سازی صحیحی در این زمینه صورت بگیرد.

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: اگر کشورهایی مانند کره و ژاپن تا این حد از پیشرفت رسیده‌اند با حمایت از کالاهای داخلی آن‌ها این اتفاق رخ داده و اگر مردم از کالاهای قاچاق و وارداتی استفاده نکنند بازار برای کالای داخلی گسترش پیدا می‌کند.

زحمتکش تصریح کرد: این انتظار از مردم وجود دارد که با مطالبه کالای داخلی دولت و تولیدکنندگان را مجاب به افزایش تولیدات کنند و اگر در بازار اجناس ایرانی پیدا نشد به سراغ کالای خارجی بروند.

وی با اشاره به اینکه مردم در ایجاد اشتغال در کشور سهم دارند، گفت: هر فرد می‌تواند با برشمردن کالاهای ایرانی منزل خود به این موضوع پی ببرد که تا چه میزان در ایجاد اشتغال سهم داشته است.

لزوم تولید با کیفیت برای جلب خریدار محصولات ایرانی 
این فعال رسانه‌ای برلزوم تولید با کیفیت محصولات ایرانی تاکید کرد و یادآور شد: برخی از تولیدکنندگان با تخلفاتی موجب ضربه خوردن تولید کلی می‌شوند.

زحمتکش خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان باید با هم‌اندیشی در پی افزایش کیفیت کالاها و پایین آوردن سطح تخلفات باشند و پس از عملی شدن، این مسئله انعکاس لازم را پیدا کند تا مردم مطلع شده و از کالاهای ایرانی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برخی از شایعه‌ها درخصوص تولیدات محصول ایرانی بسیار ناپسند است و لازم است که مردم با شنیدن هرگونه شایعه‌ای نسبت به کیفیت و یا تخلفات اجناس ایرانی با کارشناسان مربوطه مشورت کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: ایجاد جنگ روانی و بد جلوه دادن کالاهای ایرانی در فضای مجازی از نقشه‌های دشمنان و بدخواهانی است که در پی منافع لیبرالی و تامین منافع غرب در کشور هستند.

زحمتکش با بیان اینکه تحریم ضربه زیادی به کشور وارد کرده است، گفت: در بسیاری از موارد تحریم مواد اولیه موجب شده که دانشمندان و تولیدکنندگان ایرانی دست به تولید مواد اولیه بزنند و در این مسیر هم موفقیت‌هایی زیادی به دست آمده است.

وی در پایان با اشاره به قدرت علمی شرکت‌های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: مسئولان باید در زمینه تولید به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد کنند چراکه این شرکت‌ها در حال تبدیل علم به صنعت هستند و می‌تواند بسیاری از خلاهای موجود و وابستگی‌ها را برطرف کنند و لازم است صنعتکاران با ایجاد ارتباط با پارک‌های علم و فناوری از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از بلاغ، تلاش دولت برای حمایت از محصولات ایرانی، انگیزه تولید کننده برای تولید کالای با کیفیت و اشتیاق مصرف کننده برای خرید اجناس ایرانی می‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد