مشهد| سود فروش یخچال ۷ میلیونی به ۱۰ هزار تومان رسید
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تمایل شهروندان جهت تعویض و یا خرید لوازم منزل جدید، بازار لوازم خانگی گرم میشود. امسال اما شرایط با سالهای قبل کمی متفاوت است. اگر
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تمایل شهروندان جهت تعویض و یا خرید لوازم منزل جدید، بازار لوازم خانگی گرم میشود. امسال اما شرایط با سالهای قبل کمی متفاوت است. اگر چرخی در مجتمعهای فروش لوازم خانگی بزنید؛ خلوتی و کمرونقی بازار مشهد به وضوح قابل مشاهده است.
زمزمههای افزایش قیمت لوازم خانگی نیز در همین روزها، این بازار را در رکودی بیسابقه فروبرده است. تنها امید فعالان این بازار، بهبود فضای کسب و کار در روزهای باقی مانده از سال است. به همین بهانه با مجید کسائیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی مشهد به گفتوگو نشستهایم که در ادامه میخوانید.
تسنیم: تعداد اعضاء فعال صنف فروشندگان لوازم خانگی چه تعداد است؟
کسائیان: مجموعاً حدود هزار عضو دارای "پروانه کسب" داریم که در حال فعالیت هستند که توسط بازرسان در حال نظارت بر روند کار ایشان هستیم. برخی مشکلات تداخل صنفی داریم که برخی اقلام ما با اتحادیه بلور و چینی دارای تداخل است که در حال تفکیک آن هستیم.
تسنیم: یعنی در مشهد فروشگاه لوازم خانگی بدون مجوز نداریم؟
کسائیان: نمیتوانم بگویم نداریم اما تعدادشان به تعداد انگشتان دست هم نخواهد رسید. با توجه به حضور جدی و نظارتهای دورهای این تعداد اگر هم باشند انگشت شمار خواهند بود. برخلاف صنوف دیگر، در این شغل امکان فعالیت بدون مجوز فراهم نیست. باید برای فعالیت حتماً مجوز و پروانه کسب بگیرید وگرنه ظرف مدت کوتاهی پلمپ خواهید شد. به عنوان مثال هفته گذشته یک واحد صنفی بدون مجوز پلمپ و تعطیل شد.
تسنیم: در حوزه تخلفات و مبارزه با قاچاق کالا چه اقداماتی انجام شده است؟
کسائیان: در زمینه ورود محصولات قاچاق در حال حاضر با توجه به سختگیریها و نظارتها، هیچگونه نشانی از فروش محصولات قاچاق نداریم مگر اینکه در پستوی مغازهها پنهان باشد که دسترسی نداریم اما به صورت آشکار خرید و فروشی انجام نمیشود.با توجه به شرایط رکود حاکم بر بازار، واحدهای صنفی ما حتی سود قانونی خود را هم نمیگیرند و برای پاس کردن چکهایشان مجبور به ارزان فروشی هم هستند.
تسنیم: آماری از واحدهای تعطیل شده به واسطه همین رکود بازار در اختیار دارید؟
کسائیان: تاثیر زیادی داشته است. اجاره محلهای بالا و سود ناچیز پاسخگوی هزینهها نیست. به طوری که میتوان گفت تمامی فعالان این واحد که مستاجر بودهاند از گردونه خارج و تنها مالکین مغازه باقی ماندهاند.
تسنیم: ارزیابی شما از محصولات چینی موجود در بازار لوازم خانگی مشهد چیست؟
کسائیان: محصولات چینی در بازار کیفیت تائید شدهای ندارند. مهمتر از همه، شاید کیفیت بدی نداشته باشند اما از آنجا که خدمات پس از فروش ندارند در صورت خرابی باید خریدار چندین برابر مابه التفاوت جنس غیرچینی هزینه برای تعمیر بدهد. هیچ ارزانی بیحکمت نیست. محصولات چینی تنها در شکل ظاهری و نحوه بستهبندی فریبنده است.
تسنیم: بحث فروش مستقیم محصولات دست دوم یا ورود محصول از شهرهای مرزی مانند «بانه» در بازار مشهد چه شرایطی دارد؟
کسائیان: اگر هم باشد به صورت زیرزمینی و در قالب کانالهای تلگرامی است. اخیراً فروشندگان بانه اقدام به ارسال پیامک و فروش مستقیم بدون واسطه درب منزل شهروندان کردهاند. ما نمیتوانیم جلوی این موضوع را بگیریم. نیاز به فرهنگسازی دارد تا شهروندان بدانند با خرید ارزان این محصولات سود نبرده بلکه در درازمدت متضرر شده است. از طرف دیگر فروشنده بیچاره و تولیدکننده داخلی نیز چندین برابر زیان خواهند دید. در واقع چرخه اقتصاد در نگاه کلی آسیب جدی میبیند.
تسنیم: این در حالی است که سود فروش محصولات این چنینی بالا است.
کسائیان: مطمئن باشید هر میزان هم کم باشد از سود فروش ۱۰ هزار تومانی یک یخچال ساید ۷ میلیون تومانی بیشتر است. برخی اوقات باربری که یخچال را به منزل میرساند از فروشنده سود بیشتری عایدش میشود.
تسنیم: واقعاً سود فروش یک یخچال ۷ میلیون تومانی برای شما ۱۰ هزار تومان است؟
کسائیان: ببینید در اصل نباید این باشد اما زمانی که بازار سنگین باشد و شما نیاز به نقدینگی داشته باشید مجبورید برای نقد شدن جنسهایتان به حداقل سود هم راضی باشید.
تسنیم: پس این تصور که چون قیمتهای لوازم خانگی بالاست پس سود ناشی از فروش آن نیز بیشتر است؛ غلط است؟
کسائیان: دقیقاً. اصلاً از این خبرها نیست این کار دیگر مثل گذشته سودآور نیست.
تسنیم: این روزها شاهد افتتاح مجموعهها و مجتمعهای متعدد فروش لوازم خانگی در مشهد هستیم. آیا این شهر گنجایش این تعداد واحد را داراست؟
کسائیان: فضای کسب و کار زیاد شده و به نوعی بازار لوازم خانگی اشباع شده؛ در نتیجه سهم کمتری از فروش به واحدهای صنفی تعلق میگیرد و این به معنی ضرر بیشتر واحدهای ضعیفتر است. ما واحدهای صنفی زیادی داریم که در روز یک قلم کالا نیز نمیفروشند.
تسنیم: برپایی نمایشگاهها کمکی به بهبود شرایط خواهد کرد؟
کسائیان: برگزاری نمایشگاههای متعهد مانی ایجاد میکند ولی نمایشگاهی که هر ساله با عنوان نمایشگاه تخصصی و نه فروشگاه در محل نمایشگاه بینالمللی برگزار می شود مورد تائید ما و لازمه کار ماست.
تسنیم: منظور شما از نمایشگاه متعهد چیست؟
کسائیان: نمایشگاه متعهد یعنی در آن فروشندگان اقدام به لیزینگ و فروش زیر قیمت میکنند؛ به همین دلیل تا هنگامی که از اتاق اصناف مجوز نگیرند تائیدیه برگزاری نمیدهیم.
تسنیم: مگر شما نگفتید نمایشگاه لازمه کار شماست؟
کسائیان: منظورم نمایشگاه تخصصی بود. در نمایشگاه متعهد برخلاف تصور عموم، کالاهای عرضه شده در نمایشگاهها عموماً گرانتر از فروشگاه است. زیرا در نمایشگاه سود ۷ درصدی نمایشگاه اعمال میشود در حالی که در فروشگاه فروشنده به کمترین سود قانع است. اما تصور عموم از مراجعه به نمایشگاه، "خرید ارزانتر" است که این ذهنیت زائیده نحوه ارائه و شور و فضای روانی است که نمایشگاه ایجاد میکند.
تسنیم: آیا جوایز دورهای و جشنوارههای فروش تاثیری داشته است؟
کسائیان: جوایز متداول اکثرا توسط برندهای معتبر برگزار میشود. در این حالت فروشنده اصلاً دخالتی در جوایز و کارتهای جشنواره نخواهد داشت. بلکه پس از فروش محصول، واحد خدمات پس از فروش برند مربوطه با مراجعه به شهروند و نصب و راهاندازی محصول کد کالا را فعال و جایزه و کارت هدیه یا هر چیز دیگر توسط واحد خدمات پس از فروش برند مربوطه تحویل مشتری میشود. لذا فروشنده هیچ تاثیر، دخالتی و یا مسئولیتی در این چرخه ندارد.
تسنیم: اخیرا از افزایش قیمت لوازم خانگی صحبت به میان آمده است. واقعیت چیست؟
کسائیان: شایعات بسیاری پیرامون این موضوع وجود داشت که در گشتهای ادواری در سطح بازار از ۳ الی ۵ درصد افزایش قیمت در برخی برندها حاکی بود که همه این افزایش قیمتها با ارائه مجوز صورت گرفته بود و چیزی خارج از ضابطه نبود. البته باید گفت این افزایش قیمت تا امروز هیچ تاثیری در بازار نداشته زیرا قیمتهای فروش واقعی نیستند. اگر فضایی ایجاد شود که با همان ۷ درصد سود متعارف و قانونی محصولات فروخته شوند این افزایش لمس خواهد شد اما حجم پایین نقدینگی در بازار چیزی از این افزایش عاید فروشنده نخواهد کرد.
تسنیم: در حال حاضر فاصله محصولات ایرانی و خارجی چه میزان است؟
کسائیان: کیفیت محصولات داخلی ما در حوزه لوازم خانگی به اندازهای رسیده که با محصولات کشورهایی مانند آلمان رقابت میکند. یک دلیل برپایی نمایشگاه تخصصی و استقبال ما از این نمایشگاهها عرضه و نمایش همین کیفیت بالا است. در حوزه بهینهسازی انرژی نیز محصولات داخلی حرف برای گفتن دارند در کنار این مسئله قیمت تمام شده پایین نسبت به محصولات خارجی هم طراز است در حالی که شبکه خدمات پس از فروش قویتری هم دارند.
تسنیم: اما بسیاری فروشندگان اجناس خارجی را پیشنهاد میدهند
کسائیان: مسلماً فروشنده از محصولی که برای فروش دارد همیشه دفاع میکند و آن را مناسب میبیند. محصولات ایرانی قابل دفاع هستند و اگر از ما هم شهروندان راهنمایی بخواهند مطمئن باشید پیشنهاد ما خرید محصول ایرانی است.
تسنیم: به نظرشما رونق چگونه به بازار بازخواهد گشت؟
کسائیان: اولین و مهمترین ایجاد راهکارهایی در جهت تسهیل خرید است. در حال حاضر درصد بالایی از جامعه به تعویض محصولات خانگی خود نیاز دارد اما به دلیل شرایط اقتصادی و تورم حاکم مجبور به تعمیر همان محصولات فرسوده خود هستند. بانکها باید با پشتوانه دولت وارد عمل شوند و با نگاه اعطای خدمات؛ نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.
تسنیم: برای خرید جهیزیه در حوزه لوازم خانگی چه میزان باید هزینه کرد؟
کسائیان: با رقمی بین ۵ تا ۵۰ میلیون تومان میتوان یک جهیزیه تهیه کرد. بسته به توقع و انتظار افراد این هزینه میتواند متفاوت باشد.در حال حاضر یخچال فریزر ۷۰۰ هزار تومانی هم در بازار موجود است در حالی که یخچال ساید ۴.۵ میلون تومانی به بالا نیز موجود است. بسته به پسند افراد جامعه این حداقلها و هزینه میتواند متفاوت باشد.
تسنیم: بیشترین شکایات واصله به اتحادیه چیست؟
کسائیان: ما شاید تنها صنفی باشیم که در زمینه گرانفروشی هیچ شکایتی نداریم بلکه شاید حتی ارزانفروشی منجر به شکایت فروشندهها از یکدیگر باشد. ولی خوب چارهای نیست و شرایط اقتصادی بازار به این سمت میرود.
تسنیم: در زمینه احتکار نیز شکایتی دارید؟
کسائیان: در حوزه لوازم خانگی اینچنین موضوعاتی نداریم. چون حجم و قیمت کالاها بالاست امکان ورود به این موضوعات را کاهش می دهد و از طرفی زود آشکار میشود.
گفتوگو از صادق عسکری
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰