تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1396 - 7:21
کد خبر : 20010

ضرورت اتحاد و یکپارچگی ملی در مسیر حل چالش های زیست محیطی

ضرورت اتحاد و یکپارچگی ملی در مسیر حل چالش های زیست محیطی

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد. گروه اطلاع

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** راه های حفاظت از محیط زیست و بهبود روش های زندگی
ضرورت عزمی ملی در مساله حفاظت از طبیعت و محیط زیست از اهمیتی ویژه ای برخوردار است و اثرهای مثبتی به همراه خواهد داشت. با بهره گیری از تجربه های کشورهای موفق در زمینه حفظ محیط زیست با انگیزه ای انسان دوستانه و به دور از هرگونه سودجویی اقتصادی می توان از تخریب طبیعت به عنوان معضلی بزرگ جلوگیری به عمل آورد.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «تمرکز بر تهدیدهای‌ امنیتی ناشی از مخاطرات زیست محیطی» می نویسد: تجربه سوریه و جنگ در آن بر اساس بسیاری از برآوردها ارتباط ‌مستقیمی با پدیده‌خشکسالی در این کشور دارد و جابه‌جایی‌جمعیت اسباب ناامنی منطقه را فراهم کرده است. این تجربه ‌ها کفایت می‌کند تا ما روی مساله امنیت و تهدیدهای ‌امنیتی ناشی از مخاطرات زیست ‌محیطی تمرکز کنیم. خاورمیانه، منطقه‌ای در جهان است که با چالش ‌های گوناگونی رو به ‌روست و از شاخصه‌های توسعه ‌یافتگی در جهان بازمانده است.

در ادامه این یادداشت که به قلم الهه کولایی نگاشته می خوانیم: این منطقه با تجربه‌ های تلخی در سال‌ های اخیر رو به‌ رو بوده که بنیان ‌های‌ توسعه در این منطقه را از بین برده است. امروز در شهرهای بزرگ ایران و شهرهای کشورهای همسایه وجود دارد، ناشی از غفلت در حوزه محیط ‌زیست است. مساله استفاده از رودخانه ‌ها و تنظیم روابط کشورها بر پایه استفاده از رودخانه‌ های ‌مرزی از اهمیت برخوردار است چراکه سال‌ هاست جنگ آب در خاورمیانه به یک محور‌ اساسی تبدیل شده است.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «۴۰میلیون درخت از بین رفت» می نویسد: خشک شدن ۴۰ میلیون درخت نیز هشدار‌ دهنده است. در زمینه موضوع تنفس جنگل با توجه به تصویب قوانین، در این راستا چالش‌های زیادی وجود دارد. جنگل‌ های هیرکانی یک درصد خاک کشور را شامل می‌شود و در حال حاضر مساحت آن به یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار رسیده است. با توجه به سطح این جنگل ‌ها به عنوان میراث طبیعی و باستانی جهان و تنوع طبیعی بالا باید حفاظت از جنگل‌ ها در دستور کار قرار گیرد. در این میان، جنگل ‌های زاگرس هم وضعیت مساعدی ندارند. در حال حاضر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار جنگل در زاگرس وجود دارد که بالاترین نرخ فرسایش جنگل‌ ها هم در این منطقه اتفاق می‌افتد. ناحیه رویش در زاگرس بیش از ۳۲ میلیون هکتار است و ۵۰ درصد آب شیرین کشور در زاگرس تولید می‌شود. با توجه به اینکه ۵۰ درصد عشایر ایران در ناحیه زاگرس زندگی می‌کنند، ضرورت توجه ویژه به زاگرس امری حیاتی است.

در ادامه می خوانیم: آمارها نشان می ‌دهد که درخت ‌های جنگلی هر سال بذر نداده و به طور متوسط بذردهی آنها سه تا هفت سال طول می‌کشد. با این وجود دام ‌ها دائماً در جنگل ‌ها می‌چرند و سالانه ۶۰۰ هزار هکتار نهال را نابود می‌کنند. در حالی که طی ۵۰ سال گذشته فقط ۳۰۰ هزار هکتار نهال ‌کاری شده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد، اگر همه خسارات ناشی از تخریب جنگل‌ توسط دام ‌ها را کنار بگذاریم و سود آن را محاسبه کنیم، می‌بینیم که دام‌های سنتی روزانه تنها دو لیتر شیر داده و شیر دام صنعتی روزانه ۲۵ تا ۳۰ لیتر است که نشان می‌دهد این شیوه دامداری به هیچ‌ وجه با صرفه نیست. علاوه بر تخریبی که خود این حیوانات به جنگل وارد می‌کنند، چوپان ‌ها نیز برای رویش علوفه، تاج درخت‌ها را قطع کرده تا از لابه‌لای درخت‌ ها، نور به کف جنگل برسد که با این کارشان، تاج درختان را که عنصر زاینده بذر برای جنگل‌ هستند، از بین می‌برند. معضلاتی که در صورت عدم نظارت جدی سازمان جنگل ‌ها و مراتع احتمالاً تا ۳۰ سال آینده دیگر اثری از جنگل‌ها وجود نخواهد داشت.

روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «دست به دامان باد هوا» می نویسد: نفس‌ مان تنگ آمده و حال‌مان بد است اما تنها کاری که می‌کنیم گرفتن عکس است و نوشتن توییت. آنقدر کرخت شده‌ایم که حتی دل ‌مان به حال خودمان نمی‌سوزد که ماسک بزنیم. در شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌ترین منتقدان و معترضان دنیاییم. در دنیای واقع ما مطیع‌ترین شهروندان کشورهای دنیاییم. البته ما تنها نیستیم. مسوولان‌مان هم درست مثل خودمان هستند. به هر حال هموطنیم. همه ما زیر یک آسمان نفس می‌کشیم. مسوولان هم اما راه انفعال را پیش گرفته‌اند. شرایط آنها اما یک تفاوت دارد، آنها به جز شبکه ‌های اجتماعی، تریبون‌ های دیگری برای حرف زدن دارند. ما ملتی هستیم با دهانی باز و دست‌هایی بسته و پاهایی که نای حرکت و عمل ندارد و آنقدر بی‌ تفاوت شده‌ایم که حتی رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌مان هم راه‌ حل مشکل آلودگی هوای این روزها را وزش باد می‌داند.

در ادامه آمده است: از سوی دیگر بررسی‌ ها نشان می‌دهد، اگر همه خسارات ناشی از تخریب جنگل‌ توسط دام‌ها را کنار بگذاریم و سود آن را محاسبه کنیم، می‌بینیم که دام‌های سنتی روزانه تنها دو لیتر شیر داده و شیر دام صنعتی روزانه ۲۵ تا ۳۰ لیتر است که نشان می‌دهد این شیوه دامداری به هیچ‌ وجه با صرفه نیست. علاوه بر تخریبی که خود این حیوانات به جنگل وارد می‌کنند، چوپان‌ ها نیز برای رویش علوفه، تاج درخت‌ ها را قطع کرده تا از لابه‌لای درخت‌ها، نور به کف جنگل برسد که با این کارشان، تاج درختان را که عنصر زاینده بذر برای جنگل‌ هستند، از بین می‌برند. معضلاتی که در صورت عدم نظارت جدی سازمان جنگل ‌ها و مراتع احتمالاً تا ۳۰ سال آینده دیگر اثری از جنگل ‌ها وجود نخواهد داشت.

** یلدا رسمی دیرینه برای انتظار زایش خورشید
آیین ها و سنت های کهن به عنوان بخش مهمی از فرهنگ کشور شناخته می شوند که نقشی اثر گذار در زندگی مردم دارند. یلدا و جشن هایی که ایرانیان و بسیاری از د‌‌‌‌‌‌یگر اقوام در کشورهای مختلف در این برگزار می کنند یک سنت باستانی است. خوردن آجیل های گوناگون، میوه هایی همچون انار، گرفتن فال حافظ و خواندن قصه های آریایی از جمله کارهایی به شمار می رود آریایی ها در این شب به آن می پردازند.

روزنامه «قانون» با درج گزارشی با عنوان «یلدا؛ باور به پیروزی نور بر اهریمن» آورده است: ایرانیان در گذشته یکی از شادترین مردمان جهان بوده‌‌اند و از هر مناسبتی برای جشن، شادی و درکنار هم بودن استفاده می‌کرده‌اند. تعداد بالای جشن‌های ایران باستان گواه روشنی بر این مساله است. نوروز، مهرگان، جشن‌های آتش، گاهنبارها، فروردگان، سده، سپندارمذگان، چهارشنبه ‌سوری، سیزده‌ به‌در، بهمن‌گان، آذرگان، جشن زایش اشو زردشت، دیگان، یلدا و … جشن ‌های ایران باستان بوده‌اند. جشن‌هایی که برخی از آن‌ها به‌وادی فراموشی سپرده شده‌اند و برخی دیگر همچنان پابرجا مانده و هرساله باشکوه خاصی در میان ایرانی‌ها برگزار می‌شوند. یکی از این جشن‌ها، شب یلدا یا شب چله است. جشنی کهن که پیشینه‌ای بیش از ۷ هزار سال دارد. ایرانیان آخرین شب پاییز را درازترین و تاریک‌ترین شب در طول سال می‌دانند؛ آن‌ها در شب یلدا تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی، روحیه آن‌ها را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رختخواب می‌روند و لختی می‌آسایند.

در ادامه می خوانیم: اجداد ما این شب را تا صبح به جشن و پایکوبی به گرد آتش می‌پرداختندو بر خوانی از میوه‌هایی چون هندوانه، خربزه، انار، سیب، خرمالو و به می‌نشستند. در آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون جنبه‌ نمادین دارد و نشانه‌ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال، دی می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود. یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی، بنیان زندگی آن‌ها را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت ‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرارگرفتن ستارگان تنظیم کنند.آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول، روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند.

روزنامه «فرهیختگان» با انتخاب گزارشی با عنوان «چـله گرانی» می نویسد: شب یلدا بدون آجیل و خشکبار هیچ‌صفایی ندارد. برای تهیه آجیل اگر به چهارراه مولوی برویم قیمت‌ها هر کیلو از این قرار است: پسته ۵۶ هزار تومان، بادام هندی ۷۰ هزار تومان، مغز گردو ۷۵ هزار تومان، مغز فندق ۵۵ هزار تومان، تخمه کدو ۱۸ هزار تومان و تخمه آفتابگردان ۱۰ هزار تومان. با فرض خرید نیم کیلو از هر تنقلاتی ۱۴۰ هزار تومان حاصل می‌شود. در فرهنگ ایران باستان تاریکی نماینده اهریمن بود و طولانی‌ترین شب سال باید به بهترین نحو گذرانده می‌شد. روشنای آتش بر دل تاریکی می‌نشست و اثر آن را از بین می‌برد. آتش افروختن یعنی نابودی شیطان و این‌گونه هزاران سال مردم ایران‌زمین گرد آتش و در کنار کرسی‌هایی که حرارتش دل‌شان را گرم می‌کرد در آخرین شب پاییز- شبی که با صبح اولین روز زمستان پیوند می‌خورد- می‌نشستند تا با خوردن، نوشیدن، پایکوبی و گفت‌وگو دیو پلید سیاهی را از خود دور کنند. میوه‌های خشک ‌شده از فصول بهار و تابستان، آجیل و انار میهمان سفره‌های ایرانیان بود.

در ادامه آمده است: شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است و بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند این شب را با هم باشند. میهمانی دادن جزء لاینفک شب یلداست و میزبان هم مطابق سنت‌هایمان مسئول پختن چاشتی مقوی و خوشمزه برای اهل خانه و میهمانان احتمالی است. گوشت از اقلامی است که در پخت غذاهای سنتی ایرانی حضوری جدی دارد، اما قیمت آن نیز مساله مهمی است که اگر با تورم و گرانی توام باشد باید جایش را در سفره‌ها خالی گذاشت. گرانی گوشت به‌خصوص گوشت گوسفند که خوش‌خوراک‌تر و لذیذ‌تر است و در طب سنتی و اسلامی بر فوائد آن نسبت به گوشت گوساله و گاو تاکید شده موجب عدم توانایی خرید بسیاری از خانواده‌ها شده است.»

روزنامه «صبح نو» در گزارشی با عنوان «نحس، مبارک و شاعرانه» آورده است: هزاران سال پیش، دستیابی ایرانیان به گاه‌شماری خورشیدی و آگاهی از آنکه نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است، آنان را بر آن داشت تا به انتظار طلوع خورشید و سپیده‌دم بنشینند و از پس شبی سیاه، شاهد دمیدن دوباره خورشید باشند.خورشید، ایزد مهر و دوستی که تاریخ ستایش آن به سال‌ها قبل از ظهور زرتشت بر می‌گردد، همواره نزد ایرانیان گرامی بود. با ظهور زرتشت، باورهای «مهر دینی» با آیین اهورایی ادغام شد. خورشید از ایزدان اهورایی قرار گرفت و در کنار اهورا مزدا به نبرد دائمی با اهریمن پرداخت. آیین‌های ملی ایرانیان با شعر و ادب پارسی آمیخته و کنایات شیرین و تشبیهات و استعارات دل انگیز آن همواره جاودانگی خود را حفظ کرده است. استعاره در لغت به معنای عاریه خواستن لغتی به جای لغتی دیگر است. در اصطلاح فارسی، به‌کار بردن واژه‌ای است به جای واژه دیگر به علت شباهت یا وجود قرینه- شاعر در تشبیه ادعای مانند دو پدیده را دارد، اما در استعاره ادعای یکسانی آن دو را.

در ادامه می خوانیم: واضح‌ترین خطی که سیمای حافظ را از چهره سایر متفکران ایرانی متمایز می‌کند، آزادی فکر است «بزرگ‌ترین امتیاز بشری» حافظ در عصری می‌زیسته که ریا و تزویر و بی‌ایمانی جامعه را فرا گرفته بود. اشعار حافظ سراسر مبارزه با عوام فریبی، تعصب و خرافات است. در این میان گیر و دارهایی برای رسیدن به قدرت از سوی صاحبان دنیا صورت می‌گیرد و اخلاق به منتهای درجه انحطاط و آشفتگی می‌رسد. در این میان حافظ با صفای باطن پاکیزه از تعصبات جاهلانه در افق ایران طالع می‌شود. اندیشه حافظ بسیار فراتر از جامعه خود است . این اندیشه بیزاری و نفرت و حتی طرد از جامعه را برای او به همراه دارد. حافظ در بسیاری موارد به خود‌سانسوری دست‌زده است و شاید بی‌دلیل نیست که اشعارش پس از مرگ او جمع‌آوری و عرضه شده‌اند. در دوران حکومت امیر مبارزالدین که با عوام فریبی و در چهره یک محتسب جلب رضایت ارباب ریا و سالوس را به همراه دارد، حافظ از رنج نداشتن همفکر و هم نفس منزوی می‌شود.

** کاهش آسیب های اجتماعی با رعایت هنجارهای اجتماعی
گسترش آسیب های اجتماعی سبب شکل گیری وضعیت بحرانی در چرخه زندگی افراد در سطح جامعه خواهد شد. فشارهای ناشی از مشکل های اقتصادی، فقدان مهارت های زندگی و ضعف در به کارگیری شیوه های کارآمد با این آسیب ها احتمال بروز هرگونه رفتارهایی برخلاف هنجارهای اجتماعی را سبب می شود که در این میان مشارکت نهادهای متولی و همکاری خانواده ها می تواند نقش موثری در کاهش و کنترل این معضل داشته باشد.

روزنامه «صبح نو» در گزارشی با عنوان «علم حقوق و پیشگیری از جرایم جنسی علیه کودکان» می نویسد: اگر تاریخ نخوانده باشید از کودک آزاری سر در نمی‌آورید. باید تاریخ ایران را بدانید. سوء استفاده از کودکان را در تاریخ ایران بشناسید. ما سابقه‌ تاریخی در کودک آزاری داریم. شرم آور است؛ ولی مربوط به زمان خودش است. آنچه که امروز شرم آور است این است که ما بخواهیم سنت ‌های تاریخی را همراه خودمان تا امروز بیاوریم. تحولات اجتمـاعی را نــادیـده بگیریم. حـقوق یــکی از رشـته‌های علوم اجتماعی اسـت. حقوق برای انسان ‌ها نوشته شده است. انسان‌ها برای حقوق نیستند. حقوق با دین فرق دارد. حقوق عبارت است از یک مجموعه قواعد متحول در زمان و در مکان. چون محور حقوق، انسان است شما باید روان شناسی بدانید. کسی که در کودکی آزار دیده، در بزرگ سالی کودک آزار می‌شود. پیچدگی‌های روانی انسان در روان شناسی آموزش داده می‌شود.

در ادامه آمده است: در روان پزشکی مطالعه کنید. نه برای اینکه روان پزشک شوید. برای اینکه بفهمید انسان موجود پیچیده‌ای است. هر کدام از مسائل حقوقی فلسفه ‌ای پشت آن است. دل بخواهی که نوشته نشده است. چرا باید مجرم تعقیب شود؟ برای اینکه مردم احساس امنیت کنند. اگر قانون امنیت را از مردم بگیرد که خلاف فلسفه‌‌اش است. همه آنتن ماهواره داریم و همه قایم می‌شویم. چرا؟ چون قانون جرم بودن ماهواره امنیتمان را گرفته است. ازطرف دیگر اگر می‌خواهید حقوق را بفهمید، باید فلسفه خوانده باشید. البته ناگفته نماند که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین هدف و خواسته مسئولان و فعالان حقوق کودکان بوده است ،اما وجود مشکلاتی از قبیل زمان بر بودن رسیدگی به تک تک بندهای این لایحه و جمع بندی نظرات همه سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در تصویب این لایحه، منجر به طولانی شدن این پروسه شده است. از طرفی هم لازم به ذکر است که تاخیر ۶ ساله این لایحه تا حدودی می‌تواند از جانب برخی توجیه قانونی نیز داشته باشد، زیرا تصویب این لایحه به معنای ایجاد یک قانون است و تصویب قانونی کامل، جامع‌ومانع که بتواند تا سال‌ها نیاز مردم را مرتفع کند و بی‌شک زمان‌بر خواهد بود.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «طلاق به دلیل پنهان‌‌کردن بیماری» می نویسد: این روزها در اغلب جوامع بشری نرخ طلاق افزایش یافته است. هر یک از کارشناسان درباره شدت گرفتن این پدیده دلایل ویژه خود را مطرح می‌کنند. در این میان برخی از زوج‌ها نیز به دلیل بروز بیماری یا برخی مسائل که قبل‌تر در زندگی وجود نداشت، تصمیم به طلاق می‌گیرند. در این شرایط بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد هر زمان که بخواهد بدون هیچ‌دلیلی می‌تواند همسرش را به شرط پرداخت تمام حق و حقوقش طلاق دهد. در این راستا یکی از مواردی که مرد به راحتی و بدون هیچ ‌چون و چرایی می‌تواند همسرش را طلاق دهد، ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است. این در حالی است که به گفته کارشناسان حقوق قانون درباره حقوق زن ‌ها در این‌باره با قدرت عمل نکرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین طبق اصلاحیه همین قانون زن فقط تحت شرایط ویژه و در صورت اثبات ادعایش می‌تواند دادخواست طلاق دهد. حال با توجه به شیوع برخی بیماری‌های کشنده و خطرناک از جمله ایدز، هپاتیت و… که عموما غیرقابل درمان یا دیردرمان هستند و خطر جانی دارند، اگر مردی مبتلا به این قبیل بیماری‌ها باشد یا در طول زندگی گرفتار چنین بیماری‌هایی شود، قانون تکلیف ویژه را برای زن مشخص نکرده و سکوت اختیار کرده است. به همین دلیل تنها راه نجات زن را در اثبات عسر و حرج می‌داند. رخی از زوج‌ها در موقع ازدواج بیماری روحی یا روانی خود را پنهان می‌کنند. برای مثال اگر خانم یا آقا سابقه بیماری روانی داشته باشد به فرد مورد نظر گفته نمی‌شود و بعد از مدتی این مساله در زندگی مشترک نمایان می‌شود و همین مساله نوعی حیله‌گری محسوب می‌شود. در این شرایط از لحاظ قانونی نیز فرد مجاز به طلاق است. در برخی مواقع نیز بعد از ازدواج مسائل غیرقابل پیش‌بینی همچون ناباروری همسر، عدم تمکین همسر از لحاظ جنسی و… روابط را به طلاق می‌کشاند. به گفته او برخی از خطرات روابط را تهدید می‌کنند. به عبارت دیگر برخی از افراد مشکلات جسمی و روانی را در ازدواجشان مخفی می‌کنند. در حالی که بروز این مشکلات بعد از ازدواج بر روابط زوج‌ها تاثیرگذار است. در این میان باید تاکید کرد که اگر روابط از روی عشق، علاقه و شناخت کافی برقرار شود، طبیعتا این گونه مسائل منجر به طلاق نمی‌شود.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «دردی که جهانی است» از وضعیت کودک آزاری در دنیا به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: این روزها صدای سناریوی تلخ و تکراری کودک آزاری را می توان از هر گوشه این دنیا شنید. تنبیه، سوءاستفاده جنسی، ترساندن و حتی کشتن کودکان معصوم، حال دیگر حکایتی آشنا برای مردمان همه کشورهاست؛ فقیر یا غنی فرقی نمی کند، این روایت کهنه و آزاردهنده دنیای مدرن ما شده که با گذر از زندگی سنتی به مدرنیته روز به روز بر شدت آن افزوده می‌شود. عجیب اینکه با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا شمار کودک آزاری در حال افزایش است؛ عجیب‌تر آنکه درصد بالاتری از این جنایت ها، به جوامع توسعه یافته‌ای اختصاص یافته که حالا در زمینه آزار و اذیت کودکان رکوردهای قابل توجهی را از خود به یادگار گذاشته‌اند. آری ماجرای تلخ سرنوشت ستایش، بنیتا، آتنا، اهورا و …، تنها به گوش مردمان ایران آشنا نیست و داستان‌هایی شبیه این روایت ها در کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا نیز هر روز با ابعاد تازه‌تری در جریان است.

در ادامه می خوانیم: با اینکه ایران هنوز جایگاه مهمی را در میان کشورهای با بالاترین درصد کودک آزاری به خود اختصاص نداده است، اما خبرهای تلخ تنبیه، شکنجه و حتی قتل کودکان در ماه ها و هفته های اخیر نگرانی های بسیاری را در میان مردم ایجاد کرده است. عکس های منتشر شده کودکان آزار دیده بدنی و جنسی در سایت‌ها و شبکه های مجازی چند ماهی است فشارهای روحی را در میان کاربران بالا برده و همه نگاه ها به حمایت های مجلس و دولتی ها گره خورده‌است. در این میان گویی جای خالی لایحه و قانونی برای حمایت از کودکان بیش از گذشته به چشم می خورد. حالا سال‌هاست از ارائه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس می گذرد؛ لایحه‌ای که به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها هنوز در میان نمایندگان جایگاهی برای رسیدگی ندارد و همچنان در حال خاک خوردن است. شاید اگر تاخیر و تعلل هایی که برای تصویب و نهایی کردن این لایحه در سال‌های گذشته صورت گرفت، نبود ، لایحه حمایتی از کودکان در همان مجلس نهم نهایی شده بود وحالا ضررهای نابخشودنی و جبران ناپذیر اینچنین متوجه کودکان و نوجوانان ایران گزارش نشده بود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۹۱۱۷**۲۰۰۲**۹۱۳۱
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد