تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1396 - 7:39
کد خبر : 15251

کالاهای نامرغوب بازار اجناس قاچاق هستند/ استاندارد هزینه بر است

کالاهای نامرغوب بازار اجناس قاچاق هستند/ استاندارد هزینه بر است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید امیر حسین یاسینی رئیس اداره استاندارد شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار تدوین، ترویج و نشر استانداردهای بین المللی در کشور را اولین و مهم ترین وظیفه سازمان ملی استاندارد عنوان کرد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید امیر حسین یاسینی رئیس اداره استاندارد شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار تدوین، ترویج و نشر استانداردهای بین المللی در کشور را اولین و مهم ترین وظیفه سازمان ملی استاندارد عنوان کرد و گفت: اجرای استانداردها در کشور از دیگر وظایف این سازمان است که می توان از آن به عنوان پیچیده ترین وظیفه نیز یاد کرد.

وی حیطه فعالیت اداره استاندارد شاهرود را اجرا و نظارت بر استانداردها در سه شهرستان شاهرود، میامی و دامغان عنوان کرد.

رئیس اداره استاندارد شاهرود در خصوص نحوه اجرا و نظارت بر استانداردها در این شهرستان ها افزود: کارشناسان اداره استاندارد ۴ بار در طول هر سال به واحدهای تولیدی مراجعه و نمونه برداری می کنند و پس از آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد نتایج با آزمون ملی مربوطه تطبیق داده می شود که در صورت عدم مطابقت کارشناسان به واحد تولیدی مراجعه و اعلام نواقص می کنند و در صورت عدم رفع نقایص طبق قوانین سازمان ملی استاندارد پروانه باطل و به مراجع قانونی معرفی می شود.

انجام ماهانه ۱۲۰ بازرسی از واحدهای صنفی

یاسینی بازرسی از واحدهای تولیدی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان و اعلام کرد: کارشناسان این سازمان سالانه دو بار خط تولید، انبار، آزمایشگاه، فرایند تولید و حضور مستمر مسئول کنترل کیفی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه نظارت بر روی بازار با هدف جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت به بازار شهرستان ها از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و عنوان کرد: کالاهای عرضه شده در سطح بازار و مراکز عرضه کالا که دارای علامت استاندارد هستند خریداری و مورد آزمون قرار می گیرد که در صورت وجود خطا در نتایج نمونه گیری و آزمون ضمن اطلاع رسانی به استان تولید کننده آن محصول به آن واحد تولیدی نیز طبق قانون برخورد خواهد شد.

رئیس اداره استاندارد شاهرود با اشاره به بازرسی از بازار عرضه کالاها توسط بازرسان اداره استاندارد اعلام کرد: به طور میانگین ماهانه یکصد و ۲۰ بازرسی صنفی  از مراکز عرضه کالا در شهرستان های شاهرود، میامی و دامغان انجام می شود و در صورت مشاهده کالایی که مشمول استاندارد اجباری است اما فاقد علامت استاندارد است بلافاصله آن کالا توسط کارشناسان جمع آوری و معدوم می شود.

انجام ۲۷۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی/۸ واحد صنفی اخطار داده شد

یاسینی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۲۵۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و ۲۷۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شد یادآور شد: هم چنین ۸ مورد اخطار به واحدهای صنفی در سه شهرستان شاهرود، میامی و دامغان داده شد.

وی آزمون وسایل سنجش و ترازوهای مستقر در مراکز تجاری و دولتی سالانه یک بار، بازرسی از نازل های عرضه سوخت مایع و تایید صحت عملکرد آنها سالانه ۴ بار، بازرسی از صنوف طلا و عیارسنجی سالانه دو بار، بازرسی از وسایل شهربازی و بازرسی از آسانسورهای سطح شهر را از دیگر وظایف سازمان ملی استاندارد عنون کرد.

رئیس اداره استاندارد شاهرود در خصوص بازرسی از آسانسورهای سطح شهر گفت: تمام ساختمان های مسکونی که دارای آسانسور هستند موظف هستند پس از نصب آسانسور به اداره استاندارد مراجعه و پس از بازرسی کارشناسان از ساختمان و آسانسور نصب شده گواهی ایمنی دریافت کنند در غیر این صورت شهرداری به مالک پایان کار نخواهد داد.

یاسینی در تعریف کالای استاندارد بیان کرد: پنج استاندارد کارخانه ای، شرکتی، ملی، منطقه ای و بین المللی وجود دارد که هر چه سطح استانداردها بالاتر باشد کیفیت کالای تولیدی نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه استاندارد کارخانه ای پایین ترین سطح استاندارد است و فقط در سطح کارخانه خودش قابل اعتبار است اظهار کرد: استاندارد بین المللی بالاترین سطح استاندارد است و اگر کسی موفق به کسب این استاندارد شود در هر کشوری قابل قبول است.

رئیس اداره استاندارد شاهرود با تاکید بر اینکه برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند و برای واحد تولیدی مربوطه پروانه استاندارد اجباری صادر می شود افزود: به طور کلی کالاهایی که با سلامت مصرف کننده در ارتباط هستند مثل صنایع غذایی، ساختمانی، شیمی، پتروشیمی، الکترونیکی و برق مشمول استاندارد اجباری هستند.

کالاهای نامرغوب موجود در بازار اجناس قاچاق هستند

یاسینی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری، اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه ششم توسعه بند چهارم اقتصاد مقاومتی در خصوص افزایش استاندارد کالاهای تولید داخل کشور تصریح کرد: بر همین اساس برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند و اگر کالایی مشمول استاندارد اجباری باشد سلامت و کیفیت آن تضمین شده است و صاحبان صنایعی و واحدهای تولیدی که کالاهای تولیدی آنها مشمول استاندارد اجباری نیست می توانند پس از انجام مراحل استاندارد خود اظهاری پروانه تشویقی را از سازمان ملی استاندارد دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان استاندارد کالاهای وارداتی را افزایش داد و علت وجود این حجم از کالاهای چینی و بی کیفیت در کشور چیست بیان کرد: بیشتر این کالاها قاچاق هستند و از مبادی رسمی وارد کشور نمی شوند، سازمان ملی استاندارد در گمرک نمایندگی دارد و به کالاهایی که استاندارد های لازم را داشته باشد اجازه واردات به کشور داده می شود و اگر کالایی مشکوک باشد یا استانداردهای لازم را نداشته باشد نمونه گیری و مورد آزمایش قرار می گیرد که پس از اعلام نتیجه آزمایش اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد از واردات آن کالا به داخل کشور جلوگیری خواهد شد.

رعایت استاندارد نیاز به فرهنگ سازی دارد

رئیس اداره استاندارد شاهرود در پاسخ به سوالی دیگر که چه مشکلاتی بر سر راه استاندارد سازی وجود دارد گفت: استاندارد مقوله هزینه بری است، هر واحد تولیدی علاقه مند است تا جنس تولیدی خود را با قیمت تمام شده پایین تر روانه بازار کند و اگر واحدی بخواهد استاندارد بگیرد باید ضمن ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه در واحد تولیدی خود مسئول کنترل کیفی نیز داشته باشد و دائم نمونه گیری و آزمایش شود به همین دلیل برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی از استاندارد دوری کرده و کالاهای بی کیفیت تولید می کنند اما عده ای نیز به این نتیجه رسیده اند که استاندارد کیفیت محصول را بالا برده و باعث می شود در رقابت موفق تر باشد.

یاسینی در خصوص مسئولان کنترل کیفی کارخانجات تولیدی و صنعتی بیان کرد: مسئولان کنترل کیفی نماینده سازمان استاندارد در کارخانجات و صنایع است که مسئولیت بررسی کیفیت محصول تولیدی با استاندارد های اعلام شده را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: پس از معرفی فرد توسط کارخانجات و شرکت ها به استاندارد به عنوان مسئول کنترل کیفی، آموزش های لازم توسط سازمان ملی استاندارد داده می شود و بعد از آزمون و به دست آوردن حد نصاب مورد تایید سازمان استاندارد قرار گرفته و به عنوان مسئول کنترل کیفی به صنایع و واحدهای تولیدی معرفی می شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد