تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 13:32
کد خبر : 146760

قاچاق لباس؛ تسهیلگر نفوذ و از بین برنده فرهنگ اصیل ایرانی

قاچاق لباس؛ تسهیلگر نفوذ و از بین برنده فرهنگ اصیل ایرانی

«بهروز اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد تهدیدات اجتماعی فرهنگی قاچاق برخی از کالاها، اظهار کرد: قاچاق کالا به عنوان یک معضل اقتصادی، اجتماعی و یکی از پدیده‌های زشت اجتماعی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی با آن درگیر بوده و از آن رنج می‌برند و در کشور ما نیز قاچاق کالا،

«بهروز اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد تهدیدات اجتماعی فرهنگی قاچاق برخی از کالاها، اظهار کرد: قاچاق کالا به عنوان یک معضل اقتصادی، اجتماعی و یکی از پدیده‌های زشت اجتماعی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی با آن درگیر بوده و از آن رنج می‌برند و در کشور ما نیز قاچاق کالا، بزرگ‌ترین خطری است که بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی کشور را تهدید می‌کند اما در این میان به نظر می‌رسد تهدیدات اجتماعی فرهنگی قاچاق کالا تحت تأثیر تهدیدات اقتصادی و صنعتی قرار گرفته و کمتر به آن پرداخته شده و این در حالی است که در بسیاری از موارد اگر مؤلفه‌های اجتماعی فرهنگی از مؤلفه‌های اقتصادی مهمتر نباشند، اهمیت کمتری هم از آنها ندارند.

وی افزود: در رابطه با کالای قاچاق و مضرات آن مطمئنا علاوه بر مباحث سودجویی مالی و اقتصادی، ورود برخی اجناس قاچاق با هدف تهاجم به ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی و نفوذ فرهنگی و تضعیف هویت دینی و ملی انجام می‌شود که قاچاق لباس مهمترین آنهاست.

وی با بیان این که هنگامی که کالای قاچاقی وارد کشور می‌شود، هیچ گونه کنترل و نظارتی روی آن وجود ندارد و می‌تواند تبعات و مشکلات خاصی را به همراه خود داشته باشد، گفت: قاچاق لباس، علاوه بر اینکه به بنیان‌های اقتصادی و تولیدی کشور آسیب وارد می کند و باعث تعطیلی کارخانجات و صنایع ریسندگی و بافندگی می شود و بیکاری تعداد زیادی از جوانان کشور را به همراه خود می‌آورد، به بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نیز حمله کرده و فرهنگ بیگانه را ترویج می‌دهد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در رابطه با قاچاق لباس باید اذعان کرد که هیچ گونه کنترلی در رابطه با مدل‌ها و طرح‌های لباس‌های قاچاق وجود ندارد و لباسی که به صورت قاچاق از مرزهای کشور وارد می شود می‌تواند مروج فرهنگی غیر از فرهنگ ملی و اصیل ایرانی-اسلامی بوده و حتی مروج عقاید برخی گروه های منحرف باشد.

وی تاکید کرد: مطمئناً اگر اصالت فرهنگی خود را فراموش کنیم خیلی راحت تر و سریع‌تر در مقابله هجمه فرهنگی کشورهای غرب و شرق قرار خواهیم گرفت و راه نفوذ فرهنگ بیگانه را به کشور محیا می‌کنیم.

وی با اشاره به این که طرحی که روی لباس های جوانان و مردم هر کشوری چاپ می شود نشان از مؤلفه های فرهنگی اجتماعی و ارزش های آن کشور دارد، موضوع پوشاک را امری ساده و پیش پا افتاده ندانست و گفت: پوشاک همچون خوراک و مسکن از نیاز های اولیه و اساسی بشر بوده و هست. پوشاک و لباس هر فردی نشان از پیشینه فرهنگی اجتماعی وی دارد و روایت کننده هویت دینی و ملی وی بوده و تنها زمانی افراد گرایش به پوشش و لباس یک کشور بیگانه خواهند داشت که قبل از آن با مؤلفه های فرهنگی اجتماعی دینی خود احساس بیگانگی کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: علاوه بر کنترل مبادی رسمی و غیررسمی و نظارت بیشتر بر مرزها یکی از راه‌هایی که می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از قاچاق لباس داشته باشد، استفاده بیشتر از توان و ظرفیت‌های داخلی است. مطمئناً کشور عزیزمان سرشار از مؤلفه ها و نمادهای اصیل ایرانی اسلامی است که می تواند مورد استفاده طراحان مد و لباس قرار گیرد و آنها هم نیز می توانند با استفاده از توان و خلاقیت خود مؤلفه های دینی و ملی را در لباس های جوانان بگنجانند و مستقیم و غیر مستقیم به تقویت هویت دینی و ملی کمک کنند و سد محکمی در برابر تهاجم های کشور های غربی و شرقی باشند.

وی ابراز کرد:  به جهت اینکه بتوان قاچاق کالا به خصوص قاچاق لباس و پوشاک را تا حد امکان تحت نظارت در آورد نیازمند افزایش شناخت و درک ریشه‌ها و عوامل تأثیرگذار بر پدیده قاچاق هستیم و با توجه به اینکه قاچاق پوشاک از طریق مرزنشینان، مسافران و کانتینرها صورت می‌گیرد، می توان نتیجه گرفت که برخورد امنیتی و انتظامی کارایی چندان زیادی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از آنجایی که در بحث پوشاک تمام افراد جامعه درگیر آن هستند، در بحث مقابله با قاچاق پوشاک هم تمام افراد جامعه باید به این باور و احساس مسئولیت برسند که با آن مقابله کنند تا پدیده قاچاق پوشاک رخ ندهد یا اگر هم اتفاق افتاد تقاضایی برای آن در بازار وجود نداشته باشد.

اسلامی یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار بر تقاضای مشتری بحث نوآوری و تنوع طرح و دوخت لباس ذکر کرد و گفت: تا زمانی که در طراحی و تولید پوشاک و به صورت کلی «مد» به نوآوری و استفاده از نقوش ملی بی توجه باشیم و از آن استفاده نکنیم و به سلیقه مخاطب توجهی نداشته باشیم و حتی نتوانیم سلیقه جدیدی در مخاطب ایجاد کنیم، شاهد افزایش روز افزون قاچاق لباس خواهیم بود.

وی با بیان این که مطمئنا لباس‌های خارجی و قاچاق دارای طرح‌ها و نقش‌هایی است که یا دارای مؤلفه‌های متفاوت با فرهنگ بومی و ملی ماست یا با هدف تخریب فرهنگ بومی و ملی و تضعیف ارزش‌ها و هویت دینی و ملی صورت می پذیرد، گفت: همین امر باعث می شود که در آینده کشور با معضلات اجتماعی بیشتری مواجه شود بنابراین با تکیه بیشتر بر مؤلفه های ملی و مذهبی، افزایش کیفیت تولیدات داخلی اعم از جنس، طرح و دوخت، افزایش نو آوری در طرح و رنگ، تبلیغات می‌توان سلیقه و درخواست های مردم را در زمینه پوشاک و لباس مدیریت کرد.

اسلامی در پایان تاکید کرد: در صورت این اقدام نه تنها کمتر با معضلات قاچاق لباس مواجه خواهیم بود بلکه با استفاده از پدیده مد به تقویت هویت دینی ملی، افزایش اشتغال، رونق بخشیدن به اقتصاد پوشاک نزدیکتر خواهیم شد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد