دولت تولیدکنندهها را از اسارت بانکها بیرون بیاورد/با اطمینان لوازم خانگیمان را گارانتی میکنیم
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، پس از تحریمهای ظالمانهٔ امریکا، در سال ۱۳۹۸ شرکتهای کرهای با دو برند الجی و سامسونگ بازار ایران را ترک کردند. این تحریم موجب شد شرکتهای ایرانی که سالها قدرت رقابت با کالاهای خارجی را نداشتند،
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، پس از تحریمهای ظالمانهٔ امریکا، در سال ۱۳۹۸ شرکتهای کرهای با دو برند الجی و سامسونگ بازار ایران را ترک کردند. این تحریم موجب شد شرکتهای ایرانی که سالها قدرت رقابت با کالاهای خارجی را نداشتند، بتوانند روی پای خود بایستند و تلاش کنند با ارتقای کیفیت و افزایش خدمات پس از فروش، بازار داخل را بهدست بگیرند و نسبت به جلب اعتماد مردم نسبت به استفاده از کالای داخلی گام بردارند و حتی در اندیشهٔ صادرات باشند.
شرکت لوازم خانگی پارس یکی از بزرگترین شرکتهای کشور است که ۱۰ درصد از نیاز کالاهای برودتی کشور را تأمین میکند. این شرکت که بیش از ۴ دهه از تأسیس آن میگذرد، کار خود را با تولید یک کالا آغاز کرده و اکنون بیش از دهها کالا را به مشتریان عرضه میکند. بر آن شدیم با مدیرعامل این شرکت بهعنوان یکی از تولیدکنندگان داخلی که در سالهای اخیر موفق شده مجدداً سرپا و شکوفا شود، به گفتوگو بنشینیم. گفتوگوی خبرگزاری فارس با ایرج محمدزاده، مدیرعامل این شرکت تولیدی لوازم خانگی را بخوانید:
*آغاز به کار این شرکت به چه صورت بود؟
شرکت ما در سال ۱۳۵۴ تأسیس و در سال ۱۳۵۹ به بهرهبرداری رسید و در دههٔ شصت ۸۰ درصد نیاز لوازم خانگی کشور را تأمین میکرد. در آن دوران خطوط تولید مختلفی از جمله خط تولید لباسشویی، جاروبرقی، کولر، یخچال و فریزر داشت. متأسفانه شرکت در یک مقطعی بهدلیل اینکه نتوانست خود را با تغییرات محیط وفق دهد و به نیازهای مشتریان پاسخ دهد، زیانده شد. البته قاچاق کالا و حضور برندهای خارجی نیز در این امر تأثیرگذار بود. امروز این شرکت یکی از غولهای بزرگ تولید لوازم خانگی در کشور است که خط تولید یخچالهای دوقلو و کولر آبی در این شرکت فعال هستند.
در هفتهٔ اخیر نیز خط تولید یخچال ۵ فوت جهت استفاده در هتلها و بیمارستانها در این شرکت افتتاح شد، همچنین خط تولید ماشین لباسشویی که ۵ سال بود در شرکت از کار افتاده بود، از سال گذشته آمادهٔ تولید است و قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی را نیز منعقد کردهایم و امیدواریم اواخر امسال یا اوایل سال آینده خط تولید ماشین لباسشویی و ظرفشویی در این شرکت راهاندازی شود تا سبد محصولات ما تکمیل شود.
*مردم معتقدند کالاهای ایرانی از نظر طراحی شکل ظاهری آنها، قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند، تمهیداتی در این حوزه جهت بهروز کردن شکل ظاهری کالاها اندیشیده شده است؟
مشکلی که ما در شرکت داشتیم این بود که ظاهر محصولات ما ۱۸ سال بود تغییر پیدا نکرده بود. ما به لطف خدا موفق شدیم قرارداد طراحی ظاهر جدید محصولات را منعقد کنیم. اکنون شکل جدید محصولات در حال طراحی است و امیدواریم تا یک ماه آینده طراحی تمام شده و قالبها را بسازیم و در سال ۱۴۰۱ بتوانیم با ظاهری جدید و بهروز وارد بازار شویم. ما در این تغییر شکل، نیازها و ذائقهٔ مشتریان را در نظر گرفتهایم تا یک کالای بهروز را در اختیار مردم قرار دهیم.
*از نظر کیفیت چطور؟ متأسفانه بهنظر میرسد برخی از مردم به کالاهای ایرانی بیاعتمادند!
محصولات لوازم خانگی ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارند و نهتنها قدرت رقابت با کالاهای خارجی را دارند، بلکه حتی به صادرات نیز میاندیشیم. تا جایی که شعب خدمات پس از فروش ما میگویند این کالاها خراب نمیشوند تا ما بخواهیم به مردم خدمات ارائه دهیم. محصولات ما دارای گارانتی ۳۶ ماهه است و ما با اطمینان از کالای خود آن را به دست مشتری میسپاریم. اگر شرکتی از محصول خود اطمینان خاطر نداشته باشد، نمیآید آنرا اینمدت گارانتی کند.
ما حتی در صورت نیاز، کالای فروخته شده را تعویض میکنیم و این بزرگترین دلیل برای اثبات قدرت رقابت ما در دنیاست. ما یکی از پایههای لوازم خانگی در کشور هستیم و پیش از هر چیز، به کیفیت محصولات تولیدی خود فکر میکنیم. از نظر کیفی محصولات ما قابل رقابت با برندهای جهانی هستند، اما معتقدم از نظر ظاهری باید روی آن کار کنیم و در تلاشیم تا ظاهر محصولات را تغییر داده تا با ظاهری شکیلتر و جذابتر وارد بازار شوند.
(این فیلم را از خط تولید شرکت ببینید)
*مردم چطور میتوانند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند؟
متأسفانه ذهنیت مردم نسبت به کالاهای داخلی بد است و در این میان، تر و خشک با هم میسوزند. برای مثال چون مردم در موضوع خودروهای داخلی معترض هستند، در برخی موارد تصور میکنند حوزهٔ لوازم خانگی نیز اینچنین است، در حالیکه این تفکر اشتباهی است. پایه و اساس لوازم خانگی ایران با کلمهای تحتعنوان کیفیت گره خورده است و قدرت رقابتی ما بهخاطر همین نکته است.
متأسفانه این ذهنیت در میان مردم جامعهٔ ماست که هر کالایی تولید داخل باشد کیفیت آن پایین است، اگر چنین باشد هیچ شرکتی نمیآید محصول خود را گارانتی ۳۶ ماهه کند، بیشک به تولید خود ایمان دارد که این کار را انجام میدهد. برای اینکه ذهنیتها نسبت به کالای ایرانی تغییر کند، نیازمند فرهنگسازی هستیم. فرهنگسازی برای استفاده از کالای ایرانی، همت رسان ها را میطلبد، قطعاً اگر رسانهها در این مهم به میدان بیایند، نگرش مردم تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر لازم است استانداردهای سختگیرانه برای همهٔ کالاها در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان کیفیت خود را ارتقا دهند. هر چقدر استانداردهای ما سختگیرانهتر باشند، قطعاً کیفیت ارتقا مییابد.
*بهنظر شما یکی از دلایل عدم اعتماد مردم به کالاهای داخلی، عدم ارائهٔ خدمات پس از فروش مناسب نیست؟
یکی از مشکلاتی که در رابطه با برخی کالاهای داخلی داریم این است که مردم همواره از خدمات پس از فروش محصولات گلایه دارند. ما یک شبکهٔ وسیع خدمات پس از فروش در سراسر کشور با بیش از ۳۰۰ شعبه داریم. بنده معتقدم لازم است خدمات پس از فروش کالاها ارتقا یابد، زیرا هر چقدر این خدمات ارتقا یابند اعتماد مردم به کالاهای داخلی بیشتر خواهد شد.
ما باید به این باور برسیم که فروش پایان یک رابطه و معامله نیست، بلکه آغاز یک رابطه است و باید با خدمات پس از فروش مشتری را راضی و خشنود کنیم تا مجدد بهسمت استفاده از کالای داخلی آمده و حتی از طریق تبلیغ چهره به چهره، مشتریهای دیگری را نیز جذب کنند. اگر اینگونه باشد مردم به استفاده از کالاهای داخلی گرایش یافته و صنعت کشور پیشرفت خواهد کرد. مردم حق دارند ارتقای خدمات پس از فروش را مطالبه کنند، ما باید به مشتری احترام بگذاریم، این احترام با ارتقای کیفیت، برآورده کردن انتظارات مشتری و ارتقای خدمات پس از فروش محقق خواهد شد. شرکت ما بهدلیل قدمت و سابقهٔ بیش از ۴۰ سال تولید، از شبکهٔ وسیع خدمات پس از فروش در سراسر کشور برخوردار است. شبکهای که کارنامهٔ روشنی در این ۴ دهه در ارائهٔ خدمات به مشتریان دارد. شرکت ما حتی در مقاطعی بخش آموزش گسترده را فعال کرد و تعداد زیادی نیروی ارائهکنندهٔ خدمات پس از فروش در کشور تربیت کرد.
*اکنون چند نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند؟
اکنون حدود ۶۰۰ نفر بهصورت مستقیم در کارخانه مشغول به کار هستند و در کنار آن شبکهٔ عظیمی از تولیدکنندگان قطعات، شبکهٔ فروش، حملونقل و خدمات پس از فروش مشغول به فعالیت هستند که در مجموع بیش از ۳ هزار نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در اقصینقاط کشور در حال فعالیت هستند که این نشان از اثربخشی این شرکت در حوزهٔ اشتغالزایی دارد.
*در حوزهٔ صادرات تاکنون چه گامهایی برداشتهاید؟
در حال کار کردن روی این حوزه هستیم، مذاکراتی نیز در این میان صورت گرفته و برنامههایی داریم. برای تحقق این برنامهها نیاز است دولت، وزارت خارجه و صمت از تولیدکنندگان حمایت کنند. ما مشتاق حضور در بازارهای منطقه هستیم، امیدواریم حمایت دولت این امر را رقم بزند و این اتفاق برای صنعت لوازم خانگی کشور و برای سایر صنایع رخ دهد که بتوانیم کالاهای ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کنیم.
*ظرفیت تولید این شرکت در سال چقدر است؟
ما یک شرکت مرجع با برند ملی در کشور هستیم، ظرفیت تولید اسمی ما سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه است. ما سال گذشته ۱۴۰ هزار دستگاه تولید کردیم که نسبت به سال پیش از آن یعنی سال ۹۸، ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم، از سوی دیگر ما در سال ۹۹ رکورد ۴ سال اخیر تولید را جابهجا کردیم. امسال برای برندهای مطرح دیگر کشور نیز در حال تولید هستیم. برآورد ما این است که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه تولید کنیم.
*چه موانعی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی وجود دارد؟
یکی از موانعی که ما در تولید داریم این است که برخلاف تصور ما که توقع داشتیم بانکها از تولید داخل حمایت کنند، اما این امر محقق نشد. متأسفانه بانکها بیشتر به منافع و سود خود هستند تا اینکه بخواهند به فکر تولید و تولیدکننده باشند. وامهایی که با درصدهای بالا پیشنهاد میدهند کمر تولید را میشکند، مگر تولیدکننده چقدر سود دارد که بخواهد به بانک ۱۸ یا ۲۰ درصد سود بدهد؟ تولید کمتر از ده درصد سود دارد، چطور به بانک ۲۰ درصد سود بدهد؟ این تسهیلاتی که بانکها برای تولید در نظر گرفتهاند، بیش از اینکه در راستای حمایت از تولید باشد، در جهت سودآوری برای خود بانکها است.
از دیگر موانع میتوان به بحث تأمین مواد اولیه اشاره کرد که از مهمترین موانع است. ۸۰ درصد مواد اولیهٔ موردنیاز ما را شرکتهای داخلی تأمین میکنند که آنها نیز محدودیتهایی در کار خود دارند. البته این محدودیتها موجب نشده ظرفیت تولید ما پایین بیاید و ما با همهٔ این محدودیتها سال گذشته ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم و رکورد ۴ سال اخیر را جابهجا کردیم. محدودیتها و موانع همواره وجود دارند، اما ما باید با کار جهادی تولید را سرپا نگه داریم و از موانع عبور کنیم. ما نمیگذاریم محدودیتها برای ما مانع ایجاد کنند و مزاحم کار ما شوند. لازم است با عبور از موانع، بر مشکلات غلبه کنیم تا بتوانیم در این جنگ اقتصادی که دشمن برای ما طراحی کرده، سربلند و پیروز باشیم.
*شنیده میشود لوازم خانگی داخلی در سال جاری ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است؟ چنین چیزی صحت دارد؟
برندهای دیگر را نمیدانم، اما شرکت ما ابتدای سال جاری حدود ۱۲ درصد افزایش قیمت داشت. از این ۱۲ درصد، ۵ درصد آن را تخفیف میدهیم، بنابراین سود آنچنانی نداریم. از طرفی دستمزدها و هزینههای حملونقل و قیمت مواد اولیه بهشدت افزایش پیدا کرده است، امسال دستمزد کارگران ۳۰ درصد افزایش یافته است، این افزایش ۷ درصدی قیمت کالاها، جوابگوی هزینههای ما نیست و مشکلات ما را حل نمیکند.
مردم باید این موارد را در نظر بگیرند و تصور نکنند صنعت لوازم خانگی بهخاطر منافع خودش قیمتها را بالا میبرد. با توجه به این افزایش هزینهها، ما باید افزایش قیمت بیشتری بر روی محصولات خود اعمال میکردیم، اما بهخاطر مصالح مردم از این کار صرفنظر کردیم، چون تولید ما بیشتر برای مناطق محروم و طبقات متوسط جامعه است و ما بیش از سود، به مسؤولیت اجتماعی خود فکر میکنیم.
*دولت چگونه میتواند از تولیدکنندگان حمایت کند؟
بزرگترین مشکل تولید در کشور، مشکل نقدینگی است. دولت میتواند با تزریق نقدینگی به تولیدکنندهها بهصورت مستقیم، اجازه ندهد تولیدکنندگان اسیر دست بانکها شوند. خوب است دولت این تزریق نقدینگی به تولیدکننده را مستقیم داشته باشد تا خط تولیدهای جدید راهاندازی شود و اشتغال بهوجود بیاید و مشکلات جامعه حل شود. زیرا در صورتی که قرار باشد این پولها از کانال بانکها به تولیدکننده برسند، بانک به سود خود فکر میکند و به فکر تولید نیست.
*۲ سال پیش در شرایطی که کشور تحریم بود، شرکتهای کرهای بازار ایران را ترک کردند. این مسئله چقدر به نفع تولیدکنندگان داخلی شد و اگر قرار باشد مجدداً این کالاهای خارجی به بازار ایران بازگردند، چه اتفاقی رخ میدهد؟
کره پس از عدم حضور ۲ ساله در کشور، تصمیم داشت مجدداً وارد بازار ایران شود، اما مقام معظم رهبری در اقدامی بههنگام و هوشمندانه، واردات لوازم خانگی کرهای را ممنوع کرد، زیرا این برندها خودشان کشور را ترک کرده بودند، چون دنبالهروی لیبرال دموکراسی غرب بودند و در تبعیت از استکبار در سالهایی که کشور به تولیدات آنها نیاز داشت، بازار ایران را با این تفکر ترک کردند که در بازار کشور خلأ ایجاد شود. البته خلأ ایجاد شد، اما تولیدکنندگان داخلی جهادگونه وارد میدان شدند، نیاز مردم را تأمین کردند و نگذاشتند مردم خلأ کمبود لوازم خانگی را احساس کنند.
امروز ما بهجایی رسیدهایم که میتوانیم علاوه بر اینکه به نیاز مردم پاسخ دهیم، به فکر صادرات باشیم. همین استکباری که دو سال پیش ما را تحریم کرده بود، به محض اینکه متوجه شد لوازم خانگی ایران جانی دوباره گرفته است و حتی به فکر صادرات است، آمد و گفت که ما میخواهیم مجدد وارد بازار ایران شویم. اینها میخواستند صنعتی که در ایران شکوفا شده بود را سرکوب کنند که با اقدام هوشمندانهٔ مقام معظم رهبری جلوی این کار گرفته شد. در حقیقت رهبر معظم انقلاب، صنعت لوازم خانگی کشور را نجات داد، زیرا زندگی بسیاری از خانوادهها به تولید لوازم خانگی داخلی گره خورده و اگر مجدداً بازار ایران به روی لوازم خانگی خارجی باز میشد، اشتغال سرپرستان این خانوادهها با مشکل مواجه میشد.
*از زمانیکه این کشورها بازار ایران را ترک کردند، چه تعداد کارگر جذب کارخانه شد و چه میزان افزایش تولید داشتید؟
پیش از آنکه کره بازار کشور ما را ترک کند، شرکت ما زیانده بود و ماهها قادر نبودیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم. در حقیقت مردم با این تفکر که کالای خارجی کیفیت بهتری دارد، در حال شکستن شاخ غولهای تولید لوازم خانگی داخلی بودند. همین موجب شده بود صنعت لوازم خانگی در ایران زمین بخورد. پس از اینکه کره بازار ایران را ترک کرد، ما تولید را به ۱۴۰ هزار الی ۱۵۰ هزار دستگاه در سال رساندیم. تمام اتفاقات خوب بعد از رفتن کره از بازار ایران رخ داد.
با رفتن کره، لوازم خانگی کشور شکوفا شد و جان گرفت، تازه میخواست به صادرات فکر کند که کشورهای تحریمکننده و همپیمانان آنها دیدند در این جنگ اقتصادی ممکن است عقب بمانند و قصد بازگشت کردند که مقام معظم رهبری از این کار جلوگیری کردند. ما اکنون در حال جنگ هستیم، دیروز در جبهههای جنگ در جنوب و غرب کشور میجنگیدیم، امروز جبهههای ما شهرکهای صنعتی و کارخانجات هستند، امروز رزمندگان ما مدیران، مهندسین و کارگران ما در شرکتها هستند.
امروز خط مقدم ما اینجاست. دشمن متوجه این موضوع شده است و در تلاش است به آن ضربه بزند. ما در ایامی که کره بازار کشور را ترک کرد، حدود ۲۵۰ نفر را بهصورت مستقیم وارد شرکت کردیم. طبیعی است به تبع آن افراد زیادی نیز بهصورت غیرمستقیم دارای شغل شدند. اگر واردات این کالاها به کشور آزاد شود، صنعت تولید لوازم خانگی کشور که جوانه زده و در حال شکوفایی و توسعه است، از بین خواهد رفت و بخش اعظمی از مهندسین و کارگران در این صنعت بیکار خواهند شد و صنعت لوازم خانگی کشور سرکوب خواهد شد. دشمن نیز بهدنبال همین است.
*گفته میشود عدم واردات لوازم خانگی موجب عدم پاسخگویی صحیح شرکتهای داخلی جهت ارائهٔ خدمات پس از فروش شده است. درست است؟
لوازم خانگی مانند خودرو انحصاری نیست که این حرف را بزنند. امروز بهقدری در لوازم خانگی کشور رقبای داخلی زیاد هستند که فروش صنعت لوازم خانگی مانند اقیانوس قرمز است و رقبا در حال پیشی گرفتن و حذف یکدیگر هستند. اکنون هر شرکتی بخواهد کیفیت و خدمات پس از فروش خود را کاهش دهد، رقیب جای او را خواهد گرفت. در این میان هر کس بهدنبال ارتقای جایگاه خود است و خدمات خود را افزایش میدهد.
*مزیت استفاده از کالاهای داخلی چیست؟
ما اگر بخواهیم مشکل اشتغال و اقتصاد کشور را حل کنیم، اگر بخواهیم مشکلات اجتماعی و مشکل ازدواج جوانان حل شود و وضعیت معیشت مردم و کارگران بهبود یابد، باید کالای ایرانی مصرف کنیم. اگر اعتقاد و باور داریم که لازم است این مشکلات در کشور حل شوند، باید از خودمان شروع کنیم. مردم همه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات داخلی را حل کنیم؛ تولیدکننده باید در کنار مناسب بودن قیمت، کیفیت خود را ارتقا داد و خدمات پس از فروش مناسب به مردم ارائه دهد.
مردم هم بیایند تولیدات داخل را انتخاب کنند و اطمینان خاطر داشته باشند که این کالاها بهترین کیفیت را دارند. چنین تفکری باعث شکوفایی اقتصاد و اشتغال جوانان و رونق شهرکهای صنعتی میشود که همهٔ اینها به نفع کشور و مردم است. همهٔ دولتهای دنیا بهدنبال این هستند که صنعت، اشتغال و اقتصاد خود را شکوفا کنند، ما نیز با انتخاب کالای ایرانی باید در این راه گام برداریم. همانگونه که در دوران جنگ خواهران و مادران ما طلاهای خود را میفروختند و جهت کمک به رزمندگان به جبههها میفرستادند، امروز نیز مردم ما با حمایت و خرید کالای ایرانی، کمکهای پشت جبهه را به رزمندگان شهرکهای صنعتی داشته باشند تا اقتصاد کشور رونق بگیرد.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، شرکتهای کرهای پس از ۲ سال تحریم بازار ایران، اکنون با مشاهدهٔ شکوفا شدن تولید لوازم خانگی در ایران، قصد دارد مجدداً وارد بازار کشور شود. مقام معظم رهبری بهصورت هوشمندانه و طی اقدامی بههنگام، ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی را اعلام کرد تا تولیدکنندگان این حوزه بتوانند با شور و اشتیاق به فعالیت خود ادامه دهند و در راستای تولید و اشتغال گام بردارند.
گفتوگو: معصومه امینی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰