از رای دادن به نیابت «حاج قاسم» تا کنایه به رای ندهنگان!

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ کمتر از ۲۰ روز به انتخابات مهم و سرنوشتساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باقی مانده، این در حالی است که شیوع و همهگیری کرونا که از بهمنماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده، تبلیغات این دوره از انتخابات را تحت تأثیر قرار داده و تا حدودی از حال و هوای انتخابات سالهای
خبرگزاری فارس ـ اراک؛ کمتر از ۲۰ روز به انتخابات مهم و سرنوشتساز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باقی مانده، این در حالی است که شیوع و همهگیری کرونا که از بهمنماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده، تبلیغات این دوره از انتخابات را تحت تأثیر قرار داده و تا حدودی از حال و هوای انتخابات سالهای گذشته کاسته است.
شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جلسات و میتینگها، تبلیغات انتخاباتی را به سمت و سوی فضای مجازی سوق داده است.
هرچند فعالیت ستادها و نامزدهای انتخابات خردادماه جاری در سایه کرونا کمرنگتر از دورههای قبل شده است، اما عرصه و میدان رقابتهای سیاسی و تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی و رسانههای اجتماعی فراهم شده و گروههای مختلف سیاسی با بهرهگیری از فضای مجازی سعی در گرم کردن تنور انتخابات دارند.
کرونا هرچند بیمهری را در حق مردم تمام کرد، اما موجب شد نقش فضای مجازی و رسانهها بهویژه رسانههای اجتماعی و پیامرسانهای مختلف در آگاهیبخشی و ایجاد شور و نشاط انتخابات پررنگ شود.
کرونا فرصتی برای تجربه کردن شیوههای جدید تبلیغات انتخاباتی را در بستر فضای مجازی ایجاد کرد و نامزدها و جریانهای مختلف سیاسی میتوانند از این فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند.
گذشته از بداخلاقیهای انتخاباتی که ممکن است در فضای مجازی صورت گیرد، اما شبکههای اجتماعی به شدت در حال نقشآفرینی برای برگزاری انتخابات باشکوه هستند.
در این دوره از انتخابات به جای بهرهگیری از روشهای سنتی تبلیغات انتخابات همچون پخش پوسترهای تبلیغاتی، رسانههای اجتماعی فرصتهای بسیاری در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار میدهند تا بتوانند ضمن معرفی خود، زمینه لازم برای اشتراکگذاری دیدگاهها، برنامهها، نگرشها، اقدامات و… را فراهم کنند که در این میان آنچه اهمیت ویژهای دارد سواد رسانهای مخاطب است که باید به آن احترام قائل شد و لازم است در زمان باقی مانده تا انتخابات ۲۸ خردادماه ساماندهی و نظارت بر فعالان فضای مجازی برای انتخابات ۱۴۰۰ توسط مسؤولان ذیربط با جدیت بیشتری دنبال شود.
در استان مرکزی گروهها و تشکلهای مختلف سیاسی و مردم با فعالیت در فضای مجازی و انتشار کلیپ، عکس نوشت، اینفوگرافیک، یادداشت، بازنشر اخبار و پیامهای تبلیغاتی نسبت به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی مشغول هستند.
بیشترین عکس نوشتهایی که این روزها در شبکههای مجازی دست به دست میچرخد عکسهایی با مضمون «حاج قاسم و انتخابات» است، از جمله اینکه در اکثر گروهها عکس نوشتهایی با عنوان «به عشق حاج قاسم رای میدهم» و یا «در مکتب حاج قاسم هر رای دهنده یک مدافع حرم است» دست به دست میچرخد.
عکس نوشت دیگری نیز نوشت« رای میدهم چون یکی زنده به گور شد، یکی قطعه قطعه، یکی ذبح و دیگری عربا عربا، چون مدیونم، چون موظفم، چون مکلف».
همچنین در عکس نوشت دیگری آمده است؛ « آنهایی که میگفتند من یک قاسم سلیمانی هستم، امروز وقت عملی کردن شعارهاست.»
و یا دیگری نوشت « به نیابت از حاج قاسم رای میدهم».
بعضیها هم خانهشان را ستاد انتخاباتی کرده و عکسهایی با مضمون «هرخانه یک ستاد» را منتشر کردهاند.
یکی هم با انتشار عکسی از حاج قاسم از زبان او نوشت« من هرگز میدان جنگ را خالی نکردم، تو نیز میدان انتخابات را خالی نکن» بر شور انتخاباتی افزود.
بعضیها هم با تاکید بر تعیین کننده بودن رای مردم به کنایه به برخیها که ردصلاحیتها را بهانه کردهاند، نوشتهاند میگه چرا رای بدم! هر کیو که خودشون بخوان بالا میآرن،
میگم: منظور از خودشون، کیا هستند؟
میگه: نظام، شورای نگهبان
میگم: خوب سال ۹۶ این خودشون کیو میخواستن؟
میگه: معلومه، آقای رئیسی!
میگم: پس چطور آقای روحانی رئیس جمهور شد با اینکه نظام نمیخواستش؟
پس رای مردم تعیین کننده است»
***********
گزارش از حمید جلالی
***********

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰