تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1396 - 13:12
کد خبر : 11067

خلاء هایی حقیقی که با فضای مجازی پُر می شوند/افزایش سن ازدواج در کشور به دنبال تغییر ارزش ها

خلاء هایی حقیقی که با فضای مجازی پُر می شوند/افزایش سن ازدواج در کشور به دنبال تغییر ارزش ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، ازدواج براساس فطرت انسانهاست؛ هرچند امری دنیایی است ولی خداوند آرامش دنیا و پیشرفت معنوی را در سایه ازدواج و تشکیل خانواده قرار داده است. اما امروزه مسائل و مشکلاتی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، ازدواج براساس فطرت انسانهاست؛ هرچند امری دنیایی است ولی خداوند آرامش دنیا و پیشرفت معنوی را در سایه ازدواج و تشکیل خانواده قرار داده است.

اما امروزه مسائل و مشکلاتی بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد که سبب شده که یا ازدواج ها به تاخیر بیفتد و یا جوانان از تشکیل خانواده منصرف شوند. در بروز این مشکلات نمی توان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست به دست هم می دهند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد.

تغییر نگرش به امر ازدواج

امروزه نگاه اقتصادی به امر ازدواج، جایگزین مسئله فرهنگی و دینی یعنی همان تسکین، آرامش و مبارزه با نفس شده است. به این معنا که امروز در ازدواج کسی به این فکر نمی کند که چه خانمی را به عنوان مادر آینده فرزندانش انتخاب می کند و تنها به جایگاه اجتماعی، مسائل ظاهری و … اکتفا می کند.

افزایش سن ازدواج در کشور

علاوه بر مسائل اقتصادی، تفکرات غلط، تجمل گرایی، تغییر و دگرگونی در ارزشها و… سبب شده خانواده های ایرانی با یک سری از مولفه ها نظیر افزایش سن ازدواج، تمایل به تجرد گرایی، لذت جویی، تنوع طلبی و پیمان شکنی بیشتر روبرو شوند. بنابر تحقیقات انجام شده در سطح کشور، در سال ۵۴ سن ازدواج، ۲۵ سال بوده اما در سالهای گذشته به ۲۹ سال برای پسران و سن ۲۸ سال برای دختران رسیده است. این آمار از بالارفتن سن ازدواج در کشور خبر می دهد.

پرکردن خلاء زندگی جوانان از طریق فضاهای مجازی

مشکلات ازدواج سبب شده تا جوانان در برهه ای که نیاز به همدم دارند، این خلاء زندگی خود را از طرق دیگر نظیر ارتباطات مجازی در اینترنت و شبکه های اجتماعی پر کنند و همچنان سن ازدواج بالا رود.

وجود این ارتباطات در فضاهای مجازی نه تنها سبب سخت تر شدن شرایط ازدواج به تبع افزایش سن ازدواج می شود؛ حتی خوشبینانه در صورت تشکیل ازدواجهایی بر اساس آشنایی هایی بر این پایه، اینگونه خانواده ها از استحکام چندانی نیز برخوردار نیستند. بر اساس تحقیقات متخصصان علوم رفتاری و آسیب‌ شناسی اجتماعی، ۸۵ درصد ازدواج‌ های خودگزین و اینترنتی در ۳ سال نخست زندگی منجر به طلاق می‌ شود.

از طرفی آشنایی در فضای چت‌ روم‌ها بعدها در روابط زوج‌ ها تأثیرات عمیقی می‌گذارد چراکه آنها در مرحله نخست برای برقراری ارتباط با یکدیگر ناگزیرند در برخی از موارد خود را بسیار ایده‌ آل معرفی کنند اما این مساله زمان زیادی طول نمی کشد.

استاد دانشگاه و روانشناس اجتماعی

تغییر در ارزشهای جامعه در افزایش سن ازدواج موثر بوده است

حمید عبداللهی،استاد دانشگاه و روانشناس اجتماعی در گفتگو با ندای تفرش گفت: تغییر و دگرگونی در ارزشهای جامعه، مصرف گرایی و تغییر سبک زندگی امروز، تجمل گرایی، افزایش سطح توقعات در جامعه، سست شدن بنیان مذهبی و رشد تشریفات ازدواج، آدب و رسوم غلط، گرایش پسران برای احراز موقعیتهای اقتصادی بالاتر، گرایش دختران برای کسب موفقیتهایی همانند مردان در سطح جامعه، تغییر معیارهای همسر گزینی، بی بند و باری دختران و پسران، ارتباط بین دختران و پسران از دیگر مولفه هایی است که در بالا رفتن سن ازدواج موثر بوده است.

عبداللهی اظهار کرد: مولفه های اقتصادی در کنار مولفه های فرهنگی و در قالب یک سیستم، موثر در افزایش سن ازدواج هستند و حتی نمی توان گفت کدامیک از این مولفه ها بر دیگری برتری دارند. حتی در برخی از دیدگاهها، موانع فرهنگی مهمتر از موانع اقتصادی در افزایش سن ازدواج بیان شده است.

وی با بیان این مطلب که عوامل مانع در ازدواج، عامل موثر طلاق هم محسوب می شوند، افزود: برخی از مولفه های اقتصادی و فرهنگی مانع در امر ازدواج، عامل موثری در طلاق نیز هستند، چراکه تحول و دگرگونی در سطح ارزشهای جامعه رخ داده است. تجمل گرایی، مسکن، تفاوت درآمدها، سست شدن بنیادهای مذهبی و… همانطور که به عنوان عوامل مانع در ازدواج هستند، عوامل موثر در طلاق نیز محسوب می شوند.

برآورده نشدن به موقع نیاز ازدواج، فرد را به شیوه های غلط  ارضای نیازهای طبیعی می کشاند

این روانشناس اجتماعی با اشاره به اینکه نیازهای فیزیولوژیک و نیازهای معنوی در وجود هر بشری وجود دارد، بیان کرد: اگر تامین نیازهای بشر به تاخیر بیفتد، روح او دچار تنش می شود و فرد را از حالت تعادل به سمت بی تعادلی و برانگیختگی پیش می برد. نیاز به ازدواج در وجود انسان قرار دارد و وقتی که به موقع تامین نشود، فرد دچار بی تعادلی شده؛ پیگیر تامین این نیاز از طرق مختلف می شود که گاه به روشهای غلط ارضای این نیازها نیز می انجامد. ممکن است این نیاز به صورت نادرست از طریق فضای مجازی نیز برآورده شود.

عبداللهی اظهار کرد:امروزه، مولفه های فرهنگی ناشی از تکنولوژی زدگی در زندگی افراد جا خوش کرده و افراد را در معرض رویکردهای آن قرار داده است. متاسفانه جوان امروزی بدون آگاهی از آسیبهای تکنولوژی های نوظهور، در این فضاها غرق شده که این آسیبها به سطح خانواده ها نیز امتداد پیدا کرده است.

ارتباط و ازدواج رقبای دیرینه هستند

وی با بیان این مطلب که دو مقوله ارتباط و ازدواج رقبای دیرینه هستند، اضافه کرد: اگر این دو مولفه را به صورت دو جاده در کنار همدیگر در نظر بگیریم، هنگامی که جاده ارتباط گسترده می شود، جاده ازدواج باریکتر می شود؛ هرچه فضای ارتباطی بیشتر شود، شرایط ازدواج سخت تر می شود، سن ازدواج نیز افزایش می یابد. در محیط خانواده نیز همین گسترش ارتباط منجر به طلاق می شود.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که هرچه فضای ارتباطی بین دختران و پسران بیشتر شود، انگیزه آنها برای ازدواج کمتر می شود. چراکه این ارتباطات سبب بالا رفتن ذائقه، تعیین معیارهای بالاتر برای همسرگزینی و سخت پسندی دختران و پسران می شود؛ این مسئله سبب افزایش سن ازدواج و به همراه آوردن مشکلات روحی به خصوص برای دختران می شود.

ازدواجهای بر پایه ارتباطات مجازی، زودتر به طلاق می انجامد

عبداللهی با بیان این مطلب که ازدواجهایی که به واسطه ارتباطات مجازی شکل می گیرند، زودتر به جدایی و طلاق منجر می شوند، گفت:در این فضا طرفین به لحاظ هویتی و شخصیتی همدیگر را نمی شناسند و شناخت کافی هم از یکدیگر ندارند، طبیعتا این گونه ازدواج زودتر به جدایی می رسد. براساس نظریات روانشناسی و همچنین تاکید در آموزه های دینی، شناخت و هم کفو بودن به لحاظ خانوادگی، فکری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… در ازدواج امری مهم است. البته نمی توان ۲ نفر را یافت که به لحاظ تفکر کاملا شبیه به هم باشند ولی اگر اعتقادات، باورها و ارزشهای طرفین نزدیک به هم باشد، می توان ازدواج را موفق دانست.

تنوع گرایی یکی از آسیبهای تکنولوژی های نوظهور است

وی با اشاره به اینکه تنوع گرایی یکی از آسیبهای تکنولوژی های نوظهور است که با ارتباط بین دختران و پسران همبستگی بالایی دارد، خاطر نشان کرد: تنوع گرایی یک مسئله فرهنگی است. بایستی مسئله ازدواج، انتخاب همسر، شاخصه های ازدواج موفق، آسیبهای ارتباطات قبل از ازدواج به خوبی برای جوانان تبیین شود. متاسفانه در این فضاها، کمتر کارشده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد